Tweaken van DDR4 geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkarelson
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-04-2021
Hallo,

Ik heb een set DDR4 geheugen van Teamgroup en tijdens het tweaken van het geheugen zijn er bij mij een aantal vragen naar voren gekomen waarbij ik wel wat hulp zou kunnen gebruiken... :)

1) Thaiphoon Burner geeft wisselend een CRC error aan wanneer ik de geheugenbanken uitlees, dus de ene keer wel, de andere keer weer niet... moet ik mij daar zorgen om maken?

2) In de BIOS is een DOCP profiel van DDR4-3792 geselecteerd en ik heb de infiinity fabric op 1900Mhz. gezet. Dat zou gelijk moeten staan aan 3800Mhz. (1:1 ratio), echter is de eerdere selectie die gedaan is 3792Mhz.. Kan het kleine verschil wat hiertussen zit leiden tot problemen/instabiliteit?

3) Settings gegenereerd door "DRAM calculator" voor het overklokken naar 3800Mhz, wijken iets af van de instellingen die het DOCP profiel automatisch heeft ingesteld. Is het raadzaam deze settings vanuit de DRAM calculator nog zelf verder aan te passen in de BIOS voor een betere stabiliteit/snelheid?

Ben hier allemaal nog tamelijk nieuw in.... hulp wordt gewaardeerd _/-\o_
Ik heb screenshots toegevoegd.

*Aan de rechterkant in de middelste kolom staan de huidige waarden vanuit het DOCP(bios) profiel ter vergelijking met de nieuwe door te voeren settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggqN7dFJfDn0jDG65Waj-VEis3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EN5FWUY3erz4qQmKC9C4GYgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpvpXOBuMG2GvgURktILPp__87w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZicvukauEH1AmVQiZChR3Mel.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door jkarelson op 18-01-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je baseclock is niet exact 100 en waarschijnlijk iets van 99.8 waardoor je mem 3792mhz draait, is normaal ;)
je secondairys zijn los los volg profil en vul ze in broeder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkarelson
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-04-2021
Bedankt voor de reactie.

Ik heb het geheugen maar terug gebracht naar (FAST)3600Mhz met de instellingen vanuit DRAM calc.
Sommige spellen blijven er al snel uitklappen, lijkt nu inmiddels weer stuk meer stabiel.
Denk dat ik met het (FAST)3600Mhz. profiel prima af ben eigenlijk.

Blijft nog wel de vraag over mbt het willekeurig wel en niet tonen van een CRC ERROR vanuit de Thaiphoon Burner bij het uitlezen van de geheugenbanken... Reden tot zorgen voor een hardwarematig defect mbt de geheugenmodule(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ja-Ja-Ja-Ja-Ja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-09 15:06
Zou evengoed een probleem met Burner kunnen zijn, nee? Software is software. Als je wilt weten of je sticks defect zijn, dan zet je ze op XMP en run je bv. TM5@anta777. Komen daar errors uit, dan kan je je vragen stellen gezien XMP stabiel moet zijn.

De DRAM Calculator settings zijn een goede start, maar niet heilig. Wellicht kan je wel 3800 draaien, het is B-die dus dat schept enige verwachtingen, maar een enkele te tighte timing kan de boel destabiliseren.

Wil je nog verder overklokken en heb je tijd en geduld, dan zijn er twee aanpakken. Ten eerste, je start op 3800 met loose timings, waarna je timing na timing ze tighter zet tot je errors krijgt. Ten tweede, je start van een instabiele 3800 en loosent bv. de helft van de timings en test opnieuw. Als de error weg is, dan weet je dat minstens een van die timings de schuldige was, enzovoort. Zelf heb ik het op de eerste manier gedaan. Er zijn guides online die suggesties geven voor timings, voor wat je zoal kan verwachten van elk type die.