Website idee: Verpakkingen van bestelde producten beoordelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 22:35
Veel van de producten die ik online bestel zijn ontzettend onhandig ingepakt. Ik denk dat het meer inzichtelijk moet worden hoe bedrijven producten verpakken. Dit om de hoeveelheid (niet-afbreekbaar) afval te besparen en dus ook het milieu.

Ik merk dit bij:
- Producenten (Apple)
- Webshops
- Eettenten (Onnodig veel plastic als je sushi besteld)

Ik zit te denken om een site op te richten waar mensen kunnen insturen hoe ze een product of eten hebben ontvangen en van welke webshop, producent of eettent, om zo een beeld te krijgen waar je het beste iets kunt bestellen als je je afval wilt beperken.

Idee:
- Van je reet af komen en naar de winkel lopen :+
- Bedrijven beoordelen op basis van hoe efficiënt en milieuvriendelijk ze producten verpakken
- Welke materialen zijn gebruikt qua verpakking (karton = goed, plastic = slecht(?))
- Hoeveel lucht er om het product heen zit

Die bedrijven krijgen dan een rating op basis van die criteria.

Wat vinden jullie van dit idee? Zou je 't gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:05
Ik vind het een nobel idee. Dat zeker goed is voor bewustzijn.
Maar zolang het meest onderscheidende voor een aankoop de prijs is, zal het de gemiddelde burger worst wezen in welke vorm iets verpakt zit.

Als de vraag is, zou je 1 euro meer betalen voor een ecologisch verantwoorde verpakking, is mijn antwoord ja.
Als de vraag is, zou je een product niet meer kopen of niet kopen omdat het niet verantwoord verpakt is, is mijn antwoord nee.

Veel succes in ieder geval :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:57

Blokker_1999

Full steam ahead

Idee:
- Van je reet af komen en naar de winkel lopen :+
- Bedrijven beoordelen op basis van hoe efficiënt en milieuvriendelijk ze producten verpakken
- Welke materialen zijn gebruikt qua verpakking (karton = goed, plastic = slecht(?))
- Hoeveel lucht er om het product heen zit
Alleen zie je in de winkel vaak niet hoe goed of slecht iets verpakt is. Je kan niet zomaar een doos uit het schap nemen en alles beginnen uitpakken in de winkel. Je zecht karton = goed, plastic = slecht(?), maar je ziet dan alleen maar de buitenste vorm van de verpakking. Je zal dus enorm veel informatie moeten gaan crowdsourcen en dan is het ook weer moeilijk om die informatie te verifiëren en voor langlopende producten up to date te houden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
loewie1984 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:05:
Maar zolang het meest onderscheidende voor een aankoop de prijs is, zal het de gemiddelde burger worst wezen in welke vorm iets verpakt zit.
Klopt, dit is dan ook voor de mensen die hun afdruk willen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Blokker_1999 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Alleen zie je in de winkel vaak niet hoe goed of slecht iets verpakt is. Je kan niet zomaar een doos uit het schap nemen en alles beginnen uitpakken in de winkel. Je zecht karton = goed, plastic = slecht(?), maar je ziet dan alleen maar de buitenste vorm van de verpakking. Je zal dus enorm veel informatie moeten gaan crowdsourcen en dan is het ook weer moeilijk om die informatie te verifiëren en voor langlopende producten up to date te houden.
Dat eerste punt was meer een grap ;) . Het is natuurlijk altijd beter om naar een winkel om de hoek te gaan qua milieu, lokale economie, diversiteit in de winkelstraat en je eigen gezondheid. Maar de focus van de website is puur spullen die je online bestelt via webshops of eettenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Careful what you wish for. Heel veel verpakkingsmateriaal zit met een reden om het product heen. Tuurlijk, je hebt de excessen die we allemaal wel kennen van kleine doosjes (formaat: luciferdoosje) die verstuurt wordt in een verpakking waar je een kleine auto in kwijt zou kunnen, maar het meeste verpakkingsmateriaal heeft wel degelijk een functie die niet voor iedereen direct duidelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 18-01-2021 14:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MightyFool
naitsoezn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:08:
Careful what you wish for. Heel veel verpakkingsmateriaal zit met een reden om het product heen. Tuurlijk, je hebt de excessen die we allemaal wel kennen van kleine doosjes (formaat: luciferdoosje) die verstuurt wordt in een verpakking waar je een kleine auto in kwijt zou kunnen, maar het meeste verpakkingsmateriaal heeft wel degelijk een functie die niet voor iedereen direct duidelijk is.
Oneens. Het is niet alleen kwestie van verspilde ruimte, ook van onnodig materiaal. Onderstaand had prima zonder plastic gekund:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5O2HoPlVhgMxfDOHtFH-ekOSGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MGVnJ5cy7bSSTuiqdoVxnRU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Leuk idee, maar voor veel producten die vanuit de fabriek al een verpakking hebben is goed over na gedacht. Wat een webshop/eettent doet om het product te verzenden daar kan je idd een mening over hebben. 

Maar vraag je af of mensen dit wel willen doen? Wat is de meerwaarde voor de klant? Houd er rekening mee dat er meestal ook al gevraagd wordt om een review te geven over het product, de webshop of de eettent waar ze bestellen. En hier krijgen ze vaak nog een korting voor ook.

En tuurlijk er kan altijd minder materiaal gebruikt worden voor een verpakking. Daar ben ik ook een voorstander van.

[ Voor 4% gewijzigd door LichtBruisend op 18-01-2021 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
LichtBruisend schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:25:
Leuk idee, maar voor veel producten die vanuit de fabriek al een verpakking hebben is goed over na gedacht. Wat een webshop/eettent doet om het product te verzenden daar kan je idd een mening over hebben. 
Misschien moet de focus dan meer op de webshops en eettenten liggen, en minder op de producenten.
LichtBruisend schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:25:
Maar vraag je af of mensen dit wel willen doen? Wat is de meerwaarde voor de klant? Houd er rekening mee dat er meestal ook al gevraagd wordt om een review te geven over het product, de webshop of de eettent waar ze bestellen.
De informatie komt hopelijk vanuit mensen die willen helpen afval in het algemeen te verminderen. Niks meer dan een ideologisch doel. Misschien is dat wel bijna niemand ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41

ThunderNet

Flits!

MightyFool schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Oneens. Het is niet alleen kwestie van verspilde ruimte, ook van onnodig materiaal. Onderstaand had prima zonder plastic gekund:
[Afbeelding]
En als dit in een vochtige periode getransporteerd wordt? En dan tijdelijk opgeslagen wordt in vriesomstandigheden?

Vochtschade volgens de indicatoren, of uit elkaar gespatte behuizing door het uitzetten van het ijs?

Daarnaast heb je plastic en plastic, en plastic. Plastic is niet per definitie slecht, ook niet als verpakkingsmateriaal.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
ThunderNet schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:33:
[...]

En als dit in een vochtige periode getransporteerd wordt? En dan tijdelijk opgeslagen wordt in vriesomstandigheden?
Dat is waar, misschien moet de focus dan niet op fabrikanten liggen. Wat het plastic betreft, als er goed plastic aanwezig is is dat hopelijk zichtbaar met een keurmerk o.i.d. Een fabrikant kan dan pluspunten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:31

PB-powell

Mr. Laziness

Een nobel concept en idee maar ik ben bang dat je er niks mee bereikt. Qua eten verpakken en vervoeren zitten veel regels aan verbonden en vaak is plastic dan de enige uitkomst. Dit is namelijk steriel en lucht-, licht- en vochtdicht.
Qua verpakkingen zoals uit je voorbeeld gaat een Apple heus niet zomaar aanpassen, ook vanwege regels en dat zaken lucht- en vochtdicht moeten zijn.
Als laatste blijft over de grote dozen van webshops waar een veel kleinere doos met het product in zit, zo'n webshop heeft nou eenmaal een beperkt aantal maten verpakkingsdozen. Elke maat meer kost meer en wordt uiteindelijk doorberekend aan de klant of de leverancier (en daarmee ook de klant), daarnaast zal een Bol of Wehkamp niet wakker liggen van een website waar een handjevol klachten/opmerkingen staan over hun manier van verpakken.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
PB-powell schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:52:
Een nobel concept en idee maar ik ben bang dat je er niks mee bereikt. Qua eten verpakken en vervoeren zitten veel regels aan verbonden en vaak is plastic dan de enige uitkomst. Dit is namelijk steriel en lucht-, licht- en vochtdicht.
Waarom verpakt de mac dan hamburgers in kartonnen verpakkingen, en de Chinees en sushiplek niet? Waarom zit pizza dan in een kartonnen doos?
Het lijkt me sterk dat eettenten zich aan die regels moeten houden.
Qua verpakkingen zoals uit je voorbeeld gaat een Apple heus niet zomaar aanpassen, ook vanwege regels en dat zaken lucht- en vochtdicht moeten zijn.
Nee, maar je kunt dus als consument wel een keus maken. Net zoals biologisch vlees kopen vs plofkip.
Als laatste blijft over de grote dozen van webshops waar een veel kleinere doos met het product in zit, zo'n webshop heeft nou eenmaal een beperkt aantal maten verpakkingsdozen. Elke maat meer kost meer en wordt uiteindelijk doorberekend aan de klant of de leverancier (en daarmee ook de klant), daarnaast zal een Bol of Wehkamp niet wakker liggen van een website waar een handjevol klachten/opmerkingen staan over hun manier van verpakken.
Het idee is om consumenten inzichtelijk te maken welke bedrijven (onnodig) verpakkingsmateriaal verspillen. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze dat bedrijf willen steunen of niet. Als genoeg mensen dit doen, heeft dit vast wel impact op bedrijven en misschien zelfs wetgeving. Zie Consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

MightyFool schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Waarom verpakt de mac dan hamburgers in kartonnen verpakkingen, en de Chinees en sushiplek niet? Waarom zit pizza dan in een kartonnen doos?

[...]

Nee, maar je kunt dus als consument wel een keus maken. Net zoals biologisch vlees kopen vs plofkip.

[...]

Het idee is om consumenten inzichtelijk te maken welke bedrijven (onnodig) verpakkingsmateriaal verspillen. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze dat bedrijf willen steunen of niet. Als genoeg mensen dit doen, heeft dit vast wel impact op bedrijven en misschien zelfs wetgeving. Zie Consumentenbond.
Omdat pizza en een hamburger prima in karton te vervoeren is. Ga jij tjap tjoy maar eens in een kartonnen doos bewaren voor 20 minuten, kijken wat er dan van over is. Zo zijn er zat voorbeelden waarom het een wel in karton te vervoeren is en het ander niet.
De keus om wel of niet voor een bedrijf te kiezen laat ik niet afhangen van het verpakkingsmateriaal, ik kies een telefoon op basis van wat deze kan en dan ben ik toch gebonden aan hoe Samsung/Apple/Huawei hun producten verpakken. 99,5% van de consumenten kiest op deze manier hun producten en is voor zulke bedrijven geen reden om die halve percentage ook over de streep te trekken.
Het inzichtelijk maken is een nobel streven, dat geef ik ook aan. Maar je zal afhankelijk zijn van input van andere consumenten en hoeveel mensen verwacht je dat ze de tijd en moeite nemen om hier iets over te schrijven, laat staan dat men er naar op zoek gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
PB-powell schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Omdat pizza en een hamburger prima in karton te vervoeren is. Ga jij tjap tjoy maar eens in een kartonnen doos bewaren voor 20 minuten, kijken wat er dan van over is. Zo zijn er zat voorbeelden waarom het een wel in karton te vervoeren is en het ander niet.
Zat voorbeelden ook dat het wel in karton kan. Ik krijg elke keer van de turk, chinees en zat andere tenten zo'n wit plastic zakje om m'n bestelling heen. Kan ook in karton a la McDonalds. Alles wat niet vloeibaar is kan in karton.
[b]PB-powell in "Website idee: Verpakkingen van bestelde producten beoordelen"
De keus om wel of niet voor een bedrijf te kiezen laat ik niet afhangen van het verpakkingsmateriaal, ik kies een telefoon op basis van wat deze kan en dan ben ik toch gebonden aan hoe Samsung/Apple/Huawei hun producten verpakken. 99,5% van de consumenten kiest op deze manier hun producten en is voor zulke bedrijven geen reden om die halve percentage ook over de streep te trekken.
Klopt, en die halve procent die wel bewust bezig is krijgt dan de keus. Misschien schrijft een groot nieuwsbedrijf er wel een artikel over. Als je er niet mee aan de gang gaat gebeurt er sowieso niets natuurlijk.
[b]PB-powell in "Website idee: Verpakkingen van bestelde producten beoordelen"
Maar je zal afhankelijk zijn van input van andere consumenten en hoeveel mensen verwacht je dat ze de tijd en moeite nemen om hier iets over te schrijven, laat staan dat men er naar op zoek gaat.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:25
[...]

Waarom verpakt de mac dan hamburgers in kartonnen verpakkingen
De bevroren burgerts worden wel degelijk in platsic aangeleverd.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
iamerwin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:38:
[...]

De bevroren burgerts worden wel degelijk in platsic aangeleverd.
Oke, als consument heb je daar geen inzicht in natuurlijk. Wat je uiteindelijk zelf krijgt wel. B2B is niet de focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:23
[...]
Je moet natuurlijk wel naar het product kijken wat er verpakt moet worden. Een hamburger kan prima in een kartonnen verpakking. Maar een product vloeistoffen bevat vaak niet. Of niet zonder plastic laagje. Dus dan kom je al snel op een plastic verpakking.

Daarbij zijn kartonnen verpakkingen voor eten vaak ook veel duurder. Dan kiest de ondernemer al snel voor plastic. Het is vaak een kosten overweging.

Maar hoe wil je objectief gaan bepalen of iets goed of slecht is? Dan zou de hele productieketen van de verpakking inzichtelijk moeten zien te maken. Dat is toch onmogelijk? Je kunt immers aan de verpakking niet zien hoe het geproduceerd is. Wellicht is op het oog een verpakking milieuvriendelijker, maar in echt vele malen meer belastend dan de andere verpakking.

Ik ben het met je eens dat er teveel verpakkingen worden gebruikt. Als je een zak snoep hebt met allemaal los verpakte snoepjes dan gaat mij dat echt te ver. Maar achter veel verpakkingen zit een verregaande gedachte in de zin van bescherming, wettelijke vereisten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:25
MightyFool schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Oke, als consument heb je daar geen inzicht in natuurlijk. Wat je uiteindelijk zelf krijgt wel. B2B is niet de focus.
Nee okee, maar een hamburgert van de McDonald's "reist" van de keuken naar de klant - dat is niet vergelijkbaar met oordopjes die uit China naar de eindeklant gaan. Daarom wilde ik aangeven dat er in de volledige reis die een hamburgert maakt, ook wel degelijk platsic gebruikt wordt. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

MightyFool schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Zat voorbeelden ook dat het wel in karton kan. Ik krijg elke keer van de turk, chinees en zat andere tenten zo'n wit plastic zakje om m'n bestelling heen. Kan ook in karton a la McDonalds. Alles wat niet vloeibaar is kan in karton.

[...]

Klopt, en die halve procent die wel bewust bezig is krijgt dan de keus. Misschien schrijft een groot nieuwsbedrijf er wel een artikel over. Als je er niet mee aan de gang gaat gebeurt er sowieso niets natuurlijk.

[...]

Klopt.
Eens, als je niks doet gebeurt er ook niks. Echter verwacht ik niet dat er bedrijven zijn die hier interesse in hebben. Je zou allicht bij de redactie hier eens kunnen aankloppen hoe zij erin staan als begin. Maar als eenling ga je op dit gebied weinig beginnen. Persoonlijk zou ik mijn energie dan in zaken steken waar grotere winst tegen minder inspanning te behalen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:17
[...]

Waarom verpakt de mac dan hamburgers in kartonnen verpakkingen
Als je dit al goed vind :X

De grootste ergernis van mij als ik bij de mac kom is het verpakkingsmateriaal.

Zeker IN de mac zelf vind ik het waanzinnig.
Ze kunnen prima de hamburger in zo'n papieren wrapje op het dienblad leggen, waarom moet overal een doosje omheen?

Maar ook de afhaal, ik durf wel een wilde gok te nemen om te beweren dat minstens 20% in de natuur beland. 8)7 En het is ook niet na 1 regenbui uiteengevallen ofzo.
Pagina: 1