4k 60hz of 1440p 144hz monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• furywolf
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10 19:35
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor om mijn 32 inch full hd tv te vervangen.

Wat is je budget?
350-400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige scherm is 32 inch, en ik vind dat een erg fijn formaat. Bij monitoren zie ik vaak 31,5 inch en 34 inch voorbijkomen, dat is ook prima. Ik wil geen ultrawide, gewoon een schermverhouding van 16:9, want ik kijk vaak films en series en ik zit niet te wachten op verticale zwarte randen aan de zijkant. Iets van HDR zou ook wel mooi zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een maand geleden mijn systeem geupgrade naar een Ryzen 5600X met 32 gb ram en een 750 watt voeding. Ik gebruik nu nog mijn oude vertrouwde GTX 970, maar ik ben van plan om een RTX 3080 aan te schaffen als ze wat beter verkrijgbaar zijn.

Ik zit te twijfelen of ik een 60hz 4k scherm of een 144hz 1440p scherm zal aanschaffen. Ik heb me zelf nooit heel druk gemaakt om framerates, als het redelijk stabiel is ben ik al tevreden. Ik speel ook bijna alleen maar singleplayer games.

Ik heb nog niet heel veel onderzoek gedaan, maar ik heb al wel deze op mijn shortlist staan:
pricewatch: LG 32UK550 Zwart
pricewatch: BenQ EW3270U Grijs

[ Voor 12% gewijzigd door furywolf op 17-01-2021 22:14 ]

Alle reacties

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-12 12:05
Bedenk bij een VA monitor of het echt is wat je wil. VA monitoren zijn mooi voor films e.d. door goede zwartwaarden en contrast, maar zijn op lage hz vaak wat gevoelig voor black smearing. Bij een goede VA monitor merk je daar niet veel van in films, maar in games kan het behoorlijk storend worden. Zoek maar eens wat voorbeelden op youtube.

Uit mijn eigen ervaring: ik heb een 1440p LG 32GK850 VA paneel en die heeft in heel donkere scenes ook op 165hz nog wel last van black smearing, hoewel ik het tolereerbaar vind. Minder storend dan de ips glow op mijn oude ips monitor iig.
Mijn Benq 1080p 60hz kantoormonitor met VA heeft zoveel last van black smearing dat ik me er zeer aan erger als ik er nog op zou gamen.

Resolutie: op de afstand die ik van mijn 32 inch 1440p monitor zit is het scherp genoeg. Ik zit echter ruim een meter van mijn scherm af. Als ik dichterbij zit, vind ik het toch wat korrelig worden snel in op de desktop. In games en films merk je dat minder.

HDR is om te huilen op monitoren vandaag de dag, zolang je geen FALD (full array local dimming) hebt of de zwaar inferieure edge dimming die het vaak zelfs lelijker maakt is de HDR implementatie vrij brak.

Verversingssnelheid: Voordat ik 165hz had, dacht ik dat 60hz genoeg was, maar nu kan ik niet meer terug. Wees gewaarschuwd! Ik krijg vooral bij strategische/top down spellen hoofdpijn op 60hz door het gebrek aan scherpte bij het bewegen van de camera. Je beseft je dan ineens hoe inferieur LCD nog steeds is in vergelijking met CRT/Plasma of misschien OLED (hoewel ik daar weinig ervaring mee heb). Op 120hz +fps en hoger is het scherp genoeg voor mij.

Al dit gezegd hebbende, er zijn geen perfecte monitoren. IPS displays hebben weer andere voor- en nadelen en het enige voordeel van TN is dat het snel is, hoewel dat tegenwoordig ook weer meevalt in vergelijking met een goede IPS monitor en zelfs sommige topklasse VA panelen.

Kijk eens op de Rtings site, die hebben goede reviews en analyses waar je op kunt letten:
https://www.rtings.com/monitor

Voorbeeld van Black Smearing op mijn LG 32GK850 (even snel genomen met mijn mobiel :P) Je kunt zien dat de ghosting donkerder is bij de Ufo op de meer donkere achtergrond. Op mijn 60hz Benq VA is dit spoor 2x zo lang bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMjgL8rwuEAQ3IC_3C0r-Y3f6Sk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GcGWUUMELXM0A0m2V5ZMYYC2.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door GromuhlDjun op 17-01-2021 23:51 ]