Data recovery

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kluis
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-03-2023
Laatst heb ik helaas een harde schijf laten vallen; een WD Elements 1TB externe HDD.
Toen de schijf viel, was deze niet aangesloten op de stroom.
Na aansluiting probeerde de schijf op te starten, waarna een hogere "tik" te horen is en de schijf weer uit valt.

Nu heb ik de schijf naar een gerenommeerd bedrijf gestuurd voor data recovery.
Immers zou de leesarm in de dockbay moeten zitten en dus is er kans dat de data niet beschadigd is.
Deze firma doet het daarentegen voorkomen als een zeer ernstige schade.

Zij geven het de hoogste categorie schade en alles is erg lastig. "De engineer geeft aan dat het een hele complexe schijf is om mee te werken." (Dat wordt dan een hele kluif, want die externe WD HDD zijn populair).
Totale kosten: een scan waarbij te zien is hoeveel % hersteld kan worden €450. Data recovery: €1795.

Dus ik heb om een foto gevraagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F514nQ17CxMupBT2KLppZVwdCv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibnSulc3PtjDlcE0sH0P27yW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat ik word leeg geklopt. Dat de schade met een nieuw leesarmpje wel mee valt. Ook dat in ieder geval de prijs het drie dubbele is wat ervoor gevraagd mag worden. Om de schijf terug te krijgen moet ik €50 betalen.

Is er iemand die op basis van dit verhaal en de foto kan beoordelen of deze firma mij een loer draait? Is het op basis van de foto het waard de schijf terug te nemen en het elders te proberen, of kan de schade inderdaad zo groot zijn?

Bij voorbaat dank!

[edit:typo]

Alle reacties

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:07

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Of dat het gaat lukken weet ik niet zeker, maar ik zie een vuile ondergrond/placemat waarop de open schijf ligt en een vuiltje op je platter tussen 11 en 12 uur in het donkere deel van de weerspiegeling. Ik zou er niet veel vertrouwen meer in hebben (in zowel de schijf als het 'gerenommeerde'), en de data als verloren beschouwen.

Neemt niet weg dat een poging elders nog altijd te proberen is, maar ook daar ga je minstens de onderzoekskosten voor je kiezen krijgen. Kan best een optie zijn als de data je zoveel waard is. Dan weet je in ieder geval hoe de kosten zich onderling verhouden en kun je altijd nog naar de eerste. Datarecovery is helaas altijd een prijzige bezigheid, afhankelijk van de duur en hoeveelheid data dat gerecovered moet worden.

En in de toekomst (iets met mosterd en maaltijd): backups, backups, backups.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-11 12:13
heb je vooraf iets met het bedrijf afgesproken met onderzoeks kosten?

het is handig om ze te bellen en het op papier te laten zetten wat ze gaan doen en hoeveel het onderzoek alleen al kost maar dit is ook mosterd naar de maaltijd.

Je kan proberen zelf de foto te onderzoeken of je ergens een kras of iets kan ontdekken waardoor de schijf niet meer leesbaar is, dit is wel veel werk en heel moeilijk.

en inderdaad backup backup backups

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:46
Ik denk dat je aanname verkeerd is en dat recovery lastig is.
Als je zeker bent van jezelf, betaal je die 50 Euro en ga je met die harddisk naar een goedkopere aanbieder.

Al het andere is gokwerk (met jouw data). En backups zijn goedkoper dan recovery.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:30

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wat @Renault al zegt.
Verder natuurlijk de vraag wat jij denkt aan een foto te kunnen zien als een recovery bedrijf heeft laten weten dat het lastig te recoveren is?
Ik mag aannemen dat je bewust die schijf hebt opgestuurd naar dat bedrijf, maar waarom was jouw verwachting dat een schijf gemakkelijk & goedkoop te recoveren zou zijn?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Kluis
@DeBolle Hierop gebaseerd en dergelijke filmpjes: YouTube: how to recover data on WD Passport drive.
Aanname is dat zodra de schijf "uit" staat, het armpje niet op de disk staat. Wanneer de schijf valt, dan zou de arm dus ook niet de disk raken. Dat er schade ontstaat wanneer er contact is, is duidelijk.

Wel kan het leeskopje afbreken, welke dan vervangen moet worden door eenzelfde model. Dit kan niet thuis, omdat bij het open maken van het kastje er vuil in zou komen. Derhalve is dit geen thuisoperatie, maar benodigd - zoals in de marketing beschreven wordt: "Onze cleanroom laboratoria beschikken over speciale Cleanbenches met HEPA-filters die stofdeeltjes tot een grootte van 0.5 micrometer kunnen verwijderen. Al onze werkplekken werken volgens de normen van ISO 14644-1 klasse 5". (Zoals duidelijk op de foto te zien..)

De data kan dan misschien worden uitgelezen en de schijf en de dummy kunnen dan in de prullenmand.
Mijn punten zijn dus:
- dat je zelf het kastje niet open maken kan.
- Je niet ziet wat de schade is (vandaar dat ik ook een foto heb laten maken ter controle door u, wijze mede-tweakers).
- Op de aanname dat het klopt dat het "een hele complexe schijf is om mee te werken" zomaar €2250 neer te leggen.
- [Doemdenken] De prijs eigenlijk een weerspiegeling is van de intrinsieke waarde van de data i.p.v. de kosten van het herstel.

In ieder geval dank voor de antwoorden en het meedenken! Ik concludeer dat er een grote kans is dat ik er te simpel over heb gedacht en, ten tweede, dat ik wat vaker dan wekelijks een backup zou mogen maken.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wat er meestal gebeurd, is dat de head assembly word vervangen met 1 uit een vergelijkbaar model (known good module). De drive word vervolgens met software (PC-3000 meestal) soort van gecallibreerd en ingeleerd om te werken. Een drive die geen mechanische schade op de platters heeft is vrijwel altijd uit te lezen door de head assembly te vervangen (om de data terug te krijgen). Als ik jou was zou ik de boel terug vragen en bij een ander bedrijf een second opinion aanvragen. (Lees een bekend bedrijf, wellicht no cure no pay, meestal kunnen ze op de basis daarvan wel bepalen wat wel en niet kan)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Je zou ook naar de bedrijf kunnen sturen wellicht van de youtube filmpje, Wellicht wil die er wel een video van maken. Volgens mij doen ze ook wereldwijde service. Maar het lijkt soms wel simpel op de video's online, Maar 1 klein foutje en je data is gewoon niet meer uitleesbaar. Op de eerste foto van jouw hardeschijf krijg ik niet echt een goede indruk ook als ik zo de achtergrond kijk, Het ziet er niet zo schoon uit die werkplek.

• Renault
Maaruuuh: je hebt dus een backup van alles wat een week oud id of ouder?
Waarvoor tel jij dan zoveel geld neer?
Zelfs een week werk is geen 2250 Euro waard ...

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je dit soort afbeeldingen kent?
Afbeeldingslocatie: https://www.datasaversllc.com/wordpress1/wp-content/uploads/hard-drive-head-gap2.jpg

Daar zie je dat stofjes je schijf al kunnen beschadigen waardoor de boel helemaal niet meer leesbaar wordt. Het zelf openen zorgt er in ieder geval voor dat de schijf, en dus ook de data, afgeschreven kan worden.

Je geeft zelf al aan dat bedrijven in deze branche flinke bedragen vragen. Daar staat dus tegenover dat er allerlei speciale apparatuur nodig is om dit soort operaties te kunnen doen. Dat moet natuurlijk ook terugverdiend worden.

• Kluis
Renault schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:33:
Maaruuuh: je hebt dus een backup van alles wat een week oud id of ouder?
Waarvoor tel jij dan zoveel geld neer?
Zelfs een week werk is geen 2250 Euro waard ...
Nee, dat is niet het verhaal. Ze lokken met je met €600 voor de recovery, alleen dat valt dus veel hoger uit. Daarbuiten vind ik het een impertinente opmerking.

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Bedrijfsnaam leverancier ODR?

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-11 22:42
Als ik geen reclame mag maken, hoor ik het ook graag. Maar hier komt het.

Vorig jaar was mijn harde schijf met foto's overleden na een stroomstoot. Ik schrok ook ontzettend van de kosten bij de datarecoverybedrijven die ik via het internet vond.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij DRS Recovery (https://drsrecovery.nl/). Volgens mij een eenmanszaak en contact verloopt via whatsapp en mail. Hele aardige jongen uit Arnhem.

De kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid data die hij moet recoveren. Volgens mij was ik 350 euro kwijt, een schijntje vergeleken met de 1000+ die elders gevraagd werd.
Alles verloopt via track & trace. Ik had zelf een nieuw HDD meegestuurd waarop de data weer gezet kon worden. Al met al had ik binnen een week mijn data weer terug.

Ik zou eens met hem contact opnemen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-10 14:36
Schade kun je niet zien van een foto. Er zijn meerdere platen, dus het is mogelijk niet de boven plaat en er moet maar een klein schrammetje zijn om de hele plaat te vernielen en die kun je enkel zien op een hoek. Een camera kan een schram op de lens dus fotos zijn onbetrouwbaar.

Als er echt magnetisch materiaal afgekomen is (de luide tik) dan kan het bedrijf soms meerdere armen nodig hebben om alles terug te halen, en elke arm kost soms een nieuwe donor schijf aan 50-250/stuk of ze lezen het via microscoop wat uren kan duren.

Je moet ook die techniekers betalen en het materiaal, elk uur dat ze eraan werken moet ergens vandaan komen. De duurste apparaten in die bedrijven kunnen tientallen duizenden kosten.

Als je schijf stuk is kan het inderdaad een duitje kosten - 1000-2000/TB is niet ongehoord en dat is de informatie die ik doorgeef aan mijn cliënten die soms geen backups willen. Veel goedkopere diensten bestaan wel, maar meestal is dat de initiële kost en/of doen ze enkel “gemakkelijke” gevallen (slechte pcb/motor of software recovery).

Is de 2000 die je eraan moet uitgeven het waard voor mogelijk een deel van de data die corrupt zal zijn? Moet jij voor jezelf beslissen. Gelukkig was het geen RAID of tape, ik heb al duurdere facturen gezien.

[ Voor 31% gewijzigd door Guru Evi op 19-01-2021 01:50 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Prosac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:19:
Als ik geen reclame mag maken, hoor ik het ook graag. Maar hier komt het.

Vorig jaar was mijn harde schijf met foto's overleden na een stroomstoot. Ik schrok ook ontzettend van de kosten bij de datarecoverybedrijven die ik via het internet vond.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij DRS Recovery (https://drsrecovery.nl/). Volgens mij een eenmanszaak en contact verloopt via whatsapp en mail. Hele aardige jongen uit Arnhem.

De kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid data die hij moet recoveren. Volgens mij was ik 350 euro kwijt, een schijntje vergeleken met de 1000+ die elders gevraagd werd.
Alles verloopt via track & trace. Ik had zelf een nieuw HDD meegestuurd waarop de data weer gezet kon worden. Al met al had ik binnen een week mijn data weer terug.

Ik zou eens met hem contact opnemen.
Hier ook heel goede ervaringen met bovenstaand bedrijf / persoon.. en ook qua prijs inderdaad heel netjes.. ook denkt hij mee, USB HDD besteld, daar af laten leveren, kreeg die netjes weer opgestuurd met de data erop.. 3e persoon die ik er naar doorverwezen heb.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-11 08:22
Guru Evi schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 01:38:
Als er echt magnetisch materiaal afgekomen is (de luide tik)
Hoe kom je daarbij?

Naar mijn inschatting wordt het tikken veroorzaakt door de heads die de weg kwijt zijn. Dat heeft in principe niets te maken met 'magnetisch materiaal'. Bovendien geeft TS aan dat de disk niet aan stond toen hij viel. De heads waren parked toen hij viel, dan lijkt me de kans op schade aan het medium zelf vrijwel uitgesloten.

Maar de grote krachten bij een val kunnen natuurlijk altijd lijden tot andere vormen van schade.
of ze lezen het via microscoop wat uren kan duren.
Fabeltje. Niemand leest data van een schijf van na ~1996 met een microscoop. Tenzij je van plan was om bits te gaan turven.
Veel goedkopere diensten bestaan wel, maar meestal is dat de initiële kost en/of doen ze enkel “gemakkelijke” gevallen (slechte pcb/motor of software recovery).
Als ze er veel geld voor vragen moeten ze ook kunnen uitleggen wat ze daarvoor doen.

Ik heb het vermoeden dat er in de datarecoverywereld genoeg geld wordt verdiend aan klanten die simpelweg geen onderscheid kunnen (of willen) maken tussen een handjevol bad sectors, een doorgebrande diode of een schijf met stukke heads.
Gelukkig was het geen RAID
RAID is goud geld verdienen. De layouts zijn voorspelbaar, en vanwege inherente redundancy tover je zo alle of op z'n minst een heleboel data terug als iemand een hele raidset inlevert.
Prosac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:19:

Mja, dat is dus het 'probleem' met datarecovery: appels en peren. Als er sprake is van 'een stroomstoot' dan is er een redelijke kans dat er alleen een een diode (TVS-diode, google maar) is doorgebrand. Die wip je eraf (30 seconden als je dat vaker doet), dan hang je de schijf aan je datarecoverymachine en ga je iets anders doen: tada €350.

Betekent niet dat dat het niet waard is (integendeel: de meeste mensen kunnen dat niet zelf), maar het vraagt slechts een marginale inspanning van de professional.

Als er bij TS sprake is van fysieke schade dan zou je zomaar eens een hele kast vol donorschijven moeten hebben in alle soorten en maten en vervolgens dure commerciële software/hardware (PC-3000 was al genoemd) om allerlei parameters of vendorspecifeke trukerij uit te halen. Dat vereist véél meer investeringen dan een soldeerbout voor een diode.

Als ik de testimonials en prijzen zie van max. €400 dan gok ik dat ze er vooral de makkelijke gevallen van consumenten oplossen (want: no cure no pay) - onbedoeld verwijderen, bad sectors, een diode of een printplaatje. Als je daadwerkelijk met headswaps in de weer gaat dan voelt €400 weer te goedkoop.
Kluis schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:25:
Zij geven het de hoogste categorie schade
Dat klinkt niet onaannemelijk als men van plan is om heads oid. uit te gaan wisselen.
Totale kosten: een scan waarbij te zien is hoeveel % hersteld kan worden €450. Data recovery: €1795.
Niet gehinderd door enige concrete ervaring met de data recovery business krijg ik er wel wat jeuk van, ik vraag me af wat ze precies van plan zijn en welk nut dat heeft.

Wellicht heeft het te maken met (vendor specific) diagnostics die ze bijvoorbeeld kan vertellen of ze de disk gedeeltelijk kunnen uitlezen (disablen van heads oid.), maar dan is €450 daar wel voor aan de prijs lijkt me. En wil je dan bovendien niet heads swappen om te pogen alles terug te halen? Dan weet je sowieso pas achteraf wat het oplevert...

Je onderbuikgevoel deel ik in ieder geval wel. Ik zou doen wat @rikadoo suggereert. Vraag hier na wat ze van plan zijn voor dat geld, dan kun je vervolgens overwegen om te informeren wat hetzelfde elders kost indien ze hetzelfde zouden diagnostiseren.

Sowieso voelt goochelen met percentages al snel een beetje hetzelfde als datzelfde dat die andere aangehaalde toko ook doet: prijzen per gigabyte recovered rekenen. Een probleemschrijf zal iedereen zo volledig mogelijk proberen te imagen: hoeveel data je daarvan aan de klant levert lijkt me een arbitrair onderscheid.

• Renault
Kluis schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:06:
[...]

Nee, dat is niet het verhaal. Ze lokken met je met €600 voor de recovery, alleen dat valt dus veel hoger uit. Daarbuiten vind ik het een impertinente opmerking.
Dan was hij in elk geval niet zo bedoeld! :F

Ik wou je alleen bewust maken van dat je als je moeite doet om te kijken wat je allemaal nog in je backup hebt staan, wellicht meteen afziet van zelfs dat aanvangsbedrag van 600 Euro.
Maar je hebt gelijk: ik ken jouw situatie niet.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Ik sluit mij helemaal bij Thralas aan.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-10 14:36
@Thralas: Een hoofd die stil tikt of klikt is inderdaad maar een herstelling van de hoofden. Een hele luide, hoorbare tik niet, dat wil zeggen dat het hoofd aan 7200 toeren per minuut tegen de plaat is gekomen en dan wordt die gekaatst. Je hoofd kan dan afgebroken zijn of er liggen stukjes metaalstof op de plaat. Zichtbaar misschien niet, maar meestal ga je dan ook de motor even horen dippen van de slag.

En als je de juiste hoofden niet kan vinden of er is veel materiaal verwijderd, dan heb je inderdaad iets anders nodig om de bits uit te lezen. MFM (in principe een universeel hoofd) voor dit is redelijk nieuw (laatste 10 jaren) en niet vergelijkbaar met de oude technieken. Er is inderdaad veel geautomatiseerd maar dat maakt het instrument niet goedkoop en de kosten moeten ergens van komen.

Er zijn inderdaad veel die balken over de 1000 of 2000 dat het kost als het 'maar een PCB in te schroeven' is, maar ze kunnen geen 200,000 vragen als er dan wel aan een schijf uit een brand gewerkt moet worden en echte wetenschap bijkomt, dat draagt de markt niet. Dus het kost altijd ongeveer 1000 voor een 'consumer' schijf, alhoewel de moeilijkste zaken soms dagen of weken werk vragen.

En ik heb redelijk wat ervaring met die bedrijven: een bedrijf die 'gegarandeerd voor 350' je schijf kan herstellen stuurt die meestal terug als "onherstelbaar" eens er echte schade ligt en meestal brengen ze meer schade aan in het proces.

Een degelijke dienst waar wij als bedrijf contractueel verbinden geeft de kosten per teruggehaalde GB aan (EUR 1/GB) + een minimum kost (meestal rond de EUR 250) + onderdelen (afhankelijk van het soort en aantal schijven die we moeten doneren tussen de 100 en 2000 als we ze zelf niet aanleveren). Als het bedrijf dit niet aangeeft van het begin, dan ofwel heb je niet goed gelezen of zijn ze inderdaad onderhands. De meeste bedrijven zijn redelijk transparent in de kosten die erbij komen en kun je vragen om een limiet in te stellen alvorens ze voortgaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Guru Evi op 22-01-2021 19:00 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1