• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 10:33
Vorig jaar de volgende configuratie samengesteld:

* Asus Prime X570-PRO
* AMD Ryzen 5 3600
* Corsair DDR4 Vengeance RGB 2x8GB 3600
* EVGA 1070Ti FTW
* Corsair RM750x PSU
* Cooler Master Hyper 212 Black
* NZXT H510 Elite
* Philips BDM4037U 40" UHD-scherm

Deze heeft 13 maanden lang 100% stabiel gedraaid, gemiddeld 9 uur per dag.
Enkele weken geleden begonnen de problemen: eerst bij het kijken van Netflix een haperend beeld en daarna het vastlopen van de pc (via Taskmanager kon nog een herstart uitgevoerd worden). Kort daarna verscheen er vaak - maar niet altijd - een zwart scherm bij het opstarten. Het verwijderen en opnieuw installeren van de nVidia drivers verhielp het haperende beeld. Zodra de computer eenmaal doorstartte draaide hij weer heel de dag stabiel. Alleen, de zwarte schermen bleven terugkeren.

De verschijnselen zijn altijd hetzelfde: zwart scherm (zelfs geen BIOS-melding) en de USB-randapparatuur licht niet op. Soms start ie in één keer door, maar meestal moet ik het systeem zeven, acht keer aanzetten voordat ik beeld krijg.

Wat ik al geprobeerd heb:
* Monitor omgewisseld: geen effect
* De EVGA 1070 in mijn oude systeem (i4670K) ingebouwd: start 100% probleemloos (hier werk ik nu op)
* Oude videokaart in mijn nieuwe systeem gezet: een dag probleemloos gestart, vanmorgen weer zwart scherm
* Bios Asus mobo bijgewerkt (en dus gereset): geen effect

Gezien bovenstaande testresultaten vallen de grafische kaart en de PSU af als boosdoeners, en CPU en Mem lijken mij onwaarschijnlijk. Ik begin het Mobo te verdenken. Hebben jullie nog andere suggesties?

Thanks!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:03
als je naar het moederbord kijkt (jeh ebt een raampje in je kast geloof ik) welke lampjes branden dan?

gaan de fans aan?

• Enki
Op het Mobo zitten vier Leds: DRAM (oranje), CPU (rood), VGA (wit) en BOOT (groen). Deze lichten een voor een even op bij het opstarten, daarna gaan ze uit. De casefans en -verlichting start gewoon.

Edit: Net even opgezocht en volgens de manual is dit normaal gedrag voor de leds

[ Voor 17% gewijzigd door Enki op 19-01-2021 11:37 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• Enki
Moederbord opgestuurd naar de leverancier onder garantie. Kwam een dag later al weer retour met de mededeling: "Product is niet defect. Moederbord zes keer opgestart en 20 minuten YouTube gekeken zonder problemen".

Tsja, dat gebeurde bij mij ook vaak genoeg, dus nu weet ik nog niets. |:(

Verwijderd

Enki schreef op zondag 31 januari 2021 @ 07:56:
Moederbord opgestuurd naar de leverancier onder garantie. Kwam een dag later al weer retour met de mededeling: "Product is niet defect. Moederbord zes keer opgestart en 20 minuten YouTube gekeken zonder problemen".

Tsja, dat gebeurde bij mij ook vaak genoeg, dus nu weet ik nog niets. |:(
Tja je gaat ook wel heel makkelijk over op "moederbord kapot".

Memtest gedraaid bijvoorbeeld?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:14
Enki schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:28:
Vorig jaar de volgende configuratie samengesteld:

* Asus Prime X570-PRO
* AMD Ryzen 5 3600
* Corsair DDR4 Vengeance RGB 2x8GB 3600
* EVGA 1070Ti FTW
* Corsair RM750x PSU
* Cooler Master Hyper 212 Black
* NZXT H510 Elite
* Philips BDM4037U 40" UHD-scherm

Deze heeft 13 maanden lang 100% stabiel gedraaid, gemiddeld 9 uur per dag.
Enkele weken geleden begonnen de problemen: eerst bij het kijken van Netflix een haperend beeld en daarna het vastlopen van de pc (via Taskmanager kon nog een herstart uitgevoerd worden). Kort daarna verscheen er vaak - maar niet altijd - een zwart scherm bij het opstarten. Het verwijderen en opnieuw installeren van de nVidia drivers verhielp het haperende beeld. Zodra de computer eenmaal doorstartte draaide hij weer heel de dag stabiel. Alleen, de zwarte schermen bleven terugkeren.

De verschijnselen zijn altijd hetzelfde: zwart scherm (zelfs geen BIOS-melding) en de USB-randapparatuur licht niet op. Soms start ie in één keer door, maar meestal moet ik het systeem zeven, acht keer aanzetten voordat ik beeld krijg.

Wat ik al geprobeerd heb:
* Monitor omgewisseld: geen effect
* De EVGA 1070 in mijn oude systeem (i4670K) ingebouwd: start 100% probleemloos (hier werk ik nu op)
* Oude videokaart in mijn nieuwe systeem gezet: een dag probleemloos gestart, vanmorgen weer zwart scherm
* Bios Asus mobo bijgewerkt (en dus gereset): geen effect

Gezien bovenstaande testresultaten vallen de grafische kaart en de PSU af als boosdoeners, en CPU en Mem lijken mij onwaarschijnlijk. Ik begin het Mobo te verdenken. Hebben jullie nog andere suggesties?

Thanks!
Snap niet helemaal hoe deze testen de PSU uitsluiten? Gezien je een 2e systeem hebt ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je de PSU omwisselt.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Al eens een andere kabel/input/output geprobeerd? DP ipv HDMI of viseversa

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-09 12:41
Cyriel85 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Snap niet helemaal hoe deze testen de PSU uitsluiten? Gezien je een 2e systeem hebt ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je de PSU omwisselt.
Precies dit. Wat je hebt gedaan test niet de PSU. Wissel de PSU's eens om, daarmee test je de PSU.

• Matt.Anthony
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik heb sinds kort hetzelfde probleem. Bij het opstarten heb ik een zwart scherm. Minimaal 2 keer aan en uitzetten om door te starten. Heb de Cmos batterij al vervangen.. leek eventjes goed te gaan. Maar dit was helaas niet de oplossing.

Heb een:
x470 Gaming Carbon Pro
2x 8GB corsair Vengeance
Ryzen 7 2700x
Corsair H100i
Msi RTX 2070 Super
Corsair RM1000X PSU
Asus Predator scherm

Heb geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken. Computer werkt perfect verder.. Als hij opstart.

• Enki
Ja, goeie vraag. Ik denk dat ik wat te veel gefocused was op de GPU... :?
Ik heb de PSU nu omgewisseld, eens kijken wat dat oplevert.

Pagina: 1