Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35

Mijn vraag

Een tijd geleden ben ik begonnen met het vervangen van radiatorkranen en het plaatsen van voetventielen met het doel om de verwarming in huis wat meer in balans te brengen.

Begane grond

Normaal gesproken hebben we alleen de radiatoren in de woonkamer open staan. Deze zijn uitgerust met een thermostaat kraan maar zonder de knop, de voetventielen staan hier volledig open. De thermostaat die de ketel aanstuurt hangt ook in de woonkamer.

De overige radiatoren op de begane grond hangen in het voorportaal en de bijkeuken en deze staan beide een klein tikje open om vocht iets te verdampen en de ruimtes ruim vorstvrij te houden.

Eerste verdieping

De radiatoren in de slaapkamers op de eerste verdieping staan eigenlijk altijd dicht en zijn voorzien van een Danfos thermostaat kraan met een Danfoss LC13 Z-Wave knop. In de badkamer zit een normale thermostaat knop omdat de LC-13 niet geschikt is voor badkamers en deze is of dicht of staat op vorst stand

Tweede verdieping

Hier hangt een radiator met een danfos thermostaat kraan maar nog zonder knop omdat, deze is standaard dicht tenzij ik thuis werk ( is tegenwoordig nogal veel :*)

Probleem

Ik heb op dit moment een aantal problemen in de installatie
Waterzijdig inregelen
Waterzijdig ben ik er nog niet aan toegekomen om het een en ander waterzijdig in te regelen. Hierdoor kiest het water nogal eens de weg van de minste weerstand en dat betekend in geval van de verwarming aanzetten in de badkamer alles heel snel warm is, maar het warme water komt niet echt meer beneden
Danfoss LC-13
De Danfos LC-13 gaat elke 24 uur een keer open en dicht, dat is geen probleem want dan blijven de ventielen soepel, echter als de module denkt dat de batterij bijna leeg is, (of ze lekken) dan gaat de kraan open en blijft open. Hier kom je dan achter op het moment dat je een slaapkamer instapt met 35 graden 8)7 De knop verwijderen om schoon te maken en de contact punten op te vijlen kost veel tijd en komt natuurlijk altijd op het moment dat de kids moeten slapen |:( (lees hier wat frustratie)

Stappen naar de oplossingen

Waterzijdig inregelen van de
Het plan hierbij was om de radiatoren boven te beperken doormiddel van de Danfoss RA-N15 kraan. Ik weet echter nog niet hoe ik deze kan beperken. Optie B is om dit eventueel te doen via het voetventiel (dit is ook de reden dat de voetventielen erbij zijn gekomen, die dingen zijn goed betaalbaar en het systeem moest toch een keer leeg. Daarnaast is het ook makkelijk bij het verwijderen van een radiator in geval van schilderen of wat dan ook.
Danfoss LC-13 vervangen
Het vervangen van de thermostaat knoppen door middel van bekabelde ventielen die je normaal gesproken gebruikt voor vloerverwarming, volgens mij kennen deze alleen maar een 100% open / dicht stand? De vraag die ik hier ook bij heb is op welke manier ik deze moet bekabelen, het is haalbaar om naar elke radiator een kabel te trekken, maar is signaalkabel van 4x0.8mm bijvoorbeeld voldoende + een UTP kabel voor een 1-wire sensor?

De aansturen voor 100% open en dicht ventielen kan ik doen vanuit een 24volt Wago PLC via HomeAssistant
De batterijen verwijderen
De batterijen vervangen door een vaste voeding van 3 volt en deze rechtstreeks op de batterij punten solderen. Of gebruik maken van dit soort adapters
Thermostaat
In bovenstaande voorstellen is er geen rekening gehouden met een thermostaat per ruimte, wat is hier een goede oplossing voor, ik dacht zelf aan een aantal Honeywell AAN/UIT thermostaten welke soms betaalbaar te vinden zijn op o.a. MP maar dan heb ik geen setpoint per ruimte die ik remote kan uitlezen.
Tweede verdieping
Hier heb ik bewust nog geen knop voor gekocht omdat ik deze wil gebruiken als proeftuin. Ik kan hier redelijk makkelijk de PLC bereiken en ik heb hier nog een AAN/UIT Honeywell thermostaat liggen.

Ik zoek nu vooral de ultieme oplossing en de wegen om daar te komen. Ruimte voor ruimte aanpak is prima, net zoals een beetje trial and error tijdens het proces, het is nu alleen wel tijd voor actie 8)

Ongetwijfeld heb ik nog iets gemist, dus graag jullie aanvulling waar mogelijk.

...

Alle reacties

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je het Honeywell Evohome systeem al eens gezien? Dit werkt wel draadloos en dus met batterijen in de motorgestuurde thermostaatkranen. Dit systeem kan echter wel de ketel aansturen wanneer een ruimte warmtegraad heeft zonder dat dit de woonkamer warmtevraag hoeft te hebben.

Het is wellicht niet echt antwoord op de richting waarin je zit te denken, maar wellicht wel een oplossing voor (een deel van) het achterliggende probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door bartvl op 18-01-2021 23:35 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
raymonvdm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:29:
echter als de module denkt dat de batterij bijna leeg is, (of ze lekken) dan gaat de kraan open en blijft open.
Dat doen die Honeywell Evohome dingen ook. Kwestie van gewoon op tijd vervangen en geen Alkalines gebruiken. Trits Eneloops kopen en een goede lader. Wel in de instellingen aangeven dat je NiMH gebruikt. En dan gewoon inbakken in een routine. Bijvoorbeeld; grijze container aan de weg = rondje batterijen vervangen, of weet ik veel hoe lang die dingen meegaan.

• raymonvdm
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:15:
[...]

Dat doen die Honeywell Evohome dingen ook. Kwestie van gewoon op tijd vervangen en geen Alkalines gebruiken. Trits Eneloops kopen en een goede lader. Wel in de instellingen aangeven dat je NiMH gebruikt. En dan gewoon inbakken in een routine. Bijvoorbeeld; grijze container aan de weg = rondje batterijen vervangen, of weet ik veel hoe lang die dingen meegaan.
Ik dacht altijd dat Alkaline de beste keuze was voor batterijen?

• kabeltjekabel
raymonvdm schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:28:
[...]

Ik dacht altijd dat Alkaline de beste keuze was voor batterijen?
Nee, de slechtste. Ook zo'n beetje de enige soort die gaat lekken en alle contacten vernaggeld als ze leeg zijn.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44
Evohome. Punt. Bevalt echt ontzettend goed hier. Bijkomend voordeel is dat je ruimtes die je niet gebruikt ook niet verwarmt, dus het bespaart ook nog eens gas. Als je al thermostaatventielen hebt is montage ook niet moeilijk.

Enige punt zijn de batterijen. Ik heb het systeem nog niet zo lang dus ik weet niet hoe lang ze meegaan. Honeywell zegt 1 jaar, maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak een kraan bediend wordt. Ik heb zelf in m'n hoofd om lithium-batterijen te plaatsen, die hebben een levensduur van 5 tot 7 jaar. Het systeem geeft het overigens aan als een batterij bijna leeg is, dus onnodig verwarmen hoeft niet voor te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door PhilipsFan op 19-01-2021 01:41 ]

• raymonvdm
PhilipsFan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 01:41:
Evohome. Punt. Bevalt echt ontzettend goed hier. Bijkomend voordeel is dat je ruimtes die je niet gebruikt ook niet verwarmt, dus het bespaart ook nog eens gas. Als je al thermostaatventielen hebt is montage ook niet moeilijk.

Enige punt zijn de batterijen. Ik heb het systeem nog niet zo lang dus ik weet niet hoe lang ze meegaan. Honeywell zegt 1 jaar, maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak een kraan bediend wordt. Ik heb zelf in m'n hoofd om lithium-batterijen te plaatsen, die hebben een levensduur van 5 tot 7 jaar. Het systeem geeft het overigens aan als een batterij bijna leeg is, dus onnodig verwarmen hoeft niet voor te komen.
Tenzij ze natuurlijk gaan lekken want dan wordt het gedrag onvoorspelbaar |:(

• raymonvdm
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:39:
[...]

Nee, de slechtste. Ook zo'n beetje de enige soort die gaat lekken en alle contacten vernaggeld als ze leeg zijn.
Ik heb voor nu de contacten schoongemaakt met een kleine vijl

• kabeltjekabel
raymonvdm schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Ik heb voor nu de contacten schoongemaakt met een kleine vijl
Lekkende Alkalines slopen de oppervlaktebehandeling van de contacten. Je kunt het "schoonmaken" maar de roestvaste toplaag ben je kwijt en blijf je kwijt..

En daarmee hogere overgangsweerstanden en eerder de melding "batterijen leeg".

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-01-2021 09:37 ]

Pagina: 1