TLDR: PC crasht tijdens zware games. Trekt mijn GPU (rtx3080) teveel wattage voor mijn psu (650w gold)?
Het Probleem
Random Crashes tijdens games
Wat is je budget?
Is niet echt aan de orde maar prijs voor eventueel een nieuwe voeding maakt me niet heel veel uit. .
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ik heb alleen ervaring met corsair en be quiet.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een vraagje.
Sinds een dikke maand heb ik mijn pc in elkaar gezet en hij doet het over het algemeen goed. Aangezien de psu van mijn oude pc kapot gegaan was had ik al een psu besteld maar ben uiteindelijk gegaan voor een hele nieuwe pc.
Nu heb ik op meerdere plekken gelezen dat een 650w psu voldoende moeten zijn voor de GPU. Dus vandaar dat ik niet meteen een nieuwe PSU besteld had (kon hem niet meer inruilen helaas).
Het probleem:
Tijdens grafische games (Escape from Tarkov en CoD Cold war) crasht het spel af en toe. Het geluid hapert even waarna het beeld stil staat en daarna word ik meestal het spel uit gegooid met een bepaalde error melding.
Ik heb in mijn logboeken gekeken en onder systeem is er een reeks foutmeldingen die altijd beginnen met als bron "Display".
Nu heb ik via MSI afterburner mijn GPU met 50 MHz underclocked en sindsdien runt het weer smooth.
MSI underclock is tot nu toe 2x uit gegaan uit zichzelf en dan heb ik meestal meteen weer een fout. Het gebeurt op hele random momenten. Wanneer ik wil gaan liggen in een bosje of wanneer ik gewoon rond loop. Tijdens een gevecht (wat denk ik grafisch uitdagender is dan gewoon liggen) gebeurt het niet vaker.
Mijn vraag:
Waar kan dit probleem aan liggen? Kan het zijn dat mijn PSU de wattage niet kan leveren op piekmomenten? Of is dit eerder een driver/software gerelateerde zaak en moet dit er nog uit gepatcht worden.
Ik wil best een nieuwe PSU bestellen als er grote kans is dat dat het probleem is, maar ik lees veel problemen met de 3080 reeks en ik weet het op het moment ook niet echt meer.
Heel verhaal. Sorry daarvoor.
Thanks als iemand hier mee kan helpen! Want met zoeken op internet kom ik ondertussen niet meer verder.
(Mocht er nog iets missen zal ik mijn best doen om informatie te geven!)
Het Probleem
Random Crashes tijdens games
Wat is je budget?
Is niet echt aan de orde maar prijs voor eventueel een nieuwe voeding maakt me niet heel veel uit. .
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ik heb alleen ervaring met corsair en be quiet.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 315,05 | € 315,05 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 169,- | € 169,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Xtreme 10G | € 1.049,- | € 1.049,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Vector RS Tempered Glass | € 136,05 | € 136,05 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 62,55 | € 62,55 |
1 | Muizen | Logitech G502 Hero | € 44,99 | € 44,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3200C16 | € 192,90 | € 192,90 |
1 | Gaming headsets | Logitech G935 Wireless 7.1 Surround Sound Lightsync | € 121,99 | € 121,99 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 132,50 | € 132,50 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 1TB | € 214,69 | € 214,69 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.438,72 |
Ik heb een vraagje.
Sinds een dikke maand heb ik mijn pc in elkaar gezet en hij doet het over het algemeen goed. Aangezien de psu van mijn oude pc kapot gegaan was had ik al een psu besteld maar ben uiteindelijk gegaan voor een hele nieuwe pc.
Nu heb ik op meerdere plekken gelezen dat een 650w psu voldoende moeten zijn voor de GPU. Dus vandaar dat ik niet meteen een nieuwe PSU besteld had (kon hem niet meer inruilen helaas).
Het probleem:
Tijdens grafische games (Escape from Tarkov en CoD Cold war) crasht het spel af en toe. Het geluid hapert even waarna het beeld stil staat en daarna word ik meestal het spel uit gegooid met een bepaalde error melding.
Ik heb in mijn logboeken gekeken en onder systeem is er een reeks foutmeldingen die altijd beginnen met als bron "Display".
Nu heb ik via MSI afterburner mijn GPU met 50 MHz underclocked en sindsdien runt het weer smooth.
MSI underclock is tot nu toe 2x uit gegaan uit zichzelf en dan heb ik meestal meteen weer een fout. Het gebeurt op hele random momenten. Wanneer ik wil gaan liggen in een bosje of wanneer ik gewoon rond loop. Tijdens een gevecht (wat denk ik grafisch uitdagender is dan gewoon liggen) gebeurt het niet vaker.
Mijn vraag:
Waar kan dit probleem aan liggen? Kan het zijn dat mijn PSU de wattage niet kan leveren op piekmomenten? Of is dit eerder een driver/software gerelateerde zaak en moet dit er nog uit gepatcht worden.
Ik wil best een nieuwe PSU bestellen als er grote kans is dat dat het probleem is, maar ik lees veel problemen met de 3080 reeks en ik weet het op het moment ook niet echt meer.
Heel verhaal. Sorry daarvoor.
Thanks als iemand hier mee kan helpen! Want met zoeken op internet kom ik ondertussen niet meer verder.
(Mocht er nog iets missen zal ik mijn best doen om informatie te geven!)