Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGRL
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-08-2023
Graag zou ik willen weten welke klasse laptop het beste is voor onderstaand. Ik kan natuurlijk een gaming laptop kopen (high end) maar als dat te veel is voor wat ik nodig heb is het zonde van het geld. Gamen op de laptop zal niet gebeuren en anders hoeft het niet op ultra settings.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Foto-video bewerking / grafisch ontwerpen.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows 10 enterprise
Adobe software line (denk aan Photoshop / indesign / illustrator / XD...)
Autodesk software (denk aan Plant 3D - Inventor - Revit -)
Afinity designer
Blender (meest belangrijk)

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Budget is niet belangrijk maar de specs van de laptop wel.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja maar gewicht maakt niet uit. Wij hebben nu de HP Elitebook 8760W

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Merk maakt niet uit kwaliteit wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:13
Voor deze use-case zou ik wegblijven van game-laptops en naar zakelijke workstations kijken. De HP die jullie nu hebben is ook een business-line model.

Die zakelijke laptops zijn veel degelijker en betrouwbaarder gebouwd. Daar zit wel een prijskaartje aan maar dat is aan jullie om te beoordelen. Evt is er ook een uitgebreid refurbished aanbod, mochten de nieuwprijzen wat te gortig zijn.
HP ZBook Fury 15 of 17 G7 (reken voor een goed aangeklede 17 inch op €4k+)
Dell Precision 7550 of 7750 (vgm geen 4K display optie beschikbaar op de 17")

Lenovo P15 (15") of P17 (17") https://www.lenovo.com/nl...hinkPad-P17/p/22WSP17P7N1

Lenovo heeft nu voor krap €2200 ex BTW een 17" workstation met hexacore i7, 32GB RAM en 1TB SSD. Dan krijg je ook een Quadro T2000 wat misschien hier en daar kan helpen als GPU-acceleratie ondersteund wordt. Gezien de normaal gemiddelde prijzen voor dit soort laptops lijkt me dat een topdeal. De genoemde HP heeft het nu 8-9 jaar uitgehouden, volgens mij moet dat met deze Lenovo nog wel een keer lukken.

Edit: Ik zou naar de 4K-versies kijken omdat deze schermen doorgaans een groter kleurbereik hebben en kleurechter zijn. Veel Lenovo-workstations hebben ook ingebouwde kleurkalibratie.

[ Voor 8% gewijzigd door hjkv op 19-01-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGRL
@hjkv

Dank voor je tijd en antwoord. Begrijp ik het goed dat een I7 processor voldoet? Want dat zit nu ook in de HP die wij hebben echter is dit beestje erg traag (geworden) vandaar dat wij aan het kijken zijn naar iets nieuws.
Zit zelfs een SSD schijf in maar evengoed duurt het soms 1 minuut voor het openen van explorer. Dan zal ik nog niet eens beginnen over het opstarten van bijv. Acrobat pro |:( 8)7 .

Ik zelf denk dat de chipsets en overige hardware gewoon te oud zijn om nog degelijke snelheden te leveren. De lenovo die je aanbeveelt ziet er leuk uit. Dank zover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:13
De ene i7 is de andere niet ;)
De 8760w heeft een 2e generatie i7, deze Lenovo een 10e generatie: https://cpu.userbenchmark...-i7-10750H/1982vsm1053158

De overall score neemt heel veel extra dingen mee, je moet vooral even naar de 4-core en 8-core scores kijken: +100% en +133%

Ook zijn moderne laptop-SSD's veel sneller. Een fatsoenlijke M.2 SSD doet snel boven de 2000MB/s tegenover 500 voor een Sata SSD

Als explorer starten al zolang duurt is er iets goed mis. Misschien heeft de laptop hitteproblemen, is de SSD niet helemaal lekker of staat hij vol met overbodige programmatuur. Zelf zit ik ook in laptop-reparaties. Als je me een DM stuurt kan ik kijken of ik die HP nog op kan knappen, dan kan hij nog een tweede leven tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGRL
Ik denk dat de ssd niet helemaal goed meer is. De cpu wordt zeker niet te heet daar let ik goed op. Tevens ook vorig jaar koelpasta weer is vervangen (artic silver) en geheel stof vrij gemaakt. CPU temp check ik wel is met aida64 of andere software om de sensors uit te lezen. Echter als ik de SSD uitlees geeft elke progje die ik gebruik aan dat de schijf geheel gezond is.

Des al niet te min heb je wel een punt als he tneer komt op de cpu gen. Het is en blijft een oud beestje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
je gebruikt een aantal softwarepakketen. Welke high-end specs worden daar voorgeschreven voor een optimale werking?
Als de laptop zakelijk wordt gebruikt is de service misschien ook handig om mee te nemen. En kom je wellicht uit bij een dell/hp/lenovo..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGRL
@koentjuh1987

1 van de progs heeft de volgende reqs,

64-bit eight core CPU
32 GB RAM
Full HD displays
Three button mouse and pen+tablet
Graphics card with +12 GB RAM :X 8)7

Supported graphic cards

NVIDIA
GeForce 400 and newer, Quadro Tesla GPU architecture and newer, including RTX-based cards, with NVIDIA drivers (list of all GeForce and Quadro GPUs)

AMD
GCN 1st gen and newer. Since Blender 2.91, Terascale 2 architecture is fully deprecated, try using 2.90 (albeit not supported, it might still work) [list of all AMD GPUs]

Intel
Haswell architecture and newer. [list of all Intel GPUs]

[ Voor 53% gewijzigd door DGRL op 20-01-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
DGRL schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:22:
@koentjuh1987

1 van de progs heeft de volgende reqs,

64-bit eight core CPU
32 GB RAM
Full HD displays
Three button mouse and pen+tablet
Graphics card with +12 GB RAM :X 8)7

Supported graphic cards

NVIDIA
GeForce 400 and newer, Quadro Tesla GPU architecture and newer, including RTX-based cards, with NVIDIA drivers (list of all GeForce and Quadro GPUs)

AMD
GCN 1st gen and newer. Since Blender 2.91, Terascale 2 architecture is fully deprecated, try using 2.90 (albeit not supported, it might still work) [list of all AMD GPUs]

Intel
Haswell architecture and newer. [list of all Intel GPUs]
aardige specs.. welke laptops komen er dan uit bij een hp/lenovo/dell? hp zbooks/ lenovo thinkpads en dell precision zouden dan de voornaamste zijn die wellicht aan deze specs kunnen voldoen.

Is dit een particuliere aankoop of gaat het zakelijk gebruikt worden. aangezien je schrijft "we hebben nu een hp...."

zou

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGRL
@koentjuh1987

Het gaat om particuliere aankoop. Als de zaken goed gaan kan er altijd een kvk nummer worden aangevraagd.

Met wij doel ik op mij en mijjn vrouw xD

[ Voor 14% gewijzigd door DGRL op 30-01-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alek93
  • Laatst online: 08-02-2021
Als geld geen probleem is, is het een heel gemakkelijke keuze: D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 22:05
Ik denk dat het er goed aan doet om bij Blender te kijken naar de 'recommended' ipv ' optimal' specs.
;-)

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 07-02-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGRL
guapper schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:38:
Ik denk dat het er goed aan doet om bij Blender te kijken naar de 'recommended' ipv ' optimal' specs.
;-)
Dat zou idd een goede zijn als je enkel plaatjes maakt en kleine 3d omgevingen. Maar voor grote renders (films) in 3D met veel beweging is optimaal echt wel nodig.

En blender is 1 van de pakketen die wij gebruiken. 3DSMax heeft bijv. ook behoorlijke specs.
Wil je daar echt goed gebruik van willen maken dan kan je al aan een RTX8000 kaart denken (48GB high speed GDDR6 RAM) Voor het geen wat wij gaan doen denk ik aan 12 tot 16GB genoeg te hebben. Anders is de laptop niet te doen en zal er een desktop moeten komen en dat willen wij voorkomen.
Pagina: 1