Alleen ruis bij games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-06 21:47
Afgelopen week mijn nieuwe PC in elkaar gezet en in principe werkt alles prima op één ding na, het geluid.

Er zijn 4 mogelijkheden waarmee ik een headset aan kan sluiten:
  • 3.5mm jack op de case
  • USB-C -> 3.5mm Jack vanaf het moederbord
  • 3.5mm vanaf het moederbord
  • Bluetooth
Problemen verschijnen bij de eerste twee opties, zodra ik GTA V of Call of Duty Warzone opstart ontstaat er een zacht maar goed hoorbaar statisch gezoem.
Een paar bevindingen:
  • Zodra ik bij in COD Warzone bijvoorbeeld grafische instellingen(resolutie bijvoorbeeld) aanpas, veranderd het statische geluid(harder-zachter, lager-hoger).
  • Bij zowel COD Warzone als GTA is het zo dat de kant waarop ik op kijk soms uitmaakt. Kijk is 50 graden naar rechts dan veranderd de ruis.
  • Een grafisch lichtere game zoals Rocket League zorgt niet voor ruis.
De bovenstaande problemen doen zich niet voor bij het gebruik van de 3.5mm jack die direct op het moederbord zit en ook niet bij het gebruik van een bluetooth headset. Omdat ik met mijn bluetooth headset geen microfoon heb is dit geen optie, de 3.5mm jack op het moederbord zit niet op een fijne plek. Ik zou een verleng kabel kunnen kopen maar goed, het is een nieuwe PC dus ik verwacht dat alles zou moeten werken.

Dingen die ik al geprobeerd heb, naar aanleiding van dingen die ik op het internet vond:
  • Veranderen van de bit-depth en sample frequente helpt niet.
  • Aan/Uit-zetten van vsync helpt niet
  • Opnieuw installeren van de drivers helpt niet
Heeft iemand van jullie een idee waaraan het kan liggen?

Componenten van de PC:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-I Gaming€ 192,95€ 192,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 Ti EAGLE OC 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H210i Zwart/Wit€ 110,45€ 110,45
1USB, audio en video-hubsNZXT Internal USB Hub€ 16,45€ 16,45
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 123,90€ 123,90
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4WL€ 93,70€ 93,70
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 600W€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,05€ 125,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,50

De headset die ik gebruik: pricewatch: HyperX Cloud II Gun metal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 14:28

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Zit je PC in een stekkerblok? Is deze geaard? Al direct in de muur geprobeerd?

Andere voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
Baakster schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:04:
Zit je PC in een stekkerblok? Is deze geaard? Al direct in de muur geprobeerd?

Andere voeding?
Ja, Ja, Ja en Nee.

Op het moment heb ik geen andere voeding ter beschikking dus kan ik dit helaas niet testen. Ik zie ook nog geen connectie tussen het spelen van een game en de voeding die het ruis zou veroorzaken. Als ik immers zowel de GPU als CPU stresstest heb ik het ruis niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CCJJVV op 19-01-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 14:28

Baakster

Dislectie enzo... succes!

CCJJVV schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:55:
[...]

Ja, Ja, Ja en Nee.

Op het moment heb ik geen andere voeding ter beschikking dus kan ik dit helaas niet testen. Ik zie ook nog geen connectie tussen het spelen van een game en de voeding die het ruis zou veroorzaken. Als ik immers zowel de GPU als CPU stresstest heb ik het ruis niet.
Bij een stresstest wordt er geen geluid geproduceerd. Bij de games wel. Maar ik kan het mis hebben. Ik type alleen maar dingen die in eerste instantie in me opkomen hopende je te helpen :)
Gebeurd het ook bij andere headsets? Simpele oordopjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
Baakster schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Bij een stresstest wordt er geen geluid geproduceerd. Bij de games wel. Maar ik kan het mis hebben. Ik type alleen maar dingen die in eerste instantie in me opkomen hopende je te helpen :)
Gebeurd het ook bij andere headsets? Simpele oordopjes?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik waardeer je input heel erg.
Bij de stresstest had ik muziek op de achtergrond om er inderdaad voor te zorgen dat er wel geluid geproduceerd wordt, al dan wel niet door de stresstest zelf.
Het speelt zich helaas ook voor bij andere headsets en simpele "action" oordopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Storing veroorzaakt door je videokaart, de reden dat je het met bluetooth niet merkt is omdat je moederbord dan een digitaal signaal uit stuurt die daar minder gevoelig voor is en error correction heeft.De jack achter op het moederbord is wellicht anders geaard waardoor je het daar ook niet merkt. Een front aansluiting verloopt natuurlijk via een aparte aansluiting op het moederbord en daar kan prima wat storing plaats vinden.

Verlengkabel kopen lijkt mij de meest eenvoudige optie. Alternatief is een losse DAC kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2021 14:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:40:
Storing veroorzaakt door je videokaart, de reden dat je het met bluetooth niet merkt is omdat je moederbord dan een digitaal signaal uit stuurt die daar minder gevoelig voor is en error correction heeft.De jack achter op het moederbord is wellicht anders geaard waardoor je het daar ook niet merkt. Een front aansluiting verloopt natuurlijk via een aparte aansluiting op het moederbord en daar kan prima wat storing plaats vinden.

Verlengkabel kopen lijkt mij de meest eenvoudige optie. Alternatief is een losse DAC kopen.
Ik was al bang voor een probleem in die trend, de verleng kabel is in ieder geval besteld. Het liefst heb ik natuurlijk een werkende front aansluiting maar als dat niet lukt dan helaas. Wie weet dat ik de aansluiting die achter op het moederbord zitten door verbind naar de front jacki.p.v. de front jackaan te sluiten op de moederbord headers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
Ik ben het eens met de diagnose van Tsurany.

Wat mogelijk nog helpt is om de kabels van je moederbord naar de case aansluiting te shielden. Waarchijnlijk pikken die de storing op als een soort antenne. Ik heb daar geen concrete oplossing voor, je zou wat kunnen proberen met aluminium folie, of nog beter van die gecoate mylar die in survival dekens zit.
Dat moet je dan nog wel aan een "aarde" verbinden, waarschijnlijk is metaal van de kast goed genoeg.

Dan kan je in het ieder geval uitproberen of dat verschil maakt.

Wel voorzichtig zijn dat je geen kortsluiting maakt.
Pagina: 1