Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
Na afgelopen jaren 40u+ werkzaam te zijn geweest in de commerciele wereld heb ik besloten de overstap te maken naar de overheid als werkgever. Voor mij persoonlijk een bekende functie aangezien ik die al 3 jaar als externe heb ingevuld. Het werken bij de overheid bied mij de gelegenheid om een 4-daagse werkweek (fulltime) in te richten waardoor ik een extra vrije dag beschikbaar heb.

Nu wil ik die dag (op den duur) gaan gebruiken om naast mijn reguliere werk wat freelance werkzaamheden op te pakken. Maar is het ook een uitgelezen kans om die beschikbare tijd te gebruiken voor een opleiding.

Nu is mijn oog gevallen op de Master Business Engineering (NCOI). De MBA kende ik al maar deze master had ik nog niet eerder gezien. Zijn er meer tweakers die ervaring hebben met deze studie? Zo ja wat zijn jullie ervaringen?

https://www.ncoi.nl/oplei...nische-bedrijfskunde.html

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:16
Toevallig enkele dagen een artikel gelezen over NCOI. Was niet echt positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
TZC-T1-FX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:58:
vergelijkbaar artikel heb ik laatst ook gelezen/gehoord. het is niet direct dat ik de opleiding bij NCOI voor ogen heb maar meer toegevoegd als verduidelijking van de studie. Studie is op meer instellingen te volgen al zit er overal wel een kleine aanpassing in het studieprogramma.

Ben vooral benieuwd wat de ervaringen zijn van een dergelijke MBE in tegenstelling tot de MBA's..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:18
Vind dit altijd een beetje makkelijk scoren. Je weet van te voren dat het een commerciële opleider is en wat de prijzen voor de additionele producten. Ik zit zelf in de tweede jaar van mijn opleiding (master) en ervaar dit soort zaken niet, van mijn klasgenoten overigens ook niet. Leraren zijn tot nu toe allemaal prima geweest, vaak met veel ervaring in het bedrijfsleven wat de koppeling naar de praktijk vereenvoudigt.

Zie ook opmerking NCOI:
" Deze geaccrediteerde en erkende opleidingen staan onder toezicht van de NVAO en de Onderwijsinspectie.
Daarbij worden dezelfde kwaliteitscriteria gehanteerd als bij reguliere, bekostigde Hogescholen en
ROC’s. De waarde van die diploma’s (in het hoger onderwijs spreken we van getuigschriften) is dus
precies gelijk aan die van alle andere erkende opleidingsinstellingen. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
YLMOSE schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:35:
[...]

Vind dit altijd een beetje makkelijk scoren. Je weet van te voren dat het een commerciële opleider is en wat de prijzen voor de additionele producten. Ik zit zelf in de tweede jaar van mijn opleiding (master) en ervaar dit soort zaken niet, van mijn klasgenoten overigens ook niet. Leraren zijn tot nu toe allemaal prima geweest, vaak met veel ervaring in het bedrijfsleven wat de koppeling naar de praktijk vereenvoudigt.

Zie ook opmerking NCOI:
" Deze geaccrediteerde en erkende opleidingen staan onder toezicht van de NVAO en de Onderwijsinspectie.
Daarbij worden dezelfde kwaliteitscriteria gehanteerd als bij reguliere, bekostigde Hogescholen en
ROC’s. De waarde van die diploma’s (in het hoger onderwijs spreken we van getuigschriften) is dus
kan me ook nog wel wat herinnerren van een jaar of 10-15 geleden.. inholland.. maargoed. om de discussie terug te brengen naar de kern..de ervaringen van een master business engineering :-)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:19:
[...]

Ben vooral benieuwd wat de ervaringen zijn van een dergelijke MBE in tegenstelling tot de MBA's..
Voor zo ver ik kan zien is MBE gewoon een fancy naam voor een master (technische) bedrijfskunde? In dat geval, een MBA gaat vooral over leidinggevende skills en een MBE gaat vooral over processen en logistiek en is veel theoretischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

En in beide gevallen gaat het hier om een 'HBO-master'.

Mijn ervaring met de rijksoverheid is dat ze voor diverse hogere functies (schaal 12 en meer) een universitaire master willen. Dus even navragen hoe jouw beoogde werkgever hier in staat? (Anders is er misschien niet genoeg meerwaarde tov jouw HBO-diploma.)

Dan kom je uit op de Open Universiteit als je iets vergelijkbaars zoekt maar dan op WO niveau. Zijn ook wat topics over. Is niet commercieel zoals de NCOI maar wel ook gericht op deeltijdstudie.

[ Voor 24% gewijzigd door bombadil op 18-01-2021 10:32 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De Groene Amsterdammer heeft er ook net een artikel aan gewijd, met gedeelde bron - te weten journalistiek platform Investico.

Het verdienmodel van omscholingsmonopolist NCOI

en overigens:

Onderwijsinspectie start onderzoek naar NCOI

Caveat emptor, zoals men zegt - let goed op wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igthorn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-05-2021
Aangezien ik naar dezelfde studie heb zitten te kijken, ben ik wel benieuwd wat TS uiteindelijk besloten heeft en of daar al ervaringen over te melden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Waarom kijk je niet naar een echte master op de uni?
Het kan er bij mij niet in de we in het algeheel hbo masters als gelijke zien aan de uni. Wat is dan het nut nog van een universitaire? Juist, het analyseren en wiskunde-aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Igthorn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:06:
Aangezien ik naar dezelfde studie heb zitten te kijken, ben ik wel benieuwd wat TS uiteindelijk besloten heeft en of daar al ervaringen over te melden zijn.
ik heb nog geen keuze gemaakt. de reviews van NCOI/LOI etc zijn ook niet altijd je van het. Al zal dat ook mogelijk per opleiding verschillen. Heb me voorgenomen om eerst eens met mijn leidinggevende in gesprek te gaan wat er mogelijk is of vanuit de werkgever gefaciliteerd kan worden. Daarbij kan ik altijd nog via mijn IKB een deel van de opleidingskosten verrekenen (belastingvoordeel) en de opleiding daardoor extern volgen.

Bij de OU heb ik ook gekeken maar de terechte opmerking over de HBO-master en Uni-master en de toekomstige waardering daarin... maken het nu nog even lastig om te kiezen..

heb zelfs nog gekeken en info opgevraagd bij de Uni in Hasselt (mobiliteitswetenschappen) wat meer in het verlengde zit van mijn huidige opleiding. Maar wil daar uiteindelijk wel iets van bedrijfskunde etc tegen aanzetten....

[ Voor 11% gewijzigd door koentjuh1987 op 29-04-2021 08:29 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
@koentjuh1987 Ja, die waardering is lastig. Dat weet je nooit.
Wat ik wel kan vertellen is het volgende:

Toen ik van het hbo kwam gingen we met best veel mensen de Pre-MSc doen (Technology and Operations Management, ik du nu TOM en SCM tegelijk). Hiervan is echt een groot deel afgevallen op de vakken waar de uni toch wel voor staat (bij een beta master). Wiskunde en statistiek. Alle andere vakken waren theoretisch en minder bijdragend aan de groeicurve.

Sommige van die dames en heren doen nu een master op het hbo en dat gaat prima. Voor mij is dat al een duidelijke indicatie wat en waar het verschil in zit. En juist, door die moeilijke wiskundige vraagstukken (en soms zelf modellen bouwen) is mijn analytischvermogen enorm gegroeid. Ik merk dat juist dát het aspect is dat mij nu behoorlijk onderscheidt. Kwalitatieve vakken zijn soms leuk, en een casus in dit gebied analyseren word je ook wel beter van, maar dat is gewoon andere koek.

Dit is mijn persoonlijke opvatting en je moet natuurlijk doen wat je zelf graag wil en goed bij voelt!
Succes met een keuze maken!

[ Voor 6% gewijzigd door Phyrozi op 29-04-2021 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
YLMOSE schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:35:
[...]

Zie ook opmerking NCOI:
Leuk om een keer een andere ervaring te horen en brengt wat meer nuance. Ik denk alleen wel dat je al vaker je keuze hebt moeten verdedigen tegen mensen die makkelijk scoorden? Het begint namelijk een publieke opinie te worden.

Hoe denk je daarover als je dit soort mensen in het bedrijfsleven vaker tegen gaat komen? Zou je alleen om deze reden, het minder achten van deze monopolie aan commerciële opleidingen, niet toekomstige studenten een ander advies geven?

Deze negatieve vooroordelen zou ik tenminste niet zomaar iemand toe willen wensen als er keuzes zijn die je dat minder/niet opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:20
In een eerder topic heb ik ook mijn ervaring gedeeld over het NCOI:
ÜberWicked in "Ervaringen thuisstudie Hbo instellingen"
Pagina: 1