Tv zonder kabels in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en ik ben nogal een leek met aansluitingen en dergelijke 8-).
Ik moet volgende week mijn stroompunten/aansluitingen doorgeven maar weet niet wat ik moet met het volgende:
Ik wil graag een televisie ophangen maar dat de kabels niet zichtbaar zijn straks. Ik wil het liefste ook geen kastje ofzo eronder. Is dit mogelijk? En wat moet ik dan voor aansluitingen nemen voor bv achter de televisie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het belangrijkste is een stopcontact. Die moet sowieso zodat de TV stroom krijgt. Maar vanaf dan is het een beetje afhankelijk van wat je wilt en wat je hebt. Gebruik je de TV alleen om te netflixen en te streamen, dan ben je klaar, mits je een TV met wifi hebt. Eventueel zou je een cat6 netwerk aansluiting kunnen doen zodat je niet afhankelijk bent van de kwaliteit van je wifi.

Wil je ook TV kijken van je provider dan is het een beetje afhankelijk van de provider. Heb je bijvoorbeeld Ziggo of een andere coax aanbieder, dan zul je achter de TV ook een coax/antenne aansluiting moeten hebben. Heb je echter IP-tv van bv KPN, dan zul je een cat6/netwerk aansluiting moeten hebben.

De meest veilige keuze is dan om stroom, cat6/netwerk en coax/antenne te nemen, dan kun je in principe nog alle kanten op.

Bovenstaande gaat echter alleen uit van de TV. Wil je ook een spelcomputer of surroundset aansluiten, dan ben je er niet met wat aansluitpunten. Dan zul je ook na moeten denken waar de receiver en/of de spelcomputer komt te staan en dan zul je moeten kijken of je een grotere kabelgoot in de muur kunt laten zetten. Deze moet groot genoeg zijn om de kabels met stekker er doorheen te halen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-12-2023
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb geen console, maar dacht inderdaad wel aan een soundbar. Ik heb ziggo, maar wil zo’n kaartje nemen die in de tv kan, zodat ik geen boxje meer nodig heb. Ik kan wel een stopcontact achter de televisie laten plaatsen, maar bedenk me net dat daar natuurlijk ook een stekker in komt die waarschijnlijk best veel uitsteekt. Is daar nog een handige oplossing voor of moet ik dan richting een cinewall gaan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 09:50
mies8901 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:02:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb geen console, maar dacht inderdaad wel aan een soundbar. Ik heb ziggo, maar wil zo’n kaartje nemen die in de tv kan, zodat ik geen boxje meer nodig heb. Ik kan wel een stopcontact achter de televisie laten plaatsen, maar bedenk me net dat daar natuurlijk ook een stekker in komt die waarschijnlijk best veel uitsteekt. Is daar nog een handige oplossing voor of moet ik dan richting een cinewall gaan denken?
Wanneer je de zogenaamde CI module wilt gebruiken heb je sowieso een Coax aansluiting nodig. Je zou eventueel via een apple TV de app kunnen installeren van Ziggo en zo het beeld krijgen. Maar dan heb je een extra stopcontact nodig en ivm stabiliteit het liefst ook een netwerk aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:21

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

mies8901 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:02:
Als je niet een speciaal verzonken stopcontact in de muur maakt kan je de stekker van de TV afknippen en een extra platte haakse stekker er aan zetten:

https://www.hornbach.nl/s...-wit/5548172/artikel.html

Voor coax heb je ook haakse verloopjes. De meeste televisies hebben HDMI-aansluitingen tegenwoordig niet meer recht naar achter maar je kan daar ook haakse stekkers voor vinden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Als je Ziggo neemt met CI module dan enkel 1x stopcontact en 1x coax/cai aansluiting. Voor de zekerheid als je toch ooit een STB of idd soundbar wilt zou ik 2x stopcontact +cai nemen, eventueel ook nog UTP als de kosten te overzien zijn, anders is eventueel later de coax kabel (hopelijk) te vervangen voor UTP.

Meestal neem je een beugel die iets kan kantelen, omdat de tv vaak wat hoger hangt. Dan heb je genoeg ruimte voor de stekkers, beugel onder de aansluitingen aan de muur maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Sommige Samsung TVs hebben een "One Connect Box".
Dit is een break-out-box met een dunne transparante kabel naar de TV.
Dan loopt er maar 1 kabel naar je TV.
De rest kan je dan wegwerken in een kastje onder de TV.
https://www.coolblue.nl/a...sung-one-connect-box.html

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-05 21:47
Ziggo met CI+ module betekend: Coax bij de TV. Tegenwoordig wil je ook ethernet bij de TV (netflix/youtube en andere streamingdiensten) en mogelijk 2 als je ook een soundbar (streaming radio) wenst op te hangen.

En dan krijg je wat ik hier heb:
2 x stopcontact.
2 x lan.
1 x coax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:28
Ik zou persoonlijk ook nadenken over toekomste bewoners mocht jij ke huis verkopen over x(x) jaar.

Niets zo vervelend als je nergens stopcontacten hebt omdat iemand er slechts 1 wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Laatst online: 24-05 15:45
Er van uit gaande dat je een kastje er onder wil, waarom geen kabelgoot in de muur? Daar kunnen je stroomkabel en HDMI-kabels makkelijk doorheen. Je bent ook wat flexibeler met kabels toevoegen/verwijderen/vervangen.

Net boven de plint zou ik dan de wandcontactdozen, LAN en en COAX aansluitingen maken (weer er van uitgaande dat er een kastje voor komt te staan)

Edit: sorry niet goed gelezen, je wenst geen kastje.

[ Voor 7% gewijzigd door RichardKim06 op 18-01-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Laatst online: 24-05 09:50
RichardKim06 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:20:
Er van uit gaande dat je een kastje er onder wil, waarom geen kabelgoot in de muur? Daar kunnen je stroomkabel en HDMI-kabels makkelijk doorheen. Je bent ook wat flexibeler met kabels toevoegen/verwijderen/vervangen.

Net boven de plint zou ik dan de wandcontactdozen, LAN en en COAX aansluitingen maken (weer er van uitgaande dat er een kastje voor komt te staan)

Edit: sorry niet goed gelezen, je wenst geen kastje.
De topic starter wil een CI module gebruiken, juist omdat hij geen los kastje wenst. Persoonlijk zou ik adviseren dat de benodigde aansluitingen achter de TV gemaakt worden. Zeker als het voor de oplevering is , is er ook geen kabelgoot benodigd.
Ik sluit me aan bij de oplossing: 2x Stroom 2x LAN 1x Coax bij een ziggo verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:35
Zou ook een kabelgoot in laten frezen. Op plint hoogte doe je alle aansluitingen wcd, lan coax etc. Dan kan je alle kanten op. Je kan dan altijd extra apparaten aansluiten of als je wisselt van provider.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Laatst online: 24-05 15:45
sjtienuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:23:
[...]

De topic starter wil een CI module gebruiken, juist omdat hij geen los kastje wenst. Persoonlijk zou ik adviseren dat de benodigde aansluitingen achter de TV gemaakt worden. Zeker als het voor de oplevering is , is er ook geen kabelgoot benodigd.
Ik sluit me aan bij de oplossing: 2x Stroom 2x LAN 1x Coax bij een ziggo verbinding.
Mee eens. Maar mocht TS er later een receiver op willen aansluiten komt er alsnog een kabel tevoorschijn. Nu een kabelgoot infrezen voorkomt dat.

En met kastje bedoelde ik een tv-meubel. Niet een ziggo-ontvanger oid.

[ Voor 5% gewijzigd door RichardKim06 op 18-01-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33
Sluit me ook maar aan bij 2x WCD, 2x LAN (kan in 1 doos/pijp) en 1x coax. Heb zelf een afvoerbuis in de muur gemaakt, maar ik heb dan ook wel een kastje en een console e.d. Stap je later toch een x over op glas of DSL kan je dan altijd nog vrij makkelijk de coax terugtrekken met een extra ethernet kabel eraan. Of je split één netwerkkabel in 2x 100mbit.

Hou er bij nieuwbouw maar wel rekening mee dat je vaak flink mag aftikken voor het monteren hiervan, dus als je desnoods iemand kent die dat even kan aansluiten voor een kleinigheidje kan dat je wel eens flink wat euro's schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 18-01-2021 14:34 ]

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 16:22
Ik heb achter de tv 3x stopcontact, coax en 2x utp kabel gemaakt.
Verder heb ik een pvc buis in de wand gemaakt, zodat ik altijd kabels van achter de tv richting een kastje kan brengen zonder dat deze in het zicht zitten. Als je in eerste instantie geen tv-meubel wilt, kun je die natuurlijk blind achter het stucwerk zetten. Kan de foto zo 123 niet vinden helaas.

Een beetje dit idee: https://www.praxis.nl/voo...advies/kabelgoot-voor-tv/
Alleen dan met een rechthoekige koker en voldoende groot zodat een stekker er ook nog doorheen past als er ook andere kabels doorheen lopen. Bij mij lopen er bijvoorbeeld een internetkabel, coax kabel en 2x hdmi kabel doorheen.

Foto gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cqPwmjTw9d79HiHvfPzv-IH5bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnq5u3TJVr8XrU1SDD0z9j3S.jpg?f=fotoalbum_large

Zorg wel ff dat als de elektra gemaakt wordt dat je dit goed noteert, zodat als je de tv gaat hangen je niet door de kabels heen boort :)

[ Voor 20% gewijzigd door Krijnemans op 18-01-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Koop een Android TV en gebruik de Ziggo GO app via WiFi. De Ziggo GO app ondersteunt live TV, replay (terug kijken) en movies&series. Daarnaast kan je alle andere Android apps draaien zoals Netflix, NPO, RTL etc. Bekende TV merken met Android zijn Philips en Sony, minder bekend Xiaomi en Chiq - laatste hebben erg goede reviews, zie Bol en Amazon.
Pagina: 1