Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-06 13:23
Mijn vraag
Beste medetweakers,,
Momenteel ben ik een cursus aan het volgen, om woningen te verduurzamen. (ZZP / Zakelijk)
Hiervoor is het noodzakelijk dat woningen goed & degelijk tot in detail opgenomen worden.
Vanuit de cursus word een Sony A7R Mark IV met een 14/16mm groothoeklens.

Echter ben ik momenteel nog een fotografie leek, maar lijkt het mij wel leuk om mij hier verder in te verdiepen (ook buiten de zaak om), Tevens ben ik wel van de insteek, als ik iets koop, dan koop ik wat degelijks en geen half werk.

Echter vind ik de Sony A7R Mark IV behoorlijk over het budget wat ik aan een camera uit zou willen geven.
Bedenkt dat er ook nog een flink geïnvesteerd moet worden in inspectie materiaal, zoals een warmtebeeld camera, spouwkijker, CO2, luchtvochtigheid meters etc.

Naast dat de camera gebruikt zal worden tijdens de inspecties. Wil ik hem ook gaan gebruiken om afgeronde projecten, denk aan woningen, aanbouwen, verbouwingen etc. willen fotograferen voor mijn portfolio op de website.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik werk momenteel op een MSI Raider GE63 laptop met Geforce RTX 2070 kaart.
De basiskennis van photoshop is aanwezig, echter niet specifiek om foto's qua belichting/kleur te bewerken.
Voorheen heb ik altijd met een (simpele) compact camera gewerkt.

Mij inlezen in fotografie en fotobewerking zal zeker nodig zijn. (mochten er nog tips zijn voor boeken of must follow cursus sta ik hiervoor open)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
n.a.v. het voorstel vanuit de cursus om voor een A7R Mark IV te gaan, eens gaan verdiepen in de A7 serie, welke in basis een stukje betaalbaarder is. Vanmiddag ook al eens even met Kamera-Express gechat, qua objectieven 'blind' afgegaan op wat men aanbied. De flitser naderhand zelf nog toegevoegd a.d.h.v. de adviezen op de website van kamera-express.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1GeheugenkaartenSandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 128GB€ 28,27€ 28,27
1Camera-accessoiresHähnel ProCube2 DSLR Charger (Sony)€ 56,99€ 56,99
2Camera-accessoiresSony NP-FW50€ 54,81€ 109,62
1FlitsersGodox Speedlite V860II (Sony)€ 168,94€ 168,94
1CameralenzenSony FE 50mm f/1.8€ 176,77€ 176,77
1CameralenzenTamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD€ 798,20€ 798,20
1CameralenzenTamron 28-200mm F/2.8-5.6 Di III RXD€ 747,36€ 747,36
1Systeemcamera'sSony A7 II Body Zwart€ 1.049,-€ 1.049,-
1StatievenRollei C6i Carbon€ 133,46€ 133,46
1CameratassenCase Logic BRBP-104-BLACK Zwart€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.311,61

De "Sony FE 50mm f/1.8" lens zit erbij, omdat Sony tot 31 januari een actie heeft dat deze gratis geleverd word bij een A7 Mark II body.

Zoals waarschijnlijk uit het bovenstaande lijstje wel duidelijk word ligt het budget rond de 3200-3500 euro.

Wat ik mij voornamelijk afvraag heb ik adviezen gekregen waarbij de bang for buck hoogwaardig is Of heeft men gedacht, het geheel word zakelijk aangeschaft en dan kan meneer best wel het hogere segment aanbevolen worden. maar zijn er minder prijzige opties welke kwalitatief vergelijkbaar zijn.

Bij Kamera-Express claimt men de laagste prijsgarantie. Het voornaamste verschil tussen mijn winkelwagen en de lijst hierboven zit in bij amazon.nl / bol.com, maar deze vallen buiten de voorwaarden van de prijsgarantie.

Members only: title

[ Voor 1% gewijzigd door Tieske op 18-01-2021 17:25 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt mij zwaar overdreven en ook wel erg duur voor het gebruik, persoonlijk zou ik ervoor kiezen om te beginnen met een goede pro compact camera zoals:
Sony RX100 mark VII
Panasonic LX100 Mark II
Canon ?
Voordeel deze hebben ook macro, daarnaast zou ik telefoon willen hebben met een goede camera.
Je bent beginnende dus zou zeker mijn investeringen nog enigzins dempen komt toch nog meer dan genoeg bij. Denk eventueel ook aan een Adobe fotografie abbo zodat je in RAW kan schieten en de foto's goed kan nabewerken (denk aan schaduwen lichter maken scherper maken etc. Daar heb je dan meer aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepie880
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-04 17:42
Persoonlijk heb ik twee statieven van Rollei gehad, en hebben deze het beide binnen twee jaar begeven. Die zou ik persoonlijk niet meer aanraden.

Daarnaast zie ik een batterijoplader, bij de camera zit er normaal gesproken standaard 1. Ik zou het geld eerder uitgeven aan een extra batterij ofzo.

Daarnaast kan het handig zijn om een polarisatiefilter aan te schaffen, om van weerspiegelingen af te komen.

Die camera en lenzen heb Ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor woninginspectie heb je echt niet zo'n dure camera nodig, gewoon een compactcamera met een goede ingebouwde flits werkt al goed genoeg.
Voor architectuurfotografie kan je het zo gek maken als je wilt, maar daar zou ik je willen aanraden om goedkoop te beginnen. Voor een paar foto's op de website hoef je geen 3k toestel aan te schaffen en als het daarna echt hobby wordt kan je altijd nog duurder spul aanschaffen

Ik maak voor mijn werk veel bouwkundige tekeningen van bestaande situatie en dan maak ik foto's met mijn telefoon (iphone se 2020) en die zijn goed genoeg.

PS. zou je mij misschien een DM willen sturen met welke cursus je aan het doen bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Als het je om hoge megapixels te doen is voor detail, sommige (goedkopere) cameras hebben hires shot, wel op statief.

Bv g9 80 megapixel hires shot.
E-m1 mark ii
E-m1 mark iii (50 megapixel hhhr, hand held hires shot, zonder statief)
Panasonic s5 fullframe 96 megapixel

Ik zou geen compact camera nemen, want 24mm eq is niet zo wijd binnen waar je geen ruimte hebt, voor architectuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Jackie Moon op 18-01-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Alvast bedankt voor de eerste/alle reacties,

@Frogmen
Een high-end compact camera, van in de price range van een full-frame systeem camera zie ik persoonlijk niet zitten. Als ik nu de upgrade maak van consumenten spul naar 'professioneel' materiaal dan word het iets met verwisselbare objectieven.

Een Adobe CC abonnement is al reeds aanwezig dus dat maakt voor de camera keuze / budget niets uit.
Verder is staat er tevens een budget/wens gereserveerd voor een monitor/printer kalibratie, dit staat in principe los van de camera daar ik dit al langer overweeg.

@sheepie880 bedankt voor de info m.b.t. het statief, dan ga ik opzoek naar een andere / wellicht dan toch maar iets meer kwijt, maar wel langer plezier van.
Ik had er nu 2 extra batterijen bijzitten, zag bij de diverse reviews op tweakers dat de accuduur als nadeel aangegeven werd, maar als je 3 batterijen hebt, kun je wel een woning schieten en vervolgens rustig thuis / op kantoor een voor een opladen. dubbele lader kan inderdaad altijd nog.

De polarisatie filter ga ik induiken, Hiervoor kom ik ook tips/tricks kom vragen.

@Ernemmer het betreft niet een 'standaard' woning inspectie t.b.v. nieuwbouw oplevering of bouwtechnische keuring.
Maar een doorlichting van de complete woning om te bepalen hoe/wat het precies opgebouwd is.
Voor de keuringen welke ik momenteel uitvoer komt ik ook af met mijn iphone / (durf het bijna niet te zeggen) ipad. Echter zie ik de noodzaak n.a.v. de cursus / de uit te voeren keuringen wel dat het hierbij niet (meer) kan om je iPhone als camera te gebruiken.

dmtje zal ik zo versturen.

@Jackie Moon ik zal vanavond / deze week eens in de voorgestelde camera's duiken.
Zoals je aangeeft, gaat het inderdaad veelal om de hoge megapixels voor het detail.
Echter heb ik inmiddels wel al begrepen dat meer megapixels zeker niet altijd een scherpere foto of minder ruis oplevert. Daar heb je toch zeker wel een kundige fotograaf voor nodig. Dat is dan ook wel iets waar ik aan ga werken.

Verder is de insteek om een camera met een groot/hoog ISO bereik te hebben zodat ook in minder verlichte ruimtes goede foto's te maken zijn
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 21:30
Ik zou kijken naar een APS-C sensor. En dan naast de kit-lens (bijvoorbeeld 15-45mm) misschien nog een prime tussen de 8mm en 11mm, F/4.0 erbij als je in de praktijk niet genoeg hebt aan de kit-lens.

Het object wat je wilt fotograferen blijft over het algemeen netjes stil staan. Een dure lens met groot diafragma is dan ook weggegooid geld. En een statief heb ik ook nog nooit nodig gehad bij inspecties.

Waar ik meer op zou letten is dat je die camera overal mee naar toe gaat zeulen. En je moet misschien foto's maken op een ladder of in een krappe kruipruimte. Je wilt dus iets dat licht en compact is. En wat niet heel duur is om te vervangen als het stuk gaat.

Ik gebruik zelf een Canon M100. Maar die kan ik op het moment niet aanraden, omdat Canon de hele EF-M serie lijkt te cancelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
@mlormans Dpreview over de S5:

To our eyes the high-res JPEGs look really good, pulling a nice amount of detail out of the Raw files, which themselves look a bit soft but sharpen up nicely if you do some further fine-tuning. And of course, when downsized to the original 24MP the S5 outputs, the high-res shots show a distinct detail advantage and, because they're made from multiple images, there's a noise benefit at higher ISO values.

We think that of all the high-res modes on the market today, Panasonic's is the one to beat

https://www.dpreview.com/...sonic-s5-initial-review/5

Mocht je voor Sony gaan, had ik niet de a7ii genomen maar de a7Rii (42 megapixel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-06 13:17
@mlormans Is er tijdens je cursus ook uitgelegd waarom deze dure opstelling werd aangeraden? Misschien is er een specifieke reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wellicht is er inderdaad een goede reden waarom de A7R iv wordt aangeraden maar zonder verdere kennis klinkt het als een absurd advies.

De hierboven genoemde A7Rii heeft (zeer waarschijnlijk) ook al meer dan genoeg pixels. Hij is stukje trager dan de iv maar dat lijkt me bij dit soort foto's niet echt een probleem. Maar ook de Panasonic G9 of Olympus E-M1 ii of iii zijn in High Res mode inderdaad ook prima geschikt voor dit soort werk. En dat scheelt toch snel 3500 euro voor alleen je camera.

Van dat geld wat je overhoudt, zou ik een wat beter statief kopen. Wordt vaak onderschat maar is een investering die zich echt terug verdient.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Ik zal ook nog eens in de Panasonic Lumix duiken,

De reden voor de A7 Makr II versus de A7R Mark II was vooral kosten opzicht, scheelt toch snel 800 euro.
Maar na mijn complete lijstje onder elkaar gezet te hebben, zie ik ook wel in, dat als je lenzen uitzoekt van 800 euro per stuk uitzoekt, dat een body best 2x zo duur mag zijn.
Verder nog eens even goed naar de specs van de A7 en A7R gekeken, en daar zit toch wel een groot verchil in Megapixels en ISO waardes. En verwacht dat de A7R dan toch de betere keuze is.

Er is geen explicite reden waarom men deze / zo'n 'dure' opstelling adviseerd.
De docent is een zeer aardige man, maar zover ik de indruk krijg / kan beoordelen ook een goed betaalde man (adviseur voor de overheid, universitair docent & daarnaast nog diverse cursussen voor professionals).
Daarnaast houdt meneer wel van gadgets en van AAA kwaliteit.
Hij gaf tijdens de cursus meermaals aan dat het gebruik van een iphone ondergeschikt is, en dat er een degelijke (systeem) camera met groothoek noodzakelijk is. (en diverse andere inspectie tools)
Vervolgens zijn we eens door zijn inspectietools gelopen, en gaf hij aan toen ik navraag deed naar zijn camera, dat hij een Sony A7R Mark IV gebruikt. En het valt best mee wat die kost want kan op de zaak aangeschaft worden (nagenoeg letterlijk wat hij zei).
Ik ben het met meneer eens, dat een iPhone voor deze keuringen/werkzaamheden niet geschikt is.ondanks dat je daarmee tegenwoordig in een donkere ruimte, foto's kunt maken alsof het licht is. Heeft naar mijn mening ook wel met een stukje uitstraling / professionaliteit richting de klant te maken. Echter dat de aanschafprijs van een Mark A7R IV wel mee valt deel ik niet met hem (Wellicht over een paar jaar als er flink wat inspecties gedaan worden dan wel, maar momenteel nog niet)

Voor zover ikzelf dus kan beoordelen o.a. uit andere opmerkingen etc die tijdens de lessen gedaan zijn:
Hoge megapixels/resolutie zodat er veel details op de foto's zichtbaar zijn
Groothoek lens, zodat je ook in kleinere kamertjes foto's krijgt waar meer als alleen een hoekje op staat
Hoge ISO waardes mogelijk zodat je ook in donkere ruimtes veel detail / beperkte ruis op de foto krijgt

Ik ben vervolgens dus ook enkel in de A7 / A7R serie van sony gedoken (want A7R IV 'geadviseerd'). De adviezen rondom de olympus en Panasonic ga ik dus zeker even induiken. Hier gisteravond geen tijd meer voor gehad, en zal waarschijnlijk morgen(avond) worden.

Zou het liefst ook nog naar een camera winkel gaan om het e.e.a. te proberen / in de hand te hebben, maar dat is momenteel helaas geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 15:05

bobcom

Dedicated dabbler

Geen wonder dat de energietransitie onbetaalbaar wordt. Als iedere bouwkundige adviseur minstens 3K€ in een camerabody moet stoppen... :(

Hier zie je het nut van megapixels: met standaard hoge resolutie (300 pixels per inch) kun je je opname van een 45 MP camera op 50 x70 cm afdrukken, voor de A7RIV wordt dat zo'n . 65 x90 cm. Of je alle details dan goed ziet, hangt van je lens af: met een jampotbodem zie je geen detaiils, maar wat je niet ziet wordt wel heel erg groot. :o

Voor genoeg details heb je echt niet meer dan 24Mp nodig, en je kan beter twee keer zoveel geld in lenzen stoppen en de helft in een body dan omgekeerd. Voor de zoveelste keer: een duurdere camera maakt geen betere foto's, een duurdere fotograaf meetal wel. Dus stop eerst tijd en geld in je fotogfrafisch kunnen en dan pas in spullen.

Je hebt het meest aan een camera waar je goed mee overweg kan. In jouw toepassing kunnen dingen als stofdicht zijn en een flipschermpje misschien ook nuttig zijn - weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat zoiets handig is als je een kruipruimte niet ondersteboven op je buik hangend wil fotograferen. ;)

De vraag "wat kost apparatuur" is er een van het type "hoe lang is een touwtje". Kwestie van wanneer je knipt. Ik denk dat je het beste te rade kunt gaan bij je eigen ideeen over wanneer en hoe je je camera gebruikt om daar duidelijke eisen aan te ontlenen. Stel je een aantal werksituaties voor en bedenk hoe je je camera zou gebruiken - en dan met name specifieke opties die andere niet hebben, . Die zitten niet in het aantal Mp, maar in dingen als bedieningsgemak, toegankelijkheid van LCD/zoeker, stof- en vochtdichtheid, hanteerbaaheid etc .Kom je geen specifieke opties tegen, neem dan de camera die je het leukst voor thuisgebruik zou vinden en zet die op de zaak, en gebruik je telefoon voor cursus en en werk >:) .

Wil je de camera ook in je werk gebruuiken, scheidt dan de eisen aan camera en lenzen in mh ("must have") en nth ("nice to have"), en stel zo een boodschappenlijstje op. Realiseer je dat je eerst een systeem kiest (full frame, aps-c, mft) en daar je lenzen op af moet stemmen. De door jou genoemde 14-16mm optiek (full frame!) lijkt mij "mh" - je hebt vaak een groot blikveld nodig, en met de 17-28 van Tamron kom je dan niet overal. Eenzelfde blikveld als de ff 14-16mm geeft een 10 mm lens je op aps-c, op mft heb je daar 7-8mm voor nodig.

Een 18-200 op ff is puur "nth": met een standndaardzoom (24-70 op ff, 17-50 op aps-c, en 12-40 op mft) kom je een heel eind en een fliser, statief en een lichtsterke prime 50, resp 35 en 25mm 1.4) completeert je basisset, voor zover ik kan zien. Misschien kan je op basis van preciezere afwegingen twee of drie sets naast elkaar zetten: ff, als-c en mft. Zelf betwijfel ik of ik de A7Riv op basis van vereisten voor het werk zou kiezen, maar dat kan gebrek aan kennis van de specifieke eisen zijn. Als ik een camera die ik graag wil hebben (maar niet kan betalen) mocht kiezen dan zou de Sony hoge ogen gooien, maar als ik er eentje mòest kiezen op basis van de eisen die de job stelt betwijfel ik of ik op de Sony uit zou komen.

[ Voor 19% gewijzigd door bobcom op 19-01-2021 14:24 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Vergeet niet een goede flitser en flitstechniek mee te nemen in het geheel deze zijn niet echt goedkoop. High end is eigenlijk overbodig voor de toepassing, goede lenzen schiet je dan nog het meeste mee op want meer scherpte en meer details. Persoonlijk zou ik niet investeren in een high end Sony, goed glas daarvoor is ook duur. Verder is het een camera die vooral ook goed is in video. Bedenk ook dat de foto's in een rapport komen in een PDF formaat. Al die megapixels gooi je vooral weg. Scherpte en lichtgevoeligheid zijn belangrijker.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Allen nog / weer bedankt voor de reacties,

Ik heb momenteel nog geen tijd gehad om in de andere camera's te duiken, en ga hier voor/in het weekend helaas ook geen tijd voor vinden. Eerst even mijn zaken voor het examen van de cursus gereed maken.
In de loop van komende week laat ik weer iets van mij horen als ik in de specs etc van de andere camera's gedoken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Laat je niet gek maken door specs maar kijk naar de review van de camera in combinatie met de lens. De lens is namelijk een veel belangrijker factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Klinkt echt als een geval: de cursus-maker heeft zelf geen verstand van camera's én hoeft het zelf niet te betalen, dus raadt zonder meer het duurste van het duurste aan. Want meer=beter.

Dit is echt vele malen hoger dan nodig.
Ga maar na: Stel dat jij een detail van 0,5mm moet laten zien op je foto's.
Dan kun je toch ook gewoon even dichterbij stappen? Dat hoeft toch niet perse vanaf de andere kant van de kamer?
Daarbij: Voor veel detail wordt de belichting enorm belangrijk. Als je bijvoorbeeld te weinig licht hebt vallen je details weg door het bewegen van de camera. Als je flitst vanaf de camera, vallen details weg door reflectie van het felle licht.

Dit kan echt met een véééél goedkopere camera, als jij maar weet wat je moet fotograferen, en dat je je flitser beter over je schouder kunt richten dan recht op het onderwerp. Dan krijg je echt prachtige foto's met een systeem dat een kwart kost van wat je nu op de planning hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-05 09:55
Het verbaast mij dat niemand de Fujifilm X series noemt i.c.m. bijv. de 10-24mm f4 lens. Hele goede combi en wordt vaak genoemd als 'architectuur' lens. Daarnaast kun je kijken naar de 16mm f1.4 als je meer licht nodig hebt. De X-E3 is klein en licht, de X-T3 of 4 wordt o.a. door pro's gebruikt die kleur en scherpte belangrijk vinden.

Daarnaast kun je de pancake 27mm f2.8 of 23mm f2 gebruiken voor huis-tuin-en-feestjes fotografie voor de leuke scherpte-diepte effecten.

Je kunt ook 'gratis' gebruik maken van Capture One Fujifilm editie.

Ten slotte kan ik je de courses van Creativelive aanraden om basis-kennis op te doen. Zowel gratis als betaald is prima materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Gisteravond mijn examen presentatie gehad, en daar in elk geval een zeer dikke voldoende voor gescoort,
Nu dus weer wat (meer) tijd om in de avonduren in de verschillende camera's te duiken, dat zal vanavond of morgenavond worden.

Ik zal de voorgestelde camera's eens langs elkaar leggen in specs / reviews etc.
Alsook nog eens kijken naar een stapje goedkoper wat daar de mogelijkheden zijn.

In elk geval bedankt voor de tip van creativelive, hier gisteren (maar vast) een jaar abbo op afgesloten om het e.e.a. te gaan volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Gefeliciteerd. Heb je die begeleider nog gevraagd waarom hij specifiek de A7R iv aanraadde (of mompelde hij nu al weer iets over de A1 :+) ?

Ik zou nu vooral gaan kijken wat jouw use cases zijn. Zie heel veel goede tips voorbij komen hierboven maar het hangt er van af hoe je gaat werken. Als je bv de tijd hebt om even een statief neer te zetten, heb je geen high ISO camera of flitsers nodig maar volstaat elke aardappel met een goede lens er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Voor plaatjes op een website is elke moderne (groothoek-)telefooncamera al geschikt. Het is de fotograaf die de mooie foto's maakt, niet de camera. Denk hierbij aan storende objecten voor/achter het huis, juiste kadering, juiste lichtinval, wat toon je wel/niet op de foto, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
sys64738 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:39:
Gefeliciteerd. Heb je die begeleider nog gevraagd waarom hij specifiek de A7R iv aanraadde (of mompelde hij nu al weer iets over de A1 :+) ?

Ik zou nu vooral gaan kijken wat jouw use cases zijn. Zie heel veel goede tips voorbij komen hierboven maar het hangt er van af hoe je gaat werken. Als je bv de tijd hebt om even een statief neer te zetten, heb je geen high ISO camera of flitsers nodig maar volstaat elke aardappel met een goede lens er op.
Quoted for truth.
Die aanbevolen Sony is zware overkill. Alsof we het niet genoeg is om met een kanon op een mug te schieten, nee, dat kanon moet ook nog eens op de nieuwste uitvoering van een M1 Abrahams tank zitten.
Ik zie echt niet waarom dit niet met een telefoon of een tweedehands camera van €300 kan (want die vult ook één foto al 8 full HD schermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Ik heb de beste man niet meer gevraagd waarom precies deze.
n.a.v. de diverse reacties is mij duidelijk geworden dat wat de docent gebruikte nergens op slaat.
Alsook dat hetgeen ik zover uitgezocht heb al zwaar overdreven is voor het uitvoeren van inspecties.

Een aardappel met een goede lens gaat hem helaas niet worden, daar het statief in het gebruik tijdens een inspectie niet praktische zal zijn. Voor het examen o.a. mijn eigen woning eens na moeten lopen, en met een iPhone kom je zeker een heel eind. Maar is niet het gereedschap wat ik ervoor wil gaan gebruiken.

Dat een goede fotograaf belangrijker is als een duur foto toestel onderschrijf ik zeker.
Geef een Award winning fotograaf een wegwerp toestel met rolletje en hij zal betere foto's maken als ik met een body van 4.000 euro.

Echter zoals ik aangegeven heb, ben ik bereid nu te investeren in goed materiaal. Wat wellicht veel gebeurt in de fotografie wereld is, naarmate dat men meer / serieuzer gaat fotograferen, men zijn spullen weer verkoopt c.q. inruilt voor wat beters. Ik weet van mij zelf dat de camera en objectieven die ik nu koop zo'n 10 jaar in bezit zullen zijn (tenzij ze het eerder zouden begeven). Aangezien ik mijn huiswerk zo goed mogelijk probeer te doen, vervolgens lange tijd (te lang soms) twijfel om dan vervolgens toch het 'te dure" / te hoge kwaliteit voor hetgeen ik er mee doe te kopen.

Vooropgesteld, ik moet de andere camera's nog vergelijken,
Maar als ik voor de Sony A serie zou gaan, ben ik zeer aan het twijfelen of de mark II niet te 'langzaam' zou zijn, en de Mark III wellicht de verstandigere keuze zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:30
Te langzaam? :?
Huizen staan toch stil?

Is de kleine scherptediepte die je krijgt bij een fullframe camera en F2.8 lens wel wenselijk?
Uiteraard kun je het diafragma kleiner maken, maar dan ben je ook het voordeel van fullframe kwijt.
En heb je ook gedacht aan ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. Naar mijn mening vele malen belangrijker dan de minimale verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Huizen staan inderdaad stil
Echter alles wat er (eventueel) in privésfeer mee gefotografeerd gaat worden niet.

Maar ben mij momenteel eerst eens even aan het inlezen op systeem camera's en objectieven in het algemeen, voordat ik (weer) duik in de camera's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Wat voor foto's heb je eigenlijk nodig?
Zijn dat overzichtsfoto's of juist details?

Ik denk dat een (of twee) lenzen (beeldhoek), een flitser (apart van de camera, om reflecties tegen te gaan) en een statief (geen trillingen) bepalend zijn; niet het sensortje dat uiteindelijk het beeld opvangt.

Een snelle camera is duur omdat hij sportfoto's kan maken met hoge sluitertijden bij weinig licht, en dan ook nog kan scherpstellen terwijl iemand door de lucht zweeft.

Jouw huizen staan stil.

Je hebt nu wat in de psychologie een 'ankerpunt' heet, namelijk die peperdure camera, en je denkt dat je met de Mark II al genoeg geld bespaart.

Ik adviseer je om je vraag eens open te stellen op een forum - hint: dpreview.com - en beschrijf daarbij nauwkeurig het soort foto s dat jij moet maken.
Vraag niet alleen een camera maar een heel systeem; want statief, lenzen en flitslicht zijn belangrijker.
Je krijgt dan een veel passender en completer antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Ik ben het inderdaad met je eens, dat ik nu (te veel / enkel) aan het referen ben naar de A7 Mark II,
En na wat keuzehulp pagina's op kamera-express gelezen te hebben weet ik ook waarom. Ik heb er simpelweg (nog) de ballen verstand van.

Ik zal de hint m.b.t. dpreview opvolgen en daar mijn vraag open stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
Tieske schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:02:
Huizen staan inderdaad stil
Echter alles wat er (eventueel) in privésfeer mee gefotografeerd gaat worden niet.

Maar ben mij momenteel eerst eens even aan het inlezen op systeem camera's en objectieven in het algemeen, voordat ik (weer) duik in de camera's
Men kan met een beetje oefenen prima beelden schieten van bijv. rennende kinderen, op een verjaardag, binnen met een sluitersnelheid van 1/100 + 3200 ISO + diafragma f/4 met een camera als een Canon 6D, Sony A6500 of Nikon Z50. Daar hoef je bijv. geen f/1.2 lens op een Sony a7R IV voor te hebben.

Met een groot diafragma als f/1.2 of f/1.4 maakt het scherpstellen en timen lastiger, gezien de kleinste beweging ervoor zorgt dat het uit-focus is, hoe snel de camera+lens combinatie ook maar scherpstelt...

[ Voor 3% gewijzigd door BelovedAunt op 27-01-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
Na mijn fotografie basic studie(tje) van gisteravond ben ik in elk geval al weer wat wijzer geworden.
Mijn hoofd zegt, kies een full-frame camera ivm het potentieel meer op de foto kunnen zetten t.o.v. een aps sensor.
Echter zou met het budget de keuze worden. low-end/budget full-frame body met medium budget objectieven.
of een high-end/budget APS body met medium/high end objectieven.

Mijn hoofd zegt ga voor de full-frame ivm het potentieel hogere ISO waardes en groter dynamische bereik.
Maar mijn verstand twijfelt (en heeft denk ik gelijk) dat het verstandiger is om een high-end APS body met kwalitatief betere objectieven te hebben, als een low-end Full-frame met medium objectieven.

Iemand hier het mee eens (of juist niet?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Meer opde foto zetten met FF snap ik niet helemaal. Je hebt voor APS-C en MFT ook wide angle lenzen die dezelfde beeldhoek geven als wide angles voor FF.

Je eerste camera kopen is sowieso lastig omdat je tijdens het gebruik er pas echt achter komt wat je wil (en vooral ook wat je mist). Maar staar je zeker niet blind op FF. Een goede APS-C sensor doet echt niet veel onder voor (of is in sommige gevallen zelfs beter) FF sensoren.

Daarnaast heb je bij instap FF juist weer lagere frame rates, minder goed of geen weather sealing en mindere video specs. Het is dus net waar je waar aan hecht en ook wat je lekker vindt werken (want dat laatste verschilt ook per camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
  • Laatst online: 08-08-2022
Het is mij nog steeds niet echt duidelijk wat je nou precies wilt fotograferen.
Zijn dit groothoek foto's zoals je op bijvoorbeeld op funda ziet. Of kleinere details?
Kun je misschien wat foto's laten zien zodat ik daar een beeld bij heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackie Moon
Als je hoofd zegt ga voor Full Frame, dan moet je voor Full Frame gaan, anders blijft het knagen. Je hebt inderdaad de mogelijkheid door te groeien naar meer megapixels (bv a7r4 61MP). Ik zit zelf bij mft en ik mis die optie.

De A7RII (42 Megapixel) die ik noemde was deze Black Friday voor 1299 euro in de aanbieding. Tweedehands ook wel voor die prijs te vinden. 4 jaar geleden kostte deze 4000 euro. Geprezen door vele professionals. Dus het moment waar je instapt (bv black friday 2021) kan je ook veel geld schelen.

De panasonic S5 (96 megapixel hires shot) heeft bv het voordeel dat de kitlens bij 20mm begint, en bij anderen 24mm. Nog steeds een echte wide lens nodig, maar goed.

Onderstaand link geeft je een idee welke (wide) lenzen er zijn voor welk mount/ systeem. Als er Lab Tested bij staat krijg je een idee van de scherpte van de lens. Klik op Lens Brand.

https://www.imaging-resource.com/lenses/reviews/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Het voornaamste waarom mijn hoofd zegt, Full-frame, dan is dat omdat er potentieel meer mee mogelijk is. De kans is aanwezig dat, ik dat potentieel wellicht helemaal niet uit die camera krijg (de eerste jaren)
Dat is het stukje, vaak als ik iets koop dan is het overkill, just because its the best of the best, of nieuwste van het nieuwste, maar voor mij eigenlijk niet nodig.
Maar de reden, dat dat vaak toch aangekocht word is inderdaad om er geen spijt van te krijgen. En zoals aangegeven doe ik niet snel afstand van apparatuur welke ik heb en (goed) functioneert.

het eventueel instappen met black friday is opzich een prima besparend idee. Maar het is toch wel de bedoeling om hiermee op korte termijn aan de slag te gaan bij/voor klanten. En bij voorkeur thuis nog wat geoefend te hebben met situatie's overdag / in het donker etc.

Enkele voorbeeld foto's uit de presentatie van de docent
Members only:

En ja, zoals andere hier al eens aangegeven hebben.
Veel van dit soort foto's zou je eventueel met je iPhone kunnen maken. Maar dat wil ik simpelweg niet.
Word er nu al af en toe gek van foto's die ik terug moet zoeken (of door al het ander staan) van het e.e.a. voor het werk.
Verder is de wens voor een systeemcamera er ook, omdat ik mij hier prive/hobbymatig in wil verdiepen / mee bezig wil gaan houden.

Verder nog even een praktische vraagje,
Diverse merken hebben nog veel cashback of lens acties tot 31 januari.
Is het om deze reden verstandig om nog 'snel' te beslissen of komt er 1 februari tot 31 mei (ofzo) wel weer een vergelijkbare actie. of moet ik dan (ook) weer wachten tot na de zomer.
Dit aangezien ik bij voorkeur toch wel een keer naar een winkel zou willen om het e.e.a. eens in de hand te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Tieske op 28-01-2021 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Tieske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:14:
Na mijn fotografie basic studie(tje) van gisteravond ben ik in elk geval al weer wat wijzer geworden.
Mijn hoofd zegt, kies een full-frame camera ivm het potentieel meer op de foto kunnen zetten t.o.v. een aps sensor.
Echter zou met het budget de keuze worden. low-end/budget full-frame body met medium budget objectieven.
of een high-end/budget APS body met medium/high end objectieven.

Mijn hoofd zegt ga voor de full-frame ivm het potentieel hogere ISO waardes en groter dynamische bereik.
Maar mijn verstand twijfelt (en heeft denk ik gelijk) dat het verstandiger is om een high-end APS body met kwalitatief betere objectieven te hebben, als een low-end Full-frame met medium objectieven.

Iemand hier het mee eens (of juist niet?)
Niet.

Voor de achthonderdvierenvijftigste keer: een full frame camera is geen betere camera, maar een ietwat ander type camera. En hoeveel je op je sensor krijgt hangt af van (de brandpuntsafstand van) je lens, niet van je camera (okee, juiste belichting helpt ook wel). ;)

Mensen die "upgraden" naare een full frame camera weten maar al te vaak niet echt waar ze mee bezig zijn - ze hebben alleen het idee gekregen dat full frame "het beste" is. En vervolgens ontdekken ze dat je met full frame inderdaad net zo goed kunt fotograferen als met aps-c, maar dat je lenzen vaak wel groter, zwaarder en duurder zijn. En dat ze grotere telelenzen nodig hebben om iets in de verte er een beetje duidelijk op te krijgen, en dat de portretten van de hamster wel het neusje, maar niet de oortjes scherp hebben. >:)

Met alle camera's kun je alle foto's maken die je wilt. En hoe goed die foto's worden hangt ervanaf hoe goed jij bent als fotograaf. Hoe goed een boek is hangt er niet van af of de auteur een potlood of een laptop heeft gebruikt, maar of hij/zij een goed schrijver is of niet.

Huur voor de gein eerst eens een poosje een full frame en een aps-c camera en ontdek wat die dingen doen en wat jij er mee kan. Dan heb je behalve een hoofd dat zegt dat het een beter is dan net ander in elk geval ook een stukje hands-onervaring waar je je op kunt baseren.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
bobcom schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:45:
[...]

Niet.

Voor de achthonderdvierenvijftigste keer: een full frame camera is geen betere camera, maar een ietwat ander type camera. En hoeveel je op je sensor krijgt hangt af van (de brandpuntsafstand van) je lens, niet van je camera (okee, juiste belichting helpt ook wel). ;)

Mensen die "upgraden" naare een full frame camera weten maar al te vaak niet echt waar ze mee bezig zijn - ze hebben alleen het idee gekregen dat full frame "het beste" is. En vervolgens ontdekken ze dat je met full frame inderdaad net zo goed kunt fotograferen als met aps-c, maar dat je lenzen vaak wel groter, zwaarder en duurder zijn. En dat ze grotere telelenzen nodig hebben om iets in de verte er een beetje duidelijk op te krijgen, en dat de portretten van de hamster wel het neusje, maar niet de oortjes scherp hebben. >:)

Met alle camera's kun je alle foto's maken die je wilt. En hoe goed die foto's worden hangt ervanaf hoe goed jij bent als fotograaf. Hoe goed een boek is hangt er niet van af of de auteur een potlood of een laptop heeft gebruikt, maar of hij/zij een goed schrijver is of niet.

Huur voor de gein eerst eens een poosje een full frame en een aps-c camera en ontdek wat die dingen doen en wat jij er mee kan. Dan heb je behalve een hoofd dat zegt dat het een beter is dan net ander in elk geval ook een stukje hands-onervaring waar je je op kunt baseren.
Dat full-frame "geen betere camera" is, is wel erg kort door de bocht. Over het algemeen (in ieder geval tot nu toe) hebben full-frame DSLR- en systeemcamera's een 'betere' behuizing (uitzonderingen als Sony A6xxx, Nikon D500 en Fujifilm X daargelaten), viewfinder en sensor (vanwege het oppervlakte). Het is niet voor niets dat meer gevestige professionals vaker medium-format camera's gebruiken dan semi-pro's en enthousiastelingen, dat is niet enkel vanwege de prijs.

Verder ben ik het met je eens, oefening baart kunst en je kunt beter met iets 'normaals' beginnen qua apparatuur en bijv. iets huren. Alhoewel voor lange tijd iets huren best wel duur is in verhouding met kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Allen alweer bedankt voor de info en input.

Ben even een stapje terug gegaan en van de FF afgestapt, maar vind een Stof- en vochtbestendige behuizing opzich wel belangrijk.
Tijdens het inspecteren wil het ook wel eens slecht weer zijn. Hier een groothoek bij uitgezocht met een zo klein mogelijke afstand, om toch zoveel mogelijk ruimten op de foto te krijgen. (Helaas niet stof en vochtbestendig)

Dan ben je voor het budget van enkel body (a7r) of body + mh lens (a7 met groothoek) ook direct klaar voor de prive sferen.
1CameralenzenSony 10-18mm f/4.0 OSS€ 659,91€ 659,91
1Systeemcamera'sSony A6100 + 16-50mm f/3.5-5.6 + 55-210mm f/4.5-6.3 Zwart€ 835,43€ 835,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.495,34

Heb morgenvroeg in elk geval nog eens/even een video bel afspraak met kamera express.
En ga daar de vraag ook (nog) eens open stallen, zonder zelf een direct voorstel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
Tieske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:24:
Allen alweer bedankt voor de info en input.

Ben even een stapje terug gegaan en van de FF afgestapt, maar vind een Stof- en vochtbestendige behuizing opzich wel belangrijk.
Tijdens het inspecteren wil het ook wel eens slecht weer zijn. Hier een groothoek bij uitgezocht met een zo klein mogelijke afstand, om toch zoveel mogelijk ruimten op de foto te krijgen.

Dan ben je voor het budget van enkel body (a7r) of body + mh lens (a7 met groothoek) ook direct klaar voor de prive sferen.
1Systeemcamera'sSony A6100 + 16-50mm f/3.5-5.6 + 55-210mm f/4.5-6.3 Zwart€ 835,43€ 835,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.495,34

Heb morgenvroeg in elk geval nog eens/even een video bel afspraak met kamera express.
En ga daar de vraag ook (nog) eens open stallen, zonder zelf een direct voorstel te doen.
Dat ziet er al wat beter uit voor een 'beginner', en dat bedoel ik helemaal niet denigrerend. Let wel op dat deze 16-50 en 55-210 heel leuk zijn maar dat er voor ongeveer dezelfde prijs (veel) betere lenzen zijn voor het Sony A6xxx systeem.

Ik denk dat je veel meer plezier gaat halen uit een 50mm 1.8 ipv de 16-50 en 55-200. Scheelt ook nog eens wat centen :) Hier staat het duidelijk uitgelegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• l_c_v
  • Laatst online: 08-08-2022
De Sony 10-18mm f/4.0 OSS lijkt me een erg goede keuze voor je werk!

Als toevoeging kun je ook kiezen voor twee lichtsterke 1.4 primes van Sigma.
Haarscherp en heel lichtsterk.
Die leveren echt heel veel waarde voor het geld:

pricewatch: Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E)
Als standaard lens.

pricewatch: Sigma 56mm f/1.4 DC DN (Sony E)
Voor portretten en close-ups

Met deze 1.4 prime lenzen op een goede Sony body kom je echt heel dichtbij wat met een FF camera mogelijk is.
Een hele andere kwaliteit dan de twee zoomlenzen die je nu geselecteerd heb.

[ Voor 7% gewijzigd door l_c_v op 29-01-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Tieske Goed uitgangspunt. De A6100 met dual lens kit is een prima startpunt, zeker als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld, en de 10-18 laat je alle hoeken zien. Als je water- en stofdichtheid wilt hebben en een betere standaardlens is imo de Fuji X-T3 het enige alternatief. Maar dan leg je wel ongeveer anderhalf keer zoveel neer.

@BelovedAunt Benieuwd welke (veel) betere lenzen er voor de Sony zijn voor dat geld. Afaik zijn de 16-70 en de 70-350 vele malen duurder. Trouwens ook benieuwd hoe je met de 1.8 50 thuis familiefoto's wil maken. Op crop zijn een 24mm en een 35mm logischer keuzes - en die zijn in e-mount voor niet te veel geld van meneer Samyang te bekomen, en nog full frame ook (passen ook op crop, en hebben dan het effect van een 35mm en een 50mm lens)

Edit: de boven aangehaalde Sigma's zijn lichtsterker (en duurder) dan de Samyangs - zitten meer in de categorie "neusje van de zalm".

[ Voor 9% gewijzigd door bobcom op 29-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Die foto's tonen de schade. Het is zo te zien niet nodig om thuis de individuele houtvezels te bestuderen. Je moet de schade goed zien én je moet zien in welke hoek die zit.

Een paar dingen die belangijker (kunnen) zijn dan sensorformaat:
- Als je een beetje kunt flitsen (flitser op de camera maar over de rechterschouder gemikt voor mooi egaal licht) krijg je mooie scherpe foto's zonder reflecties. Belangrijk voor details.
- Een zoomlens waarmee je met één lens de details én het overzicht kunt maken. (probeer te bedenken dat je ook naar voren en naar achter kunt stappen!)
- Met wifi krijg je een foto snel op een tablet of telefoon.
- Als de camera GPS heeft kun je thuis erg makkelijk foto's groeperen die bij één huis horen. Ook als ze op verschillende tijdstippen genomen zijn. Veel camera's ondersteunen dit via de GPS van de telefoon (dus staar je niet blind op GPS op de camera zelf).
- Je hebt misschien iets aan een drone. Niet in alle weersomstandigheden maar je kunt misschien plekken fotograferen waar je anders niet komt.

Full frame is anders, niet beter.
Files van 61 megapixels gaan je niet blij maken: Je kaart zit sneller vol, rapporten worden onmogelijk groot; emailen duurt langer (of wordt geweigerd vanwege de grootte). Even met wifi naar de telefoon of tablet? Veel succes! Mogelijk moet je altijd je files verkleinen om er goed mee te kunnen werken.

Een lens en jouw voeten bepalen welk plaatje je krijgt. Niet de sensor.

Kijk naar de voorbeelden van jouw docent.
Je zou kunnen inzoomen tot de individuele houtvezel. Maar als dat echt nodig is kun je beter twee stappen dichterbij gaan en een extra foto maken!
Je kunt bijvoorbeeld jezelf aanwennen dat je altijd een overzichtsfoto én een detail maakt. Dan weet je later dat je altijd met paartjes werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
Allen weer bedankt voor de tips en input,

Heb nu het volgende lijstje samengesteld,
Ga toch voor de kit met de 16-50 en 55-210, als mooi allround setje, om toch ook wel eens een keer goed te kunnen zoomen in het landschap of de stad.
De Sony 10-18mm als MH om binnen een goede groothoek te hebben.
na nog wat ingelezen te hebben op de 35-50mm standpunten gekozen voor een 24mm, om zo op de APS sensor uit te komen op circa 35mm. ik verwacht vaker/meer foto's te maken van de aankomende kleine, als dat ik echt portret fotografie op feestjes etc ga doen.

De Godox flitser o.a. uitgezocht op het hebben van een Accu om niet steeds losse batterijen te moeten wisselen. Verder gaat deze zo'n 600 foto's mee dit is ongeveer 1,5 accu voor de camera, en zou ruim voldoende moeten zijn voor een dagje inspecteren. (en anders in de pauze opladen)

op advies van @sheepie880 de rollei laten vallen, ivm zijn slechte ervaringen, een zwaluw maakt uiteraard geen zomer, maar investeer dan liever iets meer in betere kwaliteit. Verder verwacht ik het statief ook veel te gebruiken bij een stedentripje of wellicht een keer in het bos, en dan is licht & klein inklapbaar toch wel prettiger.

Alsook wel bij het inspecteren voor een mooie foto van de voorzijde te nemen voor het verslag.
Zodoende toch uitgekomen op de Lleofoto urban lx 225ct carbonstatief met xb En dan wel met waterpas blokje, om hem ook netjes recht te kunnen zetten.

1GeheugenkaartenSandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 128GB€ 27,22€ 27,22
1Camera-accessoiresSony NP-FW50€ 47,79€ 47,79
1FlitsersGodox Speedlite V860II (Sony)€ 167,11€ 167,11
1CameralenzenSamyang Optics 24mm f/2.8 AF€ 202,35€ 202,35
1CameratassenCase Logic BRBP-104-BLACK Zwart€ 42,99€ 42,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.982,80

Edit
Toch besloten de 24mm primelens even te laten vallen, en eerst eens even met de zoomlenzen aan de slag te gaan. Als ik dan vervolgens met 'zekerheid' kan zeggen dat het een 24mm of 35mm prime lens moet worden is die altijd nog zo aangeschaft.

[ Voor 5% gewijzigd door Tieske op 29-01-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
Toch besloten de 24mm primelens even te laten vallen

Well done! (De sigma 30mm F1.4 is eventueel later een betere keus )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Tarquin schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:59:
- Je hebt misschien iets aan een drone. Niet in alle weersomstandigheden maar je kunt misschien plekken fotograferen waar je anders niet komt.
Drone heb ik inderdaad ook wel over nagedacht, maar die dingen zijn eigenlijk gewoon niet (meer) leuk om zakelijk te vliegen ivm alle bijkomende randzaken. En prive worden ze ook minder leuk.
Nu zal er natuurlijk niet snel iemand klagen als je met een mavic mini de dakgoot even inspecteert. Maar juridische gezien is dat uit den boze.
Dan is investeren in een degelijke klap of uitschuif ladder denk ik een betere investering om ook op hoogte te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
@Tieske

Maar juridische gezien is dat uit den boze.

Waarom? Je mag met een drone lichter dan 250 gram binnen de bebouwde kom, boven (aaneengeschakelde) bewoning, gewoon vliegen. Geen vliegbewijs of examen nodig, alleen registratie bij Rdw ivm camera aan boord.

Nieuwe drone EU regels in gegaan 1 januari 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
Ah zover ben ik de afgelopen tijd niet (meer) in de drone regels gedoken.
Het was mij niet bekend, dat dat toegestaan is/was, dan zou een maveric mini (of soortgelijkens) nog wel een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Dat die drone niet mag weet ik niet zeker. Er golden (ik ken de nieuwe regels niet) andere regels als je het vanuit je werk deed.
Ik gaf het alleen aan als een optie. Als je 4000 euro te besteden hebt kun je er bijvoorbeeld voor kopen:
- Een fantastische top Olypmpische Sport camera met een glazen knikker erop geDuctaped bij wijze van lens;
- Een normale camera met een supergoeie zoomlens
- Een drone
- Een goede ladder
- Een flitser
- Een fotocursus

Je moet gewoon verzinnen wat het meeste effect heeft; en dat is niet: Alle ballen op de sensor en laat de rest maar zitten.
Een huisgenoot moest ooit het avondeten verzorgen binnen een budget. Hij kocht biefstuk en toen was het budget op. Lekkere biefstuk, maar alleen biefstuk is geen avondmaaltijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
bobcom schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:39:
@Tieske Goed uitgangspunt. De A6100 met dual lens kit is een prima startpunt, zeker als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld, en de 10-18 laat je alle hoeken zien. Als je water- en stofdichtheid wilt hebben en een betere standaardlens is imo de Fuji X-T3 het enige alternatief. Maar dan leg je wel ongeveer anderhalf keer zoveel neer.

@BelovedAunt Benieuwd welke (veel) betere lenzen er voor de Sony zijn voor dat geld. Afaik zijn de 16-70 en de 70-350 vele malen duurder. Trouwens ook benieuwd hoe je met de 1.8 50 thuis familiefoto's wil maken. Op crop zijn een 24mm en een 35mm logischer keuzes - en die zijn in e-mount voor niet te veel geld van meneer Samyang te bekomen, en nog full frame ook (passen ook op crop, en hebben dan het effect van een 35mm en een 50mm lens)

Edit: de boven aangehaalde Sigma's zijn lichtsterker (en duurder) dan de Samyangs - zitten meer in de categorie "neusje van de zalm".
Ik bedoel in ieder geval ook 1 van de lenzen die in dit topic is genoemd, de Sigma 30mm f/1.4 DC, welke 'ongeëvenaard' is in prijs/kwaliteit.

Daarnaast doelde ik meer op de Sony 16-50 welke een typische kit-lens is zodat je alvast maar wat hebt: onscherpe randen, minder goede kleuren en zeer slechte bouwkwaliteit. Daarnaast is het op de tweedehands markt nauwelijks meer wat waard (dus is het ook slim om het bijv. daar vandaan te halen en niet nieuw te kopen).

Kijk naar de Sony 18-135mm, scherper en veel betere bouwkwaliteit. Dan lijken de 16-50 en 55-200 overbodig. Nog een stapje hoger en je hebt de Sony 18-105 maar dat is dan wel weer wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
Het geheel is gisteren reeds besteld, en vandaag binnen gekomen.
Vandaag echter hele dag aan het klussen geweest bij de schoonouders.
Word vanavond / morgen eens de diverse boekjes lezen & dan lekker gaan uitproberen / spelen.
Maar ook (online) cursus volgen.

Nogmaals allen bedankt voor de info & tips

[ Voor 8% gewijzigd door Tieske op 30-01-2021 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dit topic doorgelezende hebbende is het m.i. best gek dat de "cursist" voor een vermogen aan spullen moet aanschaffen zonder onderbouwde motivatie waarom je perse zo'n peperdure Sony nodig hebt. Het lijkt wat dat betreft eerder een setup vanuit de commercie / handige jongens om zoveel mogelijk dure spullen te slijten dan een serieuze cursus.. Een goed gevoel is er wat mij betreft niet echt.

Een bepaalde garantie dat de cursist wel voldoende werk gaat krijgen of überhaupt wel werk gaat krijgen met zijn dure spullen zal er ook wel niet zijn. :) De kost gaat altijd voor de baat uit maar helemaal zuiver lijkt dit allemaal niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Bart2005 op 30-01-2021 18:58 ]

Pagina: 1