Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiger Fist
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-05 15:59
Momenteel kom ik niet in de bios van mijn moederbord.
Ik heb een externe ssd waar ik windows op gebruikte voorheen, die deed het eerst wel. Na een update van de bios via MSI Dragon Center kom ik ook niet meer voorbij een zwart scherm.

Hebben jullie enige ervaring met dit probleem? Via google word ik niet heel erg veel wijzer :(

Ik heb zo mijn vermoedens met betrekking tot de gpu die ik van mijn vorige build nog had en voorlopig wil gebruiken. Maar ik snap niet dat windows wel wil booten maar ik de bios dus niet in kan komen. Ben er nu een paar dagen tegenaan aan het hikken dus kan wel wat hulp gebruiken. :)
...

Hieronder een lijst van de hardware.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenNvidia GeForce GTX 760€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 109,-€ 109,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,50€ 37,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 788,30

...
Via Windows in de uefi boot komen, recovery -> advanced troubleshooting -> uefi boot
Dit werkte niet en ik kom niet voorbij een zwart scherm.
De cmos batterij eruit gehaald en een paar minuten laten rusten heeft ook geen effect
Een bootable usb met windows werkte niet, zwart scherm
Een bootable usb met ubuntu werkte niet, na het controleren van de bestanden kom ik niet verder dan een zwart scherm.
In windows fast boor uitgezet, gaf geen effect.

Alle kabels geprobeerd, hdmi en display, op verschillende out/inputs zonder verandering.

De led verlichting van boot, vga, cpu etc gaan aan en dan weer uit, naar behoren. (POST?)
...

Nogmaals, heeft er iemand een idee waar dit probleem mee op te lossen is?

Bedankt alvast dat je zover bent met lezen ;-)
Duizend en meer kudos voor degene met een mogelijke oplossing!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predator0235
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 14:03
Kom je op dit moment nu nog wel in windows of helemaal nergens meer?

[ Voor 138% gewijzigd door predator0235 op 19-01-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiger Fist
Intussen wel weer toegang tot Windows. Verder nog geen succes, de DVI porten op de GPU geprobeerd maar dat was het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predator0235
Tiger Fist schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:29:
Intussen wel weer toegang tot Windows. Verder nog geen succes, de DVI porten op de GPU geprobeerd maar dat was het ook niet.
Ik zou met bios flashback achteraan het mobo eens teruggaan naar de vorige stabiele versie (dus niet de allernieuwste) om te zien of je dan wel het bios ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiger Fist
predator0235 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Ik zou met bios flashback achteraan het mobo eens teruggaan naar de vorige stabiele versie (dus niet de allernieuwste) om te zien of je dan wel het bios ziet.
Werkte ook niet, ik vind het maar bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 15:35

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Not sure of dit precies is wat jij ondervindt, maaaaaar....

Zou het misschien kunnen zijn dat in de bios de snelheid van je PCIe slot op auto staat? En dat deze de verkeerde snelheid selecteert, dus bijv. PCIe 4.0 terwijl je videokaart PCIe 3.0 is. Heb wel een paar keer gehoord dat die auto setting een snelheid probeert te forceren die niet ondersteund wordt en je vervolgens zonder beeld e.d. kan zitten.

Zelf heb ik ook een MSI B550 boord en had ik niet zozeer problemen met de PCIe snelheid van mijn videokaart, maar wel met die van mijn M.2 PCIe SSD. Deze stond op auto en probeerde dus vaak tijdens het booten een snelheid te forceren die mijn SSD (3.0) niet ondersteunde. Uiteindelijk kwam het er op neer dat het een beetje 50/50 was of mijn SSD herkend werd tijdens het booten en ik door kon naar Windows... Na een poging waarbij ik wel in Windows kwam zag ik in een SSD/HDD monitor tooltje dat mijn PCIe SSD slechts op 2.0 draaide, geconfirmd door lage snelheden tijdens benchmarken. Dat deed me vermoeden dat de auto PCIe speed setting in de bios maar een beetje lukraak een snelheid koos, waarbij 1.0, 2.0 en 3.0 wel kon booten, maar mijn SSD met 4.0 niet zichtbaar was in de bios, en dus ook niet zichtbaar was voor Windows tijdens booten... Na het handmatig instellen van alle PCIe sloten in de bios heb ik verder geen problemen meer ondervonden.

[ Voor 6% gewijzigd door bello2185 op 19-01-2021 14:28 ]

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predator0235
bello2185 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:25:
Not sure of dit precies is wat jij ondervindt, maaaaaar....

Zou het misschien kunnen zijn dat in de bios de snelheid van je PCIe slot op auto staat? En dat deze de verkeerde snelheid selecteert, dus bijv. PCIe 4.0 terwijl je videokaart PCIe 3.0 is. Heb wel een paar keer gehoord dat die auto setting een snelheid probeert te forceren die niet ondersteund wordt en je vervolgens zonder beeld e.d. kan zitten.

Zelf heb ik ook een MSI B550 boord en had ik niet zozeer problemen met de PCIe snelheid van mijn videokaart, maar wel met die van mijn M.2 PCIe SSD. Deze stond op auto en probeerde dus vaak tijdens het booten een snelheid te forceren die mijn SSD (3.0) niet ondersteunde. Uiteindelijk kwam het er op neer dat het een beetje 50/50 was of mijn SSD herkend werd tijdens het booten en ik door kon naar Windows... Na een poging waarbij ik wel in Windows kwam zag ik in een SSD/HDD monitor tooltje dat mijn PCIe SSD slechts op 2.0 draaide, geconfirmd door lage snelheden tijdens benchmarken. Dat deed me vermoeden dat de auto PCIe speed setting in de bios maar een beetje lukraak een snelheid koos, waarbij 1.0, 2.0 en 3.0 wel kon booten, maar mijn SSD met 4.0 niet zichtbaar was in de bios, en dus ook niet zichtbaar was voor Windows tijdens booten... Na het handmatig instellen van alle PCIe sloten in de bios heb ik verder geen problemen meer ondervonden.
Dan zou TS toch in het bios moeten geraken lijkt me? Hij geraakt wel in windows maar niet in bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen andere videokaart liggen om mee te testen?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiger Fist
@all hier, ik ga vanmiddag de gpu bios aanpakken, na nog lang zoeken vond ik het volgende:
https://forum-en.msi.com/...r-n760-tf-2gd5-oc.179596/

Wat er op neer komt dat de bios van het mobo en de bios van de gpu niet momenteel niet samen gebruikt kunnen worden. En als dat niet werkt, gebruik maken van Win10 zoals ik het ken en wachten tot m'n 3060TI binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick26
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb precies dit zelfde probleem, mijn setup: RX580+ B550 tomahawk + 16gbddr4 3600 + Ryzen 7 5800X.

Nu heb ik alleen mijn bios geflashed en na mijn idee is dat dus niet goed gegaan. Nu gaat die nog wel aan maar daar houd het mee op, voorheen ging die aan zonder post scherm en pas bij Windows login scherm kwam er beeld. ik heb de laatste 3 bios versies geprobeerd.

Is mijn 2de bord al BTW.

Rick,

[ Voor 3% gewijzigd door Rick26 op 23-01-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiger Fist
Er was uiteindelijk een bios gpu flash voor nodig om het werkend te krijgen. De Grafische kaart was blijkbaar niet equipped om UEFI te renderen.

Voor de toekomst, ik heb de volgende forum posts gevolgd:
https://www.techpowerup.com/download/nvidia-nvflash/
- voor het programma waarmee het flashen een eitje werd
https://forum-en.msi.com/...r-n760-tf-2gd5-oc.179596/
- hier kwam de bios die ik momenteel zonder enkel probleem* op mijn gpu kreeg
YouTube: How to flash your NVIDIA GPU Bios
- heb ik nog even bij de hand gehouden voor de zekerheid, lees ook de comments:
"Guys all you have to do is type: 'nvflash64 GTX1060.rom' then press enter, no need to type numbers and shit. Of course I used nvflash64 because my windows is a 64 bits version, also make sure to type the name of the BIOS file with the corresponding case sensitive properties, this is a must."
*
Er was wel een probleem, de eerste keer dat ik m'n gpu probeerde te flashen lukte het niet en kreeg ik vervolgens helemaal geen beeld meer. Dit heb ik opgelost door mijn oude pc te gebruiken waar de intel cpu een igpu/onboard videokaartje had. Zodoende had ik in ieder geval beeld en kon ik het flashen opnieuw doen.
Als je dit niet hebt zou het kunnen dat je scherm op zwart gaat en je niet ziet wat de output van nvflash is, dus wellicht dat je blind nog op 'y' moet drukken of iets dergelijks.

Bedankt voor alle reacties verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-06 21:11
Had hetzelfde probleem. Nvidia heeft hier een simpel tooltje voor. https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/
Pagina: 1