Low-budget internet PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MoederbordenAsus Prime H410M-A€ 66,99€ 66,99
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 41,78€ 41,78
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 65,90€ 65,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 46,90€ 46,90
1Solid state drivesCrucial P1 500GB€ 58,98€ 58,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,55

pricewatch: AMD Athlon 3000G Boxed is niet leverbaar, dus denk ik aan deze Intel Pentium..
Zijn er dingen die anders / beter kunnen?
Het moederbord lijkt ook wat slecht leverbaar maar zou te doen moeten zijn.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:08
Een Deskmini is nog iets kleiner
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 59,-€ 59,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 159,95€ 159,95
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA266€ 58,54€ 58,54
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,49

Overigens hoort dit topic in DAA forum, wellicht kun je een mod vragen het te verplaatsen om meer reacties te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 18-01-2021 18:26 ]

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Als het echt low-budget moet wezen: is een raspberry pi4 als desktop mogelijk (geen Windows in principe).

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 18-01-2021 18:29 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Als het echt alleen internet is (browsen) is een chromebook goedkoper en heb je scherm, toetsenbord erin zitten.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 23:59
deze voeding staat in de budget bbg pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 en 16G ram lijkt mij nogal overdreven voor een internet bak.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Deze vraag past misschien beter in het Desktop Aankoopadvies forum.

Heb je ook overwogen om een redelijk recente gebruikte kantoor PC aan te schaffen? Mijn ervaring is dat dat prima werkt en heel betaalbaar is, compact, stil, zuinig en meestal standaard met W10 professonal. Het afgelopen jaar heb ik zo vier desktop pc-tjes via V&A gekocht, ik ben er heel tevreden mee. Eentje is nu in gebruik bij mijn bejaarde vader, voor mail en internet. De rest draait hier in huis als "kantoor pc". Eentje voor de thuiswerkplek van de CEO, een in de huiskamer voor algemeen gebruik, en een in mijn nerd-man-cave. De laatste kreeg een grotere SSD, geluidskaart en wat extra geheugen, draait nu ook soepel een paar virtuele machines erbij. Totale prijs van die pc inclusief upgrades viel nog steeds binnen je budget. Van Dell, Lenovo, HP, Fujitsu kun je prima licht gebruikte zakelijke pc-tjes aanschaffen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Antonius schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:49:
Heb je ook overwogen om een redelijk recente gebruikte kantoor PC aan te schaffen?
Nee, goede tip! Ik heb de V&A videokaarten en processoren categorieën wel doorgebladerd maar niet bedacht om ook de desktops categorie door te kijken. Een tweede leven voor een kantoor PC is zo slecht nog niet.
HTT-Thalan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:41:
Als het echt alleen internet is (browsen) is een chromebook goedkoper en heb je scherm, toetsenbord erin zitten.
Een PC gaat zo tien jaar mee, hoe lang gaat zo'n Chomebook (qua support) mee? Voor een beetje Chromebook ben je ook wel wat kwijt.

[ Voor 31% gewijzigd door Olaf van der Spek op 21-01-2021 11:40 ]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor zoiets simpels zou ik een Intel NUC aanschaffen.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Olaf van der Spek schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Nee, goede tip! Ik heb de V&A videokaarten en processoren categorieën wel doorgebladerd maar niet bedacht om ook de desktops categorie door te kijken. Een tweede leven voor een kantoor PC is zo slecht nog niet.

[...]

Een PC gaat zo tien jaar mee, hoe lang gaat zo'n Chomebook (qua support) mee? Voor een beetje Chromebook ben je ook wel wat kwijt.
Ik weet niet of je tien jaar met de PC gaat doen, maar de 340 euro die ik in de startpost zie moet je nog vermeerderen met toetsenbord/muis, scherm, misschien speakers oid of een headsetje. Ik zei Chromebook omdat die al vanaf heul weinig te krijgen zijn, maar in feite voldoet elke laptop natuurlijk. Ik heb hier een laptop staan die inderdaad meer dan tien jaar mee is gegaan (een windows i3 machine) maar ondertussen toch wel outdated is, ook voor simpel werk.

Ik wil maar zeggen, het kán. Een pc gebruik je op één plek, gebruikt soms meer stroom (ligt eraan wat je bouwt natuurlijk) en is zoals je het nu opstelt ongeveer net zo duur. Voor wat jij voorstelt lijkt mij een laptop gewoon handiger, en je hoeft ook niks te bouwen (of je moet dat leuk vinden :P).

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Voor die paar tientjes zou ik met oog op de levensduur toch een Core i3-tje pakken ipv de Pentium Gold. Het Deskmini formaat (mini-stx) is lekker klein:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 112,05€ 112,05
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 159,95€ 159,95
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 33,65€ 67,30
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,30

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:34
Olaf van der Spek schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:39:
[...]

+1 voor afgeschreven kantoor PC nieuw leven in te blazen, je vindt op V&A recente quadcores met SSD voor minder dan 300 euro, dat is zoals gezegd ook nog eens vaak inclusief Windows 10 Pro licentie. Die hardware gaat zeker nog 10 jaar mee.
[...]

Zeker geen 10 jaar. Je kunt de lijst hier controleren:
https://support.google.co...swer/6220366?hl=en#zippy=
De Google Chromebooks nog tot 2026 maar die zijn aardig aan de prijs, verste jaartal dat ik kon zien in de lijst was 2028.

Natuurlijk weet je nu ook niet tot wanneer Windows 10 ondersteuning heeft, in elk geval tot 2025 (https://docs.microsoft.co...s/windows-10-home-and-pro). Daarna kun je er altijd nog een Linux distro op zetten. Ik heb geen ervaring met installeren van Linux distros op een Chromebook, lijkt mij dat het er wat vanaf hangt welke je precies hebt (x86 of ARM, hoeveel flash geheugen of SSD heeft die, etc), dus niet vanzelfsprekend. Er is ook Crouton maar dan draai je parallel met Chrome OS, dus zit je nog steeds met een niet ondersteund OS wanneer de support stopt.

Voor Windows 10 verlengt Microsoft waarschijnlijk die support periode nog wel (Windows 10 Enterprise LTSC wordt bv al ondersteund tot 2029) en de kans is ook groot dat er een opvolger komt die nog steeds compatibel is met een recent x86 systeem.
Pagina: 1