Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11 19:36

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Tot mijn verbazing vond ik hier nog geen topic terug na de recente uitspraak van het grondwettelijk hof.
Het Grondwettelijk Hof heeft de regeling vernietigd waarbij eigenaars van zonnepanelen nog 15 jaar het systeem van de terugdraaiende teller mogen gebruiken. De Vlaamse energieregulator Vreg was tegen die regeling omdat die het effect van de nieuwe digitale meter - namelijk ervoor zorgen dat mensen met zonnepanelen hun stroom meer zouden verbruiken op het moment dat ze ze opwekken - teniet zou doen.
Graag wil ik dit topic gebruiken om dit onderwerp in de ruime zin te bespreken. Wie heeft er al een slimme meter? Hoe zit het met die nieuw beloofde tussenkomst? Wat is nu een goede energieleverancier? Is omwisselen naar dag/nacht meter interessanter?

Mijn eigen situatie: Ik heb afgelopen zomer 5440 Wp (zelf) gelegd met 4.8kW aan micro-omvormers (APS) en was ook aan de late kant met mijn keuring (november). Ik heb reeds een 'slimme' meter, maar rekende zoals vele anderen op het virtueel terugdraaien. Hoewel het principe van terugdraaien beetje absurd is, voel ik me ook wel wat bedrogen door de beloftes.

Voor mijn persoonlijke situatie:
Vroeger: 4.8 x 90 euro omvormertaks = 432 euro energiefactuur
Nieuwe situatie: Totale verbruik 4000 kWh, waarvan hopelijk 1000 kWh direct van de PV. Bij ecopower kost dit 3000 kWh x 0.25 euro = 750 euro. Terugleververgoeding nog een aalmoes van 100 euro: totale kost 650 euro.
Hypothetisch: geen pv, alles aankopen: 1000 euro.

Mijn installatie kwam ruwweg op 1 euro / Wp uit. Mijn "winst" bedraagt nu 350 euro/jaar, dus een TVT van 15 jaar (5500 euro/ 350 euro). Initiële situatie, zelfs met mijn ongunstige micro-omvormers, was 8.2 jaar. 8)7.

Mijn huis is volledige elektrisch: ik verwarm met een lucht-lucht warmtepomp, sanitair warm water met warmtepompboiler en koken is op inductie. Of ik aan de 30-35% eigen verbruik ga komen is nog afwachten... In combinatie met L/L wp en WPB lijkt met dat twijfelachtig.

De huidige (nieuwe) subsidie vanaf 2021 heeft ook een aantal beperkingen (je kan het niet zelf installeren, woning moet ouder dan 7 jaar zijn). Hopelijk kent de eventuele tegemoetkoming niet dezelfde beperkingen, anders val ik daar (nogmaals) buiten de boot 8)7.

Benieuwd naar anderen hun situatie en kijk naar de huidige situatie.

Strava

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tja, die overgangsregeling was natuurlijk ook een beetje raar he... dat hadden ze van te voren aan kunnen zien komen.
Benieuwd naar anderen hun situatie en kijk naar de huidige situatie.
Ik kijk nu al uit naar het gehuil van de Zuid-PV club met nihiel eigenverbruik en teruglevering op een tijdstip dat er al overschot is :+
Alhoewel er in BE wellicht wat meer OW is gezien de omvormertax in het verleden. (Die vervalt nu toch?)

• Elek_Stynus
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-11 16:10
Hier ook zelfde situatie, 3840W met 3KW omvormer laten installeren in juli 2020. Terugverdien tijd is nu een grote onbekende. Hier heb ik gewoon nog niet genoeg data voor. Ik log op pvoutput de output van de omvormer, maar mijn verbruik ten op zichtte van tijdstippen heb ik geen idee van.
Ik heb wel het geluk dat de verwarming hier op gas is.

En ze liggen pal zuid, dus kabeltje .... :p (had keuze tussen noord of zuid, dan is het snel gekozen)

http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com/ ||| PV-Output 3840W/