Chinese laptop adapter / Goedgekeurd of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K03KK03K
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
Vandaag is mijn laptop adapter letterlijk in rook opgegaan. Dit is een imitatie adapter welke bij een refurbished HP laptop is geleverd. Mijn huis staat gelukkig nog maar ben wel chagerijnig dat men deze chinese imitatie bende erbij heeft geleverd ipv een originele. Nu is mijn vraag heel simpel; moet in nederland of EU een adapter uberhaupt ergens aan voldoen om verkocht te mogen worden? Tegenwoordig kun je overal cheapo opladers en van alles kopen wat als je het openmaakt ook door een blinde gemaakt had kunnen worden.
...

Tot mijn verbazing was CE niet alleen een europees "keurmerk" is, maar ook voor "China Exports" kan staan afhankelijk hoever de letters uit elkaar staan. 8)7

Nu ben ik zo vrij geweest om fikkie open te breken... het werkt(e) maar is het veilig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1DB6B30-WtbJpQgisZkqemyAwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i00xKVLJaM2RyNUZg8jgmifB.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via K03KK03K op 20-01-2021 20:04)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Flimovic schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:02:
[...]

Nu is het natuurlijk juridisch best wel interessant om uit te zoeken wat je mag verwachten van een refurbished product. Mag je er van uit gaan dat er dan ook originele randapparatuur wordt geleverd?
Dat is inderdaad een interessante vraag. 'Refurbished' is niet echt een duidelijke term. Kunnen er bijvoorbeeld krasjes of deukjes in een refurbished product zitten? Het mooiste is als de verkoper een duidelijke omschrijving geeft. Als er helemaal niets over (de aan- of afwezigheid) van beschadigingen wordt gezegd, zou ik er niet vanuit gaan dat het product er als nieuw uit ziet, want bij refurbished kun je vanalles verwachten. Evenmin zou ik ervan uit gaan dat de originele lader wordt meegeleverd als er niets over een lader wordt gezegd.

De lader moet wel deugdelijk zijn. Het lijkt erop dat TweakG5 er verstand van heeft, en hij zegt dat deze lader geen CE-keurmerk mag dragen. Deze lader mag dus niet in Nederland op de markt worden gebracht. Je kunt de NVWA tippen over dit bedrijf. Als er door deze lader brand uitbreekt, is de verkoper aansprakelijk (de importeur is ook aansprakelijk als dat een ander bedrijf is). Direct het bedrijf aanspreken vanwege een ondeugdelijk CE-keurmerk en toch levering van de originele of in ieder geval een kwalitatief goede lader vorderen is lastig, al is dat voor TS wellicht makkelijker omdat er al eens wat rook is ontstaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:35
Als ik het zo zie lijkt het probleem vooral in de stekker naar de adapter te zitte , die is goed heet geworden.
Binnenkant zie ik niks qua schade eigenlijk.

Misschien de kabel uitgerust met te dunne aders, of de aansluiting in de kabel niet strak genoeg om de pen in de adapter waardoor hij daar een hoop warmte genereert.

Kwalitatief zou ik haast zeggen dat het een heel simpel ontwerp is, wat doet wat het moet doen, zolang het goed gaat.
Ben niet erg thuis in deze materie, dus misschien dat iemand dat tegenspreekt.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zie https://www.nvwa.nl/onder...ektrotechnische-producten
Alle producten die vallen onder het Warenwetbesluit elektrisch materiaal moeten een CE-markering hebben. De fabrikant verklaart daarmee dat het product voldoet aan de Europese eisen voor veiligheid, gezondheid en milieu, en vrij is te verhandelen binnen de EU. Fabrikanten mogen de CE-markering alleen aanbrengen na het volgen van de aanwijzingen in bijlage III van de Laagspanningsrichtlijn 2014/35/EU.

Dus je mag geen electrische producten in de EU verkopen die geen CE keurmerk hebben of die niet aan de bijbehorende richtlijnen voldoen.

[ Voor 12% gewijzigd door Juup op 18-01-2021 21:02 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

Een apparaat zonder merk, zonder typenummer, zonder serienummer.

Waarom zou een fabrikant niet trots zijn naam ergens opzetten? Oh wacht, misschien wil hij niet met zijn troep geassocieerd worden. Of dat een keuringsinstantie bij hem aanklopt omdat de keurmerken er onterecht opstaan.

Aan de ingangskant zie je dat de ontstoortrafo, ontstoorcondensator en zekering alvast missen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
Lijkt inderdaad de stekker. Maken de pinnen van de adapter goed contact met de stekker? Of is er wellicht een slecht contact / breuk in de stekker?

Sowieso, probeer altijd dit soort adapters van een fatsoenlijk merk te kopen en vermijdt noname 230V China meuk.
Juup schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:59:
Zie https://www.nvwa.nl/onder...ektrotechnische-producten
Alle producten die vallen onder het Warenwetbesluit elektrisch materiaal moeten een CE-markering hebben. De fabrikant verklaart daarmee dat het product voldoet aan de Europese eisen voor veiligheid, gezondheid en milieu, en vrij is te verhandelen binnen de EU. Fabrikanten mogen de CE-markering alleen aanbrengen na het volgen van de aanwijzingen in bijlage III van de Laagspanningsrichtlijn 2014/35/EU.

Dus je mag geen electrische producten in de EU verkopen die geen CE keurmerk hebben of die niet aan de bijbehorende richtlijnen voldoen.
Let ook op de rol van de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 16:56

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjt7dayuFsa_y6mnphtAmhI40lI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qI8qwtGJdwbqC9DJ68ZsZwY3.jpg?f=user_large

Lijkt er op dat het "gewoon" een correct CE keurmerk heeft. Ik zou de refurbisher even bellen en vriendelijk verzoeken een "nieuwe" laptop met een orginele adapter te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 16:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

China Export is een hardnekkig fabeltje. Wat wel bestaat zijn fabrikanten die het CE-logo op hun product zetten, terwijl ze niet voldoen aan de bijbehorende normen.

Wat ook bestaat zijn fabrikanten die het logo net niet helemaal goed op hun product zetten en de afstand tussen de C en de E verkeerd hebben.

Het een sluit het ander niet uit.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet er eigenlijk naar uit dat je adapter helemaal niet in rook is opgegaan, maar enkel je kabel.

De laptop werkt verder nog prima? Dan zou ik de verkoper om een vervangende (originele of kwalitatief vergelijkbare) oplader vragen en er klaar mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K03KK03K
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:20:
Het ziet er eigenlijk naar uit dat je adapter helemaal niet in rook is opgegaan, maar enkel je kabel.

De laptop werkt verder nog prima? Dan zou ik de verkoper om een vervangende (originele of kwalitatief vergelijkbare) oplader vragen en er klaar mee zijn.
De leverancier heeft aangegeven dat zij alleen deze chinese adapter hebben. Ze willen er met alle liefde nog eentje opsturen maar geen originele of vergelijkbare kwaliteit.

Zonder met de vinger te wijzen, een heads-up voor de mensen die overwegen een refurbished laptop te willen kopen bij remarkt.nl.... als je deze lader erbij krijgt, pleur hem weg en koop een degelijke.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 16:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

K03KK03K schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:49:
[...]

De leverancier heeft aangegeven dat zij alleen deze chinese adapter hebben. Ze willen er met alle liefde nog eentje opsturen maar geen originele of vergelijkbare kwaliteit.

Zonder met de vinger te wijzen, een heads-up voor de mensen die overwegen een refurbished laptop te willen kopen bij remarkt.nl.... als je deze lader erbij krijgt, pleur hem weg en koop een degelijke.

Thanks!
Nu is het natuurlijk juridisch best wel interessant om uit te zoeken wat je mag verwachten van een refurbished product. Mag je er van uit gaan dat er dan ook originele randapparatuur wordt geleverd?

Mijn gevoel zegt van wel, tenzij het expliciet vermeld stond in de productbeschrijving van desbetreffende shop. Maar ik ben geen jurist, dus wellicht dat een van de huisjuristen er wat over kan zeggen. @GlowMouse

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 15:02
Ondanks dat het inderdaad er goed op lijkt dat de kabel niet goed is geweest, is in dit geval zeker de adapter ook niet goed en zou ik sowieso niet gebruiken.

Er missen heel veel componenten welke standaard zijn en worden gebruikt om de input te filteren. Deze adapter heeft deze niet, alsmede geen enkele vorm van overstroom beveiliging op de ingang.

De CE en FCC logo's op de adapter zeggen helemaal niks. Door het missen van het filter op de ingang zou deze geen enkel van de benodigde testen kunnen doorlopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Flimovic schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:02:
[...]

Dat is inderdaad een interessante vraag. 'Refurbished' is niet echt een duidelijke term. Kunnen er bijvoorbeeld krasjes of deukjes in een refurbished product zitten? Het mooiste is als de verkoper een duidelijke omschrijving geeft. Als er helemaal niets over (de aan- of afwezigheid) van beschadigingen wordt gezegd, zou ik er niet vanuit gaan dat het product er als nieuw uit ziet, want bij refurbished kun je vanalles verwachten. Evenmin zou ik ervan uit gaan dat de originele lader wordt meegeleverd als er niets over een lader wordt gezegd.

De lader moet wel deugdelijk zijn. Het lijkt erop dat TweakG5 er verstand van heeft, en hij zegt dat deze lader geen CE-keurmerk mag dragen. Deze lader mag dus niet in Nederland op de markt worden gebracht. Je kunt de NVWA tippen over dit bedrijf. Als er door deze lader brand uitbreekt, is de verkoper aansprakelijk (de importeur is ook aansprakelijk als dat een ander bedrijf is). Direct het bedrijf aanspreken vanwege een ondeugdelijk CE-keurmerk en toch levering van de originele of in ieder geval een kwalitatief goede lader vorderen is lastig, al is dat voor TS wellicht makkelijker omdat er al eens wat rook is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K03KK03K
GlowMouse schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Thanks voor de tip!
Pagina: 1