Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• shasta01
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-01-2021
Hallo Experts

We gaan een nieuwe woning bouwen en moeten voldoen aan de nieuwe milieunormen en energie prestaties.

Het plan is om een water/water warmte pomp te gaan gebruiken, vloerverwarming door het hele huis, WTW unit, zonnepanelen etc...

Installateur kiest voor Nibe, 16KW...systeem, S1255 model....

Ik vraag met echt af of een 16KW systeem genoeg is voor een woning van 1500m3, beneden verdieping van circa 210mtr, boven circa 90m2.

Binnenkort een gesprek, maar vraag me af hoe ik me moet voorbereiden als leek op dit gebied.

Enige tips zijn welkom.

Groet

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor een goed geisoleerde woning tegenwoordig is dat volgens mij niet heel gek hoor. Ligt een beetje aan hoeveel glas er is en wat verdere variabelen zijn maar het klinkt wel realistisch in elk geval. Er zijn vast tools om het door te rekenen

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:03
Is het misschien een optie om je isolatie te verhogen om een kleinere warmtepomp te gebruiken?

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

16kW is heel fors voor een warmtepomp.

Voor jou: vraag om garanties. Tegen het bevriezen van de pomp en dat de warmtepomp je huis warm kan houden. En hoe ze dat garanderen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• shasta01
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-01-2021
De woning word gebouwd met gevel-isolatie, van 17cm dik met Strikotherm.... doel is te voldoen aan de BENG normen... als het goed is komt de warmtepomp in het huis te staan, dus kans op bevriezen zou nul moeten zijn.

Goed punt, vragen naar garanties....

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Een snelle check kun je doen door het gebruiksoppervlakte maal norm voor beng doen. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/tabellen/indicatie_richtgetal_draaiuren_maand_overzicht_warmtepomp_weetjes.png

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-11 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
shasta01 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:25:
Hallo Experts

We gaan een nieuwe woning bouwen en moeten voldoen aan de nieuwe milieunormen en energie prestaties.

Het plan is om een water/water warmte pomp te gaan gebruiken, vloerverwarming door het hele huis, WTW unit, zonnepanelen etc...

Installateur kiest voor Nibe, 16KW...systeem, S1255 model....

Ik vraag met echt af of een 16KW systeem genoeg is voor een woning van 1500m3, beneden verdieping van circa 210mtr, boven circa 90m2.

Binnenkort een gesprek, maar vraag me af hoe ik me moet voorbereiden als leek op dit gebied.

Enige tips zijn welkom.

Groet
met beng is het nagnoeg onmogelijk om op 16KW uit te komen, dan moet er echt met een vork worden geschreven

bierviltje berekening
300m2* 25Watt/m2= 7500 Watt => 7,5 KW

Ik zou voor nu van 9 KW uitgaan en pas defintief iets kiezen als je daadwerkelijk berekeningen hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 19-01-2021 19:22 ]

• bopke_wezep
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-07-2022
16 Kw lijkt me te veel voor deze woning .. laat een warmteverlies berekening maken , dan wordt het al snel duidelijk wat je nodig hebt , Nibe kan ook berekenen wat het verbruik zal gaan worden

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
shasta01 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:25:
een woning van 1500m3, beneden verdieping van circa 210mtr, boven circa 90m2.
Ik vermoed dat het budget geen enkel probleem is, maar houd er rekening mee dat je nu een systeem van ~€25000 uitgezocht hebt. Een lucht-water opstelling zal voor nieuwbouw €7-8.000 zijn.
En over een paar jaar kun je prima nog een bronboring laten doen en de WP vervangen. De oude op marktplaats en de nieuwe met subsidie. (Bestaande bouw tegen die tijd)

Ik zou de installateur beide mogelijkheden laten uitwerken. Zeker bij een krapper budget is lucht-water een alternatief en krijg je er spijt van... dan laat je het gewoon alsnog doen.
(Bij andere opties op je huis is dat lastiger)
Pagina: 1