Toon posts:

Legplan zonnepanelen Huize Leut

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:18
Momenteel ben ik bezig met een idee voor het laten leggen van een aantal zonnepanelen. Mijn woning heeft een noord-zuid ligging, waarbij de zonnepanelen aan de oost- en westkant zullen komen te liggen.

Het verbruik op jaarbasis is circa 3000kWh. Dit zal niet significant wijzigen, daar er reeds elektrisch gekookt wordt. Hooguit dat er (ooit eens) een oplader voor de auto komt, een airco of een warmtepomp, maar dit zijn geen zaken op de korte termijn.

Volgens de zonnekaart heeft mijn woning de volgende resultaten:
a) luchtfoto woning (zwart omrand)

b) resultaat zonnekaart

c) resultaat zoninstraling

Voor de woning, op gepaste afstand, staan 2 grote eiken, welke ongetwijfeld een negatieve invloed hebben, welke ook terug is te zien in de gegevens van de zonnekaart (resultaat zonnekaart en zoninstraling).

Mede hierdoor, alsook de noord-zuid ligging van de woning, heb ik bedacht, dat aan beide zijden van het dak het beste zonnepanelen kunnen worden geplaatst; 4 aan de oostzijde, 8 aan de westzijde.

Deze 12 panelen kunnen 4200Wp opleveren, waarbij ik rekening houd met een correctie van circa 20%, waardoor de uiteindelijke opbrengst zo'n 3400Wp zal bedragen. Meer dan wat er momenteel verbruikt wordt.

Ik heb daartoe de volgende selectie qua materialen gemaakt:

Deze selectie zit mooi binnen mijn budget van EUR 4k (excl. BTW).

Nu vraag ik mij af:
1) is het logisch dat ik op beide zijden zonnepanelen wil laten leggen (4x oost, 8x west)? Of kan dit beter worden evenredig worden verdeeld (6 aan beide zijden)?
2) ik had bedacht, om twee strings te maken: 1x 4 panelen (oost) en 1x 8 panelen (west). Of zou het beter zijn, gezien de 2 eiken, om er 3 strings van elk 4 panelen van te maken?
3) ik heb gekozen voor de SMA 1-fase, omdat a) ik een 1-fase aansluiting heb, 2) ook wifi/lan mogelijkheid heeft (en niet alleen een 4G connectie) en 3) deze een geintegreerd schaduwmanagement heeft, waardoor optimizers niet nodig zijn. Is deze SMA voldoende of wellicht juist overgekwalificeerd?

Ongetwijfeld zal ik een hele hoop zaken zijn vergeten of bij bepaalde zaken vooralsnog niet bij stil gestaan hebben. Het is voor mij allemaal nogal nieuwe materie.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 4.0

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 18:03
1. Ja dat lijkt me een logische opstelling. Het enige wat hierop aan te merken valt, is dat je met 4 panelen niet zo'n hoge stringspanning hebt, maar het zou nét voldoende moeten zijn voor de SMA omvormer.
Is je oost dak erg stijl? Zo niet zou ik er gewoon nog 4 panelen bijgooien op je platte dak.
Of: Je kunt oost ook 6 panelen kwijt? Waarom doe je dan niet 8 + 6? Of 8 + 10 zelfs. Meer panelen = meer beter (zolang het binnen je investeringsbudget past natuurlijk).

2. Eén string van 8 panelen is absoluut beter dan 2 van 4. Bovendien, een omvormer met 3MPPT's is niet zo makkelijk te vinden, in de praktijk zou je dan 2 omvormers moeten wat de boel weer veel duurder maakt.

3. De keuze voor SMA is prima. Er zijn ook goedkopere (chinese) omvormers die aan dezelfde eigenschappen voldoen (bijvoorbeeld goodwe), maar wat de betere keuze is durf ik niet te zeggen. Wel moet opgemerkt worden dat als je idd een string van 4 panelen wilt maken, je misschien beter een omvormer met lagere opstartspanning kunt zoeken.

• Leut
mcDavid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:07:
1. Ja dat lijkt me een logische opstelling. Het enige wat hierop aan te merken valt, is dat je met 4 panelen niet zo'n hoge stringspanning hebt, maar het zou nét voldoende moeten zijn voor de SMA omvormer.
Is je oost dak erg stijl? Zo niet zou ik er gewoon nog 4 panelen bijgooien op je platte dak.
Of: Je kunt oost ook 6 panelen kwijt? Waarom doe je dan niet 8 + 6? Of 8 + 10 zelfs. Meer panelen = meer beter (zolang het binnen je investeringsbudget past natuurlijk).

2. Eén string van 8 panelen is absoluut beter dan 2 van 4. Bovendien, een omvormer met 3MPPT's is niet zo makkelijk te vinden, in de praktijk zou je dan 2 omvormers moeten wat de boel weer veel duurder maakt.

3. De keuze voor SMA is prima. Er zijn ook goedkopere (chinese) omvormers die aan dezelfde eigenschappen voldoen (bijvoorbeeld goodwe), maar wat de betere keuze is durf ik niet te zeggen. Wel moet opgemerkt worden dat als je idd een string van 4 panelen wilt maken, je misschien beter een omvormer met lagere opstartspanning kunt zoeken.
Dank voor je snelle reactie.

Vind het een goed idee, 8 + 6 panelen. Die gaan we maar aanhouden.

Het dak is niet enorm steil. Ik schat zo een standaard steilheid voor een normale 2-onder-1-kap woning. Meerdere buren hebben zo op 1 kant 10 tot 14 panelen liggen. Daar voorzie ik aan beide zijden met 6 en 8 panelen derhalve geen problemen.

Bij 14 panelen totaal a 360Wp per paneel (is 5040Wp) kom ik op circa 4000Wp bij een correctie van 20%. Moet de omvormer hierop worden aangepast (circa 4000Wp) of naar de maximale Wp (5040Wp) die de panelen kunnen leveren?

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

• mcDavid
waarom niet gewoon gelijk 2x14 dan?

Hoe groter je installatie, hoe gunstiger de prijs/opbrengst verhouding wordt (en dus hoe rendabeler je investering). Je kunt het beter in één keer goed doen, want achteraf panelen bijleggen is haast nooit economisch te verantwoorden.

Over de omvormer: 5040WP op een 3,6KW omvormer kan prima als het oost/west ligt. Als het veel meer wordt moet je wel een grotere omvormer om niet boven de maximale aansluitwaarde uit te komen (en omdat je anders wel érg veel gaat aftoppen)

Zie: https://cdn.webshopapp.co...5659/sb30-60-ds-nl-40.pdf

[Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 19-01-2021 15:15]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
mcDavid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:07:
Dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het aangegeven beschikbare budget.

OhSunnyDay

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-03 16:34
@Leut
oke een oost-west, cool.

die heb ik ook, zie een voorbeeld dag:

oost en west halen op een ander moment hun top.
dus meert Wp als W omvormer geen probleem.

maar het is niet zo dat je 20% minder W uit je panelen krijgt.
je krijgt net zoveel W uit de panelen als op zuid.
maar dit is wel met meer schaduw van het dak zelf, daar door heb je 20% minder uren als zuid.
en dus 20% minder opbrengst. (voor de duidelijkheid.)

mijn setup doet dit aan jaar opbrengst:

(elke dag uit rekenen hoeveel kWh ik per kWp heb op gewekt, en dat 365 dagen bij elkaar optellen.)
of anders weer gegeven:

(dus zonder de 365dagen optellen, maar per maand.)

grofweg zal jouw dak dus 20% minder kWh opleveren als een zuid dak.
dus je hebt 20% meer Wp nodig als je jaar gebruik om het te dekken.
(maar wees verstandig, leg meer Wp. verkopen is ook leuk.
en wie weet wat je doet in de toekomst.)

beste is werken met 2x een mpp.
allen de kleinste omvormer is dan al snel 3000W. (en 3600W is maar een heel klein beetje duurder en ook op 16A groep.)
daar hang je eigenlijk het beste 2x2800Wp aan.
maar ook 2x3600Wp is nog erg goed mogenlijk met minimale verlies. ;)

dus 2x10x360Wp op een 3600W omvormer, dat is zo goedkoop te realiseren.
dat over productie effectief is. ;)

kijk niet alleen naar de STC(Wp) vermogen, maar ook naar de NOCT.
die is vaak een 30% lager, en dat is de waarde die je hebt als het warm is buiten. ;)
dan heb je dus per mpp 2500W, en met oost-west is dat tussen de 3000-3600W.
dit precies op de dagen met overvloedige zon, en die doen er toe. ;)

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 19-01-2021 16:18]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mcDavid
migjes schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:13:
@Leut
dus 2x10x360Wp op een 3600W omvormer, dat is zo goedkoop te realiseren.
dat over productie effectief is. ;)
Dan zou je met de betreffende SMA omvormer wel buiten spec gaan wat betreft het aangesloten DC-vermogen.

Dit lijkt me iets om rekening mee te houden, en evt een goeie reden om toch de 4- of 5KW variant te nemen.

• migjes
mcDavid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Dan zou je met de betreffende SMA omvormer wel buiten spec gaan wat betreft het aangesloten DC-vermogen.

Dit lijkt me iets om rekening mee te houden, en evt een goeie reden om toch de 4- of 5KW variant te nemen.
nee hoor, zit nog perfect in zijn marge.
pas bij 2x12x360Wp beginnen(maar nog net niet) de SMA sb 3.0/3.6/4.0/5.0/6.0 buiten hun marge te komen. ;)
(en het maakt niet eens uit of je een 3kW of 6kW verzie gebruikt. ;) )

heb zelf nu 6430Wp op een 4kW omvormer, gewoon binnen de marge.
en dit kan ook op een SMA, die heeft precies de zelfde marge als mijn power-one(abb tegenwoordig en nu weer een andere naam)

[Voor 22% gewijzigd door migjes op 19-01-2021 16:25]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-03 23:24
Heb je een foto van een zijaanzicht zodat we de dak helling kunnen zien? Maakt veel uit qua benodigd omvormer vermogen.

Oostwest is prima hoor, maar een ander idee is om nu 12 of 13 panelen op 1 van de daken te leggen. Dan kun je later uitbreiden op het andere dak en heb je geen 2 kleuren/maten panelen op 1 dak.
Of 14-17 panelen, maar dan met een Fronius (mag hoger DC voltage)
https://www.winkelman-zon...usief-wlan-lan-en-we.html

Ik verwacht dat je vroeg of laat wil uitbreiden (hier op het forum heb ik mensen gezien die het al na een paar maanden willen)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Leut
mcDavid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:07:

Hoe groter je installatie, hoe gunstiger de prijs/opbrengst verhouding wordt (en dus hoe rendabeler je investering). Je kunt het beter in één keer goed doen, want achteraf panelen bijleggen is haast nooit economisch te verantwoorden.

Over de omvormer: 5040WP op een 3,6KW omvormer kan prima als het oost/west ligt. Als het veel meer wordt moet je wel een grotere omvormer om niet boven de maximale aansluitwaarde uit te komen (en omdat je anders wel érg veel gaat aftoppen)

Zie: https://cdn.webshopapp.co...5659/sb30-60-ds-nl-40.pdf
Waarom niet gelijk 2x14, heeft te maken met een drietal punten:
1) het gaat simpelweg niet passen aan beide kanten, vanwege dakramen aan weerszijden;
2) ik persoonlijk 28x 360Wp wat teveel van het goede vind qua opwekking versus mijn huidige jaargebruik; en
3) ik een budget heb bepaald en daar eigenlijk niet van wil afwijken.

Verder volledig met je eens, om het in 1x goed te doen, ook qua rendabiliteit van de investering, echter ik denk -met mijn huidige kennis op dit moment- dat 14 panelen totaal, 6x oost en 8x west, een uitstekende oplossing is. Wellicht dat 6x oost en 10x west nog iets zou kunnen zijn.

• Leut
busscherski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:27:
Heb je een foto van een zijaanzicht zodat we de dak helling kunnen zien? Maakt veel uit qua benodigd omvormer vermogen.

Oostwest is prima hoor, maar een ander idee is om nu 12 of 13 panelen op 1 van de daken te leggen. Dan kun je later uitbreiden op het andere dak en heb je geen 2 kleuren/maten panelen op 1 dak.
Of 14-17 panelen, maar dan met een Fronius (mag hoger DC voltage)
https://www.winkelman-zon...usief-wlan-lan-en-we.html

Ik verwacht dat je vroeg of laat wil uitbreiden (hier op het forum heb ik mensen gezien die het al na een paar maanden willen)
Zie bijgaand een foto van de zijkant van mijn woning (vanaf de eerste etage, begane grond niet zichtbaar):

Ik heb de constructietekeningen erop nageslagen, maar kan nergens vinden hoeveel graden dit nou precies is.

Datzelfde geldt eigenlijk voor de afmeting en daarbij feitelijk het maximale aantal panelen wat er zou kunnen komen te liggen. De voorkant is als volgt:

Hierbij is alleen mijn helft zichtbaar.
Ik heb al de dakpannen geteld en gekeken bij de buren hoeveel dakpannen (circa) 1 paneel bij hen is. Ik weet alleen niet welke type zij hebben qua afmeting.

Is er een manier om te bepalen, hoeveel panelen er zo op je dak kunnen?
De achterzijde overigens heeft een dakraam op dezelfde hoogte, maar ook nog een hoger zitten, plus wat pijpjes.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:23

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je vanuit het dakraam even meet hoe breed een dakpan is, dan kun je uitrekenen hoe breed je dak is, aangezien je het aantal pannen geteld hebt ;)

De dakhelling zijn wel apps voor smartphone voor, zoek eens op 'Velux roof pitch app'. Of zelf even meten/berekenen.

[Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2021 15:13]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mooiste is even een tekening maken met de maten erin.
Zoals @ThinkPad ook al zei, meet vanuit je dakraam even van pan tot pan HxB
Niet onder je dakraam maar ernaast.

En dan zoiets maken.

Volleggen hoef niet persee, maar je kan (als je verslaving toegeslagen heeft), de huidige panelen van oost naar west leggen of vice versa.
Dan zit je niet met kleurverschillen en dezelde panelen op 1 dak helft.
Dus "het totaalplaatje" kan al handig zijn nu.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
Dat dak heeft een helling van ongeveer 45 graden.
Voor 6+8 panelen in ieder geval geen 3 fase omvormer aan laten praten.
Het benodigd omvormer vermogen is bij jouw oostwest verdeling en helling ongeveer 60% van het aantal Wp.

Dus als je 14x360 Wp = 5040 Wp gaat leggen heb je al genoeg aan een omvormer van 0.6*5040=3000 W.
Als je wilt kan ik nog wel een keer een nauwkeuriger simulatie voor je maken met Sunnydesign.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Leut
Ik heb even wat zaken opgemeten en zo goed (of kwaad als mijn Paint skills dat toestaan) wat maten vermeld en iets ingetekend. De voorzijde van de woning is dan als volgt:

Maten:

Maximaal aantal panelen (1776x1052):

Achterzijde:

Maximaal aantal panelen (1776x1052):

Hiermee kom ik naar mijn idee voor de voorzijde op maximaal 12 panelen en achter kom ik tot 6 (liggend, of 4 staand). Hierbij ik dan wel rekening gehouden met het pijpje linksboven en de beide dakramen. Ook had ik bedacht, om de panelen zo hoog mogelijk te plaatsen, zodat deze zo vroeg mogelijk de zon kunnen pakken. Lager betekent langer in de schaduw (rechstonder bijvoorbeeld).

Kijk ik naar het gewenste aantal panelen plus een legplan, dan zou ik nu zitten op 9x voorzijde en 6x achterzijde. Dat levert theoretisch maximaal 15x 360Wp = 5.400Wp op. Rekening houdend met een correctie, dan zou denk ik een omvormer welke maximaal 4000W aan kan voldoende moeten zijn, of wellicht een die 3000W aan kan, als ik de correctie van busscherski aanhoud.
busscherski schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:26:
Dat dak heeft een helling van ongeveer 45 graden.
Voor 6+8 panelen in ieder geval geen 3 fase omvormer aan laten praten.
Het benodigd omvormer vermogen is bij jouw oostwest verdeling en helling ongeveer 60% van het aantal Wp.

Dus als je 14x360 Wp = 5040 Wp gaat leggen heb je al genoeg aan een omvormer van 0.6*5040=3000 W.
Als je wilt kan ik nog wel een keer een nauwkeuriger simulatie voor je maken met Sunnydesign.
Als je zo'n simulatie zou willen doen, dan zou ik dat wel erg gaaf vinden d:)b

• busscherski
Sunnydesign komt met een 3.68 kW omvormer.

Met het 3.68 kW model topt dat op jaarbasis wel 0.3% af. Met het 4 kW model heb je jaarlijks dus 15 kWh extra opbrengst. Omdat het weinig verschilt qua kostprijs mag van mij allebei.
Voordeel van het 3.68 kW model is dat je het ook selectief aan kunt sluiten wanneer je de netaansluiting laat aanpassen van enkelfase (1x35A of 1x40A) naar krachtstroom (3x25A). Niet dat ik selectief aansluiten van PV omvormers essentieel vind maar hier kun je er vrij gemakkelijk aan voldoen.

• Leut
@busscherski Dank voor jouw efforts en toelichtingen d:)b

Op basis hiervan en ook wat @migjes aangaf, zal een omvormer van 3.6kW voldoende moeten zijn. Deze past m.i. ook het beste in mijn 1-fase meterkast met een 16A installatieautomaat. Zag namelijk dat de 4kW versie een 22A automaat vereist. Of maakt dat niet uit?

Moet ik overigens nog rekening houden, waar ik de omvormer geplaatst wil hebben? Ik had bedacht, dat ik deze op zolder laat plaatsen, zo dicht mogelijk bij de panelen. Dan van daaruit een goede kabel naar de groepenkast. Dat zal een afstand van een keer 15 meter bedragen, schat ik zo.

• migjes
Leut schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:29:
@busscherski Dank voor jouw efforts en toelichtingen d:)b

Op basis hiervan en ook wat @migjes aangaf, zal een omvormer van 3.6kW voldoende moeten zijn. Deze past m.i. ook het beste in mijn 1-fase meterkast met een 16A installatieautomaat. Zag namelijk dat de 4kW versie een 22A automaat vereist. Of maakt dat niet uit?

Moet ik overigens nog rekening houden, waar ik de omvormer geplaatst wil hebben? Ik had bedacht, dat ik deze op zolder laat plaatsen, zo dicht mogelijk bij de panelen. Dan van daaruit een goede kabel naar de groepenkast. Dat zal een afstand van een keer 15 meter bedragen, schat ik zo.
jep, netjes.
(heb er zelfs geen moeite mee als dit op een 3kW omvormer hangt, alleen dan top je iets meer af.
prijs verschil is ook klein, dus boeit niet wat je kiest. ;) )

3,6kW, je kunt aardig dimensioneren op de grootste string van 12x.
de 6x kleine string, dat is maar ondersteuning, het doet wat, maar niet heel veel.
ik heb zelf een 4kW omvormer, op een 16A groep.
dat geeft ongeveer een 17,8A, maar een 16A groep klapt er niet uit met 16,0001A.
maar eerder na 6000seconde een factor 1,12x tot 1,13x.
(knellen een 16A groep knalt er nog niet uit met een factor van 3x voor 3 seconde. ;)
dus pas na dat er 48A door gestuurd word voor 3 seconde.
best wel een ruime beveiliging als je daar nog van kunt spreken. ;) )
dan zou ik de omvormer wel aan een 20A groep kunnen hangen, maar ja dat is natuurlijk nog onveiliger.
(maar ja dit kan ik thuis voor me zelf wel doen, een installateur met wat minder kennis weet dit allemaal niet.
en doet dit dus ook niet.)

over het algemeen, een omvormer zo dicht mogenlijk bij de panelen.
de lijn van meter kast naar omvormer, daar kun je een groep in zetten ter beveiliging.
de lijn panelen naar omvormer is toch een stuk lastiger.
(nu zijn er beveiligingen die wel in het systeem zitten, maar dat zijn niet 100% beveiligingen.)
maar let wel even op, meeste mensen denken dan krijg ik zo een klein schattig kastje als omvormer.
maar dat valt tegen, is gewoon een flinke kast en best zwaar ook. (hell 3,6kW is wel vermogen)
en ze zijn ook niet allemaal helemaal stil. (hebben eigenlijk allemaal minimaal een relay, en dat klikt een paar keer in de ochtend en avond, en soms nog een ventilator of een coil-wine etc etc)
dus je wil hem echt niet boven je bed hebben hangen, maar op een afgesloten kamer.
(heb hem op een open zolder hangen, en dan hoor je hem wel op de trap, maar niet op de slaapkamer.)

• Leut
migjes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:16:
[...]
3,6kW, je kunt aardig dimensioneren op de grootste string van 12x.
de 6x kleine string, dat is maar ondersteuning, het doet wat, maar niet heel veel.
ik heb zelf een 4kW omvormer, op een 16A groep.
dat geeft ongeveer een 17,8A, maar een 16A groep klapt er niet uit met 16,0001A.
maar eerder na 6000seconde een factor 1,12x tot 1,13x.
(knellen een 16A groep knalt er nog niet uit met een factor van 3x voor 3 seconde. ;)
dus pas na dat er 48A door gestuurd word voor 3 seconde.
best wel een ruime beveiliging als je daar nog van kunt spreken. ;) )
dan zou ik de omvormer wel aan een 20A groep kunnen hangen, maar ja dat is natuurlijk nog onveiliger.
(maar ja dit kan ik thuis voor me zelf wel doen, een installateur met wat minder kennis weet dit allemaal niet.
Thnx d:)b

Dan is het voor mij wel helder hoe het verhaal gaat worden en kan ik alvast daarmee rekening houden, wanneer ik binnenkort de groepenkast laat vernieuwen. Kan er gelijk een 16A installatieautomaat geplaatst worden voor de zonnepanelen.

• busscherski
Veel installateurs willen een zwaardere omvormer hangen dan nodig.
Misschien even wachten met die zekering.

• Leut
Kheb nu als basis het volgende:

Daarnaast wil ik bij 3 andere leveranciers een offerte opvragen, puur ter vergelijking. Verwacht overigens niet, dat het veel goedkoper zal worden dan via Winkelman. Ik meen, dat Longi ook tier 1 is, toch?

Zal dan ook het verhaal van de omvormer en de daarvoor benodigde installatieautomaat in het achterhoofd houden.

Qua installatie had ik bedacht, dat er 2 strings komen: 2x3 oost en 3x3 west. Dit zal qua opstartspanning voor oost toch voldoende zijn?

• busscherski
Nee gewoon een string van 12 en een van 6

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
migjes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:16:
[...]
Onzin. De norm schrijft ook wat voor over langdurige belasting, de-rating, etc. etc. Daar past linksom of rechtsom geen 4 kW omvormer op 16A in.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:40:
Nee gewoon een string van 12 en een van 6
12+6=18 en ik zie er 15 in het winkelmandje?

• busscherski
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:55:
[...]

O, dan gewoon een string per dakvlak

• Leut
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:52:
[...]

Onzin. De norm schrijft ook wat voor over langdurige belasting, de-rating, etc. etc. Daar past linksom of rechtsom geen 4 kW omvormer op 16A in.
Daarom heb ik ook gekozen voor een 3.6kW omvormer, welke volgens de specificaties netjes achter een 16A geplaatst kan worden.

• Leut
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Klopt, 15 panelen. Daarmee wek ik al meer op, dan wat ik momenteel verbruik. Daarnaast hanteer ik een budget en 18 panelen zorgt voor een redelijke overschrijding van dat budget.

Hoewel het misschien niet onverstandig is, gelijk voor de 18 stuks te gaan. Dan ligt het er maar en dat extra geld ben je zo weer vergeten ;)

• busscherski
Hoewel het misschien niet onverstandig is, gelijk voor de 18 stuks te gaan. Dan ligt het er maar en dat extra geld ben je zo weer vergeten ;)
Dat is precies mijn aanpak.

• Leut
In dat geval zal ik dan wel gaan kiezen voor de 4kW SMA omvormer en daar een juiste installatieautomaat van 25A voor laten monteren. Ik begreep, dat dat mag achter een 1-fase 35A hoofdaansluiting.

Morgen maar eens een aantal bedrijven gaan benaderen d:)b

• Leut
Ondertussen een aantal leveranciers gesproken en op bezoek gehad. Jammer dat een aantal niet de moeite nemen om te reageren, maar dan is de keus voor hen reeds gemaakt ;)

Ik heb de keuzes eens beperkt tot een viertal en in een fraaie tabel geplaatst:

Mijn voorkeur is om de omvormer aan te sluiten op mijn eigen netwerk en deze dan ook zelf te gaan uitlezen (via Domoticz). Daarbij valt m.i. de Zonneplan One omvormer af, daar deze alleen via 4G uitgelezen kan worden.

Persoonlijk neig ik naar optie 1, de Longi panelen met de SMA omvormer. Niet de goedkoopste installatie, maar ik denk wel een kwalitatief goed systeem.

Zijn er nog zaken waar ik verder rekening mee kan houden in mijn afweging?

Voor wat betreft de alamat, twijfel ik nog of deze een B of C karakteristiek moet hebben. Ik krijg daar wat wisselende verhalen over en mijn kennis schiet daarin simpelweg te kort. Ik heb nu een Eaton 25A B-kar 0,03A op het oog (link). Kan iemand mij hierin adviseren?

[Voor 3% gewijzigd door Leut op 17-02-2021 19:00. Reden: Correcte geschatte kWh optie 4 opgenomen.]

• busscherski
Voor wat betreft de alamat, twijfel ik nog of deze een B of C karakteristiek moet hebben. Ik krijg daar wat wisselende verhalen over en mijn kennis schiet daarin simpelweg te kort. Ik heb nu een Eaton 25A B-kar 0,03A op het oog (link). Kan iemand mij hierin adviseren?
Zijn die prijzen dan niet inclusief volledige installatie? (bij volledige installatie krijg je er meestal een 20 of 25 Ampere groep bij, PV zit niet altijd achter de aardlek)

• Leut
Wel inclusief volledige installatie, alleen ik laat binnenkort mijn groepenkast vervangen en dacht, dat ik net zo goed gelijk een alamat voor de PV zou kunnen laten installeren. Dan is dat alvast klaar :)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Wat mij opvalt is dat er wel 400 kWh verschil zit in de opbrengst van de verschillende offertes, maar goed dat zal je wel voor lief nemen. Als je de groepenkast laat vervangen geef dat dan wel door aan de installateur die je kiest, dan kan hij aangeven hoe hij de boel wil hebben staan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:23

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leut schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:48:
Wel inclusief volledige installatie, alleen ik laat binnenkort mijn groepenkast vervangen en dacht, dat ik net zo goed gelijk aan alamat voor de PV zou kunnen laten installeren. Dan is dat alvast klaar :)
Voordeel is wel dat je dan zelf een fatsoenlijk merk kan kiezen. PV-installateurs gebruiken vaak goedkope alamatjes van merken zoals 'Gacia', 'EMAT' is mijn ervaring.

Qua lokaal uitlezen is een SMA wel het mooiste denk ik, vraag @AUijtdehaag maar ;)
Heb zelf ervaring met Goodwe en dat gaat vrij moeizaam (RS485-protocol reverse engineeren bij m'n vorige omvormer) tot niet (alleen cloud portal die ik kan scrapen bij m'n huidige omvormer). Solax zal vergelijkbaar zijn omdat het ook Chinees is net als Goodwe. Over het algemeen hebben dat soort omvormers geen mooi gedocumenteerde API o.i.d.

[Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2021 14:25]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Leut
RobertV70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:52:
Wat mij opvalt is dat er wel 400 kWh verschil zit in de opbrengst van de verschillende offertes, maar goed dat zal je wel voor lief nemen. Als je de groepenkast laat vervangen geef dat dan wel door aan de installateur die je kiest, dan kan hij aangeven hoe hij de boel wil hebben staan.
Dat heb ik gezien en kan dat -deels- verklaren, doordat sommige aanbieders minder zware panelen, max 325Wp in plaats van 365 Wp.

Goede tip met de groepenkast en de installateur. Zit mij net te bedenken, dat ik eventueel anders achteraf nog wel simpelweg een juiste alamat kan aanschaffen in overleg met de installateur.

• Leut
ThinkPadd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:54:
[...]

Voordeel is wel dat je dan zelf een fatsoenlijk merk kan kiezen. PV-installateurs gebruiken vaak goedkope alamatjes van merken zoals 'Gacia', 'EMAT' is mijn ervaring.

Qua lokaal uitlezen is een SMA wel het mooiste denk ik, vraag @AUijtdehaag maar ;)
Heb zelf ervaring met Goodwe en dat gaat vrij moeizaam (RS485-protocol reverse engineeren bij m'n vorige omvormer) tot niet (alleen cloud portal die ik kan scrapen bij m'n huidige omvormer). Solax zal vergelijkbaar zijn omdat het ook Chinees is net als Goodwe.
Inderdaad, juist vanwege het feit, dat installateurs toch wel eens willen kiezen voor goedkopere oplossingen.

Mijn nieuwe groepenkast wordt volledig voorzien van Eaton spul en ik zou graag zien, dat de alamat ook van Eaton is. Dan is alles netjes van hetzelfde merk in de groepenkast (bijna in de categorie 'het oog wil ook wat' 8) ).

• Leut
<dubbel>

[Voor 98% gewijzigd door Leut op 17-02-2021 14:21]

• RobertV70
Leut schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:19:
[...]

Dat heb ik gezien en kan dat -deels- verklaren, doordat sommige aanbieders minder zware panelen, max 325Wp in plaats van 365 Wp.

Goede tip met de groepenkast en de installateur. Zit mij net te bedenken, dat ik eventueel anders achteraf nog wel simpelweg een juiste alamat kan aanschaffen in overleg met de installateur.
Je kijkt naar het aantal panelen wat ze leveren, maar het is toch beter om uit te gaan van de opbrengst die je wilt halen of zie ik dat verkeerd

• Leut
Ik zal in alle gevallen nu meer gaan opwekken dan wat ik uiteindelijk zelf zal verbruiken. De gewenste opbrengst zal een keer rond de 3000kWh zitten. In de toekomst meer, als er bijvoorbeeld een warmtepomp of laadpaal voor de auto komt.

Met dit in het achterhoofd, dacht ik, dat ik nu beter direct iets meer kan laten plaatsen. Dat ligt er dan maar alvast en zit je over een poosje niet nogmaals in eenzelfde traject qua installeren.

• RobertV70
Ja dat is ook prima, dan zou ik ook voor optie 1 kiezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:54:
[...]

Heb zelf ervaring met Goodwe en dat gaat vrij moeizaam (RS485-protocol reverse engineeren bij m'n vorige omvormer) tot niet (alleen cloud portal die ik kan scrapen bij m'n huidige omvormer). Solax zal vergelijkbaar zijn omdat het ook Chinees is net als Goodwe. Over het algemeen hebben dat soort omvormers geen mooi gedocumenteerde API o.i.d.
Vele manieren naar rome inderdaad met een SMA.
- node-red en modbus tcp/ip
- python script en modbus tcp/ip
- node-red en https://flows.nodered.org...ed-contrib-sma-webconnect (vind deze de leukste tegenwoordig)
- SBFspot, node-red mqtt,
node-red doet tevens pvoutput

En alle mogelijke verbindingen tussen node-red, influxdb en grafana, pvoutput, home assistant en (nou vooruit ;) ) ook Domoticz

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Leut
Ondertussen weer wat verder en wijzer geworden en wil nu een keuze gaan maken uit de navolgende 2 aanbieders:

In de prijs van de installatie zit circa 600 euro verschil. Tel ik het werk mee voor de groepenkast, dan bedraagt het verschil circa 500 euro, dat optie 4 goedkoper is.

Ik heb geprobeerd te achterhalen, waardoor dit voornamelijk wordt veroorzaakt en zie dat een significant deel terug te herleiden is naar de omvormer. De panelen zijn qua prijs ongeveer gelijk en de overige kosten in grote lijnen net zo.

Voor wat betreft de panelen zit er denk ik weinig verschil tussen beide merken. Beide hebben nagenoeg dezelfde specificaties en dezelfde garantietermijnen. Volgens mij maakt het dan weinig uit of je DMEGC hebt of Longi. Optisch zou nog een rol spelen, maar beide panelen zijn full black.

Dan vraag ik mij af, waarom zit er zo'n verschil tussen de prijs van beide omvormers. Ik heb een aantal specificaties naast elkaar gezet:

Hieruit blijkt eigenlijk, dat de SMA de betere/ meer uitgebreidere van de twee is, afgezien van startspanning en de garantietermijn. Alleen rechtvaardigt dit de meerprijs van circa 500 euro?

Een ander voordeel van optie 4 is, dat dit via een lokale installateur gaat. Mocht er iets zijn, dan hoef je niet via een landelijk opererende installateur aan de slag. Daarnaast heeft de lokale installateur alles vooraf kunnen bekijken, terwijl de andere niet langs is gekomen (risico verkeerd doorgeven informatie, verkeerde materialen?)

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Is de installatie met de SMA het extra geld op termijn waard? Of lijkt het eerder enigszins lood om oud ijzer te zijn?

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:58
Waarom blijf je eigenlijk niet gewoon bij de originele opstelling waar je op uitgekomen was?
Is toch alsnog goedkoper dan deze offerte met een SMA:

Of met een goedkopere omvormer:

[Voor 28% gewijzigd door lothar op 26-02-2021 12:10]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Solax is uit te lezen via de cloud en dan via node-red.
Ben je wel afhankelijk van de cloud.

De SMA werkt zonder cloud en is direkt toegankelijk om zelf te loggen.

De SMA's via solar-bouwmarkt zijn veel te duur.
Dit zijn de normale prijzen: https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/omvormers/sma/
En op MP staan ze nog goedkoper nieuw.

Bij schaduw zou ik voor de SMA gaan ipv Solax

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2021 12:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leut
lothar schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:08:
Waarom blijf je eigenlijk niet gewoon bij de originele opstelling waar je op uitgekomen was?
Is toch alsnog goedkoper dan deze offerte met een SMA:
[Afbeelding]
Of met een goedkopere omvormer:
[Afbeelding]
Er zijn toch wat wijzigingen noodzakelijk in het legplan, bleek afgelopen week. Denk dat het tellen van dakpannen, toch lastiger was dan gedacht 8)

Ondertussen is alles besloten en zijn de eerste werkzaamheden deze week ingepland, waarbij ik rekening houd met een -relatief- eenvoudige uitbreiding van het huidige legplan in de nabije toekomst.

Bij deze allen bedankt voor jullie nuttige input en inzichten. Wordt zeer gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ben benieuwd wat het geworden is.
We zien de fotos graag tegemoet.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Leut
Na een aantal weken ongeduldig wachten, was vandaag dan de grote dag; de 17 Longi 365 WP panelen zijn vandaag geïnstalleerd en worden aangestuurd via een SMA Tripower 4kW omvormer.

Foto's zeggen meer dan woorden:
Oost zijde (8 panelen in portrait):

West zijde (9 panelen in landscape):

En de omvormer:

De installatie verliep vlekkeloos. Prima communicatie, prima afstemming, geen bijzonderheden.

Wel ga ik maandag even bellen met de leverancier, want ik begrijp niet zo goed, waarom de omvormer reeds een opbrengst van voor vandaag laat zien. Net alsof de omvormer eerst ergens anders heeft gehangen. Lijkt me stug, omdat de omvormer nieuw uit de doos werd gehaald.....

Verder stem ik vanaf nu voor 365 dagen met heel veel zon... Dat Energiepark Leut maar een succes mag gaan worden *O*

Bij deze nogmaals dank voor alle input van iedereen. Super tof d:)b

• busscherski
Hoeveel kWh heeft die omvormer in totaal opgewekt?

• Leut
Wanneer ik inlog op de omvormer, dan zie ik, dat deze totaal circa 161kW heeft opgewekt. Dit lijkt te beginnen op 14 april en stopte gisteren rond de middag. Vanaf een uurtje of 3 was er weer activiteit. Logisch, omdat de omvormer toen bij mij werd ingeschakeld.

Onlogisch vind ik het totale verbruik en de historie teruggaand naar 14 april.
Dit mag de leverancier maandag eens even gaan uitleggen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kun je zien waar de landsnorm op staat?

Met andere woorden: is de installatiewizard doorlopen als "installateur" ?

Als deze op "default" staat dan kan de omvormer vroegtijdig aftoppen
Als deze op "nen-en50438" staat dan is het in orde (voor NL)

En nu nog zelf ook loggen he?
https://snapshot.raintank...9qExO7J55zbWYelP4mKeQk871
EN naar pvoutput.org

• Leut
De landsnorm staat inderdaad op NEN-EN50438.

Zal me nu eens meer gaan verdiepen in al het loggen, ook naar PVOutput. Zag al, dat er heel wat gegevens uit de SMA te toveren zijn. Kwam alleen zo geen geolocatie gegevens tegen. Misschien dat net juist dat niet gelogd wordt...

• busscherski
Leut schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:14:
Wanneer ik inlog op de omvormer, dan zie ik, dat deze totaal circa 161kW heeft opgewekt. Dit lijkt te beginnen op 14 april en stopte gisteren rond de middag. Vanaf een uurtje of 3 was er weer activiteit. Logisch, omdat de omvormer toen bij mij werd ingeschakeld.

Ik denk dat die omvormer een paar daagjes ergens anders heeft gehangen. Op zich niet zo`n probleem.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Wegens uitbreiding vervangen voor een grotere ;)

@Leut
Je kan
- via SBFspot uploaden naar pvoutput
- nodered flow gebruiken die via webconnect de omvormer logt en doorstuurt naar mqtt, HA, domoticz, pvoutput, influxdb en grafana
- nodered flow gebruiken via modbus tcp/ip en de omvormer logt en doorstuurt naar mqtt, HA, domoticz, pvoutput, influxdb en grafana

Ik heb de meeste ervaring met de bovenste 2.
Maar nr 3 kan ook.
Laat maar wat weten via PM als je wat wilt gebruiken van mijn kennis.

Hier kan je ook gebruik van maken?
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2021 11:33]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

(jarig!)
Leut schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:14:

Misschien dat er op de omvormer ergens in de opties een "factory reset" optie zit. Dan is de opbrengst misschien wel weer weer 0 en is jouw opbrengst tenminste de volle opbrengst van de omvormer ook.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
Gerco-M schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:09:
[...]

Misschien dat er op de omvormer ergens in de opties een "factory reset" optie zit. Dan is de opbrengst misschien wel weer weer 0 en is jouw opbrengst tenminste de volle opbrengst van de omvormer ook.
Dan had de installateur dat wel gedaan.
De kWh teller van een omvormer is als een km teller van een auto. Je kunt eraan zien hoeveel de omvormer al versleten is.
Stel dat je van die omvormer gemiddeld 100000 kWh mag verwachten voor die kapot gaat dan is deze al voor een duizendste versleten.

Een km teller van een auto is ook niet zomaar terug te draaien, in sommige landen ook strafbaar.

• Leut
De installateur kreeg gisteren de omvormer niet goed aangemeld. Normaliter hoort dat een fluitje van een cent te zijn, nu kwam er telkens een foutmelding, welke onder andere aangaf, dat de omvormer al aangemeld was. Dit was eigenlijk al een eerste teken. Daarna zag ik, de opbrengst vanaf 14 april.

Vanaf die dag zie ik in de grafieken al een paar dagen met fikse aftopping. Vermoedelijk hebben ze ‘s ochtends mijn omvormer daar vervangen voor een zwaarder exemplaar.

Waar ik alleen mee zit, is dat ze dit wel even hadden mogen communiceren en/ of mij een keuze hadden mogen geven. Je betaalt voor een vol pak boter, maar krijgt nu een aangebroken pak waar een beetje uit is.

Kga maandag wel horen, wat ze gaan zeggen. Kan niet goed inschatten wat dit extra verbruik betekent voor de levensduur. Zal vast meevallen, maar ben er vooralsnog niet erg gecharmeerd van.

Verder werkt het gehele systeem perfect en heb vandaag een -denk ik- respectabele 29kW opbrengst gerealiseerd.

• Leut
Gerco-M schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:09:
[...]

Die optie is aanwezig, zag ik. Heb toegang via zowel het gebruikers- als het installateursaccount. Maar of zo’n reset erg chique is, betwijfel ik nog, met de reden die @busscherski aangaf.

• Leut
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:29:
@busscherski
Wegens uitbreiding vervangen voor een grotere ;)

@Leut
Je kan
- via SBFspot uploaden naar pvoutput
- nodered flow gebruiken die via webconnect de omvormer logt en doorstuurt naar mqtt, HA, domoticz, pvoutput, influxdb en grafana
- nodered flow gebruiken via modbus tcp/ip en de omvormer logt en doorstuurt naar mqtt, HA, domoticz, pvoutput, influxdb en grafana

Ik heb de meeste ervaring met de bovenste 2.
Maar nr 3 kan ook.
Laat maar wat weten via PM als je wat wilt gebruiken van mijn kennis.

Hier kan je ook gebruik van maken?
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Super! Top informatie, ook met betrekking tot de extra garantie.
Kwam wel al de betaalde variant tegen, maar deze nog niet d:)b

Kga ff in SBFspot duiken en kijken we het via PVOutput aan de praat kunnen krijgen.

[Voor 4% gewijzigd door Leut op 24-04-2021 20:40]

• busscherski
Dat "flink aftoppen" is denk ik nog geen 10 kWh per jaar. Dat is normaal

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

(jarig!)
Leut schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:35:
De installateur kreeg gisteren de omvormer niet goed aangemeld. Normaliter hoort dat een fluitje van een cent te zijn, nu kwam er telkens een foutmelding, welke onder andere aangaf, dat de omvormer al aangemeld was. Dit was eigenlijk al een eerste teken. Daarna zag ik, de opbrengst vanaf 14 april.

Vanaf die dag zie ik in de grafieken al een paar dagen met fikse aftopping. Vermoedelijk hebben ze ‘s ochtends mijn omvormer daar vervangen voor een zwaarder exemplaar.

Waar ik alleen mee zit, is dat ze dit wel even hadden mogen communiceren en/ of mij een keuze hadden mogen geven. Je betaalt voor een vol pak boter, maar krijgt nu een aangebroken pak waar een beetje uit is.

Kga maandag wel horen, wat ze gaan zeggen. Kan niet goed inschatten wat dit extra verbruik betekent voor de levensduur. Zal vast meevallen, maar ben er vooralsnog niet erg gecharmeerd van.

Verder werkt het gehele systeem perfect en heb vandaag een -denk ik- respectabele 29kW opbrengst gerealiseerd.
Het is inderdaad niet netjes van de installateur, maar aan de andere kant als ze de factory reset hadden gedaan had je het misschien niet eens ooit geweten. Dus je kan het van 2 kanten bekijken. Natuurlijk betaal je wel voor een nieuw product en krijg je een "gebruikte" dus je kan het zowiezo aankaarten bij installateur, en als deze al een paar tientjes korting kan geven, en de factory reset doen (als jij dit wil) dan zou ik het er zelf al bij laten denk ik. Want het maakt waarschijnlijk inderdaad weinig uit voor de levensduur. Als er verder niets beschadigd of wat en alles verder zgan is.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
Aan de andere kant zijn er ook veel consumenten die juist blij zijn om bijvoorbeeld slechts 200 euro bij te betalen als ze na een week hun omvormer willen upgraden.

• Leut
Hier twee dagen met de aftopping in de vorige installatie:

En de grafiek met de gap vanwege de verhuizing van de vorige installatie naar mijn installatie:

Vermoedelijk zal het zijn wat @busscherski aangeeft; tegen een geringe vergoeding omgeruild naar een iets zwaarder model.

Alles lijkt verder wel perfect te werken, de omvormer zelf is optisch ook niet beschadigd of wat dan ook. Heb wel de wachtwoorden van het gebruikers- en installateursaccount gewijzigd. Geen idee of iemand, de vorige eigenaar of de installateur, er nog iets mee kan, maar meer ff voor de zekerheid.

• busscherski
In 2 uur en een kwartier gedemonteerd, naar jou gereden en weer gemonteerd.
Vind ik best indrukwekkend.
Mooie grafiekjes.

• Leut
‘s Ochtends waren ze in Borger, ‘s middags bij mij in Emmen. Dat is ongeveer 20 minuutjes rijden...

Maar dan nog inderdaad :)

Kan me toch ook niet voorstellen, dat er twee systemen door elkaar lopen en dat elke omvormer wat dat betreft uniek is en z’n eigen unieke opbrengst heeft.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:17
ThinkPadd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:12:
...
De dakhelling zijn wel apps voor smartphone voor, zoek eens op 'Velux roof pitch app'. Of zelf even meten/berekenen.
Sinds een paar weken hebben we in Nederland de combinatie van BAG (Kadaster) en AHN3, 3dbag. Dat levert niet alleen mooie plaatjes op maar de dakhellingen en hoogtes staan er ook in:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leut
Na een aantal gesprekken en wat discussies, is nu besloten de SMA omvormer te vervangen voor een nieuw exemplaar. Dat gaat vanmiddag gebeuren.

Nu vraag ik mij even af, wat er beter kan gebeuren: toevoegen als nieuw apparaat of als vervangend apparaat. In het laatste geval worden er een aantal gegevens overgenomen van de oude omvormer. Welke data exact, is mij onbekend. Mijn voorkeur gaat uit naar vervangen, omdat dat ook feitelijk gebeurt.

Heeft iemand hiermee ervaring?

Update 1:
Ondertussen is de omvormer vervangen voor een splinternieuw exemplaar. Dat was een fluitje van een cent. De registratie middels Sunny Portal stelde nu ook niks voor en verliep zonder enig probleem.

Kheb gekozen voor het apparaat vervangen. Dat was in dit geval ook de meest logische keuze. Niet alleen werd allerlei configuratiedata overgezet, ook werd direct de oude omvormer op inactief gezet binnen je eigen SMA account. Zo is er geen data verloren gegaan.

Nu alleen PVOutput weer aan de praat zien te krijgen en dan zijn we er weer helemaal :)F

[Voor 36% gewijzigd door Leut op 04-06-2021 19:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leut
Na krap aan twee jaar is Energiepark Leut uitgebreid. Er zijn 6 panelen bijgekomen; 3 aan de oostzijde en 3 aan de westzijde. Daarmee is het totaal op 23 panelen gekomen. Hiermee was in het initiële legplan al enigszins rekening gehouden. Achteraf bekeken, had ik dit destijds gelijk moeten doen. Maar goed, achteraf maak je altijd de beste beslissingen natuurlijk.

De aansturing gebeurt met een SMA TriPower 4.0 omvormer. Volgens Sunny Designweb zal er een aftopping plaats vinden, echter zal dit marginaal zijn. Het verschil in opbrengst met een 5kW omvormer bedraagt slechts 1,4%. Niet erg materieel vooralsnog om de aanschaf van een andere omvormer te rechtvaardigen.
De praktijk zal het gaan leren. Mocht de aftopping toch te substantieel gaan blijken, dan kan er altijd overgestapt worden naar een zwaardere omvormer.

Een tweetal plaatjes voor de show:
Oost zijde (11 panelen in portrait (was 8 )):

West zijde (12 panelen in landscape (was 9)):

Laat het maar wederom een mooi zonnig jaar worden 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Leut schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:28:
Na krap aan twee jaar is Energiepark Leut uitgebreid. Er zijn 6 panelen bijgekomen; 3 aan de oostzijde en 3 aan de westzijde. Daarmee is het totaal op 23 panelen gekomen. Hiermee was in het initiële legplan al enigszins rekening gehouden. Achteraf bekeken, had ik dit destijds gelijk moeten doen. Maar goed, achteraf maak je altijd de beste beslissingen natuurlijk.

De aansturing gebeurt met een SMA TriPower 4.0 omvormer. Volgens Sunny Designweb zal er een aftopping plaats vinden, echter zal dit marginaal zijn. Het verschil in opbrengst met een 5kW omvormer bedraagt slechts 1,4%. Niet erg materieel vooralsnog om de aanschaf van een andere omvormer te rechtvaardigen.
De praktijk zal het gaan leren. Mocht de aftopping toch te substantieel gaan blijken, dan kan er altijd overgestapt worden naar een zwaardere omvormer.

Een tweetal plaatjes voor de show:
Oost zijde (11 panelen in portrait (was 8)):
[Afbeelding]

West zijde (12 panelen in landscape (was 9)):
[Afbeelding]

Laat het maar wederom een mooi zonnig jaar worden 8)
Mooi, staat er inmiddels dan ook een elektrische wagen voor de deur of hangt de boel vol met airco's/WP?
Of is energiepark Leut gewoon jouw bijdrage aan een duurzamere toekomst / een z.s.m. failliet Ruskilandi?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leut
Er staat inmiddels een elektrische wagen (hybride althans) voor de deur en wij zijn bezig met een full electric WP. Geen airco's (vooralsnog), omdat ik wil gaan koelen met de WP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:05
Je was nog zo gewaarschuwd in je topic lees ik :p Maar het ziet er strak uit zo hoor. Er kunnen er nog een paar bij, maarja dan moet je wss een andere omvormer?

Ik heb ook zojuist na 1,5 jaar de 'oude' panelen van het dak op de garage gelegd en er 10 nieuwe 375WP panelen opgelegd ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

Leut schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:28:
Na krap aan twee jaar is Energiepark Leut uitgebreid.
Volgend jaar waarschijnlijk nog meer ;-)
Dak is nog steeds niet vol.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Leut
Evanrvb schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:19:
Je was nog zo gewaarschuwd in je topic lees ik :p Maar het ziet er strak uit zo hoor. Er kunnen er nog een paar bij, maarja dan moet je wss een andere omvormer?

Ik heb ook zojuist na 1,5 jaar de 'oude' panelen van het dak op de garage gelegd en er 10 nieuwe 375WP panelen opgelegd ;)
haha inderdaad, het begon zo goed met die waarschuwing 8)

Mocht ik nog meer willen, dan gaat de omvormer wel een bottleneck vormen qua aftoppen. Maar heb een vermoeden, dat het eerst zo wel mooi is. Hoewel, dat dacht ik 2 jaar geleden ook :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee