Voordeur - seizoenen - hal - brrrr koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:46

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Ik zit een beetje met onze voordeur in m'n maag (ja, dat ligt best zwaar....)

Waar de haak van het slot in valt stel ik elke keer, evenzo het midden gat waar het standaard 'slot' in valt (hoe heet dit eigelijk?)

een week of 3 geleden had ik deze weer eens afgesteld waardoor hij weer netjes afsloot op de rubbers.
Nu helaas, komt er weer eens toch door omdat ie niet voldoende klemt.

Ik begrijp dat dit temperatuur afhankelijk is.. en zonder nu de deur zo strak af te stellen dat je moet duwen/trekken hem open/dicht te krijgen - Is er (behalve een nieuw kozijn+deur van kunststof) een alternatief om dit 'permanenter' op te lossen?

want om nu elke 2.a 3 weken de boel af stellen is no-go 8)7
de laatste keer na het afstellen was het weer eens heerlijk warm in de hal, nu is het weer eens een tocht-gat!

begin er onderhand tureluurs van te worden en woon er (vandaag precies!) een jaar haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsKqjN1GSpFxkxskliHUtH2-bfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HhI9LQTFw4wJpeS2YJtHFT1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcFG7WBeUaetWldyxKrUXudfTDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2crj8HsvFfHysO3I7WHDi9ve.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Al eens gekeken of je de rubbers kan vervangen door een wat dikkere variant? Dan heb je allicht meer 'speling'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 09:51
Waarschijnlijk een "open deur" ;)
Maar zijn de rubbers dik genoeg?

Daarnaast lijken ze, op de foto, erg in de hoek te zitten,
hierdoor raken ze mogelijk alleen de rand van de deur en benut je niet de totale rubber/sluit deze niet goed?

[ Voor 4% gewijzigd door SjorsC op 18-01-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtDZH9SGNb8csrLGY-Mq0-XiHCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5XLk6ohbSef72AyGe7itdpp.jpg?f=fotoalbum_large

hier een foto van de rubbers, wellicht is nog een idee om die dikker te maken

@SjorsC 'in de hoek' ? rubbers zitten op de rand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:27

PB-powell

Mr. Laziness

Dikkere rubbers op de deur of een extra tochtstrip/band in het kozijn plakken zou moeten helpen: https://kozijnrubbers.nl/
Alternatief is een gordijn voor de deur hangen, niet altijd praktisch maar helpt wel. Scheelt ook inkijk vanaf buiten de gang in :p Mijn ouders hebben ook zoiets bij hun voordeur.

[ Voor 4% gewijzigd door PB-powell op 18-01-2021 12:04 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
PB-powell schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:03:
Dikkere rubbers op de deur of een extra tochtstrip/band in het kozijn plakken zou moeten helpen: https://kozijnrubbers.nl/
Alternatief is een gordijn voor de deur hangen, niet altijd praktisch maar helpt wel. Scheelt ook inkijk vanaf buiten de gang in :p Mijn ouders hebben ook zoiets bij hun voordeur.
nee gordijn gaat niet werken; als je de deur uitgaat probeer dan maar makkelijk een gordijn dicht te doen haha.
+ de koude tocht blijft binnenkomen.

een ander/dikker rubber is denk ik ook echt de enige optie

eens zoeken naar eentje, welke dikker is dan de huidige

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 09:51
Crazy- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:57:
@SjorsC 'in de hoek' ? rubbers zitten op de rand?
Meende in de hoek van het kozijn een plakrubber te zien.
Aangezien er op de deur zitten is dit natuurlijk de kitrand.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 20:29

MeltedForest

Lenny-t

Zoals anderen zeggen: extra tochstrip / betere rubbers.
Crazy- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:42:

Ik begrijp dat dit temperatuur afhankelijk is.. en zonder nu de deur zo strak af te stellen dat je moet duwen/trekken hem open/dicht te krijgen - Is er (behalve een nieuw kozijn+deur van kunststof) een alternatief om dit 'permanenter' op te lossen?
Kan je alvast uit de waan helpen, een kunststof deur 'werkt' net zo hard met temperatuurwisselingen. In de winter staat onze kunstofdeur ook losser in het kunststof kozijn dan in de zomer waardoor er wat meer kou naar binnen komt. En dan is het ook nog een driepuntsluiting (tenminste als je hem op slot draait, maar dat doen we niet zo vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw-G2E-I9_n6ufLw8rw1UTMbPis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/939sAOTYgDCglZq5MMqY2iAy.jpg?f=fotoalbum_large

moet nog een specifiek rubber gaan worden dus ook ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 11:50
Crazy- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:12:
[Afbeelding]

Nee hoor, die kun je er eventueel gewoon af halen en een willekeurige/universeel tochstrip plaatsen.
Zelf heb ik een kromme achterdeur, dus boven sluit hij goed, maar onder niet. Deze ( dure ) tochstrip geplaatst

https://deurbeslaggigant....p-zelfklevend-v-per-7m-3/

En zelfs met een kromme deur is deze tochtdicht. Ik heb de tochtstrip overigens gewoon bij de gamma vandaan, zelfde merk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Crazy- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:12:
[Afbeelding]

Ik heb dezelfde situatie hier thuis. Dat rubbertje op de deur moet je lekker met rust laten, dat is idd een specifiek ding dat klemt in die groef.

Als je tochtstrip haalt, kan je dat gebruiken in het kozijn. Daar plak je het op de stukken waar de deur tocht, bij mij is dat bovenin de hoek. Het rubber van je deur sluit dan af op de tochtstrip. Het is niet mooi, maar het lost je probleem snel, makkelijk en goedkoop op.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Widow schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:23:
[...]

Ik heb dezelfde situatie hier thuis. Dat rubbertje op de deur moet je lekker met rust laten, dat is idd een specifiek ding dat klemt in die groef.

Als je tochtstrip haalt, kan je dat gebruiken in het kozijn. Daar plak je het op de stukken waar de deur tocht, bij mij is dat bovenin de hoek. Het rubber van je deur sluit dan af op de tochtstrip. Het is niet mooi, maar het lost je probleem snel, makkelijk en goedkoop op.
dat wil ik toch eigenlijk voorkomen - dan kan ik eventueel het deurrubber met een paar mm verhogen vanaf onder waardoor deze beter afsluit; dus een nieuw rubber als een soort wig er onder.

ik moet namelijk bijna rondom gaan - omdat het 'overal' tocht

of zoiets! https://kozijnrubbers.nl/product/renoflex/ lol, dat is exact wat er al zit |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 18-01-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-06 12:15
Kelfort (merk) heeft strips van alu en rubber, welke je in het kozijn kan monteren met kleine spijkertjes. Ik heb dit recent ook gedaan, werkt goed. te koop bij de betere (bouw)materialen zaak (gamma / praxis had het niet)

edit: https://www.kelfort.nl/producten/55828/55663/55664/55665/

[ Voor 13% gewijzigd door BasE! op 18-01-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:55
Dat rubber in de deur is een specifiek kader tochtprofiel, ook wel Deventerprofiel genaamd, en als het goed is afgestemd op je deur / kozijnprofiel.

Als je iets wil doen aan tocht en koude in de gang kan je het beste het grote gat in de deur aanpakken, ook wel de briefklep genoemd.

Meestal is dit echt alleen een klep van aluminium met eet borstelprofieltje aan de binnenkant, en dus eigenlijk een open verbinding met buiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Rob-T6 op 18-01-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MeltedForest schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:10:
Zoals anderen zeggen: extra tochstrip / betere rubbers.

[...]

Kan je alvast uit de waan helpen, een kunststof deur 'werkt' net zo hard met temperatuurwisselingen. In de winter staat onze kunstofdeur ook losser in het kunststof kozijn dan in de zomer waardoor er wat meer kou naar binnen komt. En dan is het ook nog een driepuntsluiting (tenminste als je hem op slot draait, maar dat doen we niet zo vaak).
Moderne kunststofdeur heeft dubbele kierdichting. Mijn kunststofdeur heeft 's winters ook wat meer ruimte in het kozijn, maar afsluiten doet hij jaar-rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Rob-T6 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:32:
Dat rubber in de deur is een specifiek kader tochtprofiel, ook wel Deventerprofiel genaamd, en als het goed is afgestemd op je deur / kozijnprofiel.

Als je iets wil doen aan tocht en koude in de gang kan je het beste het grote gat in de deur aanpakken, ook wel de briefklep genoemd.

Meestal is dit echt alleen een klep van aluminium met eet borstelprofieltje aan de binnenkant, en dus eigenlijk een open verbinding met buiten.
Geloof mij : daar komt nauwelijks iets vandaan (qua tocht! Koude val zal er zeker zijn, maar de tocht is velen malen erger)... Zoals ik al aan gaf, paar weken terug had ik de boel strakker gezet en was het tochtvrij. De brievenbus sluit namelijk volledig af; daar komt de wind niet doorheen

het is werkelijk (nu dan weer) langs de randen van de deur/kozijn dat de tocht er langs komt. Brievenbus niet

https://www.elton.nl/doe-het-zelf/voordeur/ hier zitten wel wat opties, ik ga eens kijken of dat wat iets is.

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 18-01-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:55
@Crazy- dan kan je idd alleen maar de sluitkommen verzetten, of extra rubbers aanbrengen.

(9 van de 10 klachten over koude in de hal hebben een oorzaak bij de briefklep, ook al tocht het niet. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Rob-T6 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:40:
@Crazy- dan kan je idd alleen maar de sluitkommen verzetten, of extra rubbers aanbrengen.

(9 van de 10 klachten over koude in de hal hebben een oorzaak bij de briefklep, ook al tocht het niet. )
dacht in eerste instantie dat daar het grootste probleem ook lag; echter toen ik de boel weer strak had gemaakt bleef het prima op temperatuur. Maar bedankt voor je tip!

ik denk dat ik hiermee even achterheen ga: https://www.elton.nl/doe-...uw-tochtprofiel-aib-3n-xl

dit sluit de boel volledig af vanaf buiten - blijft wel de vraag wel 0-stand ga je gebruiken
eventueel deze indien 'buitenkant kozijn' https://www.elton.nl/doe-...n/opbouw-tochtprofiel-pts

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 18-01-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-06 09:54
Het bekende probleem van houten voordeuren welke onder invloed van temperatuursverschillen en druk van het slot krom trekken.
Binnen is het warm en droog, buiten is het koud en vochtig, het slot drukt tegen de deur, en hopla: krom.
Zo werd hout ook in bogen gebogen voor scheepsrompen, etc, onder invloed van warmte, vocht en druk.

Ook ik heb hier last van en ben met schuim tochstrip in de weer gegaan. Een hol schuim profiel wat je in het deurkozijn plakt zodat de voordeur hier tegenaan drukt bij dicht doen.
In eerste instantie werkte dit niet voldoende dus kocht ik een maatje groter/dikker van het zelfde type tochtstrip en dit leek te werken. Echter, naar verloop van tijd wordt de schuimen tochstrip dusdanis lang dichtgeperst door de voordeur dat deze samen met de externe invloeden van buiten dunner wordt en zijn werking gedeeltelijk verliest. Resultaat: na 1 seizoen weer voelbare tocht langs de kieren van de voordeur.

Tegenwoordig zie ik deze oplossing wel eens voorbij komen. Die plak je op de binnenzijde van de voordeur zodat hij over de naad tussen het kozijn en deels over het kozijn valt. Door de voorgevouwen hoek in het siliconenprofiel drukt deze automatisch tegen het kozijn en zal mogelijkerwijs best wat tegenhouden.
Of dit ook op langere termijn blijft werken? Ik zou het niet weten, zelf nog niet geprobeerd.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Theo74 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:01:
Het bekende probleem van houten voordeuren welke onder invloed van temperatuursverschillen en druk van het slot krom trekken.
Binnen is het warm en droog, buiten is het koud en vochtig, het slot drukt tegen de deur, en hopla: krom.
Zo werd hout ook in bogen gebogen voor scheepsrompen, etc, onder invloed van warmte, vocht en druk.

Ook ik heb hier last van en ben met schuim tochstrip in de weer gegaan. Een hol schuim profiel wat je in het deurkozijn plakt zodat de voordeur hier tegenaan drukt bij dicht doen.
In eerste instantie werkte dit niet voldoende dus kocht ik een maatje groter/dikker van het zelfde type tochtstrip en dit leek te werken. Echter, naar verloop van tijd wordt de schuimen tochstrip dusdanis lang dichtgeperst door de voordeur dat deze samen met de externe invloeden van buiten dunner wordt en zijn werking gedeeltelijk verliest. Resultaat: na 1 seizoen weer voelbare tocht langs de kieren van de voordeur.

Tegenwoordig zie ik deze oplossing wel eens voorbij komen. Die plak je op de binnenzijde van de voordeur zodat hij over de naad tussen het kozijn en deels over het kozijn valt. Door de voorgevouwen hoek in het siliconenprofiel drukt deze automatisch tegen het kozijn en zal mogelijkerwijs best wat tegenhouden.
Of dit ook op langere termijn blijft werken? Ik zou het niet weten, zelf nog niet geprobeerd.
dat lijkt wel een 'hard' plastic strip? Daar voel ik niks voor; breekbaar & aan de binnenkant.
Net even contact gehad met Elton en die adviseren deze : https://www.elton.nl/prof...uw-tochtprofiel-aib-3n-xl

zelf neig ik ook naar zoiets; moet even zien hoe dit zit met de bovenkant deur

alternatief is eigelijk gewoon een holle rubberen (ronde) tochtstrip om 'op te vullen' ala https://www.elton.nl/doe-...chtprofiel-omega-25-meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-06 09:54
Crazy- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:07:
[...]

dat lijkt wel een 'hard' plastic strip? Daar voel ik niks voor; breekbaar & aan de binnenkant.
Net even contact gehad met Elton en die adviseren deze : https://www.elton.nl/prof...uw-tochtprofiel-aib-3n-xl

alternatief is eigelijk gewoon een holle rubberen (ronde) tochtstrip om 'op te vullen'
Die strip zou van siliconen gemaakt zijn dus middel hard/zacht en zal zeker niet breken of scheuren.

De strip die jij geadviseerd hebt gekregen heb ik er juist uitgehaald omdat de rubbers na een aantal jaren ook uitharden en hun functie verliezen. Daarbij moet het profiel met rubber ook tussen je deur en sponning passen. Vaak lukt dit wel maar ik zou dit vooraf toch even onderzoeken.

De holle rubberen tochtstrip, of zoals ik gebruikte in schuim versie, doen het ook allemaal tijdelijk tot ze te lang zijn samengeperst tussen de deur en niet meer uitvullen, waardoor de wind weer vrij spel heeft.

Daarom denk ik zelf dus aan die opbouw siliconenstrip, of dat dan wat is. Omdat het niet onder druk komt te staan maar over de naad tussen voordeur en kozijn valt.
Maar goed, ik ben geen ervaringsdeskundige en al helemaal geen timmerman dus ik ga ook niets beweren.

Ps. Een anti-inbraakstrip aan de buitenzijde van de deur schijnt als bijkomend effect ook wind tegen te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo74 op 18-01-2021 13:14 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:07:
[...]

alternatief is eigelijk gewoon een holle rubberen (ronde) tochtstrip om 'op te vullen' ala https://www.elton.nl/doe-...chtprofiel-omega-25-meter
Ik denk dat dat XL tochtprofiel niet gaat werken omdat je voordeur met kaderprofiel is uitgevoerd zal deze niet zoals op tekening A of B zijn, de kier aan de buitenkant is simpelweg te groot.

De oplossing van @Theo74 heb ik ook gedaan, echter merk ik ook dat het schuim al snel zijn beste tijd heeft gehad.

Ik denk dat ik het kaderprofiel maar ga vervangen, zit hier nog te twijfelen of een dikkere variant nodig is of gewoon de originele maat die met de jaren ongetwijfeld niet meer zo flexibel is.

Heb jij het inmiddels al opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat dat XL tochtprofiel niet gaat werken omdat je voordeur met kaderprofiel is uitgevoerd zal deze niet zoals op tekening A of B zijn, de kier aan de buitenkant is simpelweg te groot.

De oplossing van @Theo74 heb ik ook gedaan, echter merk ik ook dat het schuim al snel zijn beste tijd heeft gehad.

Ik denk dat ik het kaderprofiel maar ga vervangen, zit hier nog te twijfelen of een dikkere variant nodig is of gewoon de originele maat die met de jaren ongetwijfeld niet meer zo flexibel is.

Heb jij het inmiddels al opgelost?
nou wat ik gedaan heb is niks met rubbers, maar puur met de sluitplaat & scharnieren.
1 scharnier (onderste) heb ik met 2mm opgevuld waardoor de deur al beter afsloot rondom.
Daarna heb ik de sluitplaat gesteld met 3mm naar buiten toe, waardoor de deur beter sluit.

Nu herb ik nog alleen nog onderin in de hoeken iets tocht, maar minimaal (zoals met de wind vandaag). Het ergste is nog steeds de brievenbus. Dat is simpelweg 1 groot inblaaskoker |:( waar alle koud vandaan komt.

ik overweeg hierom deze aan te schaffen : https://www.mijnijzerware...8-42mm-8714409300693.html

alternatief is de HomeBox https://www.woonwijzerweb...ox?variant=14361980076095

maar 139 euro vind ik best aan de prijs ...

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 30-11-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:16
Crazy- schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:03:
[...]

nou wat ik gedaan heb is niks met rubbers, maar puur met de sluitplaat & scharnieren.
1 scharnier (onderste) heb ik met 2mm opgevuld waardoor de deur al beter afsloot rondom.
Daarna heb ik de sluitplaat gesteld met 3mm naar buiten toe, waardoor de deur beter sluit.

Nu herb ik nog alleen nog onderin in de hoeken iets tocht, maar minimaal (zoals met de wind vandaag). Het ergste is nog steeds de brievenbus. Dat is simpelweg 1 groot inblaaskoker |:( waar alle koud vandaan komt.

ik overweeg hierom deze aan te schaffen : https://www.mijnijzerware...8-42mm-8714409300693.html

alternatief is de HomeBox https://www.woonwijzerweb...ox?variant=14361980076095

maar 139 euro vind ik best aan de prijs ...
Ik zou mijnijzerwaren.nl maar overslaan. Ik had precies hetzelfde briefplaat gekocht maar ze stuurden een goedkoper variant van axa naar me op. Geen reacties verder gekregen van ze. Ze hadden deze naar me verzonden in de hoop dat ik er niet achter kwam denk ik: https://www.mijnijzerware...9d5df35be1db&objectID=702

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
blackshelve schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:29:
[...]

Ik zou mijnijzerwaren.nl maar overslaan. Ik had precies hetzelfde briefplaat gekocht maar ze stuurden een goedkoper variant van axa naar me op. Geen reacties verder gekregen van ze. Ze hadden deze naar me verzonden in de hoop dat ik er niet achter kwam denk ik: https://www.mijnijzerware...9d5df35be1db&objectID=702
Dat is wel een hele bizarre verwisseling. Foutje? Wel raar als ze dan niet reageren/oplossen. Op basis van de reviews zou je anders zeggen

In houd het in gedachten; ze hebben afterpay : indien ze fout leveren… ;)

Pagina: 1