FALD vs Direct LED, global dimming - local dimming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04:40
Vraag,

Ik wil graag mijn edge lit tv verkopen omdat ik de zwartwaardes teleurstellend vind. Ik stoor me enorm aan blooming/halo effect. Helaas is oled te duur voor 65'' +
Nu lees ik over technieken zoals FALD & Direct LED die betere zwartwaardes bieden in vergelijking met Edge LIT. Full array lijkt de beste optie. Maar hoeveel leds heeft deze dan meer tegenover een Direct LED? Ik kan dit nergens op internet vinden.

Ik kom van een LG 65UH850 en ben nu aan het kijken naar de volgende 2 opties:
Xiaomi Mi TV 4S 65"
Philips 65PUS7354

Maar aangezien beide TV's global dimming kan je volgens mij net zo goed een edge LIT nemen en local dimming uitzetten? Het lijkt erop dat je onder de 1300 euro geen TV kan vinden met een goede zwartwaarden.

[ Voor 9% gewijzigd door Serefsiz op 18-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Momenteel heb je een IPS tv met laag contrast en slechte local dimming. Worst case scenario dus. Best case (lcd) scenario is momenteel een VA tv met goede FALD. Daarmee zal je de beste zwaartwaarde krijgen. Blooming is alleen inherent aan local dimming. Hoe meer dimming zones en hoe beter het dimming algoritme ofwel de implementatie hoe beter het eindresultaat. Er zijn namelijk edge-leds (geweest) die beter presteren dan FALD-sets.

Kijk eens naar de XG95, XH95, U8QF of Q80R. Lees ook over local dimming, contrast en lcd-type. Prijs/technisch betreft zijn de XG95 en U8QF het meest interessant waarbij de Hisense de beste zwartwaarde zal geven gezien het aantal zones (60 vs 180). Anders inderdaad een 55 inch oled.

[ Voor 8% gewijzigd door benbaba op 18-01-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-08 21:42

FeaR

In GoT we trust

Serefsiz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:55:
Het lijkt erop dat je onder de 1300 euro geen TV kan vinden met een goede zwartwaarden.
55" OLED moet je voor dat geld zeker kunnen vinden :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
benbaba schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:51:
Momenteel heb je een IPS tv met laag contrast en slechte local dimming. Worst case scenario dus. Best case (lcd) scenario is momenteel een VA tv met goede FALD. Daarmee zal je de beste zwaartwaarde krijgen. Blooming is alleen inherent aan local dimming. Hoe meer dimming zones en hoe beter het dimming algoritme ofwel de implementatie hoe beter het eindresultaat. Er zijn namelijk edge-leds (geweest) die beter presteren dan FALD-sets.

Kijk eens naar de XG95, XH95, U8QF of Q80R. Lees ook over local dimming, contrast en lcd-type. Prijs/technisch betreft zijn de XG95 en U8QF het meest interessant waarbij de Hisense de beste zwartwaarde zal geven gezien het aantal zones (60 vs 180). Anders inderdaad een 55 inch oled.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. helaas is een 55inch oled geen optie omdat ik op 5 meter van de tv zit. Heb je voor mij ook nog een aantal type nummers van ''goede edge leds'' die mogelijk goedkoper zijn als de FALD modellen die je hebt opgenoemd maar wel weer beter dat de tv die ik in mijn bezit heb? Of zou je adviseren om vanaf 65'' geen edge led meer te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
FeaR schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:51:
[...]

55" OLED moet je voor dat geld zeker kunnen vinden :P
De prijs van 1300 die ik noem is de prijs waar FALD TV's beginnen in tweakers pricewatch. Maar als ik naar de links kijk die benbaba heeft doorgestuurd is het sowieso handig om niet alleen naar tweakeers pricewatch te kijken.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een TV tussen de 600-900 euro. Maar als een TV van bijv 1100 mij minder irritatie gaat opleveren wil ik er zeker meer voor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Puur en alleen kijkend naar contrast en uniformiteit van zwart zal elke VA lcd beter presteren dan je huidige LG. Het native contrast zal 3 tot 5 keer hoger liggen mede doordat het licht van de backlight van nature beter geblokkeerd kan worden dan bij IPS. Dit komt donkere kamer prestaties en de uniformiteit van zwart ook ten goede. Zie bijvoorbeeld jouw tv v.s. een instap VA tv van Samsung en dan v.s. een FALD-tv (XG95).

Tv's van LG en en Philips moet je in 65'' hierom in ieder geval vermijden. De Crystal UHD-lijn (TU) van Samsung zal al beter presteren op dat gebied, maar wordt ook geleverd met PLS (IPS) panelen. Welke je krijgt weet je op voorhand niet. De (instap) QD-lijn is wel altijd VA, maar overpriced en dan is bijvoorbeeld de XG95 een beter keuze. Hisense en TCL maken vergelijkbare tv's en altijd met VA-paneel (zie bijv. bij Otto NL), zoals bijvoorbeeld de U7QF (FALD), C815 (120Hz) en ook de Panasonic GXW804 (LD).

Tegenwoordig zijn er geen edge-leds meer met echt goede local dimming. Hiervoor moet je automatisch naar FALD-sets kijken. De meeste goedkopere tv's zijn overigens direct leds zonder local dimming, niet omdat het perse beter is, maar omdat het goedkoper te fabriceren is. De mid-rangers krijgen soms edge-leds en zijn hierdoor minder diep. Prijs/technisch zijn de U7QF/U8QF en XG95 naar mijn mening de beste keuze. Blooming in bijv. de letterbox bars houd je wel, maar veel minder dan bij elke andere IPS LG.

[ Voor 3% gewijzigd door benbaba op 18-01-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serefsiz
benbaba schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:11:
Puur en alleen kijkend naar contrast en uniformiteit van zwart zal elke VA lcd beter presteren dan je huidige LG. Het native contrast zal 3 tot 5 keer hoger liggen mede doordat het licht van de backlight van nature beter geblokkeerd kan worden dan bij IPS. Dit komt donkere kamer prestaties en de uniformiteit van zwart ook ten goede. Zie bijvoorbeeld jouw tv v.s. een instap VA tv van Samsung en dan v.s. een FALD-tv (XG95).

Tv's van LG en en Philips moet je in 65'' hierom in ieder geval vermijden. De Crystal UHD-lijn (TU) van Samsung zal al beter presteren op dat gebied, maar wordt ook geleverd met PLS (IPS) panelen. Welke je krijgt weet je op voorhand niet. De (instap) QD-lijn is wel altijd VA, maar overpriced en dan is bijvoorbeeld de XG95 een beter keuze. Hisense en TCL maken vergelijkbare tv's en altijd met VA-paneel (zie bijv. bij Otto NL), zoals bijvoorbeeld de U7QF (FALD), C815 (120Hz) en ook de Panasonic GXW804 (LD).

Tegenwoordig zijn er geen edge-leds meer met echt goede local dimming. Hiervoor moet je automatisch naar FALD-sets kijken. De meeste goedkopere tv's zijn overigens direct leds zonder local dimming, niet omdat het perse beter is, maar omdat het goedkoper te fabriceren is. De mid-rangers krijgen soms edge-leds en zijn hierdoor minder diep. Prijs/technisch zijn de U7QF/U8QF en XG95 naar mijn mening de beste keuze. Blooming in bijv. de letterbox bars houd je wel, maar veel minder dan bij elke andere IPS LG.
Super bedankt voor je uitgebreide reactie!! Als ik naar de screenshots kijk is het volgens mij vooral ook de IPS paneel wat mij enorm irriteert.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1