Airco - meten gas aanwezig in unit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 10:52
Hallo allemaal. Laatst heb ik zelf een split airco installatie geplaatst. Het opstarten heb ik uitbesteed aan een erkend installateur omdat ik wilde dat het goed gecontrolleerd werd. De installateur heeft alles nagelopen en na vacumeren geconstateerd dat alles tip top is. Het gas werd erop gezet en alles werkte. Een controle van de hoeveelheid gas is niet gebeurd. Toen ik dat op het einde opmerkte werd mij uitgelegd dat het gas niet zomaar kan worden "gemeten". Men kan wel gas op of aflaten, maar als het (goed) werkt is daar geen reden voor.

Achteraf toch eens de technische dienst van de fabrikant gebeld. Volgens hun zit er standaard gas op voor x aantal meter koelleiding en moet je in principe boven deze lengte (waar wel enkele meters marge mogen genomen worden) bijvullen conform de voorschriften. Vermits bij één van de units de leiding dubbel zo lang is (16m) lijkt het mij dus wel nodig dat hier moet gas bijkomen, in theorie, want in de praktijk lijkt alles ok.

Mijn vraag: klopt dat verhaal dat zoiets niet kan gemeten worden? Mag ik verwachten dat men bij de opstart dat gas toch regelt conform de voorschriften of wilde men mij net een dienst bewijzen om geen extra gas aan te rekenen (want het gas zelf was nl. niet inbegrepen in de prijs)? Ik stel deze vraag omdat voor mij de opstart niet volgens de regels van de kunst is verlopen en ik dus een deel van deze factuur niet wil betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik heb geen idee wat jij van te voren hebt afgesproken.

Maar het verhaal van die installateur klopt natuurlijk niet. Drukken en temperaturen kunnen gewoon gemeten worden. Maar ook al denkt hij dat niet te kunnen dan moet hij alsnog gewoon bijvullen op basis van leidinglengte. De bus met koelmiddel aansluiten, op de weegschaal zetten en het systeem laten aanzuigen tot er voldoende is bijgevuld.

Gas bijvullen zit wel een prijskaartje aan..