Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBode
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
Een werkende Windows10 Home (20H2 X64) op een Asrock B75Pro3-M, I3 (2130) processor, 8 GB memory en Samsung Evo850 SSD van 250 GB. Leuk PC-tje voor office werk en internet. Geen problemen.

Ik wil hier een NAS van maken met TrueNAS: hiervoor heb ik twee WD disken van 4TB aangeschaft. Op t label staat: WD40EFAX , NASware(tm) 3.0.

Om even tijdelijk wat data van mijn andere NAS veilig te stellen wil ik het op deze PC onder Windows op de 4TB schijf zetten.
Daarom 1 disk ingebouwd en op Sata3 poort aangesloten: bij starten Windows krijg ik een blauw scherm en Windows probeert zich te herstellen: lukt niet. Schijf afkoppelen: Windows start weer probleemloos op. Dit is reproduceerbaar: schijf aangesloten Windows crasht, schijf los Windows draait probleemloos.
Wisselen van Sata3 naar Sata2 geen verschil.

Als de disk in gebruik genomen is al TrueNAS disk (ZFS) wil Windows wel gewoon draaien als deze schijf aangesloten is.

Heeft iemand hier ervaring mee? en een suggestie wat er mogelijk fout is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn dit nieuwe schijven, of zijn ze tweedehands?

Klinkt alsof de Windows bootloader geprobeerd heeft van deze schijf op te starten en daarbij in de problemen is gekomen. Kan een enumeratiefout zijn door de bootloader (hoewel dat vandaag toch niet meer zou mogen gebeuren). Van zodra je er ZFS op hebt gezet ziet de bootloader dan die schijf niet bruikbaar is en gewoon van de juiste locatie opstart.

Als je de schijf, nadat je deze in ZFS geformateerd hebt opnieuw naar NTFS formateert voor gebruik onder Windows, komt het probleem dan terug?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBode
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
Blokker_1999 bedankt, nav jouw reactie heb ik wat verder gekeken en de oplossing gevonden.....

Er was nog een tooltje / driver geïnstalleerd dat de 32 bits Windows met groptere schijven laat werken. Tooltje verwijderd en probleem weg.
Tooltje is van Asrock en heet: 3TBUnlockerv1.1.1

ps waren gloednieuwe schijven