Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-09-2024
Beste tweakers,

Mijn vraag
Ik vraag mij af of ik mijn 1070 kan vervangen door een INNO3D GeForce RTX 3080 Twin X2 OC. Ik weet niet veel af van PC's bouwen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell XPS 8930
Motherboard: Dell Model 0DF42J A00 / Southbridge: Intel Z370
i7 8700
16 GB DDR4 2666 Mhz
GTX 1070
460 W PSU

1) Ten eerste begrijp ik dat ik moet voeding moet vervangen van 460 W naar 750 W. Maakt het uit welke voeding ik hiervoor aanschaf? Dus een Corsair RM750 bv. zal werken met deze GPU?

2) Daarnaast moet ik letten of de GPU qua lengte en hoogte in mijn PC kast zal passen. Ik heb gevonden dat mijn PC kast 14 inches is, dus 35,56 cm. Deze 3080 is 274 cm dus dat zal denk ik wel lukken. Echter qua hoogte, staat er dat hij 3 slots in beslag neemt van 120 mm (?). Dus hij is 3.6 cm? Hoe weet ik of dit zal passen?

3) Moet ik nog letten op hoeveel PCI express ik nodig heb en of deze in mijn PC zitten? Of welke versie PCI Express? Of ondersteunt mijn moederbord uit de Dell PC uit 2017 versie 4.0 totaal niet en heeft upgraden naar 3080 geen zin, omdat ik een nieuw moederbord nodig heb? Bij CPU-Z/CPU-ID staat dat ik PCI Express heb op mijn moederbord en ik zie niks staan over versie 4.0, echter ik zie op de website van Intel dat de chipset in mijn computer, de Z370, PCI Express 3.0 ondersteunt dus ik ga er van uit dat ik deze versie heb.

4) Weet iemand waar ik hulp kan krijgen met PSU en GPU vervanging? Tegen betaling bv. ergens

Mvg en bedankt

[ Voor 19% gewijzigd door LieveGeit op 18-01-2021 20:37 ]

Beste antwoord (via LieveGeit op 21-01-2021 15:55)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Die 30W voor de DVD speler is wel ongeveer het maximum, en een DVD-speler verbruikt vooral wanneer je ook iets aan het afspelen bent, dat lijkt me zelden te gebeuren wanneer je aan het gamen bent. Zou dus nauwelijks verschil maken of je die nu laat zitten of niet. Een harde schijf verbruikt max 10W, en die draait misschien wel tijdens het gamen maar op 10W zou het ook niet mogen aankomen.

Volgens mij is 460W ook heel krap voor een RTX 3070. Die RTX 3070 verbruikt ongeveer 50% meer dan je GTX 1070 (220W vs 150W) en kan ook heel agressief boosten waarbij de piekbelasting nog een stuk hoger ligt. Het is dan ook nog eens heel afhankelijk wélke RTX 3070 je neemt, want bv de pricewatch: MSI GeForce RTX 3070 SUPRIM 8G verbruikt nog eens 50W meer dan de Founders Edition.

Lijkt me dus beter die voeding ook te upgraden, vergeleken met de GPU is dat een kleine kost (700-1000 euro voor videokaart vs +-100 euro voor voeding). En een nieuwe voeding zou gewoon moeten passen en werken, zie bv dit topic: https://www.dell.com/comm...pgrade/m-p/7311865#M24879

Goede voedingen zijn dan:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
pricewatch: MSI MPG A650GF

Voor de DVD drive moet je blijkbaar een adapter naar 6 pin slimline SATA power kopen.

Nog iets waar niemand hier op wees, je behuizing heeft zo goed als geen airflow. Daarom zijn zowel je CPU en GPU nu gekoeld met blowers. Je neemt dan best opnieuw een blower (is er niet echt in RTX 3000 serie) of je installeert een ventilator vooraan onderaan je behuizing. Zie eerdere link ivm voeding. Op eBay kun je het bracket vinden waarop je de front ventilator kunt bevestigen (bv inclusief fan https://www.benl.ebay.be/...f9dbcc:g:51AAAOSw-LJeHPIp maar wel verzending vanuit de VS), of je moet wat knutselen want een normale fan montage heeft die behuizing niet. Sowieso blijft die behuizing qua koeling geen hoogvlieger.

Er moet trouwens toch iets anders op te vinden zijn dan je harde schijf daar zo los te laten liggen, dat zou ik zo echt niet laten. Zijn dat zelfs geen twee HDD brackets waar die schijf op ligt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:05
Verkeerde topic, excuus

[ Voor 112% gewijzigd door martyw op 18-01-2021 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 15:53
Voeding kopen moet geen probleem zijn, neem wel een merk als Seasonic, Coolermaster of Corsair met minimaal 750 watt. Een 3080 is over het algemeen vrij lomp en groot, neemt minimaal 2 slots in gebruik en is ongeveer 30 cm lang. Dit afhankelijk van het model. Plaats ook minimaal twee casefans indien mogelijk, om de warme lucht de kast uit te blazen.

Indien hij past en je een juiste voeding hebt moet het geen probleem zijn. PCIe 3.0 is ook geen issue.

[ Voor 11% gewijzigd door pretpik op 18-01-2021 22:17 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
@ pretpik
Dankjewel voor de hulp. Maar als hij 3 slots is is dat een probleem? Ik weet niet of dit uitmaakt. Ik geloof dat mijn huidige 1070 2 slots gebruikt. Er is wel ruimte onder de 1070 voor meer slots denk ik. Alleen als hij 3 slots gebruikt heeft hij geen 3 verbindingsstukken met het moederbord toch, dat is er nog steeds maar 1 als ik het goed begrijp?
Casefan weet ik niet hoe te plaatsen, net als PSU vervangen dat kan ik niet. Weet jij een winkel die mij zou kunnen helpen? Of kan ik dit makkelijk vinden op YouTube en het zelf doen, ook al ben ik een amateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:33
Ik zou eerst die kast eens open trekken en heel goed kijken en meten wat past en wat je kan veranderen.
Dell, en ook HP, hebben nog wel eens de neiging om gekke eigen dingen toe te passen in hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 18:32
En je moet het geduld hebben van een Tibetan Monk gezien de 3080 MSRP prijs omhoog is geschoven. En zo ontzettend slecht leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Een videokaart vervangen of ventilatoren toevoegen is niet zo'n karwei. Een voeding vervangen is wat meer werk. Sommige fysieke winkels bieden voor een meerprijs ook het inbouwen van onderdelen aan, dat is iets dat ik als jou zou overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Als ik foto's bekijk van een Dell XPS 8930 denk ik niet dat een RTX 3080 gaat passen (te weinig ruimte, zowel in de lengte als in de hoogte/diepte van de kaart).

Komt bij dat de voeding te weinig wattage heeft, en een proprietary model is wat je niet zomaar kan vervangen door een andere (het is geen 'gewone' ATX voeding qua model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
@Nemesizz
Is het ook door een professional niet te doen, de voeding vervangen van deze PC, denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Maak even een foto van de binnenkant en verifieer of de 24-pins aansluiting op het moederbord overeen komt met de ATX standaard (zie wiki ATX power connector). Dezelfde kleuren draadjes hebben normaliter dezelfde voltages.

De voeding is dan wellicht wel te vervangen door een normaal ATX exemplaar, hoewel je wellicht met wat overtollig draad zit. Of de videokaart gaat passen, weet je enkel door te meten. je hebt twee sloten ruimte, maar vooral de lengte is even belangrijk. Gewoon even meten dus :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/312gxxIf_ls4nOiUPUpLUnIdjIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoODlMFNc1m2p2ezkIIuqiQD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChK4J41fXDS4N3yUKPSg_f8jTeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WlzT0ugU4raWcufIGCkwPDh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0_pniVcl-1wmHU9csfwQ-fCbTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/817BFBDPU2OYHrQ4WSnITfLy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k21w0hh99Es9V1BCRHkQPz5xF9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pATKP1c2TpLThhfx9clZZFrB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
Je ziet ongeveer 3/4cm naast de 1070 nog over.
Kleuren van 24 pin ATX connecter zijn hier te zien en ik vraag mij af of zij kloppen met de ATX standaard
De losse (extra) HDD die je ziet heb ik er slordig ingedaan, dat weet ik. Komt van oude computer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pretpik schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:15:
Voeding kopen moet geen probleem zijn, neem wel een merk als Seasonic, Coolermaster of Corsair met minimaal 750 watt. Een 3080 is over het algemeen vrij lomp en groot, neemt minimaal 2 slots in gebruik en is ongeveer 30 cm lang. Dit afhankelijk van het model. Plaats ook minimaal twee casefans indien mogelijk, om de warme lucht de kast uit te blazen.

Indien hij past en je een juiste voeding hebt moet het geen probleem zijn. PCIe 3.0 is ook geen issue.
Het gaat om een geschikte voeding, niet alleen een merk is goed of minder goed, ook Watt aanduiding niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

LieveGeit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:50:
@Nemesizz
Is het ook door een professional niet te doen, de voeding vervangen van deze PC, denk je?
Het probleem met zulke systemen (pre-builds, zoals deze Dell, maar ook wat je vaak ziet bij bijvoorbeeld HP) is dat de onderdelen specifiek gemaakt zijn voor die behuizing. Dus dingen als de voeding zijn specifiek gemaakt voor dat systeem. Een gewone ATX voeding past dan fysiek gewoon niet in die kast, omdat de vorm en afmetingen anders zijn dan het model wat (in dit geval) Dell gebruikt.

tldr; Voeding vervangen zelf is over het algemeen niet moeilijk, het probleem met dit soort pre-build systemen is dat ze erg afwijkende vormen/maten hebben waardoor een 'gewone' ATX voeding niet gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Goede foto's zijn cruciaal. Zou je de voeding opzij kunnen schuiven? Als het goed is zit er een scharnier aan de voorkant waarmee je de powersupply weg kunt kantelen van het moederbord. De 24-pins powerconnector is dan te zien.

En dan heb je nog een lineaal nodig om even te meten hoeveel ruimte je hebt voor een videokaart. 3/4cm extra op een 1070 is nog steeds lastig aangezien een 1070 geen vaste lengte heeft :)

edit: De 24 pins connector moet deze kleuren hebben:

Wikipedia: ATX

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 19-01-2021 12:42 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
M2M schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:40:
Goede foto's zijn cruciaal. Zou je de voeding opzij kunnen schuiven? Als het goed is zit er een scharnier aan de voorkant waarmee je de powersupply weg kunt kantelen van het moederbord. De 24-pins powerconnector is dan te zien.

En dan heb je nog een lineaal nodig om even te meten hoeveel ruimte je hebt voor een videokaart. 3/4cm extra op een 1070 is nog steeds lastig aangezien een 1070 geen vaste lengte heeft :)

edit: De 24 pins connector moet deze kleuren hebben:

Wikipedia: ATX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpL9hsfn7ka6t2HRWtL43q5yfVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6z2ZrC3iPvax1eM41EBlfQW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Zo te zien lijkt het een standaard 24-pins ATX aansluiting te betreffen, voor de rij pinnetjes die ik kan zien. Als een nieuwe powersupply fysiek past op de plek van de oude, dan is een nieuwe aan te sluiten. Als je een nieuwe PSU haalt en je trekt de oude eruit, is het zeer verstandig om even te controleren of de pinning hetzelfde is van alle stekkers die je eruit haalt. Bovendien sluit je bij een eerste start alles aan behoudens de harddisks. Ook de onboard SSD haal je er even uit. Mocht er iets fout gaan, dan ben je in ieder geval je data niet kwijt.

De vraag die nog overblijft is hoe lang de videokaart mag worden. Even meten dus :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
Weet iemand of ik niet gewoon een 3070 kan kopen en plaatsen in mijn huidige 460 W voeding?
Op dell.nl staat nu een G serie PC met 10700F (65w) en 3070 (220w) met 500 W voeding.
Dit is 40 watt verschil. Wellicht kan ik dit ook bewerkstelligen, ik heb ook een 65 W CPU. Als ik mijn DVD speler in de PC uit de voeding haal, de extra HDD eruit zal dit dan werken? Ik weet niet hoeveel watt een DVD speler gebruikt maar ik lees op internet rond de 30 W.
https://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/
Als ik mijn componenten hier in vul kom ik uit op 391 watt, optical drive not installed, 8700/ATX/3070/16GBRAM/SSD/HDD
Mis ik iets hier zo? Waarom heb ik 650 W nodig voor de 3070 of 750 voor de 3080?

[ Voor 22% gewijzigd door LieveGeit op 20-01-2021 16:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Die 30W voor de DVD speler is wel ongeveer het maximum, en een DVD-speler verbruikt vooral wanneer je ook iets aan het afspelen bent, dat lijkt me zelden te gebeuren wanneer je aan het gamen bent. Zou dus nauwelijks verschil maken of je die nu laat zitten of niet. Een harde schijf verbruikt max 10W, en die draait misschien wel tijdens het gamen maar op 10W zou het ook niet mogen aankomen.

Volgens mij is 460W ook heel krap voor een RTX 3070. Die RTX 3070 verbruikt ongeveer 50% meer dan je GTX 1070 (220W vs 150W) en kan ook heel agressief boosten waarbij de piekbelasting nog een stuk hoger ligt. Het is dan ook nog eens heel afhankelijk wélke RTX 3070 je neemt, want bv de pricewatch: MSI GeForce RTX 3070 SUPRIM 8G verbruikt nog eens 50W meer dan de Founders Edition.

Lijkt me dus beter die voeding ook te upgraden, vergeleken met de GPU is dat een kleine kost (700-1000 euro voor videokaart vs +-100 euro voor voeding). En een nieuwe voeding zou gewoon moeten passen en werken, zie bv dit topic: https://www.dell.com/comm...pgrade/m-p/7311865#M24879

Goede voedingen zijn dan:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
pricewatch: MSI MPG A650GF

Voor de DVD drive moet je blijkbaar een adapter naar 6 pin slimline SATA power kopen.

Nog iets waar niemand hier op wees, je behuizing heeft zo goed als geen airflow. Daarom zijn zowel je CPU en GPU nu gekoeld met blowers. Je neemt dan best opnieuw een blower (is er niet echt in RTX 3000 serie) of je installeert een ventilator vooraan onderaan je behuizing. Zie eerdere link ivm voeding. Op eBay kun je het bracket vinden waarop je de front ventilator kunt bevestigen (bv inclusief fan https://www.benl.ebay.be/...f9dbcc:g:51AAAOSw-LJeHPIp maar wel verzending vanuit de VS), of je moet wat knutselen want een normale fan montage heeft die behuizing niet. Sowieso blijft die behuizing qua koeling geen hoogvlieger.

Er moet trouwens toch iets anders op te vinden zijn dan je harde schijf daar zo los te laten liggen, dat zou ik zo echt niet laten. Zijn dat zelfs geen twee HDD brackets waar die schijf op ligt?
Pagina: 1