Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 15:47
Beste mede Tweakers,
Ik heb een tower mogen ontvangen die door de gebruiker (met 0 vertand van wat die heeft) is afgeschreven met de mededeling dat de voeding "fried" is. Hij komt qoa know how niet verder dan welke spellen hij er op speelt, dus ik mocht het ding hebben en succes.

De voeding is een Coolmaster Silent Pro M 600 (want dat staat er op)
Ook ik ben geen kei in losse componenten.
Maar ik wil eigenlijk niet teveel aan het systeem veranderen, want ik vermoed dat de rest nog prima is.

Specs zoals ik die heb kunnen vinden staan hier onder, maar de vraag is, welke (en deze tower wordt gewoon een pctje voor erbij thuis met vermoedelijk windows erop) voeding zou ik er het beste als vervanger op kunnen plaatsen?
Want deze is al niet meer verkrijgbaar en eigenlijk mag het zo goedkoop mogelijk. Want het is maar de vraag of alleen de voeding kapot is. Maar eerst maar eens de basis repareren. Nu ik toch zoveel thuis zit.

Board: ASUS P8Z77-V 1.02
Videokaart separaat: ENGTX560 Ti DC/2DI/1GD5
Geheugen: 2 x Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
En dan als zelf een nitwit zijn mbt voedingen. Deze dezelfde aansluitingen? Al is het dan met losse kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sergeh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:11:
[...]

En dan als zelf een nitwit zijn mbt voedingen. Deze dezelfde aansluitingen? Al is het dan met losse kabels.
Maak een foto van hoe het nu is aangesloten, en gebruik dan de kabels van de nieuwe voeding.
Zo moeilijk is het niet. user manual kun je ook raadplegen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

In plaats van direct een nieuwe voeding te plaatsen, door een mededeling gedaan door iemand die je al aangeeft, 0 verstand van computers heeft - waarom beginnen we niet met troubleshooten?

Wat gebeurd er als de PC wordt aangesloten en aangezet, begin daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sergeh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:00:
Beste mede Tweakers,
Ik heb een tower mogen ontvangen die door de gebruiker (met 0 vertand van wat die heeft) is afgeschreven met de mededeling dat de voeding "fried" is. Hij komt qoa know how niet verder dan welke spellen hij er op speelt, dus ik mocht het ding hebben en succes.

De voeding is een Coolmaster Silent Pro M 600 (want dat staat er op)
Ook ik ben geen kei in losse componenten.
Maar ik wil eigenlijk niet teveel aan het systeem veranderen, want ik vermoed dat de rest nog prima is.

Specs zoals ik die heb kunnen vinden staan hier onder, maar de vraag is, welke (en deze tower wordt gewoon een pctje voor erbij thuis met vermoedelijk windows erop) voeding zou ik er het beste als vervanger op kunnen plaatsen?
Want deze is al niet meer verkrijgbaar en eigenlijk mag het zo goedkoop mogelijk. Want het is maar de vraag of alleen de voeding kapot is. Maar eerst maar eens de basis repareren. Nu ik toch zoveel thuis zit.

Board: ASUS P8Z77-V 1.02
Videokaart separaat: ENGTX560 Ti DC/2DI/1GD5
Geheugen: 2 x Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:48:
In plaats van direct een nieuwe voeding te plaatsen, door een mededeling gedaan door iemand die je al aangeeft, 0 verstand van computers heeft - waarom beginnen we niet met troubleshooten?

TS geeft zelf al aan dat hij/zij 'de basis gaat repareren'. Dan mag je ervan uitgaan dat TS eerst zelf gaat kijken of de voeding Überhaupt defect is, en of de PC wel aangaat. TS is niet degene met 0-verstand van, dat was de vorige eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:06:
[...]

[...]

TS geeft zelf al aan dat hij/zij 'de basis gaat repareren'. Dan mag je ervan uitgaan dat TS eerst zelf gaat kijken of de voeding Überhaupt defect is, en of de PC wel aangaat. TS is niet degene met 0-verstand van, dat was de vorige eigenaar.
Ik kan me vergissen maar ik lees daar nergens dat hij uberhaupt heeft gechecked of de voeding wel stuk is.
Enkel dat hij die eerst gaat vervangen en dan verder kijken. Lijkt me de verkeerde volgorde.

"welke voeding moet ik kopen", "het is maar de vraag of alleen de voeding kapot is"

Nee, het is de vraag of de voeding uberhaupt kapot is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:48:

Inderdaad, de 1e test al gedaan.
Maar ook in de vraagstelling niet (duidelijk) aangegeven, dus je hebt een punt daarin, bij trouble shouten is dat inderdaad de basis.
Spanning er op.
Bord reageert met 1 (de standby power led ) lampje dat gaat branden op board zelf.
Verder niks, geen ventilator (niet van voeding nog van cpu of de 2 externe) die aanslaat, geen drive (cd) die reageert (alle HD's zijn er uit, offcourse) en toen de aansluitingen uitgemeten.
Geen spanning op een enkele draad (de EATX12V (dubbel?) geeft helemaal niks) en de andere die naar moederboard gaat kan ik nauwelijks meten.
Ingang uitgemeten (zou zomaar de kabel kunnen zijn vanaf het stopcontact bijvoorbeeld) komt wel spanning binnen.
Ook de (modulaire geloof ik dat ze dat noemen) aansluitngen op voeding gemeten, geen spanning.
Dus zo doenden denk ik dat het bij de voeding ligt.
Kan meer aan de hand zijn, maar als er al (bijna) geen spanning uit komt, kom ik er niet achter denk ik.

Al hoewel, andere vraag, tussen door, want Intelligo heeft wel een punt, ik heb hier nog een oude kast staan met een voeding er in. Geen idee welke kwaliteit of max vermogen, maar als ik die er op bouw, zou de basis misschien al kunnen werken. Toch? Ongeacht het vermogen (en waarschijnlijk ook het aantal aansluitingen. Als ik het board maar van spanning voorzie, zou ik al wat moeten ontdekken toch? Of in ieder geval de vents aan moeten laten springen.

Just wondering, nieuwe kopen kan morgen ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sergeh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:29:

Maar ook in de vraagstelling niet (duidelijk) aangegeven, dus je hebt een punt daarin, bij trouble shouten is dat inderdaad de basis.
Spanning er op.
Bord reageert met 1 (de standby power led ) lampje dat gaat branden op board zelf.
Verder niks, geen ventilator (niet van voeding nog van cpu of de 2 externe) die aanslaat, geen drive (cd) die reageert (alle HD's zijn er uit, offcourse) en toen de aansluitingen uitgemeten.
Geen spanning op een enkele draad (de EATX12V (dubbel?) geeft helemaal niks) en de andere die naar moederboard gaat kan ik nauwelijks meten.
Ingang uitgemeten (zou zomaar de kabel kunnen zijn vanaf het stopcontact bijvoorbeeld) komt wel spanning binnen.
Ook de (modulaire geloof ik dat ze dat noemen) aansluitngen op voeding gemeten, geen spanning.
Kan meer aan de hand zijn, maar als er al (bijna) geen spanning uit komt, kom ik er niet achter denk ik.

Al hoewel, andere vraag, tussen door, want Intelligo heeft wel een punt, ik heb hier nog een oude kast staan met een voeding er in. Geen idee welke kwaliteit of max vermogen, maar als ik die er op bouw, zou de basis misschien al kunnen werken. Toch? Ongeacht het vermogen (en waarschijnlijk ook het aantal aansluitingen. Als ik het board maar van spanning voorzie, zou ik al wat moeten ontdekken toch? Of in ieder geval de vents aan moeten laten springen.

Just wondering, nieuwe kopen kan morgen ook nog.
Zeker, als de voeding de standaard ATX stekkers heeft kan je daarmee prima testen

Een goede testopstelling is zo kaal mogelijk. Haal dus alle onnodige hardware los (harddisks, videokaart etc) en zie wat er dan gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou eerst even testen of de voeding aan gaat, de stekker van het moederbord loshalen natuurlijk.
Kan ook de aan/uit knop zijn op de kast die brak is ;)

https://plaatj.es/lekker-...66.5778489112854003906250

[ Voor 10% gewijzigd door keur0000 op 19-01-2021 12:34 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
keur0000 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:33:
Zou eerst even testen of de voeding aan gaat, de stekker van het moederbord loshalen natuurlijk.
Kan ook de aan/uit knop zijn op de kast die brak is ;)

https://plaatj.es/lekker-...66.5778489112854003906250
Ja, de aan/uit knop werkt. ;-)
Ik zie dat het "standby" lampje op de printplaat dan wel gaat branden, dus er is wel "iets" wat reageert.
Maar de oude ATX voding heeft helaas te weining aansluitingen ;-)

Maar dank voor je link, weet ik meteen wat de waardes zouden moeten zijn als ik het doormeet en op welke punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Zeker, als de voeding de standaard ATX stekkers heeft kan je daarmee prima testen

Een goede testopstelling is zo kaal mogelijk. Haal dus alle onnodige hardware los (harddisks, videokaart etc) en zie wat er dan gebeurd.
Helaas, 1 standaard stekker, komo er 3 te kort. En om nou eerst verloopjes te halen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sergeh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Helaas, 1 standaard stekker, komo er 3 te kort. En om nou eerst verloopjes te halen....
Te weinig aansluitingen waarvoor?

Je hebt alleen de 20+4pins en 4pins stekker nodig.

Als je voeding die niet heeft moet hij van de jaren 90 zijn :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Te weinig aansluitingen waarvoor?

Je hebt alleen de 20+4pins en 4pins stekker nodig.

Als je voeding die niet heeft moet hij van de jaren 90 zijn :+
Nou, het zal niet veel schelen denk ik ;-)
Voor de duidelijkheid, de witte is de hele oude ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwFpfxybguKcZdBDqVJm2AGX9R8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCgrkBcpukJehoJRFaIa2d8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2XT1TVtQmZatqDCF2MZfY_2Z-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYg7eIcZtc3W9wH2lxD8JBbc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sergeh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Nou, het zal niet veel schelen denk ik ;-)
Voor de duidelijkheid, de witte is de hele oude ;-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie het.

Top-tip: dit kan nog best werken. De meeste moederborden werken wel (maar gelimiteerd) als je de 20 pins in de 24 pin aansluiting van het moederbord steekt.

En dan de 4pin in de 8pin aansluiting (NIET in de overgebleven 4pin van de 24pins)

Maar goed, dan ben je al wel stevig aan het rommelen en als het dan NIET werkt zegt dat eigenlijk nog steeds weinig :'(

Beter met een goede voeding testen, of even proberen nu je alles lost hebt ALLEEN de 24 pins en de 8 pins aan te sluiten en dan de PC weer opstarten. Bij voorkeur ook een BIOS reset doen nu alle stroom er af is :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Ik zie het.

Top-tip: dit kan nog best werken. De meeste moederborden werken wel (maar gelimiteerd) als je de 20 pins in de 24 pin aansluiting van het moederbord steekt.

En dan de 4pin in de 8pin aansluiting (NIET in de overgebleven 4pin van de 24pins)

Maar goed, dan ben je al wel stevig aan het rommelen en als het dan NIET werkt zegt dat eigenlijk nog steeds weinig :'(

Beter met een goede voeding testen, of even proberen nu je alles lost hebt ALLEEN de 24 pins en de 8 pins aan te sluiten en dan de PC weer opstarten. Bij voorkeur ook een BIOS reset doen nu alle stroom er af is :)
Das nou jammer, het board (2e foto) heeft er 2 (4pin) nodig ;-) inderdaad, en ik kna uit de handleiding niet uitmaken welke de "voorkeur" heeft, links of rechts. Eens kijken of ik iets kan solderen misschien...

Zitten net onder de ventilator. Misschien net de losse te zien (gele / zwarte draad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sergeh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Das nou jammer, het board (2e foto) heeft er 2 (4pin) nodig ;-) inderdaad, en ik kna uit de handleiding niet uitmaken welke de "voorkeur" heeft, links of rechts. Eens kijken of ik iets kan solderen misschien...

Zitten net onder de ventilator. Misschien net de losse te zien (gele / zwarte draad.)
Ik zie ze, maar je kan aan de pins zien waar hij hoort. Ze zijn niet precies vierkant maar hebben uitsparingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Sergeh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:29:

Spanning er op.
Het is vrij normaal dat je op de meeste draden van de voeding geen spanning hebt als het systeem niet aan staat, dan heb je alleen de standby 5V (waardoor je ook een LED op het moederbord ziet).

Je kunt de voeding losgekoppeld, zonder andere componenten, eens testen met de paper clip test:
http://support.antec.com/...y-dead-the-paperclip-test

Dit is nu voor Antec, maar zou voor ATX standaard hetzelfde moeten zijn.

Lijkt mij dat je zo beter de voeding kunt uitsluiten dan door die even te vervangen door een oude knar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
MacPoedel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Het is vrij normaal dat je op de meeste draden van de voeding geen spanning hebt als het systeem niet aan staat, dan heb je alleen de standby 5V (waardoor je ook een LED op het moederbord ziet).

Je kunt de voeding losgekoppeld, zonder andere componenten, eens testen met de paper clip test:
http://support.antec.com/...y-dead-the-paperclip-test

Dit is nu voor Antec, maar zou voor ATX standaard hetzelfde moeten zijn.

Lijkt mij dat je zo beter de voeding kunt uitsluiten dan door die even te vervangen door een oude knar.
Kijk, weer een stapje verder.... De ventilator sloeg niet aan (zoals je voorbeeld aangaf) maar de CD bay begon wel te ratelen (zat er per ongeluk nog in). Dus hij deed "iets". Nou maar eens opnieuw dan alles nameten met (geen paperclip, maar vuilniszak dichtbind draadje) verbinding er in. Kijken of we nu meer meten als de 1e keer.

Stapje bij stapje komen we de dag wel door ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Wat verwacht je van een antieke bomvoeding die in zijn beste dagen, en die liggen al heel ver achter hem, 156w op 12v kan leveren? De kans is waarschijnlijker dat de voeding niet meer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
Uszka schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:23:
Wat verwacht je van een antieke bomvoeding die in zijn beste dagen, en die liggen al heel ver achter hem, 156w op 12v kan leveren? De kans is waarschijnlijker dat de voeding niet meer goed werkt.
Dan neem ik aan dat je het over de Enlight gaat?
Misschien was het toen der tijd het enige wat ik wist dat er te krijgen was.
Ik kan je geheel volgen, maarja, meer heb ik even "niet in huis" om eventueel te testen.
Maar, misschien heb je dan wel een tip qua voeding? Want daar ging het eigenlijk om.
Al blijft het "uitvogelen" ook wel intressant.
Want als ik dan toch een nieuwe voeding ga bestellen, dan maar even eentje die ook in deze kast kan blijven en ik misschien hierop ga verder bouwen.
Komen nog genoeg momenten aan om mijn kennis in dit soort dingen wat te vergroten, dus tips zijn welkom. Liefst wel met een beetje schappelijke prijs, als dat het bedoeld is als pc dadelijk en niet een of ander "state of the art" mega maschine! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:23:
We verwachten dat je minimaal even de titel leest zodat je weet dat die Enlight voeding niets met het probleem te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:32:
[...]

We verwachten dat je minimaal even de titel leest zodat je weet dat die Enlight voeding niets met het probleem te maken heeft.
Niet alleen de titel heb ik gelezen, ik volg het topic vanaf het begin. Testen met een voeding die al heel slecht was toen die nieuw was is geen goed idee.

@Sergeh pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 zou een prima vervanger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeh
Uszka schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:37:
[...]

Niet alleen de titel heb ik gelezen, ik volg het topic vanaf het begin. Testen met een voeding die al heel slecht was toen die nieuw was is geen goed idee.

@Sergeh pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 zou een prima vervanger kunnen zijn.
Goedemorgen, Megekko is snel, en dus al nieuwe voeding kunnen aansluiten.
Helaas niet het gewenste effect. Nog steeds niks opstarten.
Wie weet is het "gewoon" het aan en uit knopje ofzo.
Maar nog geen idee hoe ik die kan omzeilen. De kast zelf vandaag maar eens helemaal openbreken.
Pagina: 1