Mijn vraag
Een tijd geleden ben ik begonnen met het vervangen van radiatorkranen en het plaatsen van voetventielen met het doel om de verwarming in huis wat meer in balans te brengen.Begane grond
Normaal gesproken hebben we alleen de radiatoren in de woonkamer open staan. Deze zijn uitgerust met een thermostaat kraan maar zonder de knop, de voetventielen staan hier volledig open. De thermostaat die de ketel aanstuurt hangt ook in de woonkamer.
De overige radiatoren op de begane grond hangen in het voorportaal en de bijkeuken en deze staan beide een klein tikje open om vocht iets te verdampen en de ruimtes ruim vorstvrij te houden.
Eerste verdieping
De radiatoren in de slaapkamers op de eerste verdieping staan eigenlijk altijd dicht en zijn voorzien van een Danfos thermostaat kraan met een Danfoss LC13 Z-Wave knop. In de badkamer zit een normale thermostaat knop omdat de LC-13 niet geschikt is voor badkamers en deze is of dicht of staat op vorst stand
Tweede verdieping
Hier hangt een radiator met een danfos thermostaat kraan maar nog zonder knop omdat, deze is standaard dicht tenzij ik thuis werk ( is tegenwoordig nogal veel
Probleem
Ik heb op dit moment een aantal problemen in de installatieWaterzijdig inregelen
Waterzijdig ben ik er nog niet aan toegekomen om het een en ander waterzijdig in te regelen. Hierdoor kiest het water nogal eens de weg van de minste weerstand en dat betekend in geval van de verwarming aanzetten in de badkamer alles heel snel warm is, maar het warme water komt niet echt meer benedenDanfoss LC-13
De Danfos LC-13 gaat elke 24 uur een keer open en dicht, dat is geen probleem want dan blijven de ventielen soepel, echter als de module denkt dat de batterij bijna leeg is, (of ze lekken) dan gaat de kraan open en blijft open. Hier kom je dan achter op het moment dat je een slaapkamer instapt met 35 gradenStappen naar de oplossingen
Waterzijdig inregelen van de
Het plan hierbij was om de radiatoren boven te beperken doormiddel van de Danfoss RA-N15 kraan. Ik weet echter nog niet hoe ik deze kan beperken. Optie B is om dit eventueel te doen via het voetventiel (dit is ook de reden dat de voetventielen erbij zijn gekomen, die dingen zijn goed betaalbaar en het systeem moest toch een keer leeg. Daarnaast is het ook makkelijk bij het verwijderen van een radiator in geval van schilderen of wat dan ook.Danfoss LC-13 vervangen
Het vervangen van de thermostaat knoppen door middel van bekabelde ventielen die je normaal gesproken gebruikt voor vloerverwarming, volgens mij kennen deze alleen maar een 100% open / dicht stand? De vraag die ik hier ook bij heb is op welke manier ik deze moet bekabelen, het is haalbaar om naar elke radiator een kabel te trekken, maar is signaalkabel van 4x0.8mm bijvoorbeeld voldoende + een UTP kabel voor een 1-wire sensor?De aansturen voor 100% open en dicht ventielen kan ik doen vanuit een 24volt Wago PLC via HomeAssistant
De batterijen verwijderen
De batterijen vervangen door een vaste voeding van 3 volt en deze rechtstreeks op de batterij punten solderen. Of gebruik maken van dit soort adaptersThermostaat
In bovenstaande voorstellen is er geen rekening gehouden met een thermostaat per ruimte, wat is hier een goede oplossing voor, ik dacht zelf aan een aantal Honeywell AAN/UIT thermostaten welke soms betaalbaar te vinden zijn op o.a. MP maar dan heb ik geen setpoint per ruimte die ik remote kan uitlezen.Tweede verdieping
Hier heb ik bewust nog geen knop voor gekocht omdat ik deze wil gebruiken als proeftuin. Ik kan hier redelijk makkelijk de PLC bereiken en ik heb hier nog een AAN/UIT Honeywell thermostaat liggen.Ik zoek nu vooral de ultieme oplossing en de wegen om daar te komen. Ruimte voor ruimte aanpak is prima, net zoals een beetje trial and error tijdens het proces, het is nu alleen wel tijd voor actie
Ongetwijfeld heb ik nog iets gemist, dus graag jullie aanvulling waar mogelijk.
...