Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:51
Nadat wij 2 jaar geleden 12 certificaten in een postcoderoos project hebben aangekocht kriebelt het toch wel om toch nog maar eens naar ons eigen dag te kijken of hierop geen PV's kunnen worden gelegd. Waarom eerst naar een postcoderoos? Ons dak is behoorlijk versnipperd door uitbouwen en dakkapellen. Tevens staan er een paar enorme douglas sparren in onze achtertuin die voor veel schaduw zorgen. Aangezien wij de bomen willen behouden, gaat dit ten koste van rendabele plekjes voor panelen.

Bij veel grotere panelenleggers waar ik aanklopte kreeg ik een no-bid te horen, geen interesse in een moeilijk dak. Nu heb ik een offerte laten maken door een regionale partij die mij op zich wel bevalt. Deze partij kwam langs om te kijken (plusje) en die zag er wel brood in.

Met een Wp-prijs van 1,37 zit ik volgens mij best hoog maar met slechts 8 panelen, montage op 2 platte daken in een niet allerdaagse opstelling en optimizers per paneel, weet ik niet of ik het goed heb.

Enkele details:
8 Ulica 355Wp, Mono 120 HC met SolarEdge P370 optimizer
SolarEdge HD-Wave 3000
FlatFix Fusion plat dak
Kosten incl volledige montage 3900 EUR ex BTW

En de onderstaande opstelling, waarbij de 6 noordelijk gelegen panelen op de dakkapel van de zolder liggen (volledig vlak van boven ) en de 2 zuidelijk gelegen panelen een verdieping lager liggen op een uitbouw van de 1e verdieping. De lager gelegen daken hebben, zoals op de foto te zien is, erg veel schaduw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea33TUcVwwRh0TJBRk2nXuj_vIo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GdAf5jqODPuFAEPoB7E7jFhz.jpg?f=user_large

Mijn concrete vragen:
  • Is dit een marktconforme offerte?
  • Hebben jullie nog een briljant idee om dit te optimaliseren?

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik kan het misschien niet goed zien op de satelliet foto, maar kan je niet gewoon veel meer panelen leggen? Evt schaduw of N kant dan maar, het levert altijd wat meer op.

Meer foto's en dakhoek en maten helpt vast ook mee, als je die kan geven

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• tyson69
Gerco-M schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:23:
Meer foto's en dakhoek en maten helpt vast ook mee, als je die kan geven
Natuurlijk. Hierbij een achteraanzicht en een foto vanuit de dakkapel van het dakvlak waar de 2 lager gelegen panelen zouden kunnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUCkhqIBXAOPeMijXBzLK02p-IY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiMVJTIx4czvzQphktF15uB0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfN4Hoje6Ogb68lnwMBZLV7V7G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNCLVYeL8wyEmxR9vRtkaPoy.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wel een aanvulling; onze dakpannen zijn toe aan vervanging en wij wachten een beetje op de buurman om het aan te pakken. WIj vermoeden dat dit in de komende 5 jaar wel ergens gedaan wordt. Is het dan mogelijk om nu al panelen boven de pannen te leggen of zorgt dit voor veel issues bij het latere werk?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Alles kan, koffiekan, melkkan, zonnepanelen kan.

Huis kijkt richting West Noordwest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZxUgcqx5qfluUOQ0exZvZXVoME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIukddDFGNnPYr0oBDGzUnxk.jpg?f=fotoalbum_large
Zitten ook 3 aan de voorzijde van het huis onder de daknok net als op de foto.

offtopic:
En ja ik heb een woning bezichtigd van de buurman om deze foto te maken :+

Ik heb een SolarEdge systeem met optimizers.

[ Voor 8% gewijzigd door com2,1ghz op 19-01-2021 11:08 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Dank voor de info, volgens mij is er dus nog een plat dak waar nog een boel meer panelen op kunnen? Ja misschien met wat schaduw af en toe, maar als het wel om een leuk aantal panelen gaat (ca 4 of meer?) dan is het toch de moeite waard denk ik. Voor jou en voor de installateur. Op het schuine dak kan je zelfs ook panelen leggen.

Het ligt er een beetje aan hoeveel panelen je wil, maar een opstelling met 8 panelen met optimizers of gewoon meer panelen leggen op andere vlakken en dan zonder kan een afweging zijn. Als dat op zuid is heb je die schaduw ook niet de hele dag en het hele jaar dus heb je vast nog wel 75% opbrengst of waarschijnlijk meer.

De prijs die je noemt is niet eens zo gek denk ik, voor een systeem met optimizers en montage op plat dak, op 2 verschillende dak vlakken.

Geen idee hoe het werkt met pannen vervangen in een later stadium, maar wanneer weet je of je pannen toe zijn aan vervanging? De mijne liggen er al een jaartje of 50 sinds de bouw van ons huis en zijn nog heel en gaan nergens heen. Bij montage van PV systeem zijn er 2 stuk gegaan maar ik heb er nog steeds 40 reserve liggen.
Ik neem aan dat het tegenwoordig geen probleem is om dak te vervangen met PV systeem, maar wellicht is het wel handig om een PV expert er bij te hebben zodat het vakkundig gedemonteerd en weer gemonteerd kan worden. En aangesloten. Een meerprijs gaat het dan wel krijgen schat ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

com2,1ghz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:02:
Alles kan, koffiekan, melkkan, zonnepanelen kan.

Huis kijkt richting West Noordwest
[Afbeelding]
Zitten ook 3 aan de voorzijde van het huis onder de daknok net als op de foto.

offtopic:
En ja ik heb een woning bezichtigd van de buurman om deze foto te maken :+

Ik heb een SolarEdge systeem met optimizers.
Ja alles kan en waar een wil is, is een weg!!
Ik heb zelf ook nog een prachtig leeg NW dak, wat is nou jou jaaropbrengst hiervan? En ik neem aan dat de plat dak panelen iets meer opbrengen dan de schuine dak panelen?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Voor de duidelijkheid. Mijn huis kijkt naar WNW en tuin naar OZO.

Meeste opbrengst heb ik van de panelen op de dakpannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhjMfgR_he90HNzB6ZFNFoVem_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDM3rQJsj1thX76VVD6TngGY.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem is dat bedrijven graag makkelijke opdrachten nemen want dat is sneller en verdienen ze meer geld mee.
Ik heb 2 afwijzingen gehad en een aantal wilden alleen op mijn dakpannen plaatsen. Dat zouden er hooguit 5 zijn. Ik heb er nu 12. Afgelopen jaar 3.34MWh opbrengst.

Hou er dus rekening mee dat je wat duurder uit komt omdat er simpelweg meer arbeid verricht moet worden.
Ik was trouwens 5800(4800 na terruggave)euro kwijt voor 3,72 kWp.

[ Voor 43% gewijzigd door com2,1ghz op 19-01-2021 12:43 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@tyson69
maak je niet te veel zorgen om de schaduw van de paar sparren.
die geven schaduw en daar door heb je heel veel verlies.

maar dat verlies is vooral in de winter.
zie mijn opbrengst van de laatste jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie je ook dat de winter eigenlijk geen bal oplevert.
dus verlies je veel van weinig.
dus nog steeds weinig. ;)

de optie met solaredge optimizers.
ach dat hoeft helemaal niet, je kunt gewoon een string omvormer gebruiken.
is een stuk goedkoper, en verlies is geen ramp.
(ook optimizers maken van schaduw geen zon.
niks tegen solaredge, maar het word wel verkocht als de beste oplossing die hyper de wouw is, maar eigenlijk is het niet zoveel speciaals. )

en als ik dan zo naar het dak kijk.
1x8x355Wp (of neem 370Wp's), dat kan dan weer met gemak op een omvormer met 2x een mpp.
dan heb je nog 1 mpp over en leg je het schuine gedeelte ook vol als je wil.

zoek het verhaal beter voor je zelf uit en je kunt wel voor ruim onder de 1€/Wp een leuke set op dak hebben. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 19-01-2021 12:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• tyson69
migjes schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:49:
@tyson69
de optie met solaredge optimizers.
ach dat hoeft helemaal niet, je kunt gewoon een string omvormer gebruiken.
is een stuk goedkoper, en verlies is geen ramp.
(ook optimizers maken van schaduw geen zon.
niks tegen solaredge, maar het word wel verkocht als de beste oplossing die hyper de wouw is, maar eigenlijk is het niet zoveel speciaals. )
Dus die 40 euro per optimizer zou ik kunnen besparen? Ik dacht nu juist dat in schaduwrijke omstandigheden deze juist aangeraden werden
en als ik dan zo naar het dak kijk.
1x8x355Wp (of neem 370Wp's), dat kan dan weer met gemak op een omvormer met 2x een mpp.
dan heb je nog 1 mpp over en leg je het schuine gedeelte ook vol als je wil.

zoek het verhaal beter voor je zelf uit en je kunt wel voor ruim onder de 1€/Wp een leuke set op dak hebben. ;)
Is 1 EUR/WP ook haalbaar met 8 panelen zoals nu ingetekend? Dan zou de prijs dus ruim 1000 euro omlaag moeten

• migjes
tyson69 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:00:
[...]

Dus die 40 euro per optimizer zou ik kunnen besparen? Ik dacht nu juist dat in schaduwrijke omstandigheden deze juist aangeraden werden
de vraag is dit schaduwrijk.
ik zeg ja, maar in de winter en dat boeit niet.
(maak mensen die de ballen er van afweten een beetje bang voor schaduw, geef dan de oplossing met optimizers. en hoppa verkocht. makkelijk scoren. ;) )
Is 1 EUR/WP ook haalbaar met 8 panelen zoals nu ingetekend? Dan zou de prijs dus ruim 1000 euro omlaag moeten
ik bereken even erg lomp de prijs via winkelman als voorbeeld.
(die installeren niet bij jouw, maar het is een voorbeeld wat het zou moeten kosten.
dit is voor mij een lekkere neutrale partij met redelijk nette prijzen.)

8x Jinko JKM355M-6TL3-V Tiger Mono Zilver frame 355WP
€ 984,00
1x Growatt MIC 2500TL-X 1 fase Omvormer 1 MPPT
€ 383,00
8x Flatfix Fusion 1 rij van 1 paneel landscape
€ 784,00
1x Complete installatie 8 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
Provincie Overijssel
Aantal Dakvlakken Panelen worden op 3 dakvlakken geinstalleerd (+ €150,00)
€ 1.209,00

Totaal 4 producten excl. btw
€ 2.776,85
BTW€ 583,15
Totaal
€ 3.360,00

dit kan vast beter(heb niet speciaal een perfecte berekening gemaakt, mis ik te veel gegevens voor.)
maar dit komt al aardig op de 1€/Wp uit.

pak je dan een grotere omvormer, met meer panelen. (wat waarschijnlijk wel kan.)
dan word de €/Wp ook lager. ;)
(groter = goedkoper.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@tyson69
nog een voorbeeld, maar nu meer panelen.
(en dan gebruik ik even panasonic panelen voor het schuine gedeelte, die zijn bijna 2x zo duur als andere panelen.
die zijn iets korter dus passen misschien beter op het dak, maar misschien niet eens nodig.)

8x Jinko JKM355M-6TL3-V Tiger Mono Zilver frame 355WP
€ 984,00
8x Flatfix Fusion 1 rij van 1 paneel landscape
€ 784,00
1x Growatt MIN 3600 XE 1 fase Omvormer
€ 561,00
5x Panasonic HIT N-Serie SJ53 Zwart Frame 340Wp
€ 1.225,00
1x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 4 panelen
€ 120,00
1x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 1 panelen
€ 51,00
Complete installatie 13 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.319,00

Totaal 7 producten excl. btw
€ 4.168,59
BTW€ 875,41
Totaal
€ 5.044,00

en nu zitten we onder de 1€/Wp. (zelfs met panasonic panelen, lol.)

maar dit is erg lomp en on nauwkeurig gerekend.
er zijn nog best wel wat dingen heen en weer te schuiven zodat je nog goedkoper uit komt. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 19-01-2021 14:43 ]

Pagina: 1