Spachtelputz glad maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 17:12
Hi,

Omdat we later dit jaar onze vloer in de woonkamer gaan vervangen ben ik aan het kijken of we ook niet gelijk onze muren mee kunnen nemen. Deze hebben nu spachtelputz (van de vorige eigenaar) en dat willen we vlak maken en sauzen.

Ik lees op internet echter meerdere opties om dit te doen en ik ben hier zelf niet echt in thuis.
- Glad schuren
- Opvullen met een muurvuller/egaliseerder
- Verwijderen met heet water

Wat is de beste optie? Als het even kan doe ik het graag zelf in verband met de kosten van een stucadoor, de filmpjes op YouTube over optie 2 zien er niet heel moeilijk uit, maar die gaan niet echt over spachtelputz.
De spachtelputz zit er nog wel stevig op. We hebben hem 2 jaar geleden nog gesaust en de muur heeft dus ook een kleur nu. Na het vlak maken willen we hem opnieuw een kleurtje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
GewoonNiek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:57:
De spachtelputz zit er nog wel stevig op en komt niet echt los
Niet echt of echt niet?

Maakt nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:07
Je kan bij de Boels een grote muurschuurmachine huren en uitproberen, baadt het niet dan schaadt het waarschijnlijk ook niet.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
De Rikster schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Niet echt of echt niet?

Maakt nogal een verschil.
Sorry, dat is inderdaad niet zo duidelijk. Tekst aangepast, de putz komt niet los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
Wat is de beste optie? Als het even kan doe ik het graag zelf in verband met de kosten van een stucadoor, de filmpjes op YouTube over optie 2 (Opvullen met een muurvuller/egaliseerder) zien er niet heel moeilijk uit
[...]
Filmpjes op YouTube zien er vaak niet heel moeilijk uit. Als je zelf de boel vlak gaat proberen te maken ga je waarschijnljik niet eens in de buurt komen van het resultaat dat een stucadoor levert...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
GewoonNiek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Sorry, dat is inderdaad niet zo duidelijk. Tekst aangepast, de putz komt niet los.
Dan lekker een stukadoor laten komen, goed laten voorlijmen en glad pleisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:45
@GewoonNiek hier een maand geleden exact hetzelfde gedaan :) de spachtelputz glad laten maken door een stukadoor, die heeft overal zo'n 3 mm stuc overheen gesmeerd. Muren zijn keurig strak glad. Laat een stukadoor komen, die kan goed beoordelen of de bestaande ondergrond stevig genoeg om overheen te stucen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:13
Spachtelputz bestaat uit marmerkorrels en een lijmbinding. Ik ben benieuwd of je dat uberhaupt kunt schuren. Het is geen gips. Overstucen lijkt mij de beste manier, maar of een lange wand zelf mooi vlak te krijgen is zonder enige ervaring vraag ik mij af. Niets is onmogelijk natuurlijk, maar hier telt ervaring ook iets mee.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
Je zal dit moeten stucken, dus van te voren even goed inlijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hi,

Omdat we later dit jaar onze vloer in de woonkamer gaan vervangen ben ik aan het kijken of we ook niet gelijk onze muren mee kunnen nemen. Deze hebben nu spachtelputz (van de vorige eigenaar) en dat willen we vlak maken en sauzen.

Ik lees op internet echter meerdere opties om dit te doen en ik ben hier zelf niet echt in thuis.
- Glad schuren
- Opvullen met een muurvuller/egaliseerder
- Verwijderen met heet water

Wat is de beste optie? Als het even kan doe ik het graag zelf in verband met de kosten van een stucadoor, de filmpjes op YouTube over optie 2 zien er niet heel moeilijk uit, maar die gaan niet echt over spachtelputz.
De spachtelputz zit er nog wel stevig op. We hebben hem 2 jaar geleden nog gesaust en de muur heeft dus ook een kleur nu. Na het vlak maken willen we hem opnieuw een kleurtje geven.
Ik heb diverse muren glad gemaak & gestucd .. (diy)

Zelf zou ik de muur glad maken met een steekspatel/beitel .. c.q multi tool met mes, en bv voorstrijk eroverheen doen. ja het is een rot werk. maar je verf ? ik weet niet of dat wel een handige ondergrond is.
voorstrijk is wel noodzakelijk als de ondergrond te sterk zuigt droogt je stuclaag te snel en dat is niet tof afwerken.

DIY stuc-en is niet lastig, ik heb gewerkt met ladingen van bv 2 tot 3 Liter water + bijbehorende hoeveelheid poeder (fix en finish) de muur vol gesmeert .. inkoppers zoals stofvrij en zorg dat alles klaar ligt, genoeg daglicht en een vrije-werkruimte helpen daarbij. trappetje voor een goeie werkhoogte is ook handig.

je zou een https://www.bouwmaat.nl/p...260-cm/product/0000562190 erop kunnen doen met 1m ertussen en lange rei. de profielen trek je er tussenuit en als je stuclaag enigsinds hard is smeer je die ook dicht ..

Zelf heb ik een vlakspaan gebruik dat vond ik fijner maar waarom niet proberen ? nooit geschoten is altijd mis

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Ik heb het waar het los zat afgestoken en de rest mooi vlak laten stucken door de stuckadoor. Alleen in de benedenverdieping moet ik nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonNiek
Dank voor jullie reacties!

Ik ga dan toch maar op zoek naar een stucadoor, echt stucwerk ga ik niet aan beginnen dan is vragen om een slechte afwerking haha.
Pagina: 1