Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05-2024
Vraagje: Ik huur al jaren een dedicated server (Dedibox) by online.net (tegenwoordig Scaleaway). Een programmeur heeft op die server voor mij een stuk software geprogrammeerd waarmee ik prijzen van websites vergelijk; de software genereert output in een browser waar ik naar toe ga. Met de onderliggende software zelf of met de server heb ik nooit iets van doen gehad; de programmeur onderhield en verbeterde op basis van mijn feedback.

Dit ging jaren goed tot de (Oost Europese) programmeur onlangs verdween. Hij antwoordt niet meer op mails, niet meer op Skype, niet meer te bereiken. Een beetje naief misschien van me, maar ik had niet gedacht dat hij weg zou lopen terwijl hij nota bene nog geld van me kreeg.

Probleem is nu dat de applicatie op zich werkt, maar als er op dit moment iets kapot gaat, en dat gaat sowieso gebeuren (een API die van format wijzigt bijvoorbeeld), ik niemand heb om iets te fixen, maar ook daarnaast geen idee heb of en hoe ik nou eigenlijk toegang hebt tot de programmeercode die op die server staat; of heel basaal, hoe een server eigenlijk werkt.

Ik kan zelf wel inloggen op de server, ook rebooten enz, maar ik zie nergens hoe en of ik ook toegang heb tot de code. Ik heb wat ervaring met virtual hosting, waarbij je via de FTP-account naar je files kan. Dat zie ik hier niet. Excuses voor de domme vraag, maar kan iemand me op weg helpen?

Het zou fijn als ik voor mezelf voor ogen heb of ik gewoon een nieuwe programmeur moet zoeken die door kan gaan met bestaande code, of ik een volledig nieuwe applicatie moet laten schrijven omdat ik geen toegang meer heb tot wat er nu staat. Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Heb je iets van 'shell'? Witte op zwarte letters? En heb je een backup?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Kijk hoe dan ook of je asap een image o.i.d. kan maken/downloaden om alles veilig te stellen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Ik zou sowieso voorlopig niet rebooten. Als je dat doet heb je kans dat het geheel niet meer goed up komt (en/of er een wachtwoord gevraagd wordt die je mogelijk niet hebt), en ben je nog verder van huis.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou gewoon online.net even contacteren.

Blijkbaar bieden ze zelf ook commerciele outsourcing aan : https://console.online.net/fr/assistance/outsourcing
Dus ik zou eerst hun even benaderen of zij minimaal een backup voor je kunnen maken voordat je iets gaat doen.

Als je dan een backup hebt, dan kan je andere persoon erbij gaan zoeken die je mogelijk verder wil helpen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
Bedankt voor alle suggesties!

Een shell zie ik nergens in het Server manage-menu.
Wel een back-up optie, met ftp-user (en door mij ingesteld wachtwoord) tot die backupspace. Maar bij hoe je dan daadwerkelijk die back-up moet maken: "There are no files on the backup space yet. Make sure you have configured your server to use this backup space." Ja maar dan die server configureren om dat te doen, hoe dan?

Voor de duidelijkheid: ik ben er niet zo bang voor dat de programmeur iets slechts van plan is. We hebben jarenlang goed samengewerkt en de software is super-gepersonaliseerd. Hier heeft niemand wat aan behalve ik. Misschien is er iets ergs met hem gebeurd, ik weet het niet.

Online.net gewoon contacten lijkt me inderdaad een goede suggestie, had ik stom genoeg nog iets eens aan gedacht. Maar als ik jullie zo hoor, moet de onderliggende code waarschijnlijk nog toegankelijk zijn voor iemand die er meer verstand van heeft dan ik, is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:33
vinciguerra schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:23:
Maar als ik jullie zo hoor, moet de onderliggende code waarschijnlijk nog toegankelijk zijn voor iemand die er meer verstand van heeft dan ik, is dat correct?
Ligt eraan welke programmeertaal is gebruikt. Bij diverse programmeertalen/scripttalen wel. Er zijn ook genoeg programmeertalen, die worden gecompileerd, waardoor de oorspronkelijke broncode niet terug te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
Groentjuh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Ligt eraan welke programmeertaal is gebruikt. Bij diverse programmeertalen/scripttalen wel. Er zijn ook genoeg programmeertalen, die worden gecompileerd, waardoor de oorspronkelijke broncode niet terug te halen is.
De software is (voor zover ik weet) geschreven in Java.

[ Voor 75% gewijzigd door vinciguerra op 19-01-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:33
Java compileer je, dus dan heb je ook de broncode nodig. Die hoeft niet op de server te staan; Daarop staat mogelijk alleen de gecompileerde code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
vinciguerra schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:23:
Bedankt voor alle suggesties!

Een shell zie ik nergens in het Server manage-menu.
Wel een back-up optie, met ftp-user (en door mij ingesteld wachtwoord) tot die backupspace. Maar bij hoe je dan daadwerkelijk die back-up moet maken: "There are no files on the backup space yet. Make sure you have configured your server to use this backup space." Ja maar dan die server configureren om dat te doen, hoe dan?
Ik zou zeggen, handen ervanaf totdat er een backup is.
Want voor hetzelfde geld sloopt die online backup iets. Puur doordat die de backup neerzet waar de programmeur ook iets neerzette in het verleden.
Voor de duidelijkheid: ik ben er niet zo bang voor dat de programmeur iets slechts van plan is.
Onkunde kan in dit soort gevallen veel meer stukmaken dan kwade wil. Eerst backup regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 23:05
vinciguerra schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:30:
[...]
De software is (voor zover ik weet) geschreven in Java.
Heeft die ontwikkelaar de code ergens (anders) gedeeld staan of weet je dat niet? (b.v. directory op die server, een github account)

Java programma's werken veelal vanuit archive bestanden (.JAR, .WAR of .EAR).
Het kan zijn dat de ontwikkelaar een aparte "-source.jar" heeft opgeleverd. Dit zal dan de sources van het project bevatten. In sommige gevallen zitten de sources in dezelfde jar als de uitvoerende (gecompileerde) code. Dan bevat die jar ook de .java bestanden. Dan heb je inderdaad je sourcecode.

Is dat allemaal niet aanwezig, dan heb je nog een laatste optie. En dat is decompilen van de .jar (of .war) bestanden. Daarmee kun je van de gecompileerde versie weer sourcecode van maken. Maar daarvan is er geen garantie dat een andere ontwikkelaar nog (veel) moeite moet doen om het begrijpbaar te maken.
vinciguerra schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:17:
Dit ging jaren goed tot de (Oost Europese) programmeur onlangs verdween. Hij antwoordt niet meer op mails, niet meer op Skype, niet meer te bereiken. Een beetje naief misschien van me, maar ik had niet gedacht dat hij weg zou lopen terwijl hij nota bene nog geld van me kreeg.
Zo'n leermoment lijkt mij niet leuk. Maar hopelijk heb je de les geleerd; zorg altijd dat je de broncode krijgt!
Je bent nu afhankelijk van 1 ontwikkelaar. Is deze ziek (nu met Covid een groot risico) dan heb je een probleem. Ik weet niet hoe lang dat "onlangs" geleden is, maar als hij Covid heeft kan het zo maar een tijdje duren voordat hij bereikbaar is.

let the past be the past.

Pagina: 1