Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb momenteel een LG 65EF950 OLED tv in de woonkamer staan. Prachtig ding, gekocht in 2017, maar toch op zoek naar een upgrade. Enerzijds omdat ik m'n hele huis vol heb met Hue lampen en dus graag wil koppelen aan een Ambilight TV, anderszijds omdat de LG nogal wat last heeft van Judder.

Ik zoek een?
Een 65" OLED TV. Als t even kan van Philips met Ambilight zodat ik het direct kan koppelen aan m'n Hue spul en geen Hue SyncBox er tussen hoef te hangen.

Wat is je budget?
Rond de 2000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Er hangt een PS5 en een AppleTV 4K aan. Dus regelmatig gamen, maar ook veel NetFlix/VideoLand/Blu-Rays.

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik heb zelf wel wat modelletjes gevonden :
pricewatch: Philips 65OLED805/12 Zwart (Welke ik kan krijgen voor 1299 na inruil van huidige TV)
pricewatch: Philips 65OLED855 Zilver, Zwart (Welke ik kan krijgen voor 1399 na inruil van huidige TV)

Welke vragen heb je hier nog over?
Probleem is dat ik vrij hard twijfel aan waar ik goed aan doe. Vooral qua judder en inputlag. Beide TV's hebben goede reviews, maar bij beide zie ik soms ook dingen over Image Processing. Dus ik ben op zoek naar goed advies over deze eventuele upgrade.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Ik ben even nieuwsgierig, waarom ben je in 2017 voor een oud model OLED gegaan? Dat is een model uit 2015, terwijl in 2017 de betere C7 (maar ook al de B en C6) uit waren. Kun je de judder niet verminderen door in de settings "dejudder" op 2 of 3 (van 10) te zetten? Voordat je € 2K uit gaat geven.

Als je perse ambilight wil, dan moet je voor een Philips OLED gaan. Zo'n Hue synchbox werkt volgens mij voor geen meter. Veel lag. De panasonics OLED's schijnen de beste OLED's te zijn qua beeldverwerking. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit verschillende OLED's naast elkaar heb vergeleken en ze geven natuurlijk allemaal prachtig beeld. Bijkomend voordeel van een upgrade is dat je HDR gaat krijgen, dat geeft de beeldkwaliteit een enorme boost.

Daarnaast zou ik bij een upgrade voor een tv gaan met HDMI 2.1 ondersteuning.

[ Voor 42% gewijzigd door Hulleman op 19-01-2021 12:18 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:10:
Ik ben even nieuwsgierig, waarom ben je in 2017 voor een oud model OLED gegaan? Dat is een model uit 2015, terwijl in 2017 de betere C7 (maar ook al de B en C6) uit waren. Kun je de judder niet verminderen door in de settings "dejudder" op 2 of 3 (van 10) te zetten? Voordat je € 2K uit gaat geven.

Als je perse ambilight wil, dan moet je voor een Philips OLED gaan. Zo'n Hue synchbox werkt volgens mij voor geen meter. Veel lag. De panasonics OLED's schijnen de beste OLED's te zijn qua beeldverwerking. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit verschillende OLED's naast elkaar heb vergeleken en ze geven natuurlijk allemaal prachtig beeld. Bijkomend voordeel van een upgrade is dat je HDR gaat krijgen, dat geeft de beeldkwaliteit een enorme boost.

Daarnaast zou ik bij een upgrade voor een tv gaan met HDMI 2.1 ondersteuning.
Dat is een hele goede vraag, ik dacht dat ik toen goed onderzoek had gedaan en kwam bij die TV uit. Ook heel blij mee (geweest) hoor, begrijp me niet verkeerd.

Op de huidige LG heb ik ook al HDR support, dus dat ken ik al van sommige games en films/series, inderdaad heel tof.

Ik kan alleen voor Philips nog geen TV's vinden met HDMI 2.1, of heb ik iets gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
DennusB schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Dat is een hele goede vraag, ik dacht dat ik toen goed onderzoek had gedaan en kwam bij die TV uit. Ook heel blij mee (geweest) hoor, begrijp me niet verkeerd.

Op de huidige LG heb ik ook al HDR support, dus dat ken ik al van sommige games en films/series, inderdaad heel tof.

Ik kan alleen voor Philips nog geen TV's vinden met HDMI 2.1, of heb ik iets gemist?
Het is een OLED, dus je hebt altijd knap beeld gehad. Ik wist niet zeker of die tv al HDR ondersteuning had, maar dat is dus wel het geval. Een nieuw model zal dat nog beter weergeven dan je huidige tv.

Ik durf niet te zeggen of philips HDMI 2.1 OLED's heeft, maar ik zou dat wel willen als ik een nieuwe tv ging kopen. De meest recente LG's hebben dat wel, maar je moet er wel ff induiken. De C9 heeft volledige HDMI 2.1 bandbreedte en de nieuwe LX CX weer niet bijvoorbeeld. Vooral variable refresh rate in HDMI 2.1 is interessant. De Ps5 krijgt daar nog een update voor, maar dat zorg ervoor dat je tv de refreshrate aanpast aan de refreshrate die hij krijgt aangeboden. Betekent tijdens het game geen inconsistente frametimes meer, dus veel minder judder. Ik weet niet of je nog een apparaat tussen PS5 en tv gebruikt (receiver/soundbar). Ook die moet HDMI 2.1 compatible zijn, anders werken de HDMI 2.1 features niet. Of je Ps5 direct op de tv en vanaf je tv met ARC richting je receiver/soundbar.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Het is een OLED, dus je hebt altijd knap beeld gehad. Ik wist niet zeker of die tv al HDR ondersteuning had, maar dat is dus wel het geval. Een nieuw model zal dat nog beter weergeven dan je huidige tv.

Ik durf niet te zeggen of philips HDMI 2.1 OLED's heeft, maar ik zou dat wel willen als ik een nieuwe tv ging kopen. De meest recente LG's hebben dat wel, maar je moet er wel ff induiken. De C9 heeft volledige HDMI 2.1 bandbreedte en de nieuwe LX CX weer niet bijvoorbeeld. Vooral variable refresh rate in HDMI 2.1 is interessant. De Ps5 krijgt daar nog een update voor, maar dat zorg ervoor dat je tv de refreshrate aanpast aan de refreshrate die hij krijgt aangeboden. Betekent tijdens het game geen inconsistente frametimes meer, dus veel minder judder. Ik weet niet of je nog een apparaat tussen PS5 en tv gebruikt (receiver/soundbar). Ook die moet HDMI 2.1 compatible zijn, anders werken de HDMI 2.1 features niet. Of je Ps5 direct op de tv en vanaf je tv met ARC richting je receiver/soundbar.
Thanks voor je uitgebreide reactie. Ik ga er eens induiken. Er zit geen device meer tussen de PS5/ATV en de TV, er hangt via ARC een Sonos ARC aan :) Dus dat probleem heb ik niet. Zou wel mooi zijn als de TV ook gelijk eARC doet voor Atmos dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
DennusB schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie. Ik ga er eens induiken. Er zit geen device meer tussen de PS5/ATV en de TV, er hangt via ARC een Sonos ARC aan :) Dus dat probleem heb ik niet. Zou wel mooi zijn als de TV ook gelijk eARC doet voor Atmos dus!
Precies! Zie ook dit artikel van Tweakers over "de ellende genaamd HDMI 2.1"

Zo te lezen issues met VRR bij Oled, niet elke tv kan lekker met 120hz overweg. Philips staat er niet tussen, dus die zou best eens geen HDMI 2.1 OLED's kunnen hebben. Iig iets om in te duiken en wellicht zelfs je aankoop uit te stellen tot de 2021 modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nog even een schopje op dit topic in de hoop dat iemand kan adviseren.
Heb contact gehad met PlatteTV en zij komen aan met Samsung 65q95t QLED. Geen OLED dus, maar volgens hun is het contrast bij QLED ondertussen ook enorm goed en heb je nadelen van OLED (inbranden en wat judder) niet/een stuk minder. TV heeft ook HDMI 2.1.
Is dit nou echt een goede deal of kan ik toch beter wachten op een Philips OLED met HDMI 2.1 met het gevaar dat er weer inbranding voor gaat komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:44:
Nog even een schopje op dit topic in de hoop dat iemand kan adviseren.
Heb contact gehad met PlatteTV en zij komen aan met Samsung 65q95t QLED. Geen OLED dus, maar volgens hun is het contrast bij QLED ondertussen ook enorm goed en heb je nadelen van OLED (inbranden en wat judder) niet/een stuk minder. TV heeft ook HDMI 2.1.
Is dit nou echt een goede deal of kan ik toch beter wachten op een Philips OLED met HDMI 2.1 met het gevaar dat er weer inbranding voor gaat komen?
Een QLED blijft een LCD tv met backlight en haalt het wat contrast betreft nooit bij een OLED met pixel dimming. Komend van een OLED zou ik persoonlijk dan wachten op de 2021-lijn van Philips. Het is inmiddels al bekend dat deze 2x 2.1 krijgen met FreeSync Premium Pro. Daarnaast lijken ze ook gekunsteld te hebben aan anti-burn-in/logo detection en motionverwerking.

Een andere optie is wachten op de mini-led's met QD en VA paneel. Ze zijn weer op de high-end lcd wagen gesprongen met op papier interessante lcd's. Eveneens met hdmi 2.1, 1024 dimming zones en 1500/2000 nits aan helderheid. Ter vergelijking: de Q95/90T heeft 'maar' 120 zones. Q2 van dit jaar moet de nieuwe serie beschikbaar komen. De LCD's waarschijnlijk eind juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:37

GforceNL

Out of memory....

Heb hier thuis zowel een LG (OLED55B6V) en een Phillips (65OLED804) en beeld is merkbaar vloeiender dan de LG.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
benbaba schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:17:
[...]

Een QLED blijft een LCD tv met backlight en haalt het wat contrast betreft nooit bij een OLED met pixel dimming. Komend van een OLED zou ik persoonlijk dan wachten op de 2021-lijn van Philips. Het is inmiddels al bekend dat deze 2x 2.1 krijgen met FreeSync Premium Pro. Daarnaast lijken ze ook gekunsteld te hebben aan anti-burn-in/logo detection en motionverwerking.

Een andere optie is wachten op de mini-led's met QD en VA paneel. Ze zijn weer op de high-end lcd wagen gesprongen met op papier interessante lcd's. Eveneens met hdmi 2.1, 1024 dimming zones en 1500/2000 nits aan helderheid. Ter vergelijking: de Q95/90T heeft 'maar' 120 zones. Q2 van dit jaar moet de nieuwe serie beschikbaar komen. De LCD's waarschijnlijk eind juni.
Helemaal eens met wat je zegt. Dingetje alleen met die 2021 lijn van Philips is wellicht wel dat ie een stuk duurder is. Bij het aanbod van PlatteTV kan ik mijn huidige LG inruilen, krijg ik 300 euro cashback en kost die 65q95t nog "maar" 1099 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:10
DennusB schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:23:
[...]
Helemaal eens met wat je zegt. Dingetje alleen met die 2021 lijn van Philips is wellicht wel dat ie een stuk duurder is. Bij het aanbod van PlatteTV kan ik mijn huidige LG inruilen, krijg ik 300 euro cashback en kost die 65q95t nog "maar" 1099 euro.
Van Oled naar Qled (wannebee Oled) 8)7 Daar ga je echt niet blij van worden.
Koop gewoon een LG 65 BX of CX (dejudder op 2 of 3 inderdaad!), goedkoper dan een Philips Oled en van de Philips-service na garantietijd zal je ook niet blij van worden. LG is hierin een stuk coulanter.
Persoonlijk vind ik die ambilight helemaal niks. Als ik een mooie film kijk op mijn Oled tv, dan heb ik hooguit een klein gedimd lampje aan, vind ambilight maar afleiden. Maar dat is persoonlijk.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
DennusB schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:44:
Dit is beslist een verkooppraatje, want door verlaging van het aantal zones is QLED op het gebied van contrast achteruit gegaan en kun je dus nooit stellen dat het contrast "ondertussen" enorm goed is geworden. Voor contrast is er geen vervanger voor OLED en alleen als andere zaken spelen dan beeldkwaliteit zijn er argumenten te verzinnen om nog naar LCD's te kijken.

Inbranden is de manier waarop OLED's ouder worden, maar je moet dat afwegen tegen de kans op defecten in de verlichting aan LCD's, want dat is hoe LCD's mankementen krijgen. Al bij al is er geen reden om aan te nemen dat een OLED korter meegaat dan een LCD, de manier waarop ze oud worden is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Vulcan750 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:09:
[...]

Van Oled naar Qled (wannebee Oled) 8)7 Daar ga je echt niet blij van worden.
Koop gewoon een LG 65 BX of CX (dejudder op 2 of 3 inderdaad!), goedkoper dan een Philips Oled en van de Philips-service na garantietijd zal je ook niet blij van worden. LG is hierin een stuk coulanter.
Persoonlijk vind ik die ambilight helemaal niks. Als ik een mooie film kijk op mijn Oled tv, dan heb ik hooguit een klein gedimd lampje aan, vind ambilight maar afleiden. Maar dat is persoonlijk.
Dank voor je reactie, dat gevoel over die overstap van OLED naar QLED had ik dus zelf ook al. Fijn dat iemand het bevestigt. Wat betreft de LG65CX, is daar niet al een nieuw 2021 model van aangekondigd toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
dmantione schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Dit is beslist een verkooppraatje, want door verlaging van het aantal zones is QLED op het gebied van contrast achteruit gegaan en kun je dus nooit stellen dat het contrast "ondertussen" enorm goed is geworden. Voor contrast is er geen vervanger voor OLED en alleen als andere zaken spelen dan beeldkwaliteit zijn er argumenten te verzinnen om nog naar LCD's te kijken.

Inbranden is de manier waarop OLED's ouder worden, maar je moet dat afwegen tegen de kans op defecten in de verlichting aan LCD's, want dat is hoe LCD's mankementen krijgen. Al bij al is er geen reden om aan te nemen dat een OLED korter meegaat dan een LCD, de manier waarop ze oud worden is anders.
[...]

Wat dat betreft is m'n huidige OLED na een jaar of 3 dus al ingebrand, zonde wel. Weet jij ook of dat bij nieuwe OLED's is verbeterd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Sinds de introductie op de markt zijn de televisies elk jaar beter bestand tegen inbranden geworden. Bij de TV's uit 2016 zijn er relatief veel incidenten. Bij televisies uit 2017 wordt dat een heel stuk lager en vanaf 2018 lees ik weinig verhalen over inbranden meer. Dus ja, het is zeker verbeterd.

Dat gezegd, inbranden bestaat. Mijn C7 uit januari 2018 ziet er nog altijd uit alsof hij gisteren uit de doos kwam en ik zie weinig reden waarom de TV geen 10 jaar oud zou kunnen worden (wellicht met een beetje inbranden). Ik ben er van overtuigd dat het inbranden te maken heeft met de belasting die het scherm te verduren krijgt over zijn leven: Je TV 10% lager instellen wat betreft helderheid scheelt enorm in de levensduur, maar het is helaas niet zo simpel als "zet het OLED-lampje iets lager", want de één kijkt veel sciencefiction met zwarte achtergronden, terwijl de ander voortdurend hele felle scènes bekijkt. In het laatste geval is de belasting natuurlijk hoger en het gaat om de totaalbelasting die het paneel over zijn leven te verduren krijgt.

Desondanks is de techniek mijn inziens goed genoeg dat TV's lang mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
DennusB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:31:
Dank voor je reactie, dat gevoel over die overstap van OLED naar QLED had ik dus zelf ook al. Fijn dat iemand het bevestigt. Wat betreft de LG65CX, is daar niet al een nieuw 2021 model van aangekondigd toevallig?
Jazeker, dat wordt de OLED C1, maar het is de vraag of je daarop wilt wachten. Nieuwe modellen zijn altijd duur, terwijl rond deze tijd van het jaar winkels zenuwachtig worden over de modellen van 2020 die ze nog hebben en de prijzen laten zakken. De verbeteringen tussen twee modeljaren zijn altijd beperkt, dus je kunt in de regel beter voor je portemonnee gaan dan wachten op het nieuwe model.

Dat gezegd, heeft LG dit jaar "OLED Evo" aangekondigd, hetwelk wél een fundamentele vooruitgang in techniek lijkt te worden. De C1 krijg evenwel geen Evo-paneel, maar een paneel op basis van de huidige techniek. De G1 krijgt wel een Eno-paneel. Waar de CX en GX technisch nauwlijks verschillen gaat er dus wel technisch verschil zijn tussen de C1 en G1. Hoe dat in praktijk uit gaat pakken, moeten we zien, ik ben benieuwd naar de recensies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:47

OMD

[...]

Sorry, maar dit vind ik echt kolder. Inbranden is niet de manier waarop een OLED oud wordt. Hoewel de kans niet heel erg groot is kan je best wel een beetje rekening houden als je OLED light op 100% hebt staan en de hele dag 1 soort game speelt.

De kans dat je permanente image retention krijgt is natuurlijk oneindig veel groter bij een OLED dan bij een LCD (daar kan het ook gebeuren maar de kans is echt heel klein). Je wordt gewoon niet vrolijk als je tv er na 4 jaar zo uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/531b35aa-4002-4320-b4ab-79586ac54788-jpeg.1453481/

Er is niet voor niets een 200 pagina tellend topic over deze issue op AVforums. Het is wel zo dat het voornamelijk (dus niet alleen) voorkomt bij de modellen uit 2016 en 2017. LG doet zijn best om het te verbeteren al zeggen ze zelf dat dit geen productie issue is.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

DennusB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:31:
[...]

1 iemand die dit vind is natuurlijk niet echt een statement. Er zijn ook zat mensen die weer van OLED zijn overgestapt naar een LCD. Voornaamste reden is de helderheid en black crush.
OLED is in mijn ogen echt het pareltje van tv (films) kijken maar wel met zijn beperkingen en risico's (al zijn deze neit heel groot)

Speel je veel games?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
OMD schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:11:
[...]

1 iemand die dit vind is natuurlijk niet echt een statement. Er zijn ook zat mensen die weer van OLED zijn overgestapt naar een LCD. Voornaamste reden is de helderheid en black crush.
OLED is in mijn ogen echt het pareltje van tv kijken maar wel met zijn beperkingen en risico's (al zijn deze neit heel groot)

Speel je veel games?
OMD schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:11:
[...]

OLED is in mijn ogen echt het pareltje van tv kijken maar wel met zijn beperkingen en risico's (al zijn deze neit heel groot)

Speel je veel games?
Klopt, maar mijn idee over QLED werd hier en op de rest van internet wel een beetje bevestigd. Al moet ik zeggen dat ik over de 65Q95T vaak lees dat het qua zwartwaarden niet meer zoveel onderdoet voor OLED. Heb ze (uiteraard, winkels dicht), niet naast elkaar gezien. Van OLED weet ik al dat ik het prachtig vind, maar heb geen zin in nog een keer burnout gezeur. Dus vandaar de twijfel.

Qua games : Nee, hooguit een paar uurtjes per week!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

DennusB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:19:
[...]

[...]

Klopt, maar mijn idee over QLED werd hier en op de rest van internet wel een beetje bevestigd. Al moet ik zeggen dat ik over de 65Q95T vaak lees dat het qua zwartwaarden niet meer zoveel onderdoet voor OLED. Heb ze (uiteraard, winkels dicht), niet naast elkaar gezien. Van OLED weet ik al dat ik het prachtig vind, maar heb geen zin in nog een keer burnout gezeur. Dus vandaar de twijfel.

Qua games : Nee, hooguit een paar uurtjes per week!
De LCD tv's zullen (op het moment van schrijven) nooit qua zwartwaarden/contrast ook maar enigszins in de buurt komen van een OLED.

Ik adviseer je echt sterk om even een maandje te wachten. De nieuwe Samsung toestellen hebben Mini-LED met 792 onafhankelijke dimming zones (LG zelfs 1250). Dit is al een stap in de goede richting. Bijkomend voordeel is de piekhelderheid van 1800nits (tegenover 700 van je huidige tv) dus met HDR is het helemaal toppie.
vanaf 6 maart begint het uitleveren van de toestellen, dan zal je ook wel reviews her en der gaan vinden.

Voor gaming hoef je een OLED niet te laten, die paar uurtjes is niet relevant. Bij gewoon film kijken, tv kijken is de kans op burn-in nihil maar het zal ALTIJD iets in het achterhoofd zijn waar je op moet letten. Ik bijvoorbeeld, heb daar geen zin in hoewel ik qua series/films OLED toch echt mooier vind.
Iedereen kiest voor zichzelf zijn of haar afwegingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
OMD schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:23:
[...]

De LCD tv's zullen (op het moment van schrijven) nooit qua zwartwaarden/contrast ook maar enigszins in de buurt komen van een OLED.

Ik adviseer je echt sterk om even een maandje te wachten. De nieuwe Samsung toestellen hebben Mini-LED met 792 onafhankelijke dimming zones (LG zelfs 1250). Dit is al een stap in de goede richting. Bijkomend voordeel is de piekhelderheid van 1800nits (tegenover 700 van je huidige tv) dus met HDR is het helemaal toppie.
vanaf 6 maart begint het uitleveren van de toestellen, dan zal je ook wel reviews her en der gaan vinden.

Voor gaming hoef je een OLED niet te laten, die paar uurtjes is niet relevant. Bij gewoon film kijken, tv kijken is de kans op burn-in nihil maar het zal ALTIJD iets in het achterhoofd zijn waar je op moet letten. Ik bijvoorbeeld, heb daar geen zin in hoewel ik qua series/films OLED toch echt mooier vind.
Iedereen kiest voor zichzelf zijn of haar afwegingen :)
Thanks voor die goede tips over de Samsung & LG Mini-LED TV's. Heb je toevallig ook typenummers hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

DennusB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Thanks voor die goede tips over de Samsung & LG Mini-LED TV's. Heb je toevallig ook typenummers hiervan?
Zeer zeker!

65QN90A. Dit is een 4K model. De 8K modellen zijn een stuk duurder maar hebben ook meer features.

Enige nadeel is de introductieprijs. Deze is altijd hoger aan het begin dan verderop in het jaar. Geen cashbacks en geen kortingen. Dat is iets wat je wel moet kunnen handelen haha.

Eventueel extra info:
https://www.avforums.com/...led-tvs-for-2021.2337516/

Youtube:
YouTube: 2021 Samsung TV Prices & Features Compared: Neo QLED MiniLED

Lijst van modellen en USA prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fforum.avcesar.com%2Fdownload%2Ffile.php%3Fid%3D21099&hash=d2ce0ef9ff20f46865e30b63c6a66d06

Wat eventueel ook nog een overweging waard is (voor mij een zeer sterk argument)
Samsung komt met de QN95 modellen, die hebben een aparte box waar alle kabels op worden aangesloten zodat er nog maar 2 kabels naar je tv gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door OMD op 10-02-2021 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
OMD schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Je wordt gewoon niet vrolijk als je tv er na 4 jaar zo uitziet:

[Afbeelding]
Grappig, het behang op de muur is op dezelfde manier "ingebrand" als het scherm lijkt. :')
Óf de foto is bewerkt, of er is vreemd belicht, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DennusB Als je al jaren lang Ambilight gewend bent dan is het echt moeilijk om daar afscheid van te nemen.

Zo heb ik een paar jaar terug een LG C8 gehad maar het voelde gewoon veel te donker aan. En wat je zelf al zegt geen zin in zelfbouw of zo'n sync box. Uiteindelijk toch maar weer voor Philips gegaan en heb nu al ruim een jaar de 804 naar alle tevredenheid.

Nu met thuiswerken staat hij gemiddeld 16 uur per dag aan, hij wordt als monitor gebruikt, er is voor honderden uren op gegamed (PS4/PS5) en geen enkele problemen mee.

Ja het OS van de LG is wat fijner, ze hebben een lagere input lag voor tijdens het gamen, maar moet zeggen dat ik in de praktijk daar helemaal niks van merk. Een Philips OLED met Ambilight is dus wat mij betreft nog steeds een prima aankoop.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:37:
@DennusB Als je al jaren lang Ambilight gewend bent dan is het echt moeilijk om daar afscheid van te nemen.

Zo heb ik een paar jaar terug een LG C8 gehad maar het voelde gewoon veel te donker aan. En wat je zelf al zegt geen zin in zelfbouw of zo'n sync box. Uiteindelijk toch maar weer voor Philips gegaan en heb nu al ruim een jaar de 804 naar alle tevredenheid.

Nu met thuiswerken staat hij gemiddeld 16 uur per dag aan, hij wordt als monitor gebruikt, er is voor honderden uren op gegamed (PS4/PS5) en geen enkele problemen mee.

Ja het OS van de LG is wat fijner, ze hebben een lagere input lag voor tijdens het gamen, maar moet zeggen dat ik in de praktijk daar helemaal niks van merk. Een Philips OLED met Ambilight is dus wat mij betreft nog steeds een prima aankoop.
Ik heb nog geen Ambilight TV op dit moment, heb alleen tijdelijk even zo'n Hue Sync Box gehad, maar dat was t niet helemaal. Ambilight is wat mij betreft geen must, maar nog steeds wel interessant. Thanks voor al je info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De kans dat je permanente image retention krijgt is natuurlijk oneindig veel groter bij een OLED dan bij een LCD (daar kan het ook gebeuren maar de kans is echt heel klein). Je wordt gewoon niet vrolijk als je tv er na 4 jaar zo uitziet:
Ja, maar zoeken naar voorbeelden van ingebrande OLED-televisies is niet de manier om deze discussie te voeren. Als je zult zoeken, dan zul je vinden. Ik zal ook even naar een plaatje van een defecte LCD zoeken, kan gewoon hier op het forum, hopsakee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-a_Dkcr9GR4_qXqlZ9dLgzW6O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkYRybeDz6ORFuHitZsShfmN.jpg?f=fotoalbum_large

Als je TV er zo naar een paar jaar uitziet dan wordt je ook niet blij, niet? Linkje.

De boodschap die ik wil overbrengen is dat apparaten nu eenmaal oud worden en slechter worden als ze oud worden.

Hoe ziet mijn eigen OLED van januari 2018 ondertussen uit, nou zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T01Rx8SsZrV_WCW0xYB_syZKgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ucr54g9i6Y9Ue4s3ecoEdNWf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW2_tQSrzIfCoAblm7CyKeJIDII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5dWu0MHLQnTEi6vZldxZkIL.jpg?f=fotoalbum_large

(links onderin ligt een snoertje)

Doe het huidige inbranden (niets) maal 3... en ik zie niet in waarom ik geen 10 jaar met deze televisie zou kunnen doen, als het niet langer is. En daarom mijn standpunt dat het idee dat een OLED korter mee gaat dan een LCD nergens op gebaseerd is. Dit zonder dat ik wil ontkennen dat inbranden bestaat, want het bestaat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Simba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Grappig, het behang op de muur is op dezelfde manier "ingebrand" als het scherm lijkt. :')
Óf de foto is bewerkt, of er is vreemd belicht, dat kan ook.
Echt waar??? :X
Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Speciaal voor jou. Waarschijnlijk ook allemaal bewerkt want de wereld is slecht en liegen allemaal... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/13102461-0947-444e-94ff-5d5a4a506e21-jpeg.1440184/
Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/burn-pic-jpeg.1440245/
Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/img_3315-jpg.1418369/
Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/whatsapp-image-2020-11-16-at-18-16-01-2-jpeg.1417192/
Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/20201102_193518-jpg.1414731/

@dmantione
Sorry maar een defect panel of defecte verlichting is NOOIT vergelijkbaar met burn-in. Als je mainboard sterft bij een OLED doet ie ook niets meer. Dat is vergelijkbaar, niet de degradatie.

Wat eerder vergelijkbaar is, is lightbleed. LCD's kunnen na verloop van tijd last krijgen van ligthbleed en dat is echt ontzettend annoying :X

[ Voor 16% gewijzigd door OMD op 10-02-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat wil je nu aantonen? Dat het mogelijk is dat OLED-televisies inbranden? Dan kunnen we de discussie kort houden: Ze kunnen inbranden. Klaar, einde discussie. Als je nog meer foto's wilt zien van jong overleden LCD's, roep maar, materiaal genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

dmantione schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:52:
Wat wil je nu aantonen? Dat het mogelijk is dat OLED-televisies inbranden? Dan kunnen we de discussie kort houden: Ze kunnen inbranden. Klaar, einde discussie. Als je nog meer foto's wilt zien van jong overleden LCD's, roep maar, materiaal genoeg.
Maar dat is niet wat je zei ;)
Je zei dat het hoort bij een natuurlijk ouderdoms process. Daar haakte ik op in.
Nogmaals. Defecte LCD tv's zijn niet vergelijkbaar met permanente retentie. Ik wilde trouwens alleen aantonen voor die meneer die zei dat de foto wellicht gemanipuleerd was.
Eerste instantie had ik gewoon 1 foto.

Jouw panel is trouwens heel mooi egaal! Zoals ook de meeste zijn.

Het grote verschil is. Bij een LCD kan je zelf niets verkloten, bij een OLED wel. Vandaar dat het niet vergelijkbaar is. Ga je als een hork om met een OLED kan je dat duur komen te staan.

[ Voor 26% gewijzigd door OMD op 10-02-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Bij die uitspraak blijf ik: Inbranden is een gevolg van ongelijke veroudering van pixels, en pixels gaan naarmate ze slijten nu eenmaal minder licht geven. Het is beslist onderdeel van een natuurlijk verouderingsproces, maar hoe snel de TV veroudert is wel afhankelijk van hoe hij gebruikt wordt.

Dat LCD's andere defecten vertonen en geen last krijgen van permanente retentie, daar kunnen we discussie ook kort over houden, maar nou en? Het eindresultaat is een defecte televisie en LCD's gaan zeker niet langer mee dan OLED-televisies (als het niet omgekeerd is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:01
Hier bij de LG 65B6 ook aardig last van inbranden door FIFA op de PS4.. Bij de meeste beelden heb je er niet heel veel last van, maar vooral bij rood is het toch wel duidelijk te zien in de linker boven en benedenhoek.. Inmiddels alle statische details op het scherm uitgezet, maar wel te laat :-)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

dmantione schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:57:
Bij die uitspraak blijf ik: Inbranden is een gevolg van ongelijke veroudering van pixels, en pixels gaan naarmate ze slijten nu eenmaal minder licht geven. Het is beslist onderdeel van een natuurlijk verouderingsproces, maar hoe snel de TV veroudert is wel afhankelijk van hoe hij gebruikt wordt.

Dat LCD's andere defecten vertonen en geen last krijgen van permanente retentie, daar kunnen we discussie ook kort over houden, maar nou en? Het eindresultaat is een defecte televisie en LCD's gaan zeker niet langer mee dan OLED-televisies (als het niet omgekeerd is).
Technisch gezien heb je gelijk. Het is degradatie van de ergste soort en door de hoge temperatuur brand dit in het scherm. Veroudering na een week is natuurlijk vervelend en je het toestel kan weggooien (of accepteren) maar het gebeurt wel. Vind dan niet dat je kan spreken over veroudering maar gewoon een nare eigenschap van de techniek. Gelukkig gaan ze er dit jaar wat aan doen met extra koellichamen en daardoor kan je zelfs 1300nits halen :)

Daarnaast lees je niet goed ;). LCD's kunnen dus wel inbranden en dat is ook wat ik zei alleen de kans is echt super klein. Je ziet het vaak op vliegvelden of andere demo tv's die constant hetzelfde herhalen:
Afbeeldingslocatie: https://www.lifewire.com/thmb/6tRQcediNDFUyM-bNDRBopikq4Q=/960x640/filters:fill(auto,1)/Emerson-McDonalds_CNN_Burn-In-5692ad0d3df78cafda81df58-5c619daec9e77c0001d92fc1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, er waren inderdaad geluiden dat de techniek die Panasonic in zijn OLED-televisies toepast dit jaar voor andere fabrikanten beschikbaar te komen, dat lijkt niet niet te zijn wat LG in zijn G1 lijkt te gaan toepassen: Er wordt gesproken over efficiëntere emitters in het paneel. Dat klinkt meer als dat LG TADF gaat toepassen, een techniek van het Duitse Cynora, waar LG Display enkele jaren een belang in heeft genomen heeft. Zowel betere koeling als TADF kunnen leiden tot een hogere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Even een op schopje, ondertussen ben ik wat verder, zeker omdat er nieuwe modellen OLED nu op de markt zijn.

Twijfel gaat nu vooral tussen :

pricewatch: Sony Bravia XR-65A80J Zwart

En :
pricewatch: LG C1 65" Zwart
pricewatch: LG G1 65" Zwart

Ik snap dat de G1 en de A90J een wat hogere piekhelderheid hebben, maar zijn er nou nog echt wezenlijke andere verschillen die het prijsverschil rechtvaardigen? Iemand ervaring met bovenstaande modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
DennusB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:31:
maar zijn er nou nog echt wezenlijke andere verschillen die het prijsverschil rechtvaardigen? Iemand ervaring met bovenstaande modellen?
Sony heeft zijn eigen beeldprocessor. Motion handling schijnt beter te zijn dan van de LG's. Ik heb dit zelf nog nooit ervaren. Check anders Rtings.com, kun je de tv's onderling vergelijken.

Zelf heb ik een LG OLED C7 en ik vind de motion handling prima, maar heb dan ook geen beter referentiekader. Persoonlijk zou ik voor de C1 gaan en lekker de centen in de zak houden. LG WebOS is een erg fijn OS voor tv's.

Om nog ff in de inbranddiscussie te mengen. Mijn C7 is alweer 3,5 jaar oud. Staat veel aan, ook statisch game/tv materiaal. Nog geen sprake van onregelmatige slijtage (inbranden is niet het goede woord). Scherm is nog piekfijn en 'schoon'. Ook op 100% rode/magenta schermen (waar je normaal natuurlijk nooit naar kijkt). En wat dan nog... het is een tv, een gebruiksvoorwerp.... geen auto van 30 ruggen.. al vind ik dat ook een gebruiksvoorwerp :P

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 04-05-2021 13:09 ]

Pagina: 1