Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:33
Voor het automatiseren van bepaalde taken binnen mijn eigen administratie en die van mijn gezin ben ik opzoek naar een bank met een API of een algemene API die toegang verleend tot mijn huidige banken (SNS Bank en ING), zoals de op de Europese PSD2 gebaseerde API.

Ik vind het leuk om mij bezig te houden met dit soort dingen, dus het is puur hobbymatig. Daarnaast denk ik dat het voor ons ook echt efficiënter zal zijn als ik (na enige controle via een eigen interface) betalingen kan doen en transacties uit kan lezen. Ik heb geen bedrijf en ben ook niet van plan er één op te zetten.

Mijn zoektocht tot dusver:
  • Ik heb contact gehad met mijn banken, maar ze geven aan geen API te hebben die toegankelijk is voor privégebruik.
  • PSD2 begint langzaam groot te worden, maar de API is helaas ook niet te gebruiken voor consumenten.
  • Ik had gehoopt een soort broker te vinden die met zijn eigen licentie een API aanbiedt die toegang verleent tot deze banken. Ik ben uitgekomen op Nordigen, maar mijn use case past niet binnen het profiel klanten die ze nu willen aantrekken. Ze zoeken alleen zakelijke gebruikers.
  • Daarnaast is Ponto op mijn pad gekomen. Je raadt het al: alleen voor zakelijk gebruik. Daarnaast vind ik ze vrij prijzig.
Voor zover ik weet heeft alleen Bunq een API, maar ik vind € 7,99 p/m voor een account best prijzig. Al lijkt dit mijn enige optie te zijn als ik dit echt graag wil.

Zijn er mensen die een integratie met hun bank hebben gebouwd? Klopt het dat er momenteel niks op de markt is dat bruikbaar, betrouwbaar en redelijk geprijsd is? Mis ik niet iets, of is het echt zo slecht gesteld met de banken dat ze hier geen heil in zien?

[ Voor 0% gewijzigd door delta1 op 18-01-2021 16:12 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via delta1 op 12-02-2021 20:51)

• volcurd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 02:01
Salt Edge is al genoemd, maar er zijn andere diensten die APIs van banken aggregeren. Kijk eens naar Plaid: https://dashboard.plaid.com/signup?email=&referrer_url=

Daar ben ik zelf mee aan het rommelen om transacties van ING naar een Heroku appje te krijgen om die vervolgens naar YNAB te sturen.

Production access kost geld, maar je kan 5 bankrekeningen koppelen in een development tier waarvan ze zelf zeggen dat het 'free forever' is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 13:43
Hoe ver wil je gaan met het bijhouden van de administratie? Vooral op het vlak van automatiseren. Er zijn wel een aantal gratis oplossingen hiervoor te vinden:

- Firefly: kan je budgetten, categorieën van uitgaven etc. in toevoegen.
- Grip app van ABN Amro: gebruik ik zelf om mijn uitgaven, per maand vooral, bij te houden. Het geeft je daarnaast ook erg makkelijk overzicht op je abonnementen bijvoorbeeld. Je kan er makkelijk meerdere rekeningen (van verschillende banken) aan koppelen.

Ik gebruik de Grip app het meeste om mijn inkomsten en uitgaven per maand bij te houden. Het geeft je een goed inzicht wat je, per categorie, uit geeft. In de app kan je ook makkelijk budgetten maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Panini op 18-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

De Salt Edge API van Spectre is er ook nog, maar die kost wel serieus knaken.

Qua banken met een consumenten API moet je bij bunq zijn. De rest heeft het nog niet.

Ik heb ook nog geen product gezien dat een soort tussen-API levert naar X banken toe. Zou wel een gouden markt zijn al zal je maar weinig klanten hebben. Plus, een eIDAS PSD2 certificaat is ook super duur dus ook dat zal goud kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
Met een zakelijke rekening kan je een export draaien.
Bijvoorbeeld bij knab:
- MT-940 formaat
- CSV
- Excel

Er zijn ook boekhoudpakketten die een integratie hebben, maar denk niet dat je dat zomaar gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Panini schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:37:
Hoe ver wil je gaan met het bijhouden van de administratie? Vooral op het vlak van automatiseren. Er zijn wel een aantal gratis oplossingen hiervoor te vinden:

- Firefly: kan je budgetten, categorieën van uitgaven etc. in toevoegen.
- Grip app van ABN Amro: gebruik ik zelf om mijn uitgaven, per maand vooral, bij te houden. Het geeft je daarnaast ook erg makkelijk overzicht op je abonnementen bijvoorbeeld. Je kan er makkelijk meerdere rekeningen (van verschillende banken) aan koppelen.

Ik gebruik de Grip app het meeste om mijn inkomsten en uitgaven per maand bij te houden. Het geeft je een goed inzicht wat je, per categorie, uit geeft. In de app kan je ook makkelijk budgetten maken.
Bedankt voor de suggesties. Dit lijkt mij zeker waardevol voor de meeste mensen, maar ik merk dat ik met zulke apps vaak toch tegen beperkingen aanloop. Wat als ik bijvoorbeeld een overzicht wil hebben van uitgaven per week/maand per supermarkt? De vraag is inderdaad: hoe ver wil je gaan? Wellicht wil ik ver gaan. Maar het is ook een hobby om dit soort dingen te bouwen, de data te analyseren en zo nieuwe inzichten te bedenken.

Daarnaast vind ik het prettig als mijn gegevens niet bij een derde terecht komen. Als ik ABN Amro toegang verleen mogen ze mijn gegevens tot op zekere hoogte analyseren. Dat heb ik liever niet tenzij ik *exact* weet hoe ze met mijn data omgaan.
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:39:
De Salt Edge API van Spectre is er ook nog, maar die kost wel serieus knaken.

Qua banken met een consumenten API moet je bij bunq zijn. De rest heeft het nog niet.

Ik heb ook nog geen product gezien dat een soort tussen-API levert naar X banken toe. Zou wel een gouden markt zijn al zal je maar weinig klanten hebben. Plus, een eIDAS PSD2 certificaat is ook super duur dus ook dat zal goud kosten.
Blijkbaar is er wel geld mee te verdienen want Ponto heeft zulke diensten. :) Maar het vereist helaas een BTW-nummer of een ondernemingsnummer.
com2,1ghz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:54:
Met een zakelijke rekening kan je een export draaien.
Bijvoorbeeld bij knab:
- MT-940 formaat
- CSV
- Excel

Er zijn ook boekhoudpakketten die een integratie hebben, maar denk niet dat je dat zomaar gaat krijgen.
Exports kan ik momenteel ook draaien bij mijn banken, maar vereist nog steeds wat handmatige handelingen. Toegegeven, het is een kleine moeite. Maar iets wat wellicht toch automatisch kan. :D

Dus ik ben bang dat ik voor nu geen andere keuze heb dan elke maand exports draaien en deze door een zelf gemaakte molen te gooien. Helaas mis ik dan nog steeds de mogelijkheid om vanuit mijn boekhouding betalingen te doen. Dat is dan wel echt een USP voor Bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 13:43
delta1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Bedankt voor de suggesties. Dit lijkt mij zeker waardevol voor de meeste mensen, maar ik merk dat ik met zulke apps vaak toch tegen beperkingen aanloop. Wat als ik bijvoorbeeld een overzicht wil hebben van uitgaven per week/maand per supermarkt? De vraag is inderdaad: hoe ver wil je gaan? Wellicht wil ik ver gaan. Maar het is ook een hobby om dit soort dingen te bouwen, de data te analyseren en zo nieuwe inzichten te bedenken.

Daarnaast vind ik het prettig als mijn gegevens niet bij een derde terecht komen. Als ik ABN Amro toegang verleen mogen ze mijn gegevens tot op zekere hoogte analyseren. Dat heb ik liever niet tenzij ik *exact* weet hoe ze met mijn data omgaan.

[...]

Exports kan ik momenteel ook draaien bij mijn banken, maar vereist nog steeds wat handmatige handelingen. Toegegeven, het is een kleine moeite. Maar iets wat wellicht toch automatisch kan. :D

Dus ik ben bang dat ik voor nu geen andere keuze heb dan elke maand exports draaien en deze door een zelf gemaakte molen te gooien. Helaas mis ik dan nog steeds de mogelijkheid om vanuit mijn boekhouding betalingen te doen. Dat is dan wel echt een USP voor Bunq.
In dat geval zal de Grip app inderdaad afvallen voor jou (vanwege privacy oogpunt). Maar ik denk dat de Firefly optie dan wel wat is voor je. Vooral omdat je hierbij alles zelf in beheer hebt.

Je zou, afgaande op jouw voorbeeld hierboven, uitgaven bij winkel X dan een tag kunnen geven. Vervolgens kan je die per week/maand/kwartaal ordenen en zien wat daarbij de uitgave zijn.

Imports kan je dan eventueel automatiseren. Maar hierboven lees ik dat je eventueel ook betalingen zou willen doen, en dat kan er weer niet mee.

Een betaald pakket, zoals hierboven aangekaart, zal dan toch echt afgenomen moeten worden. Of zoiets zoals Exact oid. Maar dan wegen de kosten niet op tegen de baten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:20
Ik zie een retail API bij de grote banken niet zo snel gebeuren. Het zet weer een deurtje open voor phishers om bij ontwetende consumenten een API key af te troggelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 20:49

igmar

ISO20022

delta1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:30:
Voor het automatiseren van bepaalde taken binnen mijn eigen administratie en die van mijn gezin ben ik opzoek naar een bank met een API of een algemene API die toegang verleend tot mijn huidige banken (SNS Bank en ING), zoals de op de Europese PSD2 gebaseerde API.

Ik vind het leuk om mij bezig te houden met dit soort dingen, dus het is puur hobbymatig. Daarnaast denk ik dat het voor ons ook echt efficiënter zal zijn als ik (na enige controle via een eigen interface) betalingen kan doen en transacties uit kan lezen. Ik heb geen bedrijf en ben ook niet van plan er één op te zetten.

Mijn zoektocht tot dusver:
  • Ik heb contact gehad met mijn banken, maar ze geven aan geen API te hebben die toegankelijk is voor privégebruik.
  • PSD2 begint langzaam groot te worden, maar de API is helaas ook niet te gebruiken voor consumenten.
  • Ik had gehoopt een soort broker te vinden die met zijn eigen licentie een API aanbiedt die toegang verleent tot deze banken. Ik ben uitgekomen op Nordigen, maar mijn use case past niet binnen het profiel klanten die ze nu willen aantrekken. Ze zoeken alleen zakelijke gebruikers.
  • Daarnaast is Ponto op mijn pad gekomen. Je raadt het al: alleen voor zakelijk gebruik. Daarnaast vind ik ze vrij prijzig.
Voor zover ik weet heeft alleen Bunq een API, maar ik vind € 7,99 p/m voor een account best prijzig. Al lijkt dit mijn enige optie te zijn als ik dit echt graag wil.

Zijn er mensen die een integratie met hun bank hebben gebouwd? Klopt het dat er momenteel niks op de markt is dat bruikbaar, betrouwbaar en redelijk geprijsd is? Mis ik niet iets, of is het echt zo slecht gesteld met de banken dat ze hier geen heil in zien?
PSD2 API's hebben stricte eisen voor gebruiken, en als consument kun je daar niet aan voldoen. Verder zitten banken ook niet te wachten op allerlei consumenten die met API's gaan zitten spelen. De regelgeving van PSD2 is vrij stict, en banken hebben een vergaande verantwoordelijkheid.

In het kort : Niet mogelijk voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:10

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Misschien niet de meest fancy oplossing, maar kun je bij je bank niet periodiek een CSV downloaden met alle transacties? Dit downloaden kun je automatiseren met bijvoorbeeld iets als Selenium. Daarna ga je automatisch die CSV's importeren in je eigen database. En vanaf dat punt heb je gewoon een leuke berg data om mee te spelen.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:19

ilm

Ik kan me wel voorstellen dat banken niet zitten te wachten op het veiligheidsrisico dat daarbij komt kijken.

Het beste is een bank te zoeken die een deftige export voorziet. ING België is dat alleszins niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delta1
Ik wil graag reageren op iedereen, dus het wordt een lange post.
Panini schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:21:
[...]

In dat geval zal de Grip app inderdaad afvallen voor jou (vanwege privacy oogpunt). Maar ik denk dat de Firefly optie dan wel wat is voor je. Vooral omdat je hierbij alles zelf in beheer hebt.

Je zou, afgaande op jouw voorbeeld hierboven, uitgaven bij winkel X dan een tag kunnen geven. Vervolgens kan je die per week/maand/kwartaal ordenen en zien wat daarbij de uitgave zijn.

Imports kan je dan eventueel automatiseren. Maar hierboven lees ik dat je eventueel ook betalingen zou willen doen, en dat kan er weer niet mee.

Een betaald pakket, zoals hierboven aangekaart, zal dan toch echt afgenomen moeten worden. Of zoiets zoals Exact oid. Maar dan wegen de kosten niet op tegen de baten.
Ik ben niet zo zeer opzoek naar tooling, want die heb ik zelf al ingericht. Dat gezegd hebbende, ik heb Firefly III eens beter bekeken en het ziet er interessant uit. Het heeft zelfs een integratie met een aantal (internationale) banken die een API aanbieden en het heeft mooie import mogelijkheden voor banken zonder API. Ik ga het eens testen. :+
retoohs schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:13:
Ik zie een retail API bij de grote banken niet zo snel gebeuren. Het zet weer een deurtje open voor phishers om bij ontwetende consumenten een API key af te troggelen.
Deze snap ik niet. Je kunt als bank een API hebben die direct gekoppeld is aan het account van de developer. Hiermee kan de developer transacties inzien en betalingen doen via zijn eigen rekeningen. Ik zie niet in hoe dit vatbaar is voor phishing.

Aan de andere kant kun je een publieke API uitbrengen die met een consensus scherm van de banken zelf werken, waarin uitgelegd staat waar je toestemming voor geeft en wat eventuele ware intenties van phishers aan het licht brengt.

Maar goed, ik kan mij voorstellen dat men hier niet aan wil beginnen. Het werkt overigens wel op deze manier met PSD2, maar daar zitten inderdaad hoge eisen aan zoals igmar al aangeeft.

Deze angst begrijp ik wel omdat we het over geld en hoogstgevoelige informatie hebben. Waar ik voor pleit is een API om enkel toegang te krijgen tot mijn eigen gegevens. Bunq heeft dat en lijkt het goed te doen. Jammer dat traditionele banken dit (nog) niet inzien.
igmar schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:35:
[...]

PSD2 API's hebben stricte eisen voor gebruiken, en als consument kun je daar niet aan voldoen. Verder zitten banken ook niet te wachten op allerlei consumenten die met API's gaan zitten spelen. De regelgeving van PSD2 is vrij stict, en banken hebben een vergaande verantwoordelijkheid.

In het kort : Niet mogelijk voor particulieren.
En die eisen zijn niet meer dan terecht. :) Ik ben ook niet op zoek naar PSD2 toegang waarmee ik toestemming vraag van een ander om zijn gegevens in te zien. Een soortgelijke API waarbij ik toegang heb tot mijn eigen gegevens is een heel normaal verzoek naar mijn mening. Afijn, zie mijn reactie hierboven.
Ruud2001 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:25:
Misschien niet de meest fancy oplossing, maar kun je bij je bank niet periodiek een CSV downloaden met alle transacties? Dit downloaden kun je automatiseren met bijvoorbeeld iets als Selenium. Daarna ga je automatisch die CSV's importeren in je eigen database. En vanaf dat punt heb je gewoon een leuke berg data om mee te spelen.
Wat een creatieve oplossing! :D Ik zou eens moeten kijken hoe haalbaar dit is voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:05
delta1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:27:
Ik wil graag reageren op iedereen, dus het wordt een lange post.

[...]

Deze snap ik niet. Je kunt als bank een API hebben die direct gekoppeld is aan het account van de developer. Hiermee kan de developer transacties inzien en betalingen doen via zijn eigen rekeningen. Ik zie niet in hoe dit vatbaar is voor phishing.

[..]
Niet? even een simplistisch voorbeeld:

Bank y geeft Api x uit. Daarvoor heb je om tokens te genereren het volgende nodig
  • Client id
  • Client secret
daarmee genereer je via een consent een
  • auth key
  • refresh key
Pietje bouwt een leuke app en zet deze op een publieke github/lab repo. Auth key is half jaar geldig ( om maar wat te noemen) tot er een nieuwe key wordt gegenereerd. Jantje zoekt een beetje op github naar een app voor bank y en hey ziet die repo van pietje.. Jantje start hem op en krijgt data van Pietje (want keys zijn nog geldig..). Pietje weet dat er iets mis is want zijn key is ongeldig verklaard -> Daar gaat je beveiliging.

Dus ja het is natuurlijk in dit voorbeeld krom dat een auth key nogal lang mee gaat en dat Pietje zijn keys op github/lab zet maar dat soort dingen gebeuren. Ik snap wel dat banken er niet heel happig op zijn om jan en alleman met hun producten aan de haal te laten gaan...

[ Voor 22% gewijzigd door Webgnome op 19-01-2021 09:01 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
Ruud2001 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:25:
Het probleem is alleen het inloggen met Selenium. Ik denk niet dat veel banken nog zonder 2 factor authenticatie werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Webgnome schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 06:47:
[...]

Niet? even een simplistisch voorbeeld:

Bank y geeft Api x uit. Daarvoor heb je om tokens te genereren het volgende nodig
  • Client id
  • Client secret
daarmee genereer je via een consent een
  • auth key
  • refresh key
Pietje bouwt een leuke app en zet deze op een publieke github/lab repo. Auth key is half jaar geldig ( om maar wat te noemen) tot er een nieuwe key wordt gegenereerd. Jantje zoekt een beetje op github naar een app voor bank y en hey ziet die repo van pietje.. Jantje start hem op en krijgt data van Pietje (want keys zijn nog geldig..). Pietje weet dat er iets mis is want zijn key is ongeldig verklaard -> Daar gaat je beveiliging.

Dus ja het is natuurlijk in dit voorbeeld krom dat een auth key nogal lang mee gaat en dat Pietje zijn keys op github/lab zet maar dat soort dingen gebeuren. Ik snap wel dat banken er niet heel happig op zijn om jan en alleman met hun producten aan de haal te laten gaan...
Dit vind ik wel wat ver gezocht want dit voorbeeld kan op elke API slaan. Zo kan een Google zijn API's ook wel dichtgooien toch? Banken zijn voorzichtig en daar heb ik begrip voor. Maar er lopen veel creatieve koppen rond op deze aarde. Hier zijn toch wel oplossingen voor?
retoohs schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:38:
[...]

Het probleem is alleen het inloggen met Selenium. Ik denk niet dat veel banken nog zonder 2 factor authenticatie werken.
Exact de reden waarom ik wilde uitzoeken hoe haalbaar dit is. Dat gaat lastig worden zonder handmatige interventie ben ik bang.

Verder ben ik nog een alternatief tegengekomen in een 8 jaar oud topic: alerts instellen bij je bank zodat je een mail krijgt bij elke transactie boven de € 0,-. De mailbox lees (scrape) je uit en schrijf je weg naar je database. Als de opbouw van zo'n mail verandert ben je wel de pineut. Dus het is niet de meest chique oplossing, maar het is iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
delta1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:33:
[...]
Verder ben ik nog een alternatief tegengekomen in een 8 jaar oud topic: alerts instellen bij je bank zodat je een mail krijgt bij elke transactie boven de € 0,-. De mailbox lees (scrape) je uit en schrijf je weg naar je database. Als de opbouw van zo'n mail verandert ben je wel de pineut. Dus het is niet de meest chique oplossing, maar het is iets.
Ook creatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Heb je al gekeken of het mogelijk is bij transferwise/ N26/revolut etc. ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• volcurd
Salt Edge is al genoemd, maar er zijn andere diensten die APIs van banken aggregeren. Kijk eens naar Plaid: https://dashboard.plaid.com/signup?email=&referrer_url=

Daar ben ik zelf mee aan het rommelen om transacties van ING naar een Heroku appje te krijgen om die vervolgens naar YNAB te sturen.

Production access kost geld, maar je kan 5 bankrekeningen koppelen in een development tier waarvan ze zelf zeggen dat het 'free forever' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Helaas biedt ING geen e-mail notificaties aan, maar gaat alles via pushnotificaties via de ING app. Ergens wel te begrijpen, maar dit valt dus af. :/
thlst schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:20:
Heb je al gekeken of het mogelijk is bij transferwise/ N26/revolut etc. ?
Volgens mij zijn dit geen officiële banken of banken zonder API toegankelijk voor particulieren voor zover ik kan zien. Mijn voorkeur ligt bij een Nederlandse bank met dus een Nederlandse banklicentie. Had ik even moeten vermelden.
volcurd schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:44:

Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in de Spectre API van Salt Edge. Volgens de documentatie van de eerdergenoemde Firefly III tool is het mogelijk om gebruik te maken van hun Free tier. En als ik op hun website kijk betekent dat: gratis te gebruiken tot 100 'connecties', waar ze volgens mij rekeningen mee bedoelen.

Als dit kosteloos gebruikt kan worden moet ik mij ook nog eens in hun voorwaarden verdiepen om te kijken hoe ze omgaan met vergaarde data. Als dat goed zit, zou dit ruimschoots voldoende zijn voor mijn doel, al zullen betalingen nog wel handmatig gedaan moeten worden. Dat dat geen reële wens is heb ik mij al een beetje bij neergelegd.

Desalniettemin is het goed om alternatieven te hebben, en ga ik mij ook zeker verdiepen in Plaid. Dank voor de suggestie! :)

[ Voor 7% gewijzigd door delta1 op 20-01-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volcurd
Salt Edge heb ik ook geprobeerd, en waar ze aanvankelijk wel wat toegevender waren met hun development tier (ik kwam inderdaad ook via die 100 connections die genoemd werden in het Firefly topic bij Salt Edge), hebben ze dat later beperkt naar 90 dagen toegang tot de gratis variant.

Later heb ik nogmaals toegang aangevraagd en kreeg ik account managers op m'n dak om te vragen wat mijn plannen waren. Ik denk dat ze bij Salt Edge je graag naar de betaalde tier willen krijgen :)

Btw, Plaid wordt ook gebruikt door YNAB, maar daar bieden ze alleen Amerikaanse banken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Dat is dan weer minder. :/ Eerder werd gezegd dat Salt Edge 'serieus knaken' zou kosten. Zijn er vanuit Salt Edge prijzen genoemd naar jou? Ik vind het niet erg om er iets voor neer te leggen, maar het moet wel betaalbaar blijven.

Maar als Plaid gratis is tot 5 bankrekeningen, is de keuze weer makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

delta1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Dit vind ik wel wat ver gezocht want dit voorbeeld kan op elke API slaan. Zo kan een Google zijn API's ook wel dichtgooien toch? Banken zijn voorzichtig en daar heb ik begrip voor. Maar er lopen veel creatieve koppen rond op deze aarde. Hier zijn toch wel oplossingen voor?
Op zich valt er wel wat op te bedenken, al zie je dat Google er ook moeite mee heeft en dingen dicht zet. Bij Google is de "cat already out of the bag" en is het moeilijk om dat ongedaan te maken. Ze worden wel steeds strenger met die toegang.

Los van de toegang en het verlies van tokens in GitHub repositories, is het voor banken wel een serieus probleem als ze alleen nog maar dienstenleverancier worden. Alleen maar databaseje spelen terwijl de klant fröbelt in de applicatie van een ander. Hoe kan je dan je producten nog verkopen?

Grootste nachtmerrie van een bank is natuurlijk dat een slimme app-bouwer een app dusdanig bouwt dat de bank helemaal transparant wordt. Heb je morgenochtend ineens een andere spaarrekening vanwege betere rente en je geld is ook alvast verhuisd. Je hypotheek komt bij ABN vandaan, je spaart bij de Rabo (deze week) en je lening zit bij ING.

Niet voor niets dat de apps van banken tegenwoordig steeds meer productreclame en "shops" bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
delta1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:30:

Ik heb het ooit geautomatiseerd toen mijn bank (SNS) nog username/password inlog had. Je kon dan de HTML parsen en dat importeren in je tooling. En dat dan scripten.

Helaas ging dat niet meer. Ik heb die logica nog geprobeerd om te zetten naar een oplossing gebaseerd op Javascript en Tampermonkey extensie. Dus op het moment dat ik inlog via de website en naar de transactielijst ga, dan upload 'ie die HTML naar een eigen webserver alwaar het dan weer wordt geïmporteerd.

Dat blijkt ook niet heel erg stabiel te zijn. Maar ik ben nu over op Firefly en eerlijk gezegd ben ik nu weer aan het handmatig importeren (copy/paste) en dat bevalt ook wel, omdat Firefly op zich wel wat automatiseren aanbiedt... dus meestal hoef ik alleen maar omschrijving, bedrag en bron/doelrekening in tev voeren en dan wordt het netjes aan een categorie en/of budget gehangen.

Maar een read only API zou zeer welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 08:39
Ik heb zelf Ponto draaien. Eerst aangemaakt voor mijn zakelijke rekening, maar er is niets wat je tegenhoudt om een privérekening te registreren zover ik weet. Al is het maar omdat ik de gegevens van mijn privérekening ook via Ponto binnenhaal. Beide rekeningen lopen via ING en bij beide kon ik Ponto binnen een minuut activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
StefanVerkerk schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:44:
Ik heb zelf Ponto draaien. Eerst aangemaakt voor mijn zakelijke rekening, maar er is niets wat je tegenhoudt om een privérekening te registreren zover ik weet. Al is het maar omdat ik de gegevens van mijn privérekening ook via Ponto binnenhaal. Beide rekeningen lopen via ING en bij beide kon ik Ponto binnen een minuut activeren.
Bij het aanmelding bij Ponto wordt mijn BTW-nummer of bedrijfsnummer gevraagd. Helaas heb ik dit niet, en voel er ook niet veel voor om er 1 te fabriceren. Ik heb ze gecontacteerd, maar ze geven aan hun diensten enkel open te stellen voor bedrijven. Wel zeggen ze precies hetzelfde als jij: privérekeningen kunnen gekoppeld worden.

Maar ik heb inmiddels Plaid volledig draaien op mijn ING rekeningen en het werkt aardig goed. Helaas wordt alle informatie in 1 omschrijving gegooid bij ING transacties, dus het vereist wat creativiteit van mijn kant om alle nodige gegevens eruit te vissen. Daarnaast zijn veel Europese banken momenteel niet te koppelen dankzij de Brexit. Daarom zijn ze druk bezig om een Nederlandse PSD2 licentie te krijgen zodat ze ook Eropese banken toegang kunnen geven. Naar verwachting kan ik eind deze maand ook mijn SNS rekeningen koppelen.

Omdat mijn vraag ging over een bank API en Plaid deze biedt, accepteer ik @volcurd's bericht als antwoord.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Afaik is er geen NL bank die aan consumenten dergelijke data uitzet.
Zo ook deze niet:
Pre-requisite to consume PSD2 APIs in the production environment
You must be registered with a National Competent Authority (NCA, or Regulator) as Account Information Service Provider (AISP) and/or Account Servicing Payment Service Providers (ASPSP) and/or Payment Initiation Services Provider (PISP).
You must have the PSD2 eIDAS certificates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnonymous
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-05 15:19
delta1 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Maar ik heb inmiddels Plaid volledig draaien op mijn ING rekeningen en het werkt aardig goed. Helaas wordt alle informatie in 1 omschrijving gegooid bij ING transacties, dus het vereist wat creativiteit van mijn kant om alle nodige gegevens eruit te vissen. Daarnaast zijn veel Europese banken momenteel niet te koppelen dankzij de Brexit. Daarom zijn ze druk bezig om een Nederlandse PSD2 licentie te krijgen zodat ze ook Eropese banken toegang kunnen geven. Naar verwachting kan ik eind deze maand ook mijn SNS rekeningen koppelen.

Omdat mijn vraag ging over een bank API en Plaid deze biedt, accepteer ik @volcurd's bericht als antwoord.
Ik krijg Plaid maar niet aan de praat. Quickstart in sandbox werkt, maar in development/production blijf ik errors krijgen? Lokaal of anders?

Werkt het stabiel na al die maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
arnonymous schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:56:
[...]

Ik krijg Plaid maar niet aan de praat. Quickstart in sandbox werkt, maar in development/production blijf ik errors krijgen? Lokaal of anders?

Werkt het stabiel na al die maanden?
Ik had ING destijds aan de praat gekregen. Helaas heb ik bij ING niet mijn hoofdrekening, waar ik juist integratie mee zocht. Na weken elke dag tevergeefs de status van mijn hoofd bank te checken, heb ik de ontwikkeling op dat moment geparkeerd.

Volgens mij zijn ze inmiddels allemaal weer in de lucht. Ik denk er nog regelmatig aan, dus ik pak het nog wel weer een keer op.

Ik kan niks zeggen over de stabiliteit omdat ING vooral een test was om te zien of het werkte. En het ligt dus niet meer vers op het geheugen. Maar waar loop je op vast? Wat voor error(s) krijg je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Update in 2024 voor mensen die een soortgelijke zoektocht starten:

Plaid biedt geen development-omgeving meer aan. De productie-omgeving zou in bepaalde gevallen gratis zijn, maar helaas niet als je niet in de VS zit. Het kost dan 500 euro per maand.

Ponto lijkt een prima optie zo lang je zelf een bedrijf / BTW-nummer hebt. Ik heb een Rabobank-account gelinkt en kan daar voor 4 euro per maand gegevens uit ophalen.

Mocht iemand nog goede gratis alternatieven weten dan zijn die welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 07-06 06:56
Fraggar schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:46:
Thanks. Ben al jaren aan het kijken voor onze kleine organisatie om mutaties geautomatiseerd in te lezen. Gaat niet. ING rekening is gekoppeld aan Twinfield (triest boekhoudpakket van Wolters-Kluwer) van ons boekhoudkantoor. Ik vermoed dat ING een soort 'push' van die mutaties doet, en die boekhoudpakketjes niet zelf mogen grasduinen bij ING (want dat is natuurlijk super eng...). Dus Twinfield kost geld. En Twinfield heeft ook een API, maar navraag leert dat het niet de bedoeling is dat eindgebruikers daar iets mee doen. Dus die verwijzen je weer door naar een ander kneuterclubje zoals bpmsoftware.nl of lemonforce.com, die ook weer geld willen. En dus dan zit er weer een partij tussen. Te triest voor woorden. Ik wil juist helemaal geen partijen tussen mij en de bank. Dat lijkt me logisch in dit scenario. Dus we gaan over naar bunq, volgens mij de enige bank die snapt hoe de toekomst er uit ziet... (hopelijk valt het niet tegen, kan iemand hier iets zeggen over de API van bunq, en of het opzetten daarvan een beetje soepel verliep?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander6
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-05 09:20
TCMR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Thanks. Ben al jaren aan het kijken voor onze kleine organisatie om mutaties geautomatiseerd in te lezen. Gaat niet. ING rekening is gekoppeld aan Twinfield (triest boekhoudpakket van Wolters-Kluwer) van ons boekhoudkantoor. Ik vermoed dat ING een soort 'push' van die mutaties doet, en die boekhoudpakketjes niet zelf mogen grasduinen bij ING (want dat is natuurlijk super eng...). Dus Twinfield kost geld. En Twinfield heeft ook een API, maar navraag leert dat het niet de bedoeling is dat eindgebruikers daar iets mee doen. Dus die verwijzen je weer door naar een ander kneuterclubje zoals bpmsoftware.nl of lemonforce.com, die ook weer geld willen. En dus dan zit er weer een partij tussen. Te triest voor woorden. Ik wil juist helemaal geen partijen tussen mij en de bank. Dat lijkt me logisch in dit scenario. Dus we gaan over naar bunq, volgens mij de enige bank die snapt hoe de toekomst er uit ziet... (hopelijk valt het niet tegen, kan iemand hier iets zeggen over de API van bunq, en of het opzetten daarvan een beetje soepel verliep?)
Ik gebruik al jaren de API van Wise als business voor het verwerken van betalingen. Je kunt daar zeer makkelijk alle ontvangen betalingen ophalen en een transactie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1

Plaid biedt geen development-omgeving meer aan. De productie-omgeving zou in bepaalde gevallen gratis zijn, maar helaas niet als je niet in de VS zit. Het kost dan 500 euro per maand.

Ponto lijkt een prima optie zo lang je zelf een bedrijf / BTW-nummer hebt. Ik heb een Rabobank-account gelinkt en kan daar voor 4 euro per maand gegevens uit ophalen.

Mocht iemand nog goede gratis alternatieven weten dan zijn die welkom.
Ik lees wel:
Development will be replaced by the ability to test with real data for free directly in Production. You may continue to test on the Development environment until this time.
Maar als je alvast productie toegang aan wilt vragen moet je inderdaad € 500 p/m betalen. Wellicht dat dit nog gaat veranderen als 20 juni dichterbij komt. En anders toch maar eens Ponto of GoCardless (voormalig Nordigen) overwegen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
sander6 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:38:
[...]
Ik gebruik al jaren de API van Wise als business voor het verwerken van betalingen. Je kunt daar zeer makkelijk alle ontvangen betalingen ophalen en een transactie doen.
Ik ook, via een regex match ik alle binnenkomende betalingen met de facturen in een extern pakket en dat werkt probleemloos. Ook de primaire reden dat ik voor Wise gekozen heb, scheelt me ontzettend veel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 07-06 06:56
Oké, zonder deze thread was ik Ponto (het zijn Belgen) niet op het spoor gekomen. Thanks guys! (y)

Heb binnen een paar uurtjes een Ponto-integratie met onze back-office gebouwd. Gewoon een prima dienst, REST-API met goeie documentatie. Zoals het hoort. Ook account aanmaken en koppelen was zo gebeurd.

Toen jaren geleden PSD2 werd aangekondigd dacht ik: "hehe, eindelijk", maar dat bleek dus alleen voor "processors" te zijn. Gelukkig zijn er dus bedrijven die snappen dat het niet heel ingewikkeld hoeft. De Ponto API is heel beperkt, meer is er ook niet nodig. Misschien dat ik ook nog eens kijk of PIS (Payment Initiation Service) handig kan zijn, maar vooralsnog ben ik happy met (eindelijk) gewoon eens ongelimiteerd toegang tot alle mutaties. En niet voor de hoofdprijs.
Pagina: 1