Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-04 20:07
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met werken in Nederland voor bedrijven uit China? Ik ben benieuwd naar ervaringen, tips en overige zaken om rekening mee te houden. Ik ben onlangs benaderd door een bedrijf uit China om hen hier in Nederland te assisteren met diverse zaken. Het lijkt mij een mooie uitdaging maar ik heb weinig ervaring met het werken voor bedrijven uit China.

Alvast dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35

CeesKees

I rest my Kees

Ga je daar in loondienst of als zzp-er aan de slag?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
"bedrijf in china" "assisteren met diverse zaken". Dat klinkt wel heel vaag. Heb wel ooit als afwasser gewerkt voor de plaatselijke chinees, maar dat bedoel je vast niet. Heb je wat meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
CeesKees schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:31:
Ga je daar in loondienst of als zzp-er aan de slag?
Dat staat in principe vrij. Ik geef de voorkeur aan oprichten van Nederlandse BV en daar in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
gysman11 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:34:
"bedrijf in china" "assisteren met diverse zaken". Dat klinkt wel heel vaag. Heb wel ooit als afwasser gewerkt voor de plaatselijke chinees, maar dat bedoel je vast niet. Heb je wat meer info?
Het is een positie als manager voor een Chinese corporate; zullen dus management, finance gerelateerde werkzaamheden omvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010

CeesKees

I rest my Kees

Mijn ervaring met Chinese bedrijven is dat er op een bepaald punt in de relatie altijd een probleem komt met betalen.

Dit kan heel vroeg in het proces zijn, of na een tijd. Maar het probleem komt.

Houd daar rekening mee.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
Ik ken aardig wat mensen die voor een groot chinees telecom bedrijf gewerkt hebben en twee dingen vielen op:

1: China bepaald alles. Geen chinees, geen invloed.
2: Weggekocht worden bij de concurent, leeggezogen qua kennis en contacten en dan ontslagen worden is ook een gebruikelijke tactiek.

Nu is dit natuurlijk N is 1, en uit tweede hand, maar het maakt mij in elk geval op m'n hoede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
CeesKees schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:06:
Mijn ervaring met Chinese bedrijven is dat er op een bepaald punt in de relatie altijd een probleem komt met betalen.

Houd daar rekening mee.
Wel een ding om rekening mee te houden inderdaad: De rechtspositie om bij een chinees bedrijf om in china een factuur te innen kan "lastig" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
overhyped schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:13:
[...]

Wel een ding om rekening mee te houden inderdaad: De rechtspositie om bij een chinees bedrijf om in china een factuur te innen kan "lastig" zijn.
'

Dat hoor ik vaker ja. Voor wat betreft mijn salaris: mijn voorkeur is om in dienst te gaan bij Nederlandse BV van Chinese corporate. Die zal dan ook mijn werkgever worden en salarisbetalingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Utke56 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:15:
[...]
'

Dat hoor ik vaker ja. Voor wat betreft mijn salaris: mijn voorkeur is om in dienst te gaan bij Nederlandse BV van Chinese corporate. Die zal dan ook mijn werkgever worden en salarisbetalingen doen.
Check, ik dacht dat je zelf een NL BV wilde oprichten en die laat factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
overhyped schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Check, ik dacht dat je zelf een NL BV wilde oprichten en die laat factureren.
Nee dat zou een optie zijn, maar ik wil hoe dan ook altijd factureren aan Nederlandse entiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dan nog is de vraag hoeveel opties die BV heeft als China niet met euros over de brug komt... Als je loon een paar maandjes niet betaald is ("komt nog, komt nog, echt wel") en de BV zelf geen euros heeft, wat wil je dan? B2B rechtszaak tegen een Chinese entiteit? Succes, dat wordt een langdradige nachtmerrie. De BV gaat dan dus om, en jij... gaat enkele reis UWV.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:12
Ligt ook we een beetje aan het bedrijf natuurlijk. Ik ben weleens benaderd voor finance functie bij Hikvision in Hoofddorp. Dat is toch een serieuze BV die ze echt niet zomaar laten omvallen omdat ze geen zin hebben om iemand te betalen.

Ik zou eerder vraagtekens zetten bij de bedrijfscultuur en of een Chinese corporate bij je past. Ik voel(de) me hier totaal niet toe aangetrokken (maar is mijn subjectieve persoonlijke mening).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
VidaR-9 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:00:
Ligt ook we een beetje aan het bedrijf natuurlijk. Ik ben weleens benaderd voor finance functie bij Hikvision in Hoofddorp. Dat is toch een serieuze BV die ze echt niet zomaar laten omvallen omdat ze geen zin hebben om iemand te betalen.

Ik zou eerder vraagtekens zetten bij de bedrijfscultuur en of een Chinese corporate bij je past. Ik voel(de) me hier totaal niet toe aangetrokken (maar is mijn subjectieve persoonlijke mening).
In die zin bepaal ik zelf de bedrijfscultuur in Nederland. Ze hebben op dit moment nog weinig in Nederland. Zitten al wel zo'n tien jaar in andere Europese landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:12
Utke56 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:18:
[...]
In die zin bepaal ik zelf de bedrijfscultuur in Nederland. Ze hebben op dit moment nog weinig in Nederland. Zitten al wel zo'n tien jaar in andere Europese landen.
Denk dat dit juist ook voor groot gedeelte vanuit het hoofdkantoor komt. Zeker het formele gedeelte.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FreezeXJ schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:52:
Dan nog is de vraag hoeveel opties die BV heeft als China niet met euros over de brug komt... Als je loon een paar maandjes niet betaald is ("komt nog, komt nog, echt wel") en de BV zelf geen euros heeft, wat wil je dan? B2B rechtszaak tegen een Chinese entiteit? Succes, dat wordt een langdradige nachtmerrie. De BV gaat dan dus om, en jij... gaat enkele reis UWV.
Dat is al meer zekerheid dan zelf factureren. Als werknemer van een Nederlandse BV heb je in ieder geval nog de WW en bij faillissement het UWV als vangnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
PolarBear schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Dat is al meer zekerheid dan zelf factureren. Als werknemer van een Nederlandse BV heb je in ieder geval nog de WW en bij faillissement het UWV als vangnet.
Ja en in die zin weet ik dat als ik er voor ga dat er ook een soort van avontuur in schuilt. Ik kan een aantal zekerheden inbouwen, maar zoals de tendens die in de reacties (dank daarvoor) een beetje terugkrijg is dat ik wel wat weerstand en onvolkomenheden kan verwachten. Ik weet alleen dat ze al langer in Europa zitten met andere vestigingen die al jaren operationeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 10:13
Aangezien jij benaderd bent én hier serieus over aan het nadenken bent zou je misschien eens kunnen vragen of ze jou, vrijblijvend, in contact kunnen brengen met één of meerdere van de al bestaande Europese vestigingen. De personen die je daar spreekt kunnen je mogelijk over hun ervaringen vertellen. Zij hebben misschien ook getwijfeld maar de stap uiteindelijk wel gezet. Het 'hoe-en-waarom' kan dan erg verhelderend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-05 12:12
R-wink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:36:
Aangezien jij benaderd bent én hier serieus over aan het nadenken bent zou je misschien eens kunnen vragen of ze jou, vrijblijvend, in contact kunnen brengen met één of meerdere van de al bestaande Europese vestigingen. De personen die je daar spreekt kunnen je mogelijk over hun ervaringen vertellen. Zij hebben misschien ook getwijfeld maar de stap uiteindelijk wel gezet. Het 'hoe-en-waarom' kan dan erg verhelderend zijn.
Dit

Maar ben ook bewust hoe direct Nederlanders communiceren in vergelijking met Aziatische culturen want dit is echt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Utke56 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Je zal waarschijnlijk ook met mensen in China te maken hebben van het bedrijf. Die bedrijfscultuur zal je ook mee te maken hebben. Hangt er ook net vanaf hoe internationaal het bedrijf verder is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
R-wink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:36:
Hier zat ik zelf vandaag ook aan te denken, heb dit gelijk omgezet in actie ;) Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
Pensioen opbouw kennen ze ook niet in China.
Dus hou hier ook rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 16:32

magneet

Magnetic enhanced

Je zou het ook kunnen laten payrollen ipv dat ze een bv moeten oprichten. Dat heb ik ook gedaan voor mijn Isaraelische werkgever. En zelfs al hebben ze een bv dan zal er alsnog iets moeten zijn wat zorgt dat ze goed aan de regelgeving voldoen.

Ook moet je zelf in de gaten houden dat alles aan wetgeving voldoet qua werktijden, vrije dagen vergoedingen e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door magneet op 18-01-2021 20:32 ]

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:37
Veel gewerkt met Chinezen afgelopen jaren. Twee dingen zijn mij altijd bijgebleven: 1) structuur, waarbij iedereen zijn eigen klus of taak heeft, hoe klein ook, en alles doet om dat af te krijgen waarbij er enorm veel mensen zijn met enorm kleine taakjes, en 2) ze bouwen in een week of twee een compleet nieuwe locatie op. Ze hebben mij meerdere keren flink verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 20:49

igmar

ISO20022

Utke56 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:56:
Dat staat in principe vrij. Ik geef de voorkeur aan oprichten van Nederlandse BV en daar in loondienst.
Op zich prima, maar :

- Je MOET verplicht een DGA salaris jezelf uitbetalen.
- Je moet een salarisadministratie bijhouden
- Zaken zoals arbeidsongeschikheidsverzekeing en pensioen moet je zelf regelen
- Geen WW recht

Denk daar goed over na voordat je ergens aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
igmar schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Op zich prima, maar :

- Je MOET verplicht een DGA salaris jezelf uitbetalen.
- Je moet een salarisadministratie bijhouden
- Zaken zoals arbeidsongeschikheidsverzekeing en pensioen moet je zelf regelen
- Geen WW recht

Denk daar goed over na voordat je ergens aan begint.
Klopt helemaal. Ter verduidelijking. Het Chinese bedrijf zal een BV op richten. Ik word daar de eerste man en heb dus veel vrijheid om naar eigen inzicht het bedrijf hier in Nederland aan te kleden. Ik zal dan in dienst zijn van deze BV (vooralsnog geen participatie via aandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 20:49

igmar

ISO20022

Utke56 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:38:
[...]

Klopt helemaal. Ter verduidelijking. Het Chinese bedrijf zal een BV op richten. Ik word daar de eerste man en heb dus veel vrijheid om naar eigen inzicht het bedrijf hier in Nederland aan te kleden. Ik zal dan in dienst zijn van deze BV (vooralsnog geen participatie via aandelen).
Da's wat anders : In dat geval ben je geen DGA, en ben je gewoon in loondienst. Met alle rechten en plichten die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
igmar schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Da's wat anders : In dat geval ben je geen DGA, en ben je gewoon in loondienst. Met alle rechten en plichten die daarbij horen.
Klopt en dat heeft mijn voorkeur. Er is ook gesproken over interim (zzp'erschap) voor de eerste periode, maar ik heb duidelijk aangegeven daar niks voor te voelen juist vanwege de onzekerheid die daar mee gepaard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik ben zelf werkzaam in China, ik heb altijd specifiek ervoor gekozen om voor buitenlandse bedrijven te werken. Iedereen die ik als expat ken die voor een lokaal bedrijf aan slag ging ondanks de betaling vaak best netjes was, zijn vertrokken. Nou is dit niet representatief aangezien er talloze grote Chinese bedrijven zijn met non-local staff, maar zelfs voor mij met 350 man lokaal personeel is het nog steeds iedere dag weer "iets nieuws". Vaak goed, vaak ook minder goed.

Waar je op moet letten is zekerheid en die ga je niet alleen krijgen met een leuk contract omdat ze daar weinig mee hebben zeker omdat je op gepaste afstand zit. Daarnaast maak helder op voorhand wat jou doel is en wie jou aanspreekpunt is. Maak duidelijk dat je hier geen aanpassingen in tolereerd binnen een 1-2 jaren plan. (Dit gaan ze toch doen). Laat je aanstellen als "garant" persoon, hun fuckups mogen niet jou probleem worden. Ze zullen je wellicht leuk betalen maar dit is het geld gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bannedoptwitter
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-02-2022
joke_name schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:30:
Pensioen opbouw kennen ze ook niet in China.
Dus hou hier ook rekening mee.
Dat is gewoon niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bannedoptwitter
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-02-2022
CeesKees schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:06:

Houd daar rekening mee.
Die ervaring heeft mijn vriendin niet zij werkt al 23 jaar voor een chinees bedrijf in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utke56
Mooi, eindelijk wat tegengeluid haha.
Pagina: 1