Nieuwe hoofdrouter voor ASUS aimesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamatahar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-12-2021
Hallo Tweakers,

Huidige situatie
Ik heb op dit moment een Asus RT-AC87U als hoofdrouter achter mijn in bridge mode zijnde ziggo modem/router en daar een aantal AP's omheen met allemaal een hun eigen netwerk, waarvan er een 4 tal al ai-mesh kunnen gebruiken, alleen omdat de hoofdrouter nog niet aimesh geschikt is heb ik dit nog niet helemaal opgezet.

Ik heb in hoofdlijnen alles bedraad liggen zoals bijuvoorbeeld mijn pc's, mijn 2x NAS, TV's, Nvidia Shield, dus zal het wifi netwerk veel al gebruiken voor ipad's en telefoons en hier en daar een laptop van mijn werk.

Ik heb nu een 5 tal routers liggen waarvan 4 voor mijn prive netwerk in de huis en tuin, 1 router wordt gebruik in de kapsalon van mijn vrouw voor de wifi van mijn vrouw en collega en een gastnetwerk met wifi voor de klanten, voor zover dit nog gebruikt wordt.
De wifi voor de salon zet ik straks over op een wat oudere RT-AC87U welke nu mijn huidige hoofdrouter is.

Al aanwezig
De huidige aiMesh routers die ik heb en deze wil ik straks als Nodes gaan gebruiken zijn
Asus RT-AC67U

De wens
Nu wil ik graag een Ai-mesh hoofdrouter bijkopen zodat ik een volledig ai mesh netwerk kan opzetten in mijn huis en voor in de zomer ook in de tuin. Ik wil binnenhuis ook via een UTP backhaul het AImesh netwerk ondersteunen om er zeker van te zijn dat dit goed gaat, ik namelijk nog al veel aluminium isolatie in de muren wat voor de wifi toch wel eens voor problemen zorgt ben ik bang.

Ik zoek dus een goede hoofdrouter welke aimesh geschikt is en weer een aantal jaar door kan, daarnaast moet hij ook goed beveiligd zijn omdat ik ook server backup's draai via een Duo NAS systeem voor mijn eigen bedrijfje.

Ik hoef niet de allersnelste en duurste maar wil wel een goede degelijk unit.

Alvast bedankt voor jullie moeite en reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamatahar
Niemand, of heb ik het verkeerd aangemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Welk voordeel denk je te halen uit aiMesh t.o.v. de huidige situatie? De bedoeling van mesh is dat de "nodes" draadloos met elkaar verbonden worden. Als je nu al beschikt over een bedrade "backhaul", dan is een opzet met accesspoints véél beter.

En, oh ja, dat had je al!

Je zou je eens kunnen verdiepen in een opstelling op basis van Ubiquiti spullen.
Accesspoints i.c.m. een centrale controller. Eventueel met VLANs als je netwerken van elkaar wilt scheiden. Genoeg over te vinden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamatahar
Masimo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:33:
Welk voordeel denk je te halen uit aiMesh t.o.v. de huidige situatie? De bedoeling van mesh is dat de "nodes" draadloos met elkaar verbonden worden. Als je nu al beschikt over een bedrade "backhaul", dan is een opzet met accesspoints véél beter.

En, oh ja, dat had je al!

Je zou je eens kunnen verdiepen in een opstelling op basis van Ubiquiti spullen.
Accesspoints i.c.m. een centrale controller. Eventueel met VLANs als je netwerken van elkaar wilt scheiden. Genoeg over te vinden hier.
Ik dacht dat je dan vloeiender overschakelt roaming achting zelfs wat ik zo gelezen had, en niet binnen het bereik van som 5 verschillende netwerken zit met allemaal een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Je komt al een heel eind met de huidige spullen. Zelfde naam en wachtwoord geven en verschillende kanalen instellen. Wat je apart wilt houden (bijv. de kapsalon) stel je als zodanig in.

Maar zoals gezegd. Voor jouw situatie is Ubiquiti / Microtek de betere (semi-professionele) oplossing.