Hoe verplaatst contactgeluid zich in een flat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamertjetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09-2021
Hallo allemaal,

Onlangs verhuisd naar een jaren 70 betonbouw flat van 12 hoog.

Zelf woon ik op de 5e verdieping en boven ons woont een stel met 2 jonge kinderen die natuurlijk veel heen en weer lopen/ rennen met veel kabaal.

Daar kan ik opzich wel mee leven, maar soms is er zoveel kabaal en zijn er erg luide klappen te horen in het hele appartement dat ik denk dat dat niet van die kinderen kan komen.

De bovenbuurman is zelf al eens komen luisteren bij ons toen hij zijn vrouw de opdracht gaf om zijn kinderen te laten rennen etc.

Wat we toen hoorde waren inderdaad de geluiden die ik vaak hoorde maar de erg luide dreunen/ klappen hoorde wij toen niet.

Nu weten wij onderhand ook dat er op de 2e verdieping onder ons flink geklust wordt, zie dan bij de kelder van de flat soms ook een kar met stapels gipsbeton blokken liggen.

Kan het zijn dat de harde/ luide klappen, de meer constante dreunen en vage machine geluiden zich makkelijk door de muren/ vloeren naar boven verplaatst en wij dat dan horen op de 5e verdieping?

Dit vraag ik voor mijn gemoedstoestand die nu helaas flink onder vuur ligt daardoor.

Beste antwoord (via Hamertjetik op 19-01-2021 18:19)

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Hamertjetik schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:37:
Ik wil jullie even allemaal bedanken voor de adviezen, ervaringen en informatie.

Dit helpt mij enorm om mijzelf niet teveel gek te maken en alles een stuk beter te relativeren.

Nogmaals het is nu voor niemand fijn met alle corona maatregelen, vooral niet voor families met kinderen die b.v. in gehorige flats wonen. Die mensen hadden ook gehoopt in een wat minder gehorige woning te wonen.

We zullen het met z'n allen moeten doen, dat geeft helaas ook ongeplannede overlast met zich mee.

Nogmaals, bedankt allemaal!
Succes in elk geval. Laat je niet gek maken! En inderdaad, we hebben allemaal een korter lontje dan normaal. Nog even doorbijten en dan zijn we er door heen.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Veelal nog iets te dunne vloeren in die tijd. Maar bij dingen als hamerboren verpreid het geluid zich enorm, ook in nieuwere gebouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:40
Ik woon in een rijtjeshuis van beton en als er in het beton geboord wordt klinkt dat altijd alsof het in onze muur is; ook al is dat 3-4 huizen verderop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kan ook deur zijn, vooral voordeuren geven nogal een klap omdat mensen die dichtgooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54
Als student in een betonnen flat gewoond uit die tijd. 12 hoog, 8 breed. Heb toen geleerd om geluid te negeren. Er is altijd wel iemand aan het boren, kloppen etc.

Wij zaten 9 hoog links, en zelfs als 1 hoog rechts ging hamerboren konden wij dat prima horen. En dan dacht je dat het van linksonder kwam, want de richting van het geluid was geen pijl op te trekken.

Erger was mensen die met een klopboor dachten dat met geduld er wel een gat zou ontstaan... op een gegeven moment maar een briefje opgehangen in de portiek dat men aan mocht bellen als men een gat nodig had. Maar er bleef stug doorgeklopboord worden.

Oftewel, leren negeren. En anders weer verhuizen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

In die oude flatgebouwen hoor je inderdaad iedereen klussen, niet alleen je directe buren. Jaren 60-70 (jaren 80 ook nog een beetje) flats zijn echt een drama qua contactgeluiden. En je kunt er niet veel aan doen. Alles zit met elkaar verbonden en trillingen worden getransporteerd door het hele gebouw. Het zijn letterlijk de muren en vloeren die het geluid doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:01:
In die oude flatgebouwen hoor je inderdaad iedereen klussen, niet alleen je directe buren. Jaren 60-70 (jaren 80 ook nog een beetje) flats zijn echt een drama qua contactgeluiden. En je kunt er niet veel aan doen. Alles zit met elkaar verbonden en trillingen worden getransporteerd door het hele gebouw. Het zijn letterlijk de muren en vloeren die het geluid doorgeven.
Ik kan je vertellen dat ook in nieuwere flats je soms versteld staat van wat je allemaal kan horen. Wij wonen in een flat van 2009 en wij horen het heel goed als er iemand op de 13 een gat zit te boren (wij wonen op 8 ) maar net zo goed als er iemand door het trappenhuis tikkertje aan het spelen is.

Het is vooral in welk materiaal dat men boort, hamert, slaat dat bepaald hoe je het hoort volgens mij. Zo horen wij onze bovenburen eigenlijk nooit. Voetstappen inderdaad maar verder? Als ik een boek lees dan hoor ik ze soms wel praten maar kan er geen touw aan vast knopen. Terwijl als de bewoner van de 5e zijn raam open heeft staan in de zomer wij perfect mee kunnen luisteren met zijn gesprekken en dan woont hij aan de andere kant van de flat (noord, wij wonen zuidzijde)

[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 19-01-2021 08:14 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamertjetik
Ok zo te horen heb ik op dit moment dus gewoon pech dat ivm corona veel mensen thuis zitten, klussen, kinderen die hun energie blijkbaar niet kwijt kunnen.

Bedankt voor de confirmaties dat het geluid dus in principe overal vandaan kan komen in zo'n jaren 70 betonbouw flat.

Nogmaals de mensen boven mij zijn verder heel aardig en vinden het ook niet leuk dat hun kinderen af en toe rondrennen en misschien weleens wat laten vallen, daarom heb ik de vader ook verteld dat hij niet moet denken voor mij op z'n tenen te moeten lopen e.d..

Het zal dan vooral bij mij liggen dat ik alle geluiden al gauw aan mijn bovenburen koppel terwijl het misschien b.v. maar voor 50% van hun komt, het lijkt allemaal ook vaak van boven ons te komen.

Hier ben ik naartoe verhuisd in de hoop om wat minder burengeluid te horen (voorheen in een jaren 50 flatje gewoond waar je echt alles hoorde, dus ook luchtgeluid), aangezien ik in dezelfde flat als eens eerder voor 4,5 jaar heb gewoond zonder ook maar iets te horen van mijn buren. Misschien dat dan wat ouderen/ rustigere mensen waren.

Luchtgeluid is gelukkig wel afwezig in dit appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Webgnome schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:04:
[...]

Ik kan je vertellen dat ook in nieuwere flats je soms versteld staat van wat je allemaal kan horen. Wij wonen in een flat van 2009 en wij horen het heel goed als er iemand op de 13 een gat zit te boren (wij wonen op 8) maar net zo goed als er iemand door het trappenhuis tikkertje aan het spelen is.

Het is vooral in welk materiaal dat men boort, hamert, slaat dat bepaald hoe je het hoort volgens mij. Zo horen wij onze bovenburen eigenlijk nooit. Voetstappen inderdaad maar verder? Als ik een boek lees dan hoor ik ze soms wel praten maar kan er geen touw aan vast knopen. Terwijl als de bewoner van de 5e zijn raam open heeft staan in de zomer wij perfect mee kunnen luisteren met zijn gesprekken en dan woont hij aan de andere kant van de flat (noord, wij wonen zuidzijde)
In een jaren 60-70 flat denk je eigenlijk permanent dat je directe buurman een gat in de muur, waar jouw bank tegenaan staat, zit te boren. Er is echt nauwelijks demping. In een gebouw uit 2009 zou dat echt een heel stuk minder moeten zijn, al zul je iemand met een boorhamer nog wel horen.

Toen ik nog in een eind jaren 60 appartement woonde, kon ik zelfs precies horen dat er iemand diagonaal aan de andere kant van het gebouw laminaat aan het leggen was. "Plof" (dan gooiden ze de volgende lamel op de grond) en daarna "Tik tik tik" (met een hamertje het kliksysteem op de korte kant van de lamellen in elkaar tikken). Dat was dan 4 deuren verderop en 2 verdiepingen lager bijvoorbeeld, terwijl je het zo duidelijk hoorde, dat je dacht dat het je directe bovenbuur was en dat ze de ondervloer vergeten waren. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:24
Ben ik de enige?

Hamertje tik <-> contactgeluid?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 13:13
Contactgeluid is een bitch. Bij mijn verbouwen, op de etage zagen (met een handzaag) op een workmate op de kale ondervloer... Op de begane grond had je dan het idee dat er iemand door de vloer heen kwam zetten. Echt bizar, beneden gewoon oorverdovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamertjetik
Tens schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:29:
Ben ik de enige?

Hamertje tik <-> contactgeluid?
Het heeft mijn hele leven overgenomen. :'( ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Hamertjetik schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:23:
Hallo allemaal,

Onlangs verhuisd naar een jaren 70 betonbouw flat van 12 hoog.

Zelf woon ik op de 5e verdieping en boven ons woont een stel met 2 jonge kinderen die natuurlijk veel heen en weer lopen/ rennen met veel kabaal.

Daar kan ik opzich wel mee leven, maar soms is er zoveel kabaal en zijn er erg luide klappen te horen in het hele appartement dat ik denk dat dat niet van die kinderen kan komen.

De bovenbuurman is zelf al eens komen luisteren bij ons toen hij zijn vrouw de opdracht gaf om zijn kinderen te laten rennen etc.

Wat we toen hoorde waren inderdaad de geluiden die ik vaak hoorde maar de erg luide dreunen/ klappen hoorde wij toen niet.

Nu weten wij onderhand ook dat er op de 2e verdieping onder ons flink geklust wordt, zie dan bij de kelder van de flat soms ook een kar met stapels gipsbeton blokken liggen.

Kan het zijn dat de harde/ luide klappen, de meer constante dreunen en vage machine geluiden zich makkelijk door de muren/ vloeren naar boven verplaatst en wij dat dan horen op de 5e verdieping?

Dit vraag ik voor mijn gemoedstoestand die nu helaas flink onder vuur ligt daardoor.
Wil je met mij ruilen? heb hetzelfde probleem alleen is de buurvrouw ook nog eens best doof met gehoorapparaat, ondanks vaak aangeven kan ze gewoon niet stiller zijn. Huurbaas kan er weinig aan doen zei hij, kan een rechter hier wat mee? ben niet de enige bewoner die zit te klagen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 19:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

hier zelfde probleem. Kom van een jaren 50 flat met houten vloer dus het is al een enorme verbetering maar kloppen en tikken tegen de muren en vloeren hoor je 5 etages lager nog alsof je er bijna naast staat. Als lapmiddel biedt de ANC koptelefoon soms wat rust, maar echt ideaal is dat natuurlijk ook niet.

[ Voor 24% gewijzigd door -36- op 19-01-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Hier zelfde probleem, maar ook dat het niet logisch klinkt soms. Geluid wat we van rechts horen komt eigenlijk van rechtsonder. En wij horen dat geluid dan weer harder dan de buren van rechts. Vooral bassen resoneren gewoon enorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Woon net in modern appartementencomplex, opgeleverd in 2020. Ik hoor mijn bovenbuurman nooit praten, hoor nooit zijn muziek of tv, maar hoor wel de contactgeluiden als hij schuift met de stoel of een deur dichtdoet (en dat doet hij niet hard, want hij is geen aso). Boorgeluiden van appartementen aan andere kant van complex zijn ook te horen. Was eigenlijk zo naïef om te veronderstellen dat zoiets bij moderne gebouwen niet zou gebeuren, maar daar heb ik me dus flink in vergist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14
Ik woon nu in een flat uit '64 en hier hoor je echt alles. Als de bovenbuurvrouw naar de wc gaat, klinkt het alsof je een gieter in een tijl leegt in mijn slaapkamer.
Als de bovenbuurtokkie schuin boven mij in de andere portiek visite heeft, dan kan ik beter ergens anders gaan slapen.
9 jaar geleden woonde ik samen in een flat uit '64 aan de andere kant van de stad. Daar hoorde je helemaal niets en dat was antikraak, daar zat echt van alles door elkaar.
Toen die relatie uitging, heb ik even bij een vriend gewoond in een appartement uit 2010.
Daar waren ze zo slim om de slaapkamer van de boven en onderburen onder je woonkamer te plaatsen. Slaapkamer van de buren zat dus tegen jou woonkamer en andersom. Gegarandeerd succes!!!

Het is en blijft gewoon kut die geluiden die je niet kan plaatsen, maar op een gegeven moment heb je het gewoon niet meer door.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjidory
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 22:11
De regel (wat veel wordt vergeten) is dat bij appartementen de vloer een 10 DB reductie norm geld. https://nederlandvve.nl/v...der-wat-is-dat-eigenlijk/

Maar mijn vorige buurman was meer de motto. Waarom rustig praten als schreeuwen vanaf 1 meter ook kan? Niet agressief, maar het volume was gewoon standaard hoog. Dan maakt die DB norm ook niet meer uit

Maar het ligt ook behoorlijk wat aan de bouw hoor. Dit jaar verhuist naar een nieuwbouw bovenwoning (2020).

Dus bovenburen is voor mij nu verleden tijd. Maar je hoort echt niks van beide kanten en onderburen. Zelf ook nog even nagevraagd hoe het geluid is en ze wisten zelf niet eens dat ik al een aantal weken al woonde daar. Ja klusgeluiden overdag hoor je maar dat heb je nou eenmaal als je in een nieuwbouw wijk woont de eerste paar maanden :)

Maar wat ik heb begrepen van de vloeren legger het vooral de manier is hoe de vloer is opgebouwd. Bij nieuwbouw is het (meestal) een zwevend dekvloer vs een vaste vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik weet niet precies hoe geluid zich verplaatst, maar misschien kan ik met ander ongevraagd advies komen. Mijn buurman heeft nog niet door dat we allemaal thuis werken en denkt dat het prima is om de subwoofer op standje 11 te hebben staan. Ik denk dat die wel zo'n 4 uur per dag aan staat, minstens. Soms zo hard dat je bijna de tekst van het lied verstaat en soms zach genoeg dat je alleen het gedreun hoort. Ook als het stil is ga je dan bij elke dreun denken 'is het weer zo ver'.

Ik heb toen een noise cancelling headphone gekocht en die heb ik nu de hele dag op tijdens het werk. Het helpt echt heel veel. Het lost de bron van het probleem niet op maar het heeft mij heel veel meer rust gegeven dan je zou verwachten.

Wat mij verder ook scheelt is als het buiten werktijden een keer wat lawaaig is, dat ik het van me af kan laten schuiven. Af en toe wat van je buren horen is prima en zij hoeven natuurlijk ook niet als monikken te leven. Maar als het onder werktijd lawaaiig is dan schiet ik gelijk in de stress en ga ik malen - hoe kan je zo aso zijn, hoe kan je zo weinig je inleven in een ander.

Bottom line is is dat het eerste wat je kan doen is zorgen dat jij gewoon rust hebt, en dan helpt zo'n noise cancelling headphone heel goed. Als je dan eenmaal rust hebt dan kan je ook veel relaxter kijken wat je dan verder wilt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:00:
Ik weet niet precies hoe geluid zich verplaatst, maar misschien kan ik met ander ongevraagd advies komen. Mijn buurman heeft nog niet door dat we allemaal thuis werken en denkt dat het prima is om de subwoofer op standje 11 te hebben staan. Ik denk dat die wel zo'n 4 uur per dag aan staat, minstens. Soms zo hard dat je bijna de tekst van het lied verstaat en soms zach genoeg dat je alleen het gedreun hoort. Ook als het stil is ga je dan bij elke dreun denken 'is het weer zo ver'.

Ik heb toen een noise cancelling headphone gekocht en die heb ik nu de hele dag op tijdens het werk. Het helpt echt heel veel. Het lost de bron van het probleem niet op maar het heeft mij heel veel meer rust gegeven dan je zou verwachten.

Wat mij verder ook scheelt is als het buiten werktijden een keer wat lawaaig is, dat ik het van me af kan laten schuiven. Af en toe wat van je buren horen is prima en zij hoeven natuurlijk ook niet als monikken te leven. Maar als het onder werktijd lawaaiig is dan schiet ik gelijk in de stress en ga ik malen - hoe kan je zo aso zijn, hoe kan je zo weinig je inleven in een ander.

Bottom line is is dat het eerste wat je kan doen is zorgen dat jij gewoon rust hebt, en dan helpt zo'n noise cancelling headphone heel goed. Als je dan eenmaal rust hebt dan kan je ook veel relaxter kijken wat je dan verder wilt.
Wat een debiel met z'n subwoofer. Wat onaangepast (asociaal) ben je dan.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02
Ik heb ook in zoiets gewoon, jaren 50 portiek, het is echt een mindset issue. In een portiek is het wat meer dat je de buren kent van dat portiek dus dat helpt ook wel. Maar Je gaat en blijft geluiden horen van anderen, net zo goed als men ook jou hoort. Sommige vloeren hoor je nog doorheen dat je op kousevoeten loopt helaas. Mindset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

pizzacabonara schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Of hij is zich van geen kwaad bewust dat het geluid zo doorklinkt omdat hij er nooit op aangesproken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
Hamertjetik schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Het heeft mijn hele leven overgenomen. :'( ;)
Ik moet zeggen dat is wel snel hoor, als je onlangs verhuisd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Wootism schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Of hij is zich van geen kwaad bewust dat het geluid zo doorklinkt omdat hij er nooit op aangesproken is.
Waarschijnlijk Oost-Indisch doof. 8)7

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 23:47

M2M

medicijnman

De enige optie om van geluid af te zijn is verhuizen naar een vrijstaande boerderij, ergens ver weg van windmolens, treinsporen, industrieterreinen of snelwegen. En die plekken zijn schaars :)

Een vrijstaande woning in een rustige wijk scheelt al enorm. Een tweekapper scheelt de helft en in een rijtjeshuis hoef je je enkel druk te maken over je directe buren. Een flat is nu eenmaal gehorig met veel mensen op weinig kubieke meters. En hoe ouder de flat, hoe gehoriger het allemaal is.

Dat alle bovenstaande opties in het westen van Nederland niet bestaan of niet betaalbaar zijn moge duidelijk zijn :)

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

pizzacabonara schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Kinderen zijn een excuus, subwoofer is een keuze.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:06
Tja, appartementen van bepaalde bouwjaren zouden een label moeten hebben "pas op! Geluidsoverlast gegarandeerd". Ik heb vroeger ook in oude appartementen gewoond, veelal veel grote gezinnen in dit type flats. Een gezin met 4-5 kinderen was vrij normaal, en je hoord idd alles.

Beste oplossing? Gewoon verhuizen. Dit ga je niet oplossen dmv bewoners wijzen op bepaalde ondervloeren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 11:03
Contact geluid kan zich soms heel raar verplaatsen. Daarnaast ligt het er ook nog aan hoe je dingen plaatst in huis. Ligt de vloer helemaal tot aan de muur, dan neemt de muur trillingen van de vloer over. Verwarmingsbuizen van een centrale flat verwarming die geluiden doorvoert, luchtkokers van de centrale afzuiging die geluiden doorlaten, etc.
In de vorige flat waar ik woonde was een persoon een verdieping hoger en 1 woning naar rechts. Zijn muziek kon ik continue keihard in mijn appartement horen (nou stond zijn muziek ook wel op standje "je hoort het buiten op 50 meter nog met de balkondeur open"). Heb toen eens bij zijn directe buren aangebeld en daar geluisterd in huis, en die hoorden daadwerkelijk bijna niets.
Uiteindelijk ben ik maar gewoon verhuisd om van de overlast af te zijn. Ivm mijn subwoofer alle directe buren gevraagd het mij gewoon te laten weten als ze last hebben van het hele systeem als ik een film kijk. Zijn nog nooit komen klagen.
Als mijn directe buren echter een kastje ophangen en boren in de muur dan hoor ik het ook nog wel alsof het bij mij thuis zelf is. Dus dat doen ze nu alleen na 1700u en als ze meer moeten doen, dan melden ze het even bij me zodat ik eventueel ergens anders een werkplek kan zoeken. Bij een grotere verbouwing (zoals de badkamer een paar maanden terug bij mij) heb ik ook maar alle buren ingelicht wanneer dat ging gebeuren, zodat zij er ook rekening mee konden houden, want kan die mensen moeilijk zeggen dat ze alleen 's avonds mogen werken in mijn badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Hamertjetik Sowieso is het van belang dat bewoners op een etage, hun vloer hebben gedempt met tenminste 10dB geluiddempende 'onder' vloer 'bedekking'. Dan kun je nog te maken hebben met centrale luchtverversing, en standleidingen van verwarming, waar geluid langs komt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hamertjetik
Ik wil jullie even allemaal bedanken voor de adviezen, ervaringen en informatie.

Dit helpt mij enorm om mijzelf niet teveel gek te maken en alles een stuk beter te relativeren.

Nogmaals het is nu voor niemand fijn met alle corona maatregelen, vooral niet voor families met kinderen die b.v. in gehorige flats wonen. Die mensen hadden ook gehoopt in een wat minder gehorige woning te wonen.

We zullen het met z'n allen moeten doen, dat geeft helaas ook ongeplannede overlast met zich mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamertjetik
pennywiser schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Ik moet zeggen dat is wel snel hoor, als je onlangs verhuisd bent.
Klopt, ik heb hiervoor ongeveer 6 jaar in een jaren 50 portiekflat gewoond waar het een stuk erger was kwa geluidsoverlast (vooral luchtgeluid, maar ook contactgeluid).

Dat was voor mij de reden om te verhuizen, helaas was een degelijk rijtjeshuis oid niet goed te financieren voor mij alleen.

Hier is het vooral contactgeluid, luchtgeluid is gelukkig nihil.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Hamertjetik schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:37:

Succes in elk geval. Laat je niet gek maken! En inderdaad, we hebben allemaal een korter lontje dan normaal. Nog even doorbijten en dan zijn we er door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birch1978
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-04-2022
Hallo allemaal,

Interessant topic dit, ben wel benieuwd naar jullie comment over de kwestie waar ik in zit.

Woon zelf ook in een flat, bouwjaar 1973, hoek-appartement, 4e etage, onlangs had ik van benedenbuurman(38/39 jaar), 3e etage een brief in mijn brievenbus.

Citeer uit deze brief 2 zinnen:

Zin 1: Ik verzoek je bij dezen, nogmaals, om piepende en krakende deuren/kasten/lades te repareren en voor de rest simpelweg geen overlast te veroorzaken en mij ZEKER NIET wakker te maken in de vroege morgen. De druppel voor mij was vanmorgen(26 januari), waarbij je me weer wakker hebt gemaakt met je piepende en krakende deur/kast/lade. Ik was dus weer om 06:00 wakker vandaag door jou.

Piepen/kraken er in mijn appartement deuren/kasten/lades?

Nee!!

Zin 2:

Verwacht ik, en hoop ik, dat je hier nu echt iets aan gaat doen. Zo niet, dan zal ik verregaande stappen ondernemen, waarbij jij, vrijwel zeker, aan het kortste einde zal trekken

Ben mijzelf bewust van het feit, ik woon in een flat, hoor ook wel es op de etage waar ik woon van de andere hoek van buurman een hond blaffen, voordeur dichtgaan, deur dichtgaan(trappenhuis, zowel links als rechts), oftewel: leefgeluiden!!

Aangezien de verstandshouding tussen mij en hem zodanig hoog opgelopen is, ik hoog in emotie, hij in frustratie, niet enkel om bovenstaande, heb ik in juni 2021 een brief bij hem in de brievenbus gedaan, daar heb ik in vermeld, wij gaan hier niet samen uitkomen, dus voor de goede orde, wij moeten geen persoonlijk contact hebben, mijn voorstel aan jou: schakel buurtbemiddeling in, enkel, tot op heden heeft hij dit nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Birch1978 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:54:
Hallo allemaal,

Interessant topic dit, ben wel benieuwd naar jullie comment over de kwestie waar ik in zit.

Woon zelf ook in een flat, bouwjaar 1973, hoek-appartement, 4e etage, onlangs had ik van benedenbuurman(38/39 jaar), 3e etage een brief in mijn brievenbus.

Citeer uit deze brief 2 zinnen:

Zin 1: Ik verzoek je bij dezen, nogmaals, om piepende en krakende deuren/kasten/lades te repareren en voor de rest simpelweg geen overlast te veroorzaken en mij ZEKER NIET wakker te maken in de vroege morgen. De druppel voor mij was vanmorgen(26 januari), waarbij je me weer wakker hebt gemaakt met je piepende en krakende deur/kast/lade. Ik was dus weer om 06:00 wakker vandaag door jou.

Piepen/kraken er in mijn appartement deuren/kasten/lades?

Nee!!

Zin 2:

Verwacht ik, en hoop ik, dat je hier nu echt iets aan gaat doen. Zo niet, dan zal ik verregaande stappen ondernemen, waarbij jij, vrijwel zeker, aan het kortste einde zal trekken

Ben mijzelf bewust van het feit, ik woon in een flat, hoor ook wel es op de etage waar ik woon van de andere hoek van buurman een hond blaffen, voordeur dichtgaan, deur dichtgaan(trappenhuis, zowel links als rechts), oftewel: leefgeluiden!!

Aangezien de verstandshouding tussen mij en hem zodanig hoog opgelopen is, ik hoog in emotie, hij in frustratie, niet enkel om bovenstaande, heb ik in juni 2021 een brief bij hem in de brievenbus gedaan, daar heb ik in vermeld, wij gaan hier niet samen uitkomen, dus voor de goede orde, wij moeten geen persoonlijk contact hebben, mijn voorstel aan jou: schakel buurtbemiddeling in, enkel, tot op heden heeft hij dit nog niet gedaan.
Het gebeurd nogwel eens dat mensen de verkeerde buren de schuld geven van overlast. geluid doet maffe dingen in een flat. echter is het voor zijn/haar gehoor en of beleving toch echt dat appartement met die ene buurman.. Dit zijn altijd lastige zaken. zelfs met knetterhard bewijs van metingen zijn ze maar moeilijk te overtuigen. hou dit in je achterhoofd.

Ik denk dat afstand houden een goede zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

Geloof me, zelfs in 'flats'/appartementencomplexen van zeg na 2010 heb je last van geluid. Veel staat of valt met wat men op de vloer heeft liggen. Die eisen over demping e.d. zijn leuk maar veel mensen negeren dat gewoon (of zijn de eisen dusdanig minimaal dat het weinig effect heeft).

En inderdaad, soms denk je dat de buren aan het klussen zijn maar blijkt het 4 verdiepingen hoger plaats te vinden... 8)7

Voor ons een van de redenen om (deels) vrijstaand te gaan wonen

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 02-02-2022 11:01 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1