Ps5 en stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idkaname
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-01-2021
Is mijn ps5 beschadigd?
De stroom viel uit en ik zat te gamen. Maar nu ben ik bang want toen ik hem aandeed stond er repairing storage ofzo en allerlei dingen en dat hij fout was afgesloten.
Dus is hij beschadig?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:50
Denk dat het wel mee valt. Denk dat het een beveiliging is van de PS5 dat wanneer hij ineens uit valt, hij allerlei checks doet om te kijken of er wat mis is.
Dacht dat de SSD van de PS5 beveiligd is tegen stroomstoringen.
Lijkt me in ieder geval van wel.
Zolang hij het na reparatie gewoon nog doet denk ik dat het wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 13:45
Nee hij is niet beschadigd. Zodra de PS5 niet een clean shutdown krijgt zal die een repair uitvoeren. Zo crashed mijn PS5 in standby modus als een game nog open staat. Wanneer ik de PS5 dan de eerst volgende keer aanzet gaat hij ook een repair uitvoeren. Verder geen problemen daarmee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-05 14:29

DarkSide

theres no place like ::1

In de basis is hij niet beschadigd. PS4 doet dat ook. En daar zit een HDD in.
Kans is daar misschien groter dat er wat mis is.

Denk dat mogelijk de DB corrupt zou kunnen raken in een heel klein percentage.
Maar verwacht dat het OS ook gewoon via USB te installeren is in worst case.

Zal me niet zo zorgen maken over defecte componenten oid.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Dit is iets wat op de PC al sinds jaar en dag speelt – en de hele reden dat daar ook gesteld wordt dat je niet ineens de stekker eruit mag trekken.

Het komt erop neer dat harde schijven, en tot op zeker hoogte ook SSD’s, meestal data cachen voor ze die wegschrijven. Dat werkt sneller (dat cachegeheugen is veel sneller als de schijf, en op SSD’s kun je zo efficiënter schrijven) maar zorgt er vaak wel voor dat je mogelijk dataverlies hebt (niet veel, alleen dat deel dat in je cache staat) als de stroom uitvalt. En mogelijk ook databeschadiging, als je schijf net aan het schrijven was toen de stroom uitviel.

SSD’s hebben vaak een dikke condensator aan boord zodat, als de stroom uitvalt, de schrijfactie nog afgerond kan worden voor hij afslaat, maar alsnog zal het OS besluiten de schijf even te controleren voor er nieuwe schrijfacties worden ingezet. Puur uit voorzorg. Doet je PC overigens ook als je de stekker eruit trekt.

Nadeel van werken met vaste opslag, in plaats van schijfjes of ander ROM-geheugen.