Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude HD uitlezen; Win Diskmanager vraagt HD te initialiseren

Pagina: 1
Acties:

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hi allemaal,

Om data van een oude HD uit te lezen gebruik ik een IDE naar USB docking station. Het docking station verschijnt in de verkenner gewoon als een USB drive en funtioneert volgens mij. Wanneer ik de IDE HD koppel verschijnt er niets in de verkenner. Op zich logisch want een nieuwe HD vereist soms zelfs al actie in de BIOS om herkend te worden.

In de Win10 diskmanager verschijnt echter wél een melding dat ik de disk moet initialiseren en er wordt gevraagd wat voor partition style ik wil kiezen. Ik neem aan dat ik niet moet initialiseren als ik de data ooit nog wil lezen? Ik vraag het even voor de zekerheid.

En wat moet ik dan wél doen eigenlijk? Het gaat om hele oude schijven (meerdere) verschillende merken. Gebruikt in verschillende windows versies. Moet ik soms merk specifieke software gebruiken? Ik heb er western digital caviar schijven tussen zitten bijvoorbeeld? Ik heb al even gekeken op hun website maar wordt er niet wijs uit.. Hoe pak je zoiets nu aan? De jumper settings daar gelaten overigens, daar experimenteer ik uiteraard mee. Dat is mijn probleem dus waarschijnlijk niet..

Iemand? :)
Thanks!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Inderdaad moet je hem niet initialiseren. De vraag is waarom de huidige partitietabel of filesysteem niet wordt herkend. Waar komt die schijf vandaan? Hoe groot is hij? Zou het kunnen dat hij CHS adressering gebruikt?

[ Voor 18% gewijzigd door Mijzelf op 19-01-2021 16:48 ]

• Tierelier
Het zijn 6 schijven eigenlijk. Ze komen uit Windows PC's. Van verschillende Windows versies (Win 7, Win Millenium, Win XP en eerder). Er zit dus van alles tussen qua HD tijdperken. Sommige HD's daar staat van alles op gedrukt behalve de capaciteit en wanneer ze geproduceerd zijn! Maar ik heb zeker 3 schijven van rond het jaar 2000 bijvoorbeeld. Voor een dino als ik niet heel oud te noemen ;). Sommige zijn wel ouder btw..

Één schijf is uit 2002 en is 80 GB

Maar goed, het gaat om meerdere schijven dus..

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Schijven van rond 2000 zijn geen CHS meer, denk ik, hoewel het nog zou kunnen. Schijven van kleiner dan ongeveer 2GB zijn waarschijnlijk CHS, van 2-8GB weet ik niet, en groter is LBA. Een LBA schijf die op een Windows systeem is gebruikt zou zonder meer moeten worden herkend door W10.
Als al je schijven niet worden herkend zou ik gaan twijfelen aan je USB-ATA converter. Je hebt de schijven extern gepowered, neem ik aan?

Als je de typen van die schijven invoert in Google, krijg je waarschijnlijk wel meer specificaties.

• Tierelier
Mijzelf schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:53:
Schijven van rond 2000 zijn geen CHS meer, denk ik, hoewel het nog zou kunnen. Schijven van kleiner dan ongeveer 2GB zijn waarschijnlijk CHS, van 2-8GB weet ik niet, en groter is LBA. Een LBA schijf die op een Windows systeem is gebruikt zou zonder meer moeten worden herkend door W10.
Als al je schijven niet worden herkend zou ik gaan twijfelen aan je USB-ATA converter. Je hebt de schijven extern gepowered, neem ik aan?

Als je de typen van die schijven invoert in Google, krijg je waarschijnlijk wel meer specificaties.
Wow, wat goed dat je de USB-ATA converter in twijfel trekt! Ik wijt het altijd aan andere dingen dan hardware. Maar je hebt gelijk! Er is één van de vele pinnetjes afgebroken die de serial cable had moeten connecten! Wat super.... Ik ben erg blij met die conclusie.. Kan ik het nog eens proberen, maar dan mét kans op succes...
Super bedankt voor je hulp @mijzelf! Ik was er zelf niet opgekomen.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zoals je op de onderstaande link kan zien op het plaatje hoort er 1 pennetje niet te zijn in het midden ;)
https://cablematic.com/nl...ata-100-en-ata-133-CM052/

Dus als je die mist is er wat anders aan de hand.

[ Voor 11% gewijzigd door keur0000 op 19-01-2021 18:31 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Tierelier
keur0000 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:30:
Zoals je op de onderstaande link kan zien op het plaatje hoort er 1 pennetje niet te zijn in het midden ;)
https://cablematic.com/nl...ata-100-en-ata-133-CM052/

Dus als je die mist is er wat anders aan de hand.
Hahaha, ja dat weet ik :). Dank je wel evengoed! Er is ook een pinnetje aan de andere kant afgebroken.
Mijzelf zat helemaal goed :)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Dan nog is het de vraag of het goed gaat werken: uit het grijze verleden vóór SATA weet ik nog dat je de Master/Slave jumpers goed moest hebben staan om een toegevoegde harddisk te kunnen aanspreken. Maar dat was nooit zo'n probleem.

Wat wel altijd een probleem was, was het herkennen van de driveparameters door de BIOS: vaak ging het goed, maar van diverse schijven moest je de parameters exact opgeven voordat de schijf goed werd herkend. Vooral latere BIOS'sen waren daar goed in.
En dan heb ik het nog niet eens over A-merken die zorgden dat de BIOS alléén de doorhenzelf geleverde (erg dure) schijven konden herkennen.

Dus blijf het proberen, initialiseer / formatteer niets, maar probeer een oude PC (liefst een clone, die zijn het universeelst in herkennen van vreemde hardware) te bemachtigen, dan is m.i. de kans het grootst dat je oude IDE/PATA disks kunt gebruiken/lezen.
Pagina: 1