Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 19:29
Hallo,

we zijn voornemens podcasts op Spotify te gaan plaatsen.

Het idee is via TuneCore alles up te loaden en het op deze manier aan te gaan bieden.

Mijn vraag: Op sommige tracks zit achtergrondmuziek. Deze is netjes via Pond5 oid aangeschaft en mogen we commercieel gebruiken.

Dien ik nu per track de maker van de achtergrondmuziek op te geven als mede auteur, of is het voldoende om de licenties mee te uploaden naar Tunecore?

Heeft iemand hier ervaring mee?

alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-09 13:04
De maker van de achtergrondmuziek is niet de medeauteur van jouw podcast. De makkelijkste manier om legaal muziek in je podcast te gebruiken is door daar een licentie voor te hebben. Een licentie is schriftelijke toestemming voor het gebruik van een auteursrechtelijk werk, zoals muziek.
Bij het downloaden van de achtergrondmuziek heb je, als het goed is, een licentie gekregen. Lees die nog even goed door of daar bepaalde voorwaarden in staan. Zo kan er bijvoorbeeld staan dat je tijdens je podcast moet vermelden dat je muziek van hun gebruikt. Of dat je dit juist in de beschrijving moet vermelden.
Mocht je daar niet uitkomen dan kun je de desbetreffende site nog eens raadplegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwtemp874
Helemaal top, dan kunnen we de podcast online gooien.

Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-09 13:04
Geen probleem!

Veel succes en plezier met jullie podcast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwtemp874
Ik heb toch nog een vraag.
We hebben via Fiverr achtergrond muziek gekocht waarbij ik een document ontvangen heb dat ik "can do what i want" met de muziek. Nu heeft iemand blijkbaar deze muziek alsnog gelicenceerd.

Nu kreeg ik een youtube melding dat wij gebruik maken van andermans muziek.

Meneer heeft de eerste 5 minuten van het nummer een andere naam gegeven, en copyright geclaimd.

Ik had een beetje naïef hier nooit aan deze mogelijkheid gedacht. De audio opnieuw uitbrengen met andere muziek is niet veel werk, ik neem aan dat dit de enige optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41
Kun je niet aantonen dat jou licentie (of gebruik) van voor het nieuwe copyright is? Bij gebruik is het dan al per definitie niet het betwiste nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

kwtemp874 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:25:
Ik heb toch nog een vraag.
We hebben via Fiverr achtergrond muziek gekocht waarbij ik een document ontvangen heb dat ik "can do what i want" met de muziek. Nu heeft iemand blijkbaar deze muziek alsnog gelicenceerd.

Nu kreeg ik een youtube melding dat wij gebruik maken van andermans muziek.

Meneer heeft de eerste 5 minuten van het nummer een andere naam gegeven, en copyright geclaimd.

Ik had een beetje naïef hier nooit aan deze mogelijkheid gedacht. De audio opnieuw uitbrengen met andere muziek is niet veel werk, ik neem aan dat dit de enige optie is?
Mijn ervaring is dat je op youtube gewoon maar beter geen muziek kunt doen. Er zitten dus inderdaad van die geautomatiseerde controls op, en grote partijen die van alles claimen. Stel dat je met veel moeite die claim ongedaan hebt gemaakt, dan komen er waarschijnlijk wel weer 5 andere.
Eigenlijk ben je een nobody op youtube.

Misschien ben ik nu heel negatief, maar ik vind youtube een licentie nightmare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwtemp874
Ik heb nog even verder gekeken, de claim is van een patent trol: Interstreet Recordings

In mijn aanschaf voorwaarden van de audio track staat duidelijk dat je het niet onder licentie uit mag brengen, daar heeft de "artiest" blijkbaar maling aan.

Ik heb de "artiest" een bericht gestuurd, en de originele maker.

Ik had de muziek dus al een tijd in gebruik voordat deze geregistreerd werd door de copyright claimer.

Voor youtube gaan we nu een andere opname maken, op zich is dit geen probleem.

Het album staat ook op spotify, zou het daar kunnen blijven staan, of zouden jullie het daar ook aan laten passen?

en als ik gebruik maak van een soortgelijke licentie kan er toch niet zoveel gebeuren?

" A license to use the following media was purchased under Pond5's Content License Agreement, a
copy of which is available for review at https://www.pond5.com/legal/license. The Pond5 license
authorizes the licensee to use the media in the licensee's own commercial or non-commercial
production and to copy, broadcast, distribute, display, perform and monetize the production or
work in any medium - including posting and monetization on YouTube - on the terms and conditions
outlined therein"

Alvast dank voor de moeite!
Pagina: 1