Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co E.
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-03-2023
Beste Tweakers,

Ik heb op 27-12-2018 een Gigabyte AORUS Radeon RX580 8GB model gekocht bij een Nederlandse webshop, met de standaard 2 jaar fabrieksgarantie (en 30 dagen carry-in). Begin november 2020 begon ik steeds meer problemen te krijgen (freeze, zwart scherm) tot ik op 2 november helemaal geen beeld meer kreeg. Eerder dat jaar had ik vanwege de freezes en zwarte schermen al de GPU teruggestuurd naar die webshop voor een RMA, daar werd deze destijds niet defect bevonden. Daarom heb ik op 3 november de hele PC laten troubleshooten door een loakale PC winkel. Zij kwamen al snel tot de conclusie dat de GPU defect was. Hiervan heb ik ook het onderzoeksresultaat.

Ik heb op 5 november dan ook een nieuwe RMA aangevraagd bij de webshop en de GPU vervolgens opgestuurd. Op 9 november heeft de webshop deze doorgestuurd naar de leverancier. Tevens had de webshop gezegd dat ik nog "zal horen" van de leverancier over eventuele reparatie, vervanging etc.
Dit is echter nog niet gebeurd (18-01-2021).

Daarom heb ik ook contact gezocht met Gigabyte (ik neem aan dat zij uiteindelijk de leverancier zijn). Zij ontvingen de GPU op 2 december in de service center, en was vertraagd i.v.m. COVID-19. Er stond ook dat op 14 december "the case was closed" (wat dat ook moge betekenen), en "you should receive the product already". Deze respons kreeg ik op 21-12-2020. Toen was de fabrieksgarantie al afgelopen (sinds de 18e).
Sindsdien heb ik niets gehoord van zowel de webshop als Gigabyte.

Ik heb op het forum rondgeplozen en ik las dat ik recht had op een tijdelijk vervangend product. Ik weet echter niet of ik daar nu nog in aanmerking voor kom, aangezien de fabrieksgarantie op 18 december is verlopen.

Kan ik
- nu nog een tijdelijk vervangend product aanvragen?
- verder informeren naar de webshop of Gigabyte m.b.t. de status van de RMA en eventuele leverdatum van de gerepareerde/vervangen GPU?

Hieronder nog de specs van de desbetreffende PC:
CPU: AMD Ryzen 5 2600X
MB: ASUS PRIME X-470-PRO
GPU: Gigabyte AORUS Radeon RX580 8G
PSU: Corsair CM550x (2018)
RAM: 2x8GB 3200 DDR4 G.Skill Trident Z RGB (cl16 vgm)

Groetjes,
Co

[ Voor 2% gewijzigd door Co E. op 18-01-2021 11:22 . Reden: had nog wat van de preset staan ]

Beste antwoord (via Co E. op 31-01-2021 14:16)

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Co E. schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:32:
Gisteren een mail gestuurd naar de winkel, volgens hun is het product nog bij de leverancier ter reparatie, hebben ze een status update opgevraagd en zullen ze het laten weten zodra ze iets nieuws weten.
Verschillende leveranciers crediteren RMA's nog wel eens aan webshops, jij zit op een gerepareerde/vervangende kaart te wachten, wat de RMA afdeling betreft zitten ze nog op de reparatie te wachten en de inkoper van de webshop was blij met een flinke korting op de laatste factuur.

2 maanden is te lang, jij hebt weinig te maken met gigabyte, dus webshop in gebreke stellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dat je garantie nu technisch gezien is verlopen maakt niet uit. Je hebt het op tijd aangemeld. Het is me niet helemaal duidelijk of je je uberhaupt je kaart retour hebt ontvangen?

[ Voor 31% gewijzigd door RodeStabilo op 18-01-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
Het product was inderdaad op tijd bij de leverancier aangemeld, dus je krijgt gewoon nog de standaard garantie. (Reparatie, vervanging, afhankelijk van leverancier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Interessant wordt wel die the case was closed van 14 december. Blijkbaar is het voor de fabrikant binnen de garantietermijn afgehandeld. Iets nieuws zou nu buiten de garantie vallen.

Maar belangrijker, waar is het product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co E.
RodeStabilo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:24:
Dat je garantie nu technisch gezien is verlopen maakt niet uit. Je hebt het op tijd aangemeld. Het is me niet helemaal duidelijk of je je uberhaupt je kaart retour hebt ontvangen?
sambalbaj schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:28:
Interessant wordt wel die the case was closed van 14 december. Blijkbaar is het voor de fabrikant binnen de garantietermijn afgehandeld. Iets nieuws zou nu buiten de garantie vallen.

Maar belangrijker, waar is het product?
Ik heb de kaart nog niet retour ontvangen, dus ik vermoed dat deze onderweg is van Gigabyte naar de webshop. Op de site van de webshop staat namelijk nog dat het product was opgestuurd naar de leverancier (al sinds november), en er is verder niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-07 17:16

Nutral

gamer/hardware freak

Je hebt eigenlijk niks te maken met gigabyte maar alleen de webshop. Daar heb je een garantie gevraagd en daar zou je dus een deugdelijk product van moeten krijgen.
Dit moet wel binnen redelijke termijn, dus als het lang duurt kun je vragen om een leenproduct of ontbinding van de koopovereenkomst (ofwel volledige terugbetaling).
Je hebt standaard in-gebrekestelling brieven die je hiervoor kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Co E. Je hebt te maken met de verkoper, niet met fabrikant. de verkoper moet conformiteit nakomen, en de GPU repareren of vervangen zonder al teveel hinder. (bin.14 dagen is acceptabel). Meldt je dus bij de verkoper !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:51
Waar de 14 dagen van @Hackus vandaan komen weet ik niet maar inderdaad kun je de winkel nu wel melden dat ze niet binnen acceptabele tijd hebben kunnen zorgen voor conformiteit en een oplossing eisen (je kaart gerepareerd terug, vervanging of geld terug).

Meer uitleg en een voorbeeldbrief die je kan sturen vind je op https://www.consuwijzer.n...elang-mag-reparatie-duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co E.
Gisteren een mail gestuurd naar de winkel, volgens hun is het product nog bij de leverancier ter reparatie, hebben ze een status update opgevraagd en zullen ze het laten weten zodra ze iets nieuws weten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Co E. schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:32:
Verschillende leveranciers crediteren RMA's nog wel eens aan webshops, jij zit op een gerepareerde/vervangende kaart te wachten, wat de RMA afdeling betreft zitten ze nog op de reparatie te wachten en de inkoper van de webshop was blij met een flinke korting op de laatste factuur.

2 maanden is te lang, jij hebt weinig te maken met gigabyte, dus webshop in gebreke stellen.
Pagina: 1