Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-06 16:11
TL/DR / Opsomming:
Na 5 seconden op inlogscherm belandt tablet in bootloop. Factory reset, soft reset, zonder SD kaartje booten of safe mode - allemaal geprobeerd zonder succes. Bootloader/Recovery menu openen voor meer dan 5 seconden werkt wel. Ook tablet opnieuw instellen na factory reset is gelukt (meer dan 5 seconden voor nodig), maar hierna kwam tablet meteen weer in bootloop. Verdenk accu of firmware, heeft iemand tips?

-- -- -- --

Drie jaar terug heeft mijn moeder een Samsung Galaxy Tab S3 4G/LTE tablet gekocht. Zij heeft hem naar eigen zeggen weinig gebruikt (af en toe een video, beetje krant lezen) - zo 1-2 uur per week.

Mijn vraag:
Sinds enige tijd start de tablet niet meer goed op. Bij het aanzetten zijn animaties erg langzaam, en kan ik nog net het wachtwoord invoeren voordat de tablet weer opnieuw opstart, na zo'n 5 seconden op de lock-screen. Hij komt dan in een eindeloze bootloop terecht - splash screen / (bevroren) boot animatie / lock-screen (5 seconden) / reboot. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Enig idee wat ik het beste kan doen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Wipe/Factory reset via bootloader/recovery menu, soft reset, safe mode, combinaties hiervan (zonder SD kaartje). Kon nog net de tablet opnieuw instellen (Google account, wachtwoord, met en zonder WiFi) na de factory reset (geen backup teruggezet / clean install), maar toen begon de bootloop weer meteen.
Ook verschillende laders geprobeerd - officiele (fast charger), langzame lader, PC; geen verschil.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Tab is altijd gebruikt icm officiele fast charge + kabel, officiele Samsung cover en Samsung MicroSD kaartje, heeft nooit een sim in gezeten, ROM is nooit aangepast, zover ik weet draait 'ie Android 9.

Overige observaties:
  • Tablet wordt rechts van home-knop enigszins warm bij opstarten.
  • Zie aan de buitenkant geen bolling, zwelling of vervorming (ten gevolge van opgezwollen accu oid) - heb 'm nog niet open gemaakt vanwege mogelijke garantie regeling.
  • Accu lijkt altijd leeg te zijn bij het laden, maar gaat wel lang mee (veel bootloops voordat 'ie uitvalt).
  • Als ik 'm in recovery mode / bootloader scherm zet door power, vol + en home knop tegelijk in te drukken, dan blijft 'ie gewoon aan en heb ik geen last van bootloops. Oftewel, het is niet zo dat de bootloops worden veroorzaakt door een vast-zittende powerknop (ooit gehad met Nexus 5). Dit doet mij eerder denken aan accuproblematiek of firmware issues.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-06 16:11
Update:
Via Odin stock Samsung firmware geïnstalleerd (verkregen via samfw.com) en opnieuw tablet ingesteld. De Tab S3 is nu wat beter te gebruiken, maar valt steeds uit na enkele minuten. Ik heb hem vannacht aan de lader gehangen en kijk vandaag of de tablet enigszins (op de accu) te gebruiken is.