Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoddventje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-07-2021
TLDR: PC crasht tijdens zware games. Trekt mijn GPU (rtx3080) teveel wattage voor mijn psu (650w gold)?

Het Probleem
Random Crashes tijdens games

Wat is je budget?
Is niet echt aan de orde maar prijs voor eventueel een nieuwe voeding maakt me niet heel veel uit. .

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ik heb alleen ervaring met corsair en be quiet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 315,05€ 315,05
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Xtreme 10G€ 1.049,-€ 1.049,-
1BehuizingenFractal Design Vector RS Tempered Glass€ 136,05€ 136,05
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1MuizenLogitech G502 Hero€ 44,99€ 44,99
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3200C16€ 192,90€ 192,90
1Gaming headsetsLogitech G935 Wireless 7.1 Surround Sound Lightsync€ 121,99€ 121,99
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 132,50€ 132,50
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 214,69€ 214,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.438,72

Ik heb een vraagje.

Sinds een dikke maand heb ik mijn pc in elkaar gezet en hij doet het over het algemeen goed. Aangezien de psu van mijn oude pc kapot gegaan was had ik al een psu besteld maar ben uiteindelijk gegaan voor een hele nieuwe pc.

Nu heb ik op meerdere plekken gelezen dat een 650w psu voldoende moeten zijn voor de GPU. Dus vandaar dat ik niet meteen een nieuwe PSU besteld had (kon hem niet meer inruilen helaas).

Het probleem:
Tijdens grafische games (Escape from Tarkov en CoD Cold war) crasht het spel af en toe. Het geluid hapert even waarna het beeld stil staat en daarna word ik meestal het spel uit gegooid met een bepaalde error melding.

Ik heb in mijn logboeken gekeken en onder systeem is er een reeks foutmeldingen die altijd beginnen met als bron "Display".
Nu heb ik via MSI afterburner mijn GPU met 50 MHz underclocked en sindsdien runt het weer smooth.

MSI underclock is tot nu toe 2x uit gegaan uit zichzelf en dan heb ik meestal meteen weer een fout. Het gebeurt op hele random momenten. Wanneer ik wil gaan liggen in een bosje of wanneer ik gewoon rond loop. Tijdens een gevecht (wat denk ik grafisch uitdagender is dan gewoon liggen) gebeurt het niet vaker.

Mijn vraag:
Waar kan dit probleem aan liggen? Kan het zijn dat mijn PSU de wattage niet kan leveren op piekmomenten? Of is dit eerder een driver/software gerelateerde zaak en moet dit er nog uit gepatcht worden.
Ik wil best een nieuwe PSU bestellen als er grote kans is dat dat het probleem is, maar ik lees veel problemen met de 3080 reeks en ik weet het op het moment ook niet echt meer.

Heel verhaal. Sorry daarvoor.

Thanks als iemand hier mee kan helpen! Want met zoeken op internet kom ik ondertussen niet meer verder.
(Mocht er nog iets missen zal ik mijn best doen om informatie te geven!)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 23:00
De crashes kunnen idd misschien veroorzaakt worden omdat de voeding het niet aan kan als de kaart op standaard boost clocks loopt. Maar is lang niet zeker natuurlijk zonder te hebben getest met een zwaardere voeding. Kan ook iets mis zijn met de videokaart.
In het begin waren er veel RTX 3080's die vergelijkbare problemen vertoonden die ook verholpen konden worden door de GPU iets lager te clocken. Ik weet niet op welke clock snelheid jouw GPU de problemen vertoond? De problemen deden zich alleen voor op max clock snelheden van 1980-2050 MHz. Ook werden er hele korte (fractie van seconde) hoge spikes in het verbruik gemeten die ver boven het opgegeven max verbruik uit kwamen en sommige reviewers verwachtte dat dat voor sommige voedingen een probleem kan zijn. Als het goed is zijn die problemen toen vrij snel verholpen met een driver update die de max boostclocks wat lager hield.

Wat me trouwens opviel bij de specs van jouw RTX 3080 "Bijzonderheden: 450W TGP mt een bios flash.
Recommended PSU 8‎50W
"

Je zou zeggen dat met 450w TGP een 650 watt voeding in veel gevallen zou moeten volstaan, 200 watt voor de rest van het systeem is vaak genoeg zonder overclocks. Maar zelf raden ze dus een 850 watt voeding aan als je hun overpower bios gebruikt. Waar je min of meer uit op kan maken dat de GFX kaart een kort hoger piek verbruik heeft dan de opgegeven TGP. TGP zal wel een soort gemiddelde zijn over een tijdspanne, misschien 1 seconde. Met 3x 8 pin stroom aansluiting en PCIe mag de kaart maximaal 3 x 150 watt + 75 watt = 525 watt trekken. En komt daar tijdens verbruik pieken waarschijnlijk nog wel boven uit. Misschien trekt je kaart tijdens pieken nu soms wel 550 watt of meer en dan kan het wel krap worden met 100 watt voor de rest van het systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door The Reeferman op 18-01-2021 06:54 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-08 01:01
Valt niet het gehele systeem uit wanneer er teveel van een psu gevraagd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 09:33
Nee hoor, kan prima crashes/BSOD's veroorzaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:38
heb je 2 PEG kabels gebruikt en niet beide connectors van 1 kabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdnsAamRVTmBb0PDVlEOOCWc20g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KdG6QeafUdG7qSxoDHX56Zyt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
Djarune schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:54:
heb je 2 PEG kabels gebruikt en niet beide connectors van 1 kabel?

[Afbeelding]
Ja deze vraag had al een iemand gevraagd eerder. Ik probeer het nog eens uit te leggen in mn eigen woorden.

De PCI zijn 12 pins slotjes. Bij de psu zaten twee kabels hiervoor die van de PCI 12 pins overging in 2 aansluitingen van 8pins (Waarvan de GPU er dus 3 nodig heeft).
PCI 2 daarvan gaan beide naar mijn GPU
PCI 1 daarvan gaat 1 naar mijn GPU en de andere ligt dus "los"

Een andere manier van aansluiten had ik niet (Ik had alleen PCI 1 er 2x op aan kunnen sluiten en PCI 2 1x, maar dacht niet dat dat iets zou uitmaken en heb er eerlijk gezegd niet heel veel over nagedacht).

Als het geen probleem is dat PCI 2 met beide is aangesloten verwacht ik dat ik het precies gedaan heb zoals in het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
@The Reeferman
Klinkt dus alsof ik een 850w voeding moet hebben om het te testen.
Enige aanradingen voor mijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
The Reeferman schreef op maandag 18 januari 2021 @ 06:50:
De crashes kunnen idd misschien veroorzaakt worden omdat de voeding het niet aan kan als de kaart op standaard boost clocks loopt. Maar is lang niet zeker natuurlijk zonder te hebben getest met een zwaardere voeding.
Is dit niet te testen door de clocks van de videokaart naar beneden te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Snoddventje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:22:
@The Reeferman
Klinkt dus alsof ik een 850w voeding moet hebben om het te testen.
Enige aanradingen voor mijn systeem?
Heb zelf ook stabiliteitsproblemen gehad ook al had ik in principe een goede 760W voeding.

Heb nu bijna een maand een Corsair RM850x die ik goedkoop kon krijgen en vooralsnog geen problemen meer. Deze PSU is goed leverbaar, goed gereviewed en redelijk betaalbaar. Ook heeft deze voeding een hele degelijke reputatie in het veld. Wel heeft deze wat stuggere kabels, is single rail en heeft nog geen support voor modern standby.

Op de laatste pagina van het Voeding Advies topic staan een aantal andere goede voedingen genoemd die ik hieronder gekopieerd heb.

Weliswaar 750W versies die ook goed genoeg zouden kunnen zijn. Ik zou zelf 850w nemen voor de gemoedsrust gezien je al problemen hebt.

Probleem is dat de prijzen iha de laatste tijd omhoog gegaan zijn en de leverbaarheid van veel modellen vrij slecht is.

fractal-design-ion+-760w-platinum
be-quiet-straight-power-11-platinum-750w
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
corsair-rm750x-2018-eu-model-zwart
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt
pricewatch: Corsair HX750 V2

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 18-01-2021 18:31 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoddventje
Olaf van der Spek schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Is dit niet te testen door de clocks van de videokaart naar beneden te schroeven?
Op het moment heb ik hem dus 50Mhz geonderclocked en dan loopt ie vlekkeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Hoeveel MHz was de clock op de momenten dat hij crashte ? En wat is nu de hoogste boost clock?

Als je een andere voeding zou aanschaffen zou ik kijken naar een model met 6 x 8 (6+2) pin PCIe stroom aansluiting, dan heb je 3 aparte kabels en kan naar elke aansluiting een aparte kabel. Al weet ik niet zeker of dat uitmaakt als de voeding gewoon een single 12v rail heeft. Lijkt me dat ze dan zo ie zo allemaal op de zelfde rail zitten maar misschien zit er een overspanningsbeveiliging op elke aansluiting. En voedingen met meer dan 1 12v rail en 3 x 2 PCIe connectors zijn best prijzig.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:38
The Reeferman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:12:
Als je een andere voeding zou aanschaffen zou ik kijken naar een model met 6 x 8 (6+2) pin PCIe stroom aansluiting, dan heb je 3 aparte kabels en kan naar elke aansluiting een aparte kabel. Al weet ik niet zeker of dat uitmaakt als de voeding gewoon een single 12v rail heeft. Lijkt me dat ze dan zo ie zo allemaal op de zelfde rail zitten maar misschien zit er een overspanningsbeveiliging op elke aansluiting. En voedingen met meer dan 1 12v rail en 3 x 2 PCIe connectors zijn best prijzig.
Het hoeven niet persé 6 aansluitingen te zijn voor 3 aparte kabels. De betaalbare pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W kun je met 3 PEG kabels verbinden en is quad rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08 20:47
Het hoeft natuurlijk niet perse een voedingsprobleem te zijn. Het zou net zo goed driver/software gerelateerd kunnen zijn, of de RTX 3080 heeft gewoon kuren :p

Ben je in de mogelijkheid om de kaart te testen in een ander systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
edit: oeps verkeerde tab:)

[ Voor 109% gewijzigd door Harm30 op 20-01-2021 16:13 ]

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
@The Reeferman
Ik heb hem tot nu toe gewoon 50MHz geunderclocked en dat doet hij het goed. Als ik hem normaal laat draaien crasht ie. Voor de rest weinig gechecked.
De maximaal boost (rode pijltje in MSI afterburner?) Staat nu tussen de 1750 en 2000 in. Weet niet of je dat bedoelt.

@PEBKAC Ja klopt, vandaar dat ik nog een beetje wacht met een nieuwe voeding aan te schaffen. (Aangezien met underclock hij prima draait heb ik niet heel veel haast)
Niemand van mn vrienden heeft op t moment een high end genoeg PC in de buurt denk ik, met de avondklok nu is het ook nog een extra onhandig om dingen er bij te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
Snoddventje schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:20:
@The Reeferman

De maximaal boost (rode pijltje in MSI afterburner?) Staat nu tussen de 1750 en 2000 in. Weet niet of je dat bedoelt.
Ben benieuwd wat de clock snelheid van de GPU is op het moment dat ie crasht. En op wat hij wel stabiel draait. Als hij zonder downclock bijvoorbeeld crashed op 1950 MHz ipv 2025 MHz dan schat ik de kans hoger in dat het aan de voeding ligt. Hoe hoger de clock snelheid tijdens de crash hoe groter de kans dat de GPU net iets hoger boost dan hij stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoddventje
@The Reeferman
Ja daarom, nu tijdens die downclock draait hij ook prima. Zou hem eventueel daar op kunnen laten staan voor een tijdje tot er weer wat rust is in de PSU Market. Zoalng ik geen crashes meer heb vind ik het prima, en op het moment draait alles ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaag, ken iemand met de 650W van be quiet en een 3080 rtx en die draait hem zonder enkel probleem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:58
Die zijn er genoeg maar dat zijn kaarten met 2x 8 pin ipv 3x 8 pin. 2x 8 pin op één kabel lijkt net iets teveel voor de 22A (264w) op één VGA lijn. Als jouw videokaart een piekverbruik van 450w heeft gaat er dus 150w door één 8 pins op de videokaart mits de verdeling gelijk is, dus 300w door de ene kabel en 150w door de andere kabel. Die 300w kan dus wel eens teveel zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Uszka op 24-01-2021 15:47 ]

Pagina: 1