Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het begrip paranormaal zuigt(vind ik):
telkens als ik het woord paranormaal zie zonder aanhalingstekens denk ik aan jessica's paranormale wereld (slappe tv-show over de "paranormale" wereld) of aan mensen in lange gewaden die een kakkerlak ofzo opofferen voor een of andere (weetikveel)
gare god, die toevallig maandelijks een bepaald bedrag nodig heeft.

waar het om gaat.-->
Kan iemand het begrip paranormaal op een goede manier uitleggen en waarom het bijv. niet gewoon als "wij begrijpen er geen reet van/wij weten het niet, dus zal het wel een hogere wereld zijn" wordt opgevat.
Ik bedoel hogere wereld? what the fok is een hogere wereld, waarom zeg je niet gewoon dat je niet goed kunt relativeren, dat je mentaal even in de knoop zit, dat je net zo begaan bent met de wetenschap als Joop Braakhekke met alcoholvrije drank.

Mijn stelling is: weg met het begrip paranormaal, het begrip paranormaal (of de paranormale wereld van mij part)mist basis/fundering vergelijkbaar met het gemis van haar op Karel de Graafs hoofd (tjesus wat glimt die zeg).....zo dat lucht op.
(als het niveau te laag is: jammer dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat het begrip in ieder geval niet meer op dit forum wordt gebruikt, een soort van boycot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Op maandag 13 augustus 2001 22:00 schreef Bramiozo het volgende:
..."""fundering"""...is natuurlijk forum.--> hallo bram, tjesus.
je kunt ook editen (dat knopje met dat potlood op dat papiertje)
>:) ;)

[ontopic]

paranormaal == dat je dingen voelt ziet die aan de andere kant van de wereld gebeuren/gaan gebeuren

het is niet normaal (zegt het al) en lijkt me ook niet echt gezond

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
paranormaal == dat je dingen voelt ziet die aan de andere kant van de wereld gebeuren/gaan gebeuren
Dat is iets wat beweert wordt ten eerste en ten tweede: waarom zou dat niet normaal zijn; omdat wij denken het patent te hebben op normaal ofzo, alles wat gebeurd is normaal, anders gebeurd het niet, omdat wij er nog geen verklaring voor hebben wil niet zeggen dat het niet normaal is.
het is niet normaal (zegt het al) en lijkt me ook niet echt gezond
Wat is dat dan? "niet normaal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04

Lordy79

Vastberaden

paranormaal is toch gewoon buiten-normaal? Een paranormale waarneming is een waarneming die je niet met je normale zintuigen doet maar met iets anders.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad 'paranormaal' is een besmeurd woord geworden..

daarom hebben ze er een nieuw woord voor verzonnen.. Metafysica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het begrip paranormaal (wat letterlijk betekent "naast het normale") wordt gebruikt om een fenomeen aan te geven wat bestaat naast het normale, dus wat mensen bijvoorbeeld ervaren maar volgens het huidige kennis & wereldbeeld (nog) niet kunnen beschrijven (aangenomen dat het fenomeen echt is). Dat de meeste mensen impliceren dat het paranormale ook betekent dat het "niet normaal" is, ligt puur aan de aard van de fenomenen en aan het bereik van het woord; dit bereik kan lopen van een onbekend monster/beest in een meer in schotland, naar toevallige telepathie of andere merkwaardige maar meestal subtiele zaken, tot grijze aliens die je een anaal-probe in je endeldarm beamen, geesten die iemand uit bed tillen of mensen die het einde van de wereld al 50x foutief voorspeld hebben omdat ze contact met een of andere entiteit hebben. Het paranormale is controversieel, vaak raar, en wordt vaak (soms onterecht) geassocieerd met een blind geloof door de mensen die over het algemeen niets met het paranormale te maken hebben. Voor mensen die claimen dagelijks, soms, of eenmalig met paranormale activiteit te maken (gehad) te hebben, zjin zulke zaken 'natuurlijk' de normaalste zaak van de wereld.

Hoe het 'normale' gedefineerd is, ligt dus puur aan het gangbare, vaak wetenschappelijke wereldbeeld. het paranormale lijkt meestal ongrijpbaar, en vaak heeft het te maken met het spirituele, de ziel. In dat geval is de 'substantie', de 'stof' en de 'processen' die het paranormale veroorzaken (nog?) niet te meten, maar wel het resultaat van die acties (anomale gegevensoverdracht bijvoorbeeld- door middel van telepatische communicatie). Dit resultaat is waar het vakgebied parapsychologie zich mee bezighoud, ("naast de psychologie" dus- fenomenen die naast het normale functioneren optreden proberen aan te tonen met statistische onderzoeken). Het utieindelijke streven van de parapsychologie is uit te zoeken of wel of niet aangetoond kan worden of zulke zaken 'naast het normale' kunnen voorkomen. zoja of zoniet, dan zal de parapsychologie uitzoeken waarom zulke zaken er zijn (zoja: hoe-- zover we dat kunnen bepalen... zonee: waarom geloven mensen in zulke zaken?)

Dat mensen graag de "dus zal het wel een hogere wereld zijn" redering toepassen, is typisch. Het is een leuke aanname, natuurlijk.. maar meer is het ook niet. Het begrip 'paranormaal' is in principe correct, alleen is de definitie erg, erg breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"inderdaad 'paranormaal' is een besmeurd woord geworden..
daarom hebben ze er een nieuw woord voor verzonnen.. Metafysica"

A ja, inderdaad; "leer v.h. bovenzinnelijke".
..ok

[quote]
Hoe het 'normale' gedefineerd is, ligt dus puur aan het gangbare, vaak wetenschappelijke wereldbeeld. het paranormale lijkt meestal ongrijpbaar, en vaak heeft het te maken met het spirituele, de ziel. In dat geval is de 'substantie', de 'stof' en de 'processen' die het paranormale veroorzaken (nog?) niet te meten, maar wel het resultaat van die acties (anomale gegevensoverdracht bijvoorbeeld- door middel van telepatische communicatie). Dit resultaat is waar het vakgebied parapsychologie zich mee bezighoud, ("naast de psychologie" dus- fenomenen die naast het normale functioneren optreden proberen aan te tonen met statistische onderzoeken). Het utieindelijke streven van de parapsychologie is uit te zoeken of wel of niet aangetoond kan worden of zulke zaken 'naast het normale' kunnen voorkomen. zoja of zoniet, dan zal de parapsychologie uitzoeken waarom zulke zaken er zijn (zoja: hoe-- zover we dat kunnen bepalen... zonee: waarom geloven mensen in zulke zaken?)
[quote/]

Ok, is dus afhankelijk van wat er algemeen geaccepteerd wordt en is dus wel degelijk wetenschappelijk..ok..ok dan kan ik nu weer met een gerust hart het woord paranormaal/metafysica toepassen
Pagina: 1