Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badouwes
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 11:49
Wie heeft recente ervaring met non-Ziggo internet providers in Wassenaar-Zuid?

Waarom deze vraag? Onze buurt bevindt zich op ruim 4 km afstand van de KPN centrale via koper draden..... Ja echt waar. Een jaar of vijf geleden lukte het KPN niet om een betrouwbare 20 Mbs verbinding te leveren hierom. De enige 'betrouwbare' optie was de coax van Ziggo. We zijn nu in 2021 en KPN (en anderen via hun netwerk) stellen dat 50 Mbs haalbaar is. En dat nog steeds via koper, al is de gebruikte ADSL/VDSL technologie verbeterd. Ziggo zegt inmiddels hier via glasvezel te leveren.

Graag wil ik weten wat de ervaring is van mede-tweakers in Wassenaar-Zuid (of andere regio's die ver van de KPN centrale af zitten en nog steeds met koper daaraan verbonden zijn). Hoe betrouwbaar is jullie internet levering via het koperen KPN netwerk op zo'n afstand?

In deze tijd van thuiswerken kan ik me niet permitteren om steeds uitvallers te hebben.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12
Je geeft aan dat Ziggo glasvezel kan leveren, waarom zou je dan nog ADSL/VDSL overwegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:28
Ziggo levert overigens nergens glasvezel. Het glasvezel wat ze leveren is tot aan de wijkkast. Vandaar gaat er een coax kabel naar de woningen toe.

Als Ziggo inmiddels wel glasvezel tot in de meterkast levert dan mag iemand me best verbeteren.

Maar ik zou het wel weten als de keuze adsl of kabel is. Ik zal het maar even zeggen: kabel. Ondanks dat ik geen voorstander ben van Ziggo, is de snelheid en stabiliteit veel beter dan adsl (op welke afstand je ook van de centrale af zit).

[ Voor 33% gewijzigd door DutchKel op 18-01-2021 11:25 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badouwes
Dank voor de antwoorden tot nu.

Ziggo levert glasvezel tot de wijkkast, dat klopt. Dank voor de verbetering. :)

De reden dat ik eventueel over zou willen stappen, is dat een andere provider (Budget Energie) goedkoper zou zijn voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52

Smurf

Detri

DutchKel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:23:
Ziggo levert overigens nergens glasvezel. Het glasvezel wat ze leveren is tot aan de wijkkast. Vandaar gaat er een coax kabel naar de woningen toe.

Als Ziggo inmiddels wel glasvezel tot in de meterkast levert dan mag iemand me best verbeteren.

Maar ik zou het wel weten als de keuze adsl of kabel is. Ik zal het maar even zeggen: kabel. Ondanks dat ik geen voorstander ben van Ziggo, is de snelheid en stabiliteit veel beter dan adsl (op welke afstand je ook van de centrale af zit).
Dat hangt denk ik wel van je locatie af. Vorig jaar maart is onze glasvezel opgeleverd, en natuurlijk is dat een nieuw netwerkt waar ook na oplevering nog volop aan gesleuteld / verbeterd wordt, maar in deze tijd heb ik meer uren downtime gehad dan in ieder geval de laatste 10 jaar ADSL via Xs4all, misschien zelfs wel langer.

In eerste instantie wilde ik ook helemaal niet overstappen toen e-fiber kwam leuren met glas. Ik had een prima werkende 100/30 verbinding en dat was (eigenlijk: is) snel zat voor ons gebruik. Pas toen KPN bekend maakte dat ze gingen stoppen met Xs4all heb ik me toch ingeschreven.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

badouwes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:33:
De reden dat ik eventueel over zou willen stappen, is dat een andere provider (Budget Energie) goedkoper zou zijn voor mij.
badouwes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:11:
In deze tijd van thuiswerken kan ik me niet permitteren om steeds uitvallers te hebben.
Heb je je eigen vraag dan iet al beantwoord? Kijk over een half jaartje naar vervanging. En misschien kan je dan tegen die tijd (of nu al maar dan op 1.5m afstand :P ) directe buren vragen naar ervaringen in jouw precieze buurt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32

Croga

The Unreasonable Man

badouwes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:11:
badouwes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:33:
Ik moest even heel smakelijk lachen....

Je wilt stabiliteit en vervolgens ga je dan overstappen naar een bedrijf met de naam "Goedkoop" in combinatie met "We doen eigenlijk geen internet".... En dat alleen omdat het een paar euro per maand zal schelen...

De hamvraag hier is: Heeft KPN zijn infrastructuur opgewaardeerd of is er glasvezel naar je huis gelegd? Als op beide vragen het antwoord "nee" is dan heeft het geen zin om over te stappen.
Met alle nieuwe technieke is 4km nogsteeds veel te ver weg om een stabiele verbinding te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badouwes
@F_J_K: dank voor je antwoord.

De buren direct in de buurt hebben ook Ziggo vanwege soortgelijke ervaringen in het verleden. Tegelijkertijd is niemand van mijn buren technisch, als het maar werkt. Niemand overweegt daarom om eventueel naar een andere provider over te stappen.

Dat de ADSL/VDSL techniek inmiddels is voortgeschreden is voor hun niet relevant.

Ik ben de enige techneut die het interessant vindt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:28
badouwes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:51:
@F_J_K: dank voor je antwoord.

De buren direct in de buurt hebben ook Ziggo vanwege soortgelijke ervaringen in het verleden. Tegelijkertijd is niemand van mijn buren technisch, als het maar werkt. Niemand overweegt daarom om eventueel naar een andere provider over te stappen.

Dat de ADSL/VDSL techniek inmiddels is voortgeschreden is voor hun niet relevant.

Ik denk dat je ADSL/VDSL een beetje te veel ophemelt. KPN heeft al lang aangegeven dat de rek eruit is. Daarom zijn ze ook op veel plaatsen glasvezel aan het aanleggen en hebben ze al op veel plaatsen glasvezel.

In sommige nieuwbouwwijken ligt niet eens meer ADSL (o.a. waar ik nu woon), daar is het de keuze tussen kabel en glasvezel. Op andere plaatsen waar de kpn glasvezel heeft liggen gaan ze het ADSL netwerk op termijn ook uitschakelen.

Ze investeren vrijwel niks meer in ADSL/VDSL omdat daar geen toekomst in zit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32

Croga

The Unreasonable Man

badouwes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:51:

Nogmaals; als de wijkcentrale niet dichterbij gekomen is, is het voor jou ook niet relevant.

Nog sterker; de afstand naar de wijkcentrale is over de jaren alleen maar kritischer geworden. Hoe sneller het abonnement, hoe groter de impact van de afstand op de stabiliteit.
Als men in het verleden geen stabiele 20mbit verbinding kon leveren dan zal een snellere verbinding alleen maar meer problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badouwes
Dank voor de antwoorden. Heel erg gewaardeerd!

Jullie stellen duidelijk dat ook de nieuwe technologie geen soelaas zal bieden. Zolang KPN hier geen glasvezel aanbiedt is er eigenlijk geen alternatief voor Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 22:33

slaay

Natuurbeleven.com

Je geeft niet aan of je ook tv wil hebben bij de provider die je neemt.

Heb je al op https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ gekeken? Wat krijg je daar als resultaat?
Indien er vectoring beschikbaar is (VVDSL) dan maakt de afstand tot de wijkcentrale niet uit. Het gaat dan om de afstand naar je wijkkast toe. Is er geen vectoring beschikbaar dan ben je wel afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale die vaak heel wat meer is dan naar een wijkkast toe.

(V)VDSL is erg stabiel en doet niks onder qua kabelinternet en glasvezel. Daarnaast levert Budget Energie gewoon een KPN verbinding. Dus qua internet is het gelijk aan een abonnement via KPN. Qua support en TV kan het afwijken maar puur internet is exact hetzelfde.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badouwes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5yrUwn1Yi3QpVYWT2DIKqjkX0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5L1yLRSaGQ2HJmJpA2ae2Fs.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het resultaat. Ik kan niet zien of hier VVDSL zit.

TV maakt me niet zoveel uit. Ik stream bijna alles en/of kijk naar de zenders die iedereen aanbiedt.

Hoe dan ook: dank voor je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 22:33

slaay

Natuurbeleven.com

Zo te zien is dat VDSL en 47 mbit is een mooie snelheid! Bij VDSL is sowieso 50 Mbit bij een enkele lijn (dus geen bonding) het maximum. Dus grote kans dat je 47 Mbit down en 10 Mbit up haalt.

Voor alleen internet is dat helemaal perfect en als dat goedkoopste optie is dan zou de keuze makkelijk zijn.
Mocht je nu Ziggo hebben dan kun je het gewoon aanvragen en maak dan geen gebruik van de overstapservice. Dan kun je het desnoods een maand kijken hoe het gaat en daarna Ziggo opzeggen.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badouwes
@slaay Vijf jaren geleden kon KPN via koper op mijn adres geen 20Mbs stabiel garanderen. Er moest toen zelfs gemeten wordfen waarom. De monteur destijds gaf de afstand en aantal lassen als probleem aan. Hij kon me op z'n scherm laten zien waar de lassen zaten... Ik heb geen idee of toen VDSL2 werd gebruikt. Ik verwacht het wel, aangezien VDSL2 vanaf 2010 beschikbaar was en dat de laatste VDSL versie was vóór het huidige VVDSL.

Alles overziend lijkt het erop ik dat ik waarschijnlijk niets opschiet met overstappen naar KPN/koper, al stelt KPN dat 47 Mbs haalbaar moet zijn. Dan denk ik: wat is nu anders dan toen?

Nogmaals dank voor jullie hulp/mening/antwoorden! :)

[ Voor 0% gewijzigd door badouwes op 18-01-2021 15:11 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:58
badouwes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:10:
@slaay Vijf jaren geleden kon KPN via koper op mijn adres geen 20Mbs stabiel garanderen. Er moest toen zelfs gemeten wordfen waarom. De monteur destijds gaf de afstand en aantal lassen als probleem aan. Hij kon me op z'n scherm laten zien waar de lassen zaten... Ik heb geen idee of toen VDSL2 werd gebruikt. Ik verwacht het wel, aangezien VDSL2 vanaf 2010 beschikbaar was en dat de laatste VDSL versie was vóór het huidige VVDSL.

Alles overziend lijkt het erop ik dat ik waarschijnlijk niets opschiet met overstappen naar KPN/koper, al stelt KPN dat 47 Mbs haalbaar moet zijn. Dan denk ik: wat is nu anders dan toen?

Nogmaals dank voor jullie hulp/mening/antwoorden! :)
De situatie met koper is de laatste jaren flink veranderd. De afstand tot de centrale is in de meeste gevallen niet meer van belang. De verbinding komt bij DSL/Koper tegenwoordig vaker uit een wijkkast/kabelverdeler ergens in de buurt dan de centrale zelf, waardoor de afstanden flink zijn ingekort.
De snelheid die fourstack aangeeft houdt daar ook rekening mee en als daar 47Mbit staat, is in 99% van de gevallen dat ook daadwerkelijk de leverbare snelheid.
Bij twijfel kun je advies van @slaay volgen en bv een maand abonnement bij KPN afnemen naast je Ziggo abonnement, en kijken hoe dat werkt. Bevalt het, kun je alsnog bij budget aanvragen.

[ Voor 6% gewijzigd door gjtm op 18-01-2021 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

slaay schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:24:
Zo te zien is dat VDSL en 47 mbit is een mooie snelheid! Bij VDSL is sowieso 50 Mbit bij een enkele lijn (dus geen bonding) het maximum. Dus grote kans dat je 47 Mbit down en 10 Mbit up haalt.
.
En hoe verklaar je dan dat we hier in Apeldoorn een VDSL lijn hebben van 111Mbit down en 33 up zonder bonding?
Met bonding is 200 leverbaar ;)

De techniek kan dus wel degelijk verder.

Maar als ze eerder al amper 20mbit stabiel konden leveren maar wel 50 beloven dan verwacht ik er eerlijk gezegd niet veel van. Dan kan je beter bij Ziggo blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 18-01-2021 21:52 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16

job

nelizmastr schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:51:
En hoe verklaar je dan dat we hier in Apeldoorn een VDSL lijn hebben van 111Mbit down en 33 up zonder bonding?
Dat zal vermoedelijk VVDSL zijn. Vectored VDSL

[ Voor 0% gewijzigd door job op 18-01-2021 22:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-05 21:48
nelizmastr schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:51:
[...]

De techniek kan dus wel degelijk verder.

Maar als ze eerder al amper 20mbit stabiel konden leveren maar wel 50 beloven dan verwacht ik er eerlijk gezegd niet veel van. Dan kan je beter bij Ziggo blijven.
VDSL2 is in principe tot 50Mbit (8a t/m 8b)
Dan krijg je vectoring (17a), theoretisch maximaal 150Mbit op een enkel paar.
En daarna krijg je nog vplus (35b), theoretisch maximaal 300Mbit op een enkel paar.
De uiteindelijke maximale snelheid is natuurlijk erg afhankelijk van de afstand tot de straatkast/verdeler.

En dat zou je dan theoretisch ook nog kunnen bonden.
Pagina: 1