DHCP-server wijzigen, waar moet ik rekening mee houden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op de Ziggo ConnectBox is het niet mogelijk om een DNS server in te stellen. Dat is vrij vervelend omdat ik graag tracking wil voorkomen met Pi-Hole/AdGuard.

Momenteel is mijn router de DHCP-server en deelt de IP-adressen 192.168.178.100 en verder uit.
Mijn modem/router's wifi is uitgeschakeld en ik heb Orbi's die dat doen.

Nu wil ik de DHCP-server wijzigen, bijvoorbeeld die van Synology of Pi-Hole/Adguard. Maar ik weet eigenlijk net te weinig van het dat in zijn werk gaat.
1. Krijgt de modem/router dan ook een nieuw IP-adres van de DHCP-server? Of heeft die een vast IP in die eerder genoemde 192.168.178.* range (waarschijnlijk .1).
2. Als het eerste waar is, is het dus handig om in die range te blijven? Want 192.168.1.* is dan weer lastig met subnetten (toch?).
3. Sowieso lijkt een andere range lastig, want de DHCP-server heeft natuurlijk al een IP-adres toegewezen gekregen.

Kan iemand mijn vragen beantwoorden? Ben ik verder nog iets vergeten? Of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij de configuratie van de DHCP-server geef je een range op, die die kan gebruiken.
Ik zie dat je 192.168.178.100 tot 254 hebt ingesteld.

Geef je PiHole een vast IP buiten die range, bv 192.168.178.10
Verwijs in je DHCP-server configuratie de DNS server naar dit IP adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33
Als je zo weinig verstand hebt van DHCP en netwerken zou ik er niet zo snel aan beginnen...

Wat je minimaal moet doen:
- Modem/router vast ipadres 192.168.1.1
- Ding dat DHCP gaat doen een vast ip-adres .2 (of hoger maar kleiner dan .100)
- Op je DHCP adressen uitdelen vanaf bijv. .100 (dan kun je alles eronder hard toewijzen)
- Gateway instellen naar je router (de .1)
- DHCP op je router uit!
- DHCP op je "ding" aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Laat ik voorop stellen dat ik er wel verstand van heb, maar de gevolgen niet allemaal kan overzien.

@desmond
Mijn Ziggo Connectbox heeft inderdaad die range nu ingesteld.
- Die neem ik dus over op de andere DHCP-server?
- Als ik in de nieuwe DHCP-server MAC-IP binding vast instel, krijgen ze ook die IP-adressen terug.

@jongetje
- Ik kan mijn Connect Box volgens mij geen vast IP geven, althans dat zie ik er in de instellingen niet bij staan. Behoud die zijn IP adres (ook na een reboot)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33
Als je het ip-adres van de connectbox niet kunt wijzigen dan moet je alles in die range zetten in je DHCP server. De connectbox zal met DHCP uit wel een vast ipadres houden neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
ZiggoConnectbox
|
ORBI
-> DHCP Syno
-> PiHole.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_w7tG8Xh4vwBC-tjiSOHwPqxeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqmLazI06yqXtoZPpNwMjf2v.png?f=fotoalbum_large

Je moet de ZiggoConnectbox in Bridged modus laten zetten door Ziggo.
Met de gele connector verbind je de Orbi aan de ZiggoConnectbox.
Orbi: WAN config op DHCP
Orbi: LAN config: stel IP nummer in op 192.168.178.1

DHCP Syno: Default gateway 192.168.178.1, rest als eerder gemeld
PiHole : DNS servers 8.8.8.8 en 1.1.1.1 om mee te beginnen (Unbound kan je later doen)

Bovenstaand is hoe ik het heb gedaan. DHCP op Syno gaf stabieler resultaat dan DHCP op (Asus) Mesh router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
desmond schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:01:
ZiggoConnectbox
|
ORBI
-> DHCP Syno
-> PiHole.

[Afbeelding]

Je moet de ZiggoConnectbox in Bridged modus laten zetten door Ziggo.
Met de gele connector verbind je de Orbi aan de ZiggoConnectbox.
Orbi: WAN config op DHCP
Orbi: LAN config: stel IP nummer in op 192.168.178.1

DHCP Syno: Default gateway 192.168.178.1, rest als eerder gemeld
PiHole : DNS servers 8.8.8.8 en 1.1.1.1 om mee te beginnen (Unbound kan je later doen)

Bovenstaand is hoe ik het heb gedaan. DHCP op Syno gaf stabieler resultaat dan DHCP op (Asus) Mesh router.
Ik heb net de ConnectBox uit Bridge gehaald vanwege problemen. Dus dat doe ik niet.
Maar ik kan de DHCP-server van de router wel uitzetten natuurlijk!

Het is mij alleen even niet duidelijk of de router een hardcoded IP-adres heeft (192.168.178.1), of ik die in de range moet meegeven en of er iets kan gebeuren waardoor ik niet meer bij de ConnectBox kan komen.

Volgens mij kun je bij de DHCP-server van de Synology wel al vooraf IP-binding toevoegen. Dus dan voorkom ik dat alle IP-adressen weer wijzigen. Zo kan ik de Syno én de modem/router ook een "vast" IP-adres geven natuurlijk. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
De Connectbox als client van de Syno DHCP server? Ik weet niet of het gaat werken.
Ik kan alleen aangeven hoe ik de boel (goed) werkend heb gekregen. Gebrek aan debug mogelijkheden van de Connectbox en de Syno, gecombineerd met mijn gebrek aan kennis; ik kan je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Dan hoop ik dat er nog iemand is die het wel kan 😉 haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Die Ziggo Connectbox blijft volgens mij het Ip adres 192.168.178.1 houden als je zijn DHCP server uitzet.
Ofwel hij doet zelf een dhcp request, dat moet je gewoon even testen.

Als hij gewoon 192.168.178.1 houd, kun je het beste de dhcp server die je wilt gaan gebruiken ook in die reeks te houden maar dan beginnend op 192.168.178.2
Als die Connectbox op een dhcp request reageert dan moet je er voor zorgen dat hij altijd hetzelfde ipadres krijgt (dus ook 192.168.178.1)

Je moet die Connectbox als default gateway blijven gebruiken en en ook als DNS server voor je die DHCP server en die Adguard.
Die Adguard zal dan zelf DNS server voor je client worden en op zijn beurt weer de Connectbox als DNS server gebruiken die op zijn beurt de DNS servers van Ziggo gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:54
De Connectbox moet een vast IP ingesteld krijgen, want anders krijg je een soort van kip-ei probleem.

De DHCP server moet weten welke IP de gateway (Connectbox) heeft voor het uitgeven van IPs.
De Connectbox heeft geen IP totdat hij die heeft gekregen van de DHCP server.

Ik geloof ook niet dat je de Connectbox een IP voor zijn LAN kant kan laten ophalen via DHCP, dus laat die lekker 192.168.178.1 zijn. Vanuit praktisch oogpunt is het ook praktisch om je DHCP een vast IP te geven, zodat die altijd zijn netwerk up krijgt.

Dus de stappen van @jongetje zijn precies het minimale wat nodig is om te doen wat jij wil. Waar loop jij daar vast in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je kan het IP adres wijzigen door als DHCP aan staat eerst de range te wijzigen naar de gewenste en daarna DHCP uitzetten dan blijft hij zijn IP in die range als vast IP adres houden.
Bij mij draait het zo en ik zit niet meer in de standaard 178 range want dat is soms onhandig met VPN.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Hmm, dat was een leuk avontuur. DHCP van Ziggo uit, die van Synology aan. Foutmelding (moest opnieuw inloggen).
- Mijn Macbook had geen wifi meer.
- Mijn iPad had nergens last van.
- De thermostaat zei dat er geen wifi netwerk was.

Uiteindelijk met een Windows PC, met kabel terug in het modem, handmatig IP-adres en ik kon de Ziggo DHCP weer aanzetten...

Dit zijn de instellingen van de DHCP van Ziggo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qznqEPF0hLi7Ao_dfA7LqVD_i8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7e10IGWiRGhr23mGq5IZf1M6.png?f=user_large

En dit had ik bij Synology, inclusief een hele rij DHCP-bindings, een op een overgenomen van Ziggo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRhzpZYgIQXTc-D9WUJ9qv0wgk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBxxT5NxEyUbD04OHUsSF0XF.png?f=fotoalbum_large

Wat deed ik fout?

[ Voor 6% gewijzigd door iAR op 19-01-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Op zich zou het moeten werken maar ik gok dat het met de DNS mis gaat. Wat is de DNS server van de Synology en draait hij ook daadwerkelijk zelf DNS?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:08:
Op zich zou het moeten werken maar ik gok dat het met de DNS mis gaat. Wat is de DNS server van de Synology en draait hij ook daadwerkelijk zelf DNS?
Dat gebeurde niet, ik kreeg een random IP-adres. Windows vertelde ook dat er geen toegewezen adres was.
AdGuard loopt in een Docker, dus die zit op het zelfde IP als de DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Dan is de DHCP server van de Synology niet gestart. Hoe ziet je netwerk er verder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:19:
Dan is de DHCP server van de Synology niet gestart. Hoe ziet je netwerk er verder uit?
Dat moet haast, als de instellingen niet fout staan. Ik kreeg een foutmelding (beetje vaag) maar hij leek het wel te doen. Ik neem aan dat reboots niet nodig zijn.
Ik begreep verder dat een DHCP server gewoon dommig is. Deelt een nieuw IP-adres toe als er een nieuw apparaat zichtbaar is. Behalve als dat apparaat op de lijst staat met een IP-binding.

> Ziggo Connect Box (als modem/router) > Orbi Router - Orbi Satelliet (als access points)
Met een stuk of 7 apparaten bedraad. En 20 stuks wifi.

Ziggo is nu DHCP server, deelt ze uit zoals je ziet in het vorige screenshot. Ik begreep van de Ziggo community dat dit apparaat altijd 192.168.178.1 behoudt.
Er zijn 12 apparaten met een IP-binding. Ik heb de lijst van de Ziggo modem overgenomen in mijn NAS.
Verder zitten er geen ingewikkelde zaken in mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Mijn Ziggo Connectbox staat op 192.168.200.1 dus kan wel degelijk.Een DHCP server is niet dom maar reageert op een DHCP request die een device uitstuurt bij het verbinden met een nieuw netwerk en op het moment dat de leasetime verlopen is.
Als ik het zo lees is de Orbi misschien de schuldige hoe die 7 bedrade apparaten? Hoe zit alles aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:41:
Als ik het zo lees is de Orbi misschien de schuldige hoe die 7 bedrade apparaten? Hoe zit alles aangesloten?
Hoezo is de Orbi de schuldige?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Connectbox (Modem/Router)
- Apple TV
- Orbi (Access Point)
  - Switch
    - Pi
    - NAS (zou moeten dienen als DHCP, en in docker: AdGuard Home)
  - Orbi Satalliet
    - Hue Bridge
    - PC

[ Voor 9% gewijzigd door iAR op 21-01-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Als je die Orbi in Router mode hebt staan wat de default is dan heeft die zelf een dhcp server aan boord die ip adressen uit een eigen subnet uitdeelt aan alles wat er achter hangt (dus al je wifi)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:26:
Als je die Orbi in Router mode hebt staan wat de default is dan heeft die zelf een dhcp server aan boord die ip adressen uit een eigen subnet uitdeelt aan alles wat er achter hangt (dus al je wifi)
De Orbi staat niet in router maar in AP mode.
En het probleem was dat er géén IP-adressen uitgedeeld werden.

[ Voor 8% gewijzigd door iAR op 21-01-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wat gebeurt er als je een laptop aan de switch hangt krijgt die dan wel een IP adres? Zo ja dan doet de Orbi toch iets zo nee dan weet je zeker dat er iets mis is met de Synology zijn DHCP server.

Pagina: 1