Ehnet keukenkastjes ophangen, leidingwerk zit in de weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj7kxDdof_igZm_zSovI9waoEfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOx28n5GMyYLkaXlIwv4yBwc.jpg?f=fotoalbum_large
Groene kruis = bevestigingspunt kastje zonder conflict
Rode kruis = met conflict
Oranje = leidingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwrJI6bsJ9K4uVUYVM1_OR3CF9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9p0aePpwLuQIWRmY2eNsk6X5.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een nieuw huurwoning in duitsland(helaas gevlucht voor de nederlandse woningcrisis :'k ) en hier leveren ze standard vaak geen keuken erbij :x

Nu heb ik een ikea enhet set gekocht, alle frames en kastjes al (deels) gemonteerd. Alleen voor de ophanging van de bovenste keukenkastjes zitten er dus aan de achterkant van de kastjes twee montagebeugels op een vaste plek.
Ik heb nu met een leidingszoeker uitgezocht hoe de leidingen ongeveer lopen en in het midden lopen er dus waterbuizen van het appartement boven naar de kelder.

Ik heb met mijn 2 rechterhanden(ben helaas links) geprobeerd naar oplossingen te vinden op internet maar ik wordt er niet veel wijzer van, sommigen zeggen de kasten op te hangen aan een 18mm dikke houden balk met andere bevestigingspunten, maar ik geloof nooit dat dat het gewicht van een kast met inhoud kan dragen.
Als ik dit vooraf had geweten had ik wel een METOD systeem gekocht waar de bovenkastjes aan een rail hangen maar daar is het nu te laat voor.

Hebben mensen hier advies of ervaring voor het ophangen van kastjes met leidingwerk erachter?

Mvg, vrill

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 16:37
Ik denk niet dat de houten lat een groot probleem gaat zijn als je:
- De twee linker kastjes onder aan elkaar verbindt met een schroef (dus vlnr de tweede en derde wand aan elkaar vastmaken)
- Alle schroeven die wel volledig de muur in kunnen, volledig de muur in draaien. Dus door het hout in het beton met plug.
- Een tweede 18mm lat onder plaatsen om alles waterpas te houden. Daar hoef je verder niks aan vast te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53
Een rail of een houten lat maakt in principe niets uit. Met allebei kan je de montagepunten in de muur verplaatsen, los van de ophangpunten van de kastjes.
Een houten lat is dus een prima oplossing. Dat kan het gewicht echt wel dragen, mits je voldoende schroeven in de muur gebruikt.
Nadeel is dat de kastjes iets van de muur afkomen, zodat je onderaan ook een lat moet monteren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

kastjes iets naar links verplaatsen geen optie? Mijn ervaring is dat de achterplaat van keukenkastjes iets van de muur afstaat. dus als je de staanders van het kastje aan de achterkant iets infreest bij de bevestigingspunten zodat je er een plaatje achter kan maken ben je er denk ik al zonder dat de kastjes van de muur afkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
-36- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:09:
kastjes iets naar links verplaatsen geen optie? Mijn ervaring is dat de achterplaat van keukenkastjes iets van de muur afstaat. dus als je de staanders van het kastje aan de achterkant iets infreest bij de bevestigingspunten zodat je er een plaatje achter kan maken ben je er denk ik al zonder dat de kastjes van de muur afkomen
Helaas zit er links ook een deur die naar binnen opengaat 8)7
Grote Schurk schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:58:
Ik denk niet dat de houten lat een groot probleem gaat zijn als je:
- De twee linker kastjes onder aan elkaar verbindt met een schroef (dus vlnr de tweede en derde wand aan elkaar vastmaken)
- Alle schroeven die wel volledig de muur in kunnen, volledig de muur in draaien. Dus door het hout in het beton met plug.
- Een tweede 18mm lat onder plaatsen om alles waterpas te houden. Daar hoef je verder niks aan vast te schroeven.
Ik ga inderdaad de kastjes ook horizontaal aan elkaar verbinden.
Heb nu sterke plugs en schroeven die 50 mm lang zijn, dus dan zou ik de lat bevestigen aan de muur om de leidingen heen, en dan op de plekken waar het kan de kast tegen de lat bevestigen en dan de schroef door de lat en in de muur?
Het enige waar ik me dan zorgen om maak zijn dan de 2 schroeven die alleen het latje in gaan, maar ik vermoed dat ik dan onderschat hoe sterk een schroef van 20mm kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
Je zou voor een stevigere schroef/plug combinatie kunnen kiezen en de conflicterende bevestigingspunten niet gebruiken. Dit zou bij normaal gebruik ruim voldoende moeten zijn.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De metalen clips van het kastje niet in de hoeken monteren maar in het midden van het kastje.
En daarna de twee linkse kastjes aan elkaar schroeven.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IKEA is zo'n beetje het makkelijkste bedrijf met retourneren. Terugbrengen of sturen en alsnog een METHOD kopen is dan misschien minder moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kan je in de twee keukenkastjes die de problemen geven het boorgat niet verplaatsen zodat je niet meer het risico loopt dat je door een leiding heen boort?

Het standaard systeem van de IKEA ( schuiven en schroeven ) werkt dan niet maar dat kan je simpel oplossen door een schroef met een ring te gebruiken.

Dus in het 3e keukenkastje van rechts gezien boor je zelf een gat 10cm meer naar rechts in de muur ( daar zit niets ) en in het laatste kastje helemaal links boor je een 2e gat 10cm meer naar links.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30
Die hoekijzertjes tegen de horizontale plank monteren. Als je meer dan 3 cm de hoek uit moet, zou ik voor de stevigheid wel een metalen beugeltje tegen de achterkant op 45 graden monteren, zodat die horizontale plank zijn sterkte behoudt. De treksterkte van spaanplaat is niet geweldig. Of op de bovenkant een extra lat monteren, die ziet toch geen hond.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ZeRoC00L schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:13:
De metalen clips van het kastje niet in de hoeken monteren maar in het midden van het kastje.
En daarna de twee linkse kastjes aan elkaar schroeven.
Dan kun je ze netzogoed weglaten he...

De achterwand stelt helemaal niks voor en als je via de bovenkant gaat heb je ook een heel rare belasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
vrilly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:34:
[...]

Helaas zit er links ook een deur die naar binnen opengaat 8)7

[...]

Ik ga inderdaad de kastjes ook horizontaal aan elkaar verbinden.
Heb nu sterke plugs en schroeven die 50 mm lang zijn, dus dan zou ik de lat bevestigen aan de muur om de leidingen heen, en dan op de plekken waar het kan de kast tegen de lat bevestigen en dan de schroef door de lat en in de muur?
Het enige waar ik me dan zorgen om maak zijn dan de 2 schroeven die alleen het latje in gaan, maar ik vermoed dat ik dan onderschat hoe sterk een schroef van 20mm kan zijn?
Houtschroef van voldoende diameter gebruiken zonder dat het hout splijt... probeer ze er maar eens uit te trekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
Goed, ik heb 19x44x2500 latten van naaldhout besteld, straks ophalen. Als het vanavond al lukt kwa tijd om kastjes op te hangen laat ik het weten hoe het gegaan is en of het stevig genoeg aanvoelt voor mijn gevoel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Waarom geen rail(s) ophangen? Geen gekut met rechtzetten en monteren. Je kan meerdere schroeven gebruiken en tevens ook rekening houden met de plekken waar leidingen lopen.
Vervolgens hang je de kast gewoon op de rail. Ook handig als hij weer een keer eraf moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

vrilly schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:34:
[...]

Je mag gerust een paar schroeven meer gebruiken voor die lat.
Sterker nog: dat zou ik zeker doen. Zet ze alleen niet in een rechte lijn en met voldoende ruimte ertussen om te voorkomen dat de lat splijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Pietervs op 18-01-2021 14:33 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1