Vervangen van stock ryzen 5600x cooler, pasta naast de rand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-11 12:28
Onlangs een 5600x weten te bemachtigen en daarbij de stock cooler geïnstalleerd, want koelprestaties zouden OK zijn en OC doe ik toch niet.. Nu blijkt het apparaat echter echt herrie te maken, dus heb ik de Scythe mugen 5 pch gekocht.

Nu bij het verwijderen van de oude koelpasta blijkt het spul (wat dus plug n play was) over de randen van de cpu te zijn gelopen met 1 stukje er zelfs naast gevallen. Ik weet niet of dit laatste stukje, wat je kan zien op de foto, nu pas gekomen is juist doordat ik het van de randjes probeerde te halen, maar ik krijg het in ieder geval zo niet weg.

Is het nodig om de cpu eruit te halen en het spul ernaast helemaal weg te halen? Of laten zitten?

Ik probeer erger te maken te voorkomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN2lL7ToJgJfs3A4OI7iFcB2GhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Z732UHMeajdchcR7EZaRxm0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:04
Hoe dan ook zou je de oude pasta moeten verwijderen en opnieuw aanbrengen. Verwijderen gaat het makkelijkste als je de cpu er uit haalt. Dat kleine beetje op de rand kan geen kwaad, dat haal je weg met een doekje of je vinger.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je hebt het over verwijderen van de oude koelpasta, maar je smeert het alleen maar in de rondte :+ Neem even een schone (microvezel)doek en doe hier wat alcohol of desnoods spiritus op zodat de koelpasta als sneeuw voor de zon verdwijnt. Je kan de CPU gewoon laten zitten. Dat beetje ernaast kan geen kwaad, maar haal het gewoon even weg met doekje + alcohol.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 11:27

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Koelpasta geleid niet, het zal in dit geval niks uitmaken. CPU hoef je er niet uit te halen om het schoon te maken, dat doe ik tenminste nooit.
Inderdaad gewoon iets van spiritus pakken (geen terpetine!).

• Chryses
Dat was even stressen haha! Maar het is gelukt. De Scythe zakt dan wel niet onder z'n max rpm (+-800), wat vreemd is, maar dat is alsnog aanzienlijk stiller dan de vorige stock cooler.

De pasta heb ik uiteindelijk overigens netjes van de bovenkant gekregen, i.p.v. enkel uitsmeren ;) Een stock cooler vertrouw ik iig niet meer op! Ook was alles reset van de pwm pump fans en XMP profielen, maar dat zal wel normaal zijn wanneer je de cpu eruit haalt?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Chryses schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:48:
Ook was alles reset van de pwm pump fans en XMP profielen, maar dat zal wel normaal zijn wanneer je de cpu eruit haalt?
Dat is niet normaal, lijkt er op dat je de bios reset button/jumper hebt kortgesloten of de bios batterij.

Of dat er een moederbord busje teveel onder jouw moederbord zit, wat sluiting heeft gemaakt bij het plaatsen van de koeler.
Dit laatste kan wel uiteindelijk tot een defecte PC leiden.

[ Voor 6% gewijzigd door mjvdzwet op 19-01-2021 23:14 ]

• jandb9
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-01-2021
1. Naar de apotheek en isopropylalcohol vragen of ook wel isopropanol als ik me niet vergis. Iets van 92 a 96% alcohol. (koop je gerust grote bus, je kan de rest gebruiken in de winter, verdunnen met water, in een spraybus van de ramen bvb en je kan op 123 je ramen ontdooien zonder schade)

2. De stock cooler van de 5600x maakt geen herrie, je moet alleen in Windows u settings aanpassen. Nu staat die op 100% zelfs in idle.

• Chryses
mjvdzwet schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:12:
[...]

Dat is niet normaal, lijkt er op dat je de bios reset button/jumper hebt kortgesloten of de bios batterij.

Of dat er een moederbord busje teveel onder jouw moederbord zit, wat sluiting heeft gemaakt bij het plaatsen van de koeler.
Dit laatste kan wel uiteindelijk tot een defecte PC leiden.
@mjvdzwet De bios batterij zit vrij ver af van de cpu, dus die zal ik niet zelf per ongeluk geraakt hebben denk ik. Dus dan is het het geval van extra moederbord busje? Daar ben ik niet bekend mee. Alles werkt nu, kan ik het zo laten zitten?

@jandb9 Ik heb Arcticlean gebruikt. Te duur misschien, maar de cpu was mooi schoon uiteindelijk :)

De stock cooler maakte helaas wel veel herrie. Was desondanks wel goed ingesteld in het bios. Ik zag de fan speed daarvan ook laag en hoog gaan in MSI's Dragon Center. Boven de 1200 begon het erg luid te worden. Jij bent zelf ook bekend met deze stock cooler?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Het kan zijn dat je bij het plaatsen een busje teveel in de kast hebt gedraaid waar het moederbord oo rust. Dit kan dan sluiting maken. Als dat zo is moet je dat zeker niet zo laten.

Maar is misschien niet makkelijk te zien. Zonder heel het moederbord er uit te halen.

P.S. ik neem aan dat je hem zelf f hebt gebouwd.

• Chryses
Ik heb hem inderdaad zelf gebouwd, maand of 2 geleden nu. Ik heb nu dus pas voor het eerst de melding gekregen dat het bios gereset was (de fan+xmp profielen, maar niet de bios versie/laatste update zelf), nadat ik de CPU eruit gehaald had om beter schoon te maken.

• jandb9
Ik heb de stock cooler ook ja, maakte in begin ook veel herrie. Nu heb ik in Windows die aangepast dat hij idle maar op 20% draait.
YouTube: AMD Ryzen loud CPU fan noise fix (stock Wraith Prism cooler)

Als je hem natuurlijk volledig belast ga je wel beetje herrie hebben. Maar dat moet je zelf even opmaken hoeveel % van de tijd je hem volledig gaat belasten. Voor mij was het op dit moment niet de moeite om naar een hoger segment van koeler te gaan omdat hij te weinig volledig belast wordt.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
als je er nieuwe pasta op doet, gewoon een bolletje ter grootte van een erwt in het midden van de processor. Je hoeft het niet uit te smeren.

• jandb9
Djarune schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:02:
als je er nieuwe pasta op doet, gewoon een bolletje ter grootte van een erwt in het midden van de processor. Je hoeft het niet uit te smeren.
Eigenlijk beter 5 kleine. Geeft nog net iets beter, maar is niet echt noemenswaardig

• Chryses
Heb de handleiding voor Ryzen CPU's gevolgd van Scythe zelf, dus heb het in een lijntje gedaan. Zonder zelf uitsmeren inderdaad. Temperatuur lijkt in orde tot nu toe, kan alleen maar beter worden nog.

Nu dus alleen nog de fanspeed van de mugen 5 beter laten reguleren (blijft altijd tussen 790-810 rpm for some reason) en dan ben ik klaar voorlopig!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nee, een kruis maken of goed verdelen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
jandb9 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Eigenlijk beter 5 kleine. Geeft nog net iets beter, maar is niet echt noemenswaardig
Hackus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:13:
[...]

Nee, een kruis maken of goed verdelen.
ik wist meteen dat ik hier reacties op zou krijgen bij het schrijven ervan. Zie video met de bekende methoden

Op 3:12 van deze video staat dat Arctic de 1-point prefereert boven 5-point, kruis of uitsmeren. Misschien dat andere merken weer iets anders zeggen. Ik heb met mijn oude Gelid Tranquillo betere resultaten gehaald met 1 punt dan met uitsmeren. Kan ook toeval zijn.

• jandb9
Ik zeg het, maakt ook allemaal niet zoveel uit. Denk tussen kruis en de gewone je misschien over 1°C verschil praat. Waar ben je dan mee bezig.

En 1 bol is makkelijker dan 5 om het zo te zeggen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:35:
[...]

[...]

ik wist meteen dat ik hier reacties op zou krijgen bij het schrijven ervan. Zie video met de bekende methoden

[YouTube: How to apply Thermal Paste]

Op 3:12 van deze video staat dat Arctic de 1-point prefereert boven 5-point, kruis of uitsmeren. Misschien dat andere merken weer iets anders zeggen. Ik heb met mijn oude Gelid Tranquillo betere resultaten gehaald met 1 punt dan met uitsmeren. Kan ook toeval zijn.
Nu je toch met video's strooit ;)

Mugen 5 heeft vlak thermo deel. tov de zgn buizen bij Tranq.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/191c1008591ca53a171223cca6fb627ec02504a6/?url=https%3A%2F%2Fwww.techtesters.eu%2Fpic%2FSCYTHEMUGEN5PCGH%2F412.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/32c39c582c6cb07205048a85db460feae5e226a4/?url=http%3A%2F%2Ftechgaming.nl%2Fimage_uploads%2Freviews%2FGelid-Tranquillo4%2FBestand%2520%288%29.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 20-01-2021 17:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:29
Het maakt geen drol uit hoe je thermal paste erop doet. Zie recente filmpje van gamersnexus. Hoe eerder we van deze hardnekkige sprookjes afkomen hoe beter.

[ Voor 25% gewijzigd door Visgek82 op 23-01-2021 23:05 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Pagina: 1