Systeem power off blijft hangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Ik heb sinds kort een nieuw systeem en ben van plan om alleen Linux te gaan gebruiken. Ik heb gekozen voor een Ryzen 7 5800X cpu op een X570 mobo.

Alhier de rest van de relevante hardware
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M4D3600C18
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 500GB

Ik heb eerst Pop!OS geinstalleerd en daar had ik ook al dezelfde problemen. Mede daardoor en omdat ik toch niet zo'n fan van gnome ben, besloten om kubuntu te installeren. Maar ook hierbij ondervind ik deze problemen:

Een reboot of shutdown vanuit de desktop of terminal (diverse opties geprobeerd w.o. shutdown, init 6, poweroff) eindigt steevast met een bevroren systeem. Alleen een harde reset of power-off (aan/uit knop ingedrukt houden) helpt dan.

Een initiële internet zoektocht vermelde allerlei kernel boot opties om te proberen. Ook zag ik een paar posts op fora dat het aan de X.org drivers van de GPU kon liggen. Een update naar de nVidia driver bracht helaas geen oplossing.
Uiteindelijk heb ik voor de reboot een oplossing gevonden door een kernel parameter toe te voegen aan GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="reboot=e p". Dit werkt nu dus wel. Een restart vanuit de desktop of terminal is geen probleem.

Alleen ik krijg niet de juiste parameter gevonden voor de power off. Ik heb deze parameters geprobeerd: acpi=force, acpi=noirq, acpi=off en apm=power-off. Ook geprobeerd om pci=noacpi te gebruiken, maar toen kon de bootloader mijn root niet vinden omdat die op die 980PRO staat.
Ik heb deze UEFI settings ook nog aangepast:
  • Legacy USB support: disabled & enabled
  • CSM support: disabled & enabled
  • C state control: disabled & enabled
maar ook dat hielp niet.

En nu ben ik eerlijk gezegd door de opties heen. Ik kan er ook niet meer over vinden op Google (alle suggesties gaan over die acpi parameter en 9 v/d 10 keer gaat het over oudere DELL/HP/Lenovo systemen). Dus ik ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben waar ik moet zoeken naar informatie wat er mis gaat (in Linux, niet op het internet)?
Logs heb ik bekeken (boot.log, kern.log, journalctl --system, etc) maar ook daar vind ik geen aanknopingspunten wat het zou kunnen zijn.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zorg sowieso even dat je journalctl config is ingesteld om boots te overleven, anders gooit ie de logs weg bij een herstart.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke kernel draai je? Want standaard Ubuntu 20.04 en alle afgeleiden daarvan (zoals dus Pop!OS), hebben versie 5.4. Pas vanaf 5.8 worden de huidige Ryzen processoren beter ondersteund. Ga dus kijken of je een nieuwere kernel kan installeren. Dat zou dan iets als 'linux-image-hwe' moeten zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
Ik draaide inderdaad versie 5.4. Ik had daarmee naast de restart/shutdown freeze ook problemen met het herkennen van de HD audio. Daarom eerst maar eens gekeken of de problemen met Win10 te reproduceren waren. En ja, ook daar vastlopers bij reboot en afsluiten. De audio werd wel gewoon door windows herkend, dus dat was een goede reden om een nieuwe versie van Kubuntu te installeren.

Met Kubuntu 20.10 (kernel 5.8) wordt de audio wel herkend, maar heb ik nog steeds reboot/shutdown freezes. Dat reboot probleem kan ik oplossen door reboot=efi als kernel parameter te gebruiken. Shutdown blijft echter hangen.

Omdat ik op Windows hetzelfde probleem heb, denk ik aan een issue met de mobo firmware. Of zou ik eerst kunnen proberen om een nieuwe kernel build te gebruiken (5.10.9 bijv)?

Ik krijg wel deze kernel error:

edac amd64 error f0 not found device 0x1650 (broken bios)

die volgens de reacties op internet te maken heeft met ECC geheugen (wat ik niet heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk in de changelogs van het BIOS of daar iets wordt gezegd over je problemen. Dan kan het best de moeite waard zijn deze bij te werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
Ik heb het probleem kunnen verhelpen door een firmware update uit te voeren. Ik zal het complete verhaal hieronder opsommen. Wellicht heeft iemand in de toekomst hier wat aan om soortgelijke problemen te verhelpen.

Componenten binnengekregen en de hele mikmak in elkaar gestoken
  • Geen boot/POST
  • GPU fans draaien kort en gaan dan weer uit, dan weer kort aan en weer uit, dit herhaalt zich
  • Case fans, CPU fan en chipset fan draaien gewoon.
  • Oude casespeaker gebruikt om te horen of er iets biept >>> geen enkel biepje
  • Geheugen gechecked: 4 dimms, 2 dimms en 1 dimm >>> probleem blijft
  • Alle componenten verwijderd en Q-flash plus uitgevoerd >>> Q flash plus werkt niet*
  • Ten einde raad een repair aangevraagd en mobo teruggesturd
  • Reply Megekko: mobo werkt zoals het hoort (mogelijk cpu failure)
* de USB stick had ik geformateerd op een Linux machine als vFAT, bestand hernoemd naar GIGABYTE.BIN (versie F31)

Mobo niet kapot, dus verder met troubleshooten
  • Mobo opnieuw geflashed naar versie F31*
  • Dit keer wel een 'normale' update procedure op het mobo waargenomen (mobo gaat aan, lampje Q-flash+ knippert, lampje USB knippert)
  • CPU gecontroleerd (geen verbogen pinnetjes, alles zag er normaal uit)
  • Alles weer opgebouwd en hoopvol opgestart >>> weer geen bios/POST
  • Mijn conclusie: die CPU is inderdaad stuk
  • CPU retour, maar reply Megekko: uw CPU werkt uitstekend! :?
* hier heb ik een USB stick gebruikt die ik in Win10 naar FAT32 had geformateerd!

Bevestigd: geen hardware issue
  • Nogmaals firmware update uitgevoerd op een kaal mobo, naar F31 met een FAT32 USB
  • Opgebouwd met 2 dimms >>> geen bios/POST
  • Met 1 dimm >>> geen bios/POST
  • Met opgebouwd mobo een firmware downgrade gedaan naar F30 met Q flash+
  • En voila, boot/POST! oOo
Hierna dus de problemen die ik in de OP beschrijf.

Verder blijven zoeken/lezen op internet en waar het eigenlijk altijd op neerkomt: firmware! Maar ik had in mijn hoofd zitten: er is iets mis met mijn mobo want ik heb al 3x geprobeerd te upgraden naar F31 maar elke keer lukt dat niet. Totdat ik een paar dagen geleden zag dat op de US site van Gigabyte versie F32 firmware staat. Dus dat wilde ik wel proberen.
Omdat ik nu vanuit de UEFI zelf kon flashen, kreeg ik ook meer info over wat er mis kan gaan met updaten.
  • 1e USB stick (FAT32, 500MB) met F32. Geprobeerd met enkel de firmware file, hernoemd naar GIGABYTE.BIN, alle 4 de files uit de zip op de USB >>> iedere keer kreeg ik de melding: Q flash can't read file. Let wel dit deed ik vanaf een USB3.0 poort op de case
  • Daarna geprobeerd op de witte USB poort (voor Q flash+) op het mobo, maar daar kreeg ik continue deze melding: invalid bios image
  • Uiteindelijk een 128GB USB stick geformateerd. Hierop bios versie F31 gezet. Als eerste in de USB3.0 poort op de case gestoken... en tada, hij liep er zonder problemen doorheen
Reboot en shutdown geprobeerd en geen probleem meer!

TLDR;
Tips om je mobo/cpu problemen te verhelpen!
Probeer diverse versies van de firmware te flashen. Gebruik altijd FAT32 geformateerde USB sticks (formateer in Windows niet in Linux). Sla geen firmware versie over, dus niet van F30 naar F32. En onthoud! Assumption is the mother of all Fuck Ups

Pagina: 1