Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxone
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-09-2021
Mijn Oneplus 6 is aan vervanging toe en zit met een gigantisch dilemma. Terug gaan naar een Android smartphone of een stap in het duister zetten en overstappen naar Apple.

Ik ben enorm aan het twijfelen tussen de 2 nieuwe flagships, de S21 ultra of de 12 Pro Max.

Specs vergeleken moet Apple bij verschillende specificaties het onderspit delven tegenover de nieuwe S21 Ultra... Scherm (60Hz t.o.v. 120Hz), RAM geheugen, Batterij... Als ik puur naar de specs kijk is de S21 de overduidelijke winnaar. Echter ondervind ik dat mijn 3 jaar oude Oneplus en vrij vaak begint te haperen, updates komen altijd een heel stuk later dan de initiële release. Volgens wat ik al gelezen heb is Apple daar een stuk beter in qua updates en snelheid van het de OS.

Nog heel belangrijk voor mij... de camera. S21 lijkt terug aan het langste eind te trekken hier, echter nog niet echt duidelijke vergelijkingen waarin je kan zien dat de S21 wel degelijk beter is, veel hangt af van de software, en niet enkel de specs van de lenzen.

Heel lang wachter kan ik niet meer doen want momenteel is er een actie met gratis ear buds en tag bij een preorder van de Samsung dus wil die kans niet mislopen indien ik voor de Samsung zou kiezen.

Ik hoop met jullie ervaring en meningen iets wijzer te worden, en tot een beslissing te komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:38
Heel belangrijk is om te begrijpen dat Android een open source systeem is waarbij elke fabrikant zijn eigen implementatie doet. Samsung is een stuk beter met updates en upgrades dan OnePlus. De S21 zal uitkomen met Android 11, en de upgrades naar 12, 13 en 14 krijgen, met maandelijks veiligheidsupdates de eerste 3 jaar zeker en daarna naar kwartaal updates. Hier een overzicht van de huidige modellen, daar zie je de 4 jaar oude S8 op kwartaal updates, en de overige, S9, S10, S20 op maand updates staan. Vanaf de S10 belooft Samsung een jaar langer support, dus kan ook best 5 jaar worden voor de S21.
https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Apple is ook een prima keuze al mist de iPhone 12 een vingerafdruk scanner en is het geslotener. Apple heeft elk jaar een versie upgrade en je kunt er ongeveer 5 verwachten en security updates als Apple er noodzaak toe ziet, meestal snel na een versie release meerdere, maar dan kan het zo maanden duren dat er geen updates komen. Mijn echtgenote heeft een 6S en die gaat al ruim 5 jaar mee, alleen al 2 keer een nieuwe accu gehaald bij Apple, en eigenlijk zou er nu weer een nieuwe in moeten.
iPhone 13 zou weer vingerafdrukscanner (onder het scherm) gaan krijgen en dat vind ik zelf fijner dan face ID omdat je dan je telefoon niet voor je gezicht hoeft te houden, maar daar kun jij niet op wachten.
Verder is er een eigen ecosysteem waar ze je in proberen te drukken en je apps opnieuw voor moet aanschaffen, etc. Verder zul je moeten wennen dat alles net iets anders werkt, je niet via USB overal bij kunt op het bestandssysteem, maar het is allemaal wel te overzien als je wil.

Technisch is een iPhone niet spannend, softwarematig super degelijk, uiterlijk enigszins retro met de giga notch (verschil tussen een nieuwe 12 of 4 jaar oude X is er niet op eerste gezicht), je weet vooraf wat je hebt. De S21 daarentegen probeert wat grenzen te verleggen, is hipper, en als je van gadgets houdt veel leuker.

Maar denk eens andersom, bestel de Samsung, na ontvangst kun je volgens mij als het tegenvalt gewoon retourneren en alsnog de iPhone bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dxone
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-09-2021
Een preorder geplaatst voor de Ultra 512GB van Samsung. Qua specificaties overtreft deze op (bijna) alle vlakken de IPhone, en de overstap van de schil die Oneplus heeft naar de UI3 zal ook al voor wat vernieuwing zorgen in het gebruik van de telefoon. Vond toch dat de IOS van Apple wat stoot op beperkingen in vergelijking met de UI3. Is wel verbeterd met de widgets die nu kunnen maar verre van de aanpasbaarheid dat je kan doen met de Samsung. Jammer dat er momenteel nog een "verbod" is door Samsung momenteel om echte reviews te maken (met de IPhone er dan tegenover) totdat de pre-orders afgesloten zijn maar de tests die nu beginnen door te sijpelen wijzen allemaal er op dat de Ultra superieur is aan de IPhone. Hopelijk de juiste keuze gemaakt :)