Schade aan auto door vandalisme

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flying Blue
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09-2024
Beste Tweakers,

Mijn auto is reeds de dupe geworden van vandalisme, van voor tot achter zit hij onder de krassen. Snelle calculatie van de schadeexpert komt uit op 4 a 5duizend euro. Boos ben ik niet maar wel machteloos, dader is niet bekend, geen camerabeelden. Claim je de schade op je autoverzekering denderen je schadevrije jaren naar beneden en schiet je premie omhoog. Stel ik laat mijn auto repareren en over 2 maanden is hij weer bekrast?.. Mede tweakers ervaring met dit soort dillema's? Of tips om hoe dit te voorkomen qua beveiliging van de auto.

Alle reacties

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:46
Heb je relatie problemen? Vaak ex of jaloerse buren.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:20
Of gewoon kinderen die zich vervelen.

• Flying Blue
Nee voor zover ik weet heb ik met niemand problemen...

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 21:14
Garage is geen overbodige luxe, helaas in deze tijden niet vanzelfsprekend meer. Plaats volgende keer een dashcam (voor en achter) en zet op parkeerbewaking; tip: 70mai, of plaats bewakingscamera op auto (mag volgens politie, mits je eigendommen filmt. Heb erover gebeld)

[ Voor 54% gewijzigd door Monkeydancer op 17-01-2021 21:42 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:50
Volgens mij heb je in deze ook niets aan het waarborgfonds.
Wij zelf hebben 2 auto's. Mijn auto heeft een mooi kunstwerk gehad op de motorkap bij ons in de wijk vermoedelijk. Wellicht verveelde jongeren. Iets anders kan ik me niet voorstellen.
Gelukkig was het bij ons alleen de schadevrije jaren die omlaag gingen, wat dan wel consequenties heeft wanneer we naar een andere verzekeraar zouden willen.
Er waren ook meerdere auto's in de straat met mooie krassen.

Paar maanden later mijn vrouw in een parkeergarage. Ook een mooi kunstwerk op de voorkant.
Beide gelukkig bovenstaand opgelost, maar hoe dan ook ga je er op achteruit.

Ga er maar vanuit dat het niets met jou te maken heeft en gewoon iemand of meerderen die niets te doen hebben gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 17-01-2021 21:41 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 19:26
Ervaringsdeskundige hier. Binnen een jaar is mijn auto drie keer gevandaliseerd.

De oplossing? Verhuizen....

Ben van een “gezellige multiculturele arbeiders wijk” naar een “white upperclass suburb” verhuisd.

Altijd plek voor de deur, ruime parkeerplaatsen en geen vandalisme meer.

Mijn grootste ergernis destijds: mensen die MIJ de schuld gaven van het vandalisme. Moest ik maar niet in een “nieuw uit doos” auto rijden. Dan vraag je er toch om?

Krijg nog moordneigingen als ik er aan terug denk.

[ Voor 28% gewijzigd door Panzer_V op 17-01-2021 21:45 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Flying Blue
@Panzer_V Snap je frustratie... hoe heb je dit verzekeringstechnisch opgelost? Of is er niet aan te ontkomen en lever je inderdaad je schadevrije jaren en en je premie gaat door het dak?

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 20:32

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Tja zo heb ik ook ooit (20 jaar geleden :D ) mijn auto geparkeerd op een groot parkeerterrein tussen bejaardenflats om een nacht te werken. Bij terugkomst was mijn spiegel eraf getrapt en was mijn achterruitenwisser krom getrokken.
Eerste auto betaald van je eigen centen... Met tranen in mijn ogen naar het politiebureau gereden.
Wel een vermoeden maar dat is niet hard te maken. Niemand had ook wat gezien dus ja dan draai je zelf voor de schade op. Weet wel dat het me 3 x zoveel zou kosten als ik het via de verzekering zou laten lopen.

Is het al eens eerder voorgekomen of is het de eerste keer? Mijn auto is na dat ene incident niet meer ' aangepakt' .Ik kan niet in je portemonnee kijken en weet ook niet hoe je verzekering er mee om gaat.
Ik zou het voor dat bedrag van de verzekering laten lopen, maar dat is omdat ik binnenkort ga verhuizen en die 4k nodig heb :D

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:08

World Citizen

FreeReef.nl

Flying Blue schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:33:
van voor tot achter zit hij onder de krassen.
Ik zou zelf niet de boel tillen... maar hoe zijn de krassen volgens jou ontstaan? Is dat gegarandeerd met een sleutel... of zou ook iemand met zijn elektrische fiets of ander "voertuig" deze schade kunnen hebben gemaakt.

Dit interactieve filmpje laat namelijk nogal wat vraagstukken open. Immers beginnen ze het verhaal met "doorgereden dader" die je enkel "gehoord" hebt.

Hoe moet je dit ooit allemaal gaan aantonen?

https://waarborgfonds.vereende.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 17-01-2021 23:05 ]

FreeReef.nl

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:02
waarborgfonds heb je volgens mij getuigen nodig ...?

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:08

World Citizen

FreeReef.nl

Aggressor schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:05:
waarborgfonds heb je volgens mij getuigen nodig ...?
Ahja.. dat klinkt verwachtbaar.

FreeReef.nl

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 19:26
Flying Blue schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:09:
@Panzer_V Snap je frustratie... hoe heb je dit verzekeringstechnisch opgelost? Of is er niet aan te ontkomen en lever je inderdaad je schadevrije jaren en en je premie gaat door het dak?
Heb alles uit eigen zak betaald. Als "vaste klant" dat jaar wel wat coulance gekregen van de schadehersteller. Iets met "uw auto is een mooi oefenobject voor een spuiter in opleiding, dus we rekenen minder arbeid".

M.b.t. de verzekering. Je kunt de verzekeraar het laten betalen. Dan val je idd terug in schadevrije jaren en stijgt dus je premie. Dat is een rekensom wat goedkoper is. Wel is het zo dat als je binnen een jaar alsnog je verzekeraar het bedrag betaald ze de uitkering weer ongedaan maken.

Oftewel...je kunt het ze even laten voorschieten.

Het waarborgfonds ie leuk als je in de file of voor een stoplicht aangereden wordt en de dader er vandoor gaat. Oftewel....als er voldoende getuigen zijn. Je moet namelijk, samen met je getuigen, bewijzen dat:
* Je auto voor het ongeval schadevrij was (is voor getuigen die niet bij het ongeval aanwezig waren onmogelijk.....wie zegt niet dat jij een split seconde voor het ongeval zelf nog schade hebt gemaakt)
* Je auto na het ongeval schade heeft
* Jij er alles aan gedaan hebt de schade te voorkomen

Nummers 2 en 3 zijn nog wel te verklaren voor getuigen, nummer 1 niet. Behalve als je dus voor het stoplicht of in de file stond. Ben je zelf niet bij je auto tijdens de schade? Dan kan je, zonder goede camerabeelden, het waarborgfonds vergeten.

[ Voor 40% gewijzigd door Panzer_V op 18-01-2021 06:49 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Panzer_V schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:42:
Ervaringsdeskundige hier. Binnen een jaar is mijn auto drie keer gevandaliseerd.

Ben van een “gezellige multiculturele arbeiders wijk” naar een “white upperclass suburb” verhuisd.

Mijn grootste ergernis destijds: mensen die MIJ de schuld gaven van het vandalisme. Moest ik maar niet in een “nieuw uit doos” auto rijden. Dan vraag je er toch om?

Dat is een van de redenen waarom ik ook vrees om een mooi/dik bak te kopen met mijn hard gewerkte geld.

Ik woon in Rotterdam. Ook bekend als de meest aso / criminele plek van heel NL.
Ze slaan met deuren open en dicht zonder te kijken.

Ookal zou je die mensen gezien hebben die het gedaan hebben. Wat dan?
Als je ze aanspreekt gaan ze jou uitschelden of jou de schuld geven. Als ze een beetje schaamte gevoel hebben zullen ze niet in gesprek gaan en wegrennen.

Dus het komt op neer dat je met ze moet vechten....dus in andere woorden. Beter dat je ze niet gezien hebt!!!

Met camera's los je ook niet veel op. Meestal worden dit soort dingen in de avond gedaan. Je ziet dan iemand met een muts/pet en amper het gezicht...wat gaat de politie daarmee doen? |:(

Daarom ben ik jaloers op mensen die een eigen oprit of parkeerplek hebben. Die kan je beter voorzien van betere en echte camera's die 24/7 draaien. En mensen zullen minder jou lastig vallen mits je echt vijanden of jaloerse gekke buren hebt die in de uitkering zitten.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 23:39

mark-k

AKA markkNL

Waarborgfonds zoals hier genoemd is alleen voor schade door motorvoertuigen, dus niet aan de orde. En aangezien er vroeger een hoop tokkies misbruik van gemaakt hebben is het nu zeer lastig om te claimen dus die moeite zou ik me zeker besparen als ik TS was.

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:58
Als het lichte krassen zijn valt misschien met polijsten nog wat te bereiken. Op https://forum.carclean.com/ zitten mensen die daar veel van weten.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:33
@Flying Blue: Uit de situatie maak ik op dat je een all-risk verzekering hebt. Maar, nu het tijd wordt om een fikse claim te leggen op je inleg loop je daarvan terug?

Je hebt een all-risk verzekering precies om de economische klappen van een situatie als deze op te vangen. Misschien past het verzekeringsproduct niet goed bij je als je op deze manier met je claims omgaat.

Enfin. Ik zou de schade gewoon bij de verzekeraar neerleggen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43
Flying Blue schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:09:
Ik zou sowieso even checken wat de werkelijke premieverhoging wordt (aan de hand van de tabel op de site van je verzekeraar). Afhankelijk van wat je al hebt opgebouwd kán het meevallen. Hoe dan ook zonde natuurlijk. En zelfs als het meevalt is het nog steeds balen, want stel je hebt een maand later nog iets dan zak je écht ver terug. Maar ass het om 5000 euro gaat kan het toch de moeite waard zijn het uit te laten keren. Zelfs as je verzekelring daarmee bijvoorbeeld van 50 naar 100 euro per maand gaat is dat 50 euro 'boete' per jaar, die ook per jaar weer afneemt (uitgaande van dat je geen nieuwe schade claimt). Dus die 5000 euro blijft al snel aantrekkelijk om toch te claimen.

PS: Als je in een wijk woont waar je verwacht dat dit terugkomt dan zou ik het geld claimen en krassen nog even laten zitten. Auto gaat er niet slechter van rijden, en dan kan je het even aankijken, ook hoeveel het verder nog gebeurt in die wijk.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:38
Zelf ervaring met waarborgfonds. In mijn geval was er een auto in een parkeergarage tegen mijn auto aangereden en er vandoor gegaan. Geen camera's helaas want betrof een privé parkeergarage van een bedrijfspand.

De vereiste is dat je 2 getuigen hebt die kunnen bevestigen dat je vooraf nog niet de schade aan je auto had en achteraf dus wel. Mijn geluk was dat 2 collega's dit konden bevestigen. Zo zou je kunnen nagaan of buren misschien de auto vlak vooraf nog zonder schade gezien hebben. Tevens moet je een politie aangifte kunnen overhandigen en moet je aangeven dat je zelf je best hebt gedaan de dader op te sporen. Zo heb ik de bedrijven in het pand nagebeld en dit bij het invullen van het formulier vermeld. Je zou dus even de bij de omliggende huizen kunnen vragen of ze wat gezien hebben. Overigens waren camera beelden niet nodig voor de aanvraag.

Bij mij was het binnen no-time geregeld en werd netjes de schade vergoed. Houd er wel rekening mee dat er een eigen risico geld van 250 euro en de benodigde taxatie door een expert ook voor eigen kosten is. Als je aan die getuigen kan komen heb je een prima zaak.

@mark-k wat versta jij onder motorvoertuigen? Want alle mogelijke motorvoertuigen kunnen gebruik maken van het waarborgfonds, al is het een auto, motor of zelfs vrachtwagen.

[ Voor 26% gewijzigd door aidanl op 18-01-2021 10:50 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:25
aidanl schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:46:

@mark-k wat versta jij onder motorvoertuigen? Want alle mogelijke motorvoertuigen kunnen gebruik maken van het waarborgfonds, al is het een auto, motor of zelfs vrachtwagen.
Van de site van het waarborgfonds:

Het Waarborgfonds kan alleen schade vergoeden die is veroorzaakt door een motorvoertuig. Schade door vandalisme of andere oorzaken wordt door het Waarborgfonds niet vergoed. Het heeft helaas geen zin om een claim in te dienen.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:02
Valorian schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Ik zou sowieso even checken wat de werkelijke premieverhoging wordt (aan de hand van de tabel op de site van je verzekeraar). Afhankelijk van wat je al hebt opgebouwd kán het meevallen. Hoe dan ook zonde natuurlijk. En zelfs als het meevalt is het nog steeds balen, want stel je hebt een maand later nog iets dan zak je écht ver terug. Maar ass het om 5000 euro gaat kan het toch de moeite waard zijn het uit te laten keren. Zelfs as je verzekelring daarmee bijvoorbeeld van 50 naar 100 euro per maand gaat is dat 50 euro 'boete' per jaar, die ook per jaar weer afneemt (uitgaande van dat je geen nieuwe schade claimt). Dus die 5000 euro blijft al snel aantrekkelijk om toch te claimen.

PS: Als je in een wijk woont waar je verwacht dat dit terugkomt dan zou ik het geld claimen en krassen nog even laten zitten. Auto gaat er niet slechter van rijden, en dan kan je het even aankijken, ook hoeveel het verder nog gebeurt in die wijk.
Meestal valt het wel mee...ik weet niet hoeveel schade vrije jaren ts heeft.

Ik zit met de verzekering ook bij een tussenpersoon/bedrijf.
Ik had 12 jaar schade vrijen jaren. Met mijn vorige auto heb ik ook een klein ongelukje gehad...toen viel ik terug naar 8 volgens mij.

Ik moest ongeveer iets van 15 euro meer per maand betalen...

Later ben ik overgestapt naar een goedkopere verzekering. (De huidige verzekering werd al duurder..en ik ging nog terug in het aantal jaren)
Achteraf betaal ik ongeveer hetzelfde.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:38
@migchiell ah helder. Dat laatste van vandalisme was me helaas niet duidelijk. Jammer dan inderdaad.

M.b.t. schadevrije jaren. Als je er genoeg hebt kan het mee vallen. Ik heb echter in het verleden mee gemaakt dat ik iemand van achter aantikte. Ging toen terug naar -3 schadevrije jaren. Er was toen ook geen enkele verzekeraar die mij nog wou dekken en zo wel, alleen tegen absurd hoge premie. Daarnaast zou het mij ook bizar veel geld kosten aan premie bij mijn toenmalige verzekeraar dat ik de schade toen zelf gedragen waarna het aantal schadevrije jaren weer werd hersteld. Was gelukkig maar iets van 2000 euro wat nog te overzien was.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-11 12:05

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik zou even afwegen wat de dagwaarde van je auto is.

Laat je het repareren via de verzekering zul je dat in de komende jaren terugbetalen als premie + wat extra's.

Immers schade bedrijven rekenen vaak extra als het via de verzekering gaat. Daarnaast je schadevrije jaren...

Heb je geld liggen, ga dan eens rondvragen bij schade herstellers, vaak kan het wel goedkoper.

Daarnaast zag ik dat 70mai al genoemd was, die zijn prima betaalbaar en kan je makkelijk 24/7 laten draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door Ghostrider op 18-01-2021 11:10 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:32
Was jouw auto de enige die bekrast is? Want dan is het mogelijk gericht en ben je straks weer de klos. Als de hele straat de klos was, hoef je je daar in ieder geval geen zorgen om te maken.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:28

FreakNL

Well do ya punk?

Waarborgfonds is bij Allrisk meteen een No-go, dan verwijzen ze je gelijk door naar je verzekering.

Het kan zijn dat je verzekering het alsnog bij het waarborgfonds claimt maar die zekerheid is er niet.

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 18-01-2021 11:35 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:54
Mijn "dikke lease" 107 is ooit ook een keer van een paar "mooie" pentagrammen voorzien met een scherp object. Was de enige in de straat, maar geen enkele reden om aan te nemen dat het gericht was. Laten herstellen en nooit geen problemen meer gehad.

Laten fixen en doorgaan met je leven. Zo als eerder opgemerkt. Als je dit niet claimt zou ik me inderdaad eens afvragen waarom je een all risk verzekering hebt / of je met een goedkopere verzekering niet beter af bent.

Moeilijk gaan doen met camera's en weet ik wat omdat er een keer een verveelde idioot door je straat gelopen is lijkt me ook niet echt iets toevoegen. Maar dat ben ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 18-01-2021 11:43 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-11 22:13
@Flying Blue Het enige wat ik kan aanraden is een AllRisk verzekering met no-claim beschermer. Heb zelf goede ervaringen met Centraal Beheer. Daarbij ook zo'n akkefietje gehad en met de no-claim beschermer val je dan bij de 1e claim niet terug in bonus malus korting.

Het zorgt overigens wel voor een lock-in voor die verzekeraar want overstappen kan dan vaak niet omdat de schade vrije jaren in Roy Data wel aangepast worden en daar kijkt een nieuwe verzekeraar wel naar.

Het is inderdaad gewoon doodzonde dat er door mensen zo met andersmans eigendommen wordt omgegaan en de enige tip die ik je echt kan geven is investeer in camera bewaking als je blijkbaar in zo'n buurt woont dat dit gebeurd en dan dus niet alleen voor je auto maar ook voor je huis en andere bezittingen.

HD4Life @ Full-HD

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-11 12:03

LankHoar

Langharig tuig

Helixes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:00:
@Flying Blue: Uit de situatie maak ik op dat je een all-risk verzekering hebt. Maar, nu het tijd wordt om een fikse claim te leggen op je inleg loop je daarvan terug?

Je hebt een all-risk verzekering precies om de economische klappen van een situatie als deze op te vangen. Misschien past het verzekeringsproduct niet goed bij je als je op deze manier met je claims omgaat.

Beetje kort door de bocht. Het voelt voor TS natuurlijk erg zuur om een hogere premie te gaan betalen om iets waar hij exact 0 invloed in heeft gehad. Dat heeft niets te maken met het verzekeringsproduct wel of niet passen, het voelt (en is) gewoon erg oneerlijk.

@Flying Blue gezien het om vandalisme gaat zou het best nog eens kunnen gebeuren (indien deze persoon/personen echt jou moest hebben). Wat ik dus zou doen is de verzekering uit laten keren, zelf de rekensom maken of het voordeliger is het toch zelf te betalen, en idnein zo, dan net voor het jaar om is de verzekraar terugbetalen. Mocht je namelijk nog een 2e of 3e keer met zo'n situatie te maken hebben, dan is de rekensom waarschijnlijk niet meer in het voordeel van zelf betalen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:33
@LankHoar: Op zich begrijp ik een beroep op het gevoel wel. Vandalisme voelt eigenlijk áltijd oneerlijk. Het is per definitie een misdaad zonder directe aanleiding, waarop je nooit invloed hebt gehad. En, toch, zit je met de brokken.

Ik wil niet te ver inzoomen op de Nederlandse maatschappij, en de manier waarop we de gevolgen van schade naar aanleiding van vandalisme willen vereffenen. Maar, feit is dat - zolang de dader niet bekend is - men zich er tegen kan verzekeren. Die verzekeraar heeft daar echter wel wat voorwaarden voor. Het is zeker een imperfect systeem, maar wel één waar we in Nederland in bredere zin blijkbaar achter staan.

TS heeft zich verzekerd tegen dit type schade, zo begrijp ik. Ik niet. Ik kies er voor het risico te nemen, en zelf te dekken als er vandalisme is. Dat is ook een optie.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 23:39

mark-k

AKA markkNL

aidanl schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:46:
Zelf ervaring met waarborgfonds. In mijn geval was er een auto in een parkeergarage tegen mijn auto aangereden en er vandoor gegaan. Geen camera's helaas want betrof een privé parkeergarage van een bedrijfspand.

De vereiste is dat je 2 getuigen hebt die kunnen bevestigen dat je vooraf nog niet de schade aan je auto had en achteraf dus wel. Mijn geluk was dat 2 collega's dit konden bevestigen. Zo zou je kunnen nagaan of buren misschien de auto vlak vooraf nog zonder schade gezien hebben. Tevens moet je een politie aangifte kunnen overhandigen en moet je aangeven dat je zelf je best hebt gedaan de dader op te sporen. Zo heb ik de bedrijven in het pand nagebeld en dit bij het invullen van het formulier vermeld. Je zou dus even de bij de omliggende huizen kunnen vragen of ze wat gezien hebben. Overigens waren camera beelden niet nodig voor de aanvraag.

Bij mij was het binnen no-time geregeld en werd netjes de schade vergoed. Houd er wel rekening mee dat er een eigen risico geld van 250 euro en de benodigde taxatie door een expert ook voor eigen kosten is. Als je aan die getuigen kan komen heb je een prima zaak.

Het gaat erom dat de schade veroorzaakt moet zijn door een motorvoertuig. Voetgangers, fietsers, etc vallen hier allemaal niet onder.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Panzer_V schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:42:

Helaas is die "white upperclass suburb" ook echt geen garantie dat het niet gebeurt. Ik woon in een typische vinex/nieuwbouwwijk waar het inkomen per huishouden boven landelijk gemiddeld ligt en juist in de straten met de duurste huizen zijn in 2020 meerdere keren auto's slachtoffer geworden van vandalisme (afgetrapte spiegels e.d.)

Hooguit dat die "gezellige multiculturele arbeiderswijk" de straten doorgaans smal zijn en de parkeervakken klein, dus de kans op schade door langsrijdend verkeer een stuk groter is.

@Flying Blue
€5000 tot €6000 schade vind ik persoonlijk wel bizar hoog om eerlijk te zijn. Dat is evenveel als het totale budget dat ik gereserveerd heb voor het volledig opnieuw laten spuiten van mijn auto, inclusief laswerk. En dat laat ik niet zwart doen, maar volledig op factuur.

Rij eens met de auto langs spuiterijen/schadeherstelbedrijven en vraag een kostindicatie als je het niet via de verzekering laat lopen. Doorgaans krijg je dan echt een andere prijs (kan zomaar de helft of meer schelen).
Vaak is het met dit soort zaken financieel verstandiger om het gewoon zelf te betalen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ook paar keer meegemaakt. laatste keer op vakantie in FR, was de hele auto "ge-graffiti-ed" ....
aangifte gedaan, maar verzekering technisch was het niet interessant. de kosten waren gelukkig niet zo heel hoog, de auto was zo vuil dat het spul niet goed had gehecht en kon er nog van worden afgepoetst.
is elke keer een kosten baten analyse en ik heb een zéér hoge no-claim korting.

• Flying Blue
Helixes schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:00:

Nee begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet te beroerd om de verzekering die ik heb te benutten. Ik vind het alleen gewoon dood zonde dat je als partij met een beschadigde auto vogelvrij verklaard bent als de dader onbekend is en je hard verdiende schadevrije jaren in 1x de prullenbak in ziet glijden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:14
Ja, maarja schade is schade toch?
Ookal is het vandalisme. Stel je zou alle vandalismeschade kostenloos vergoeden dan betaald uiteindelijk iedereen de prijs en je kunt enorm misbruik maken van dit systeem door al je schade als vandalisme op te geven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43
Flying Blue schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:45:
[...]

Nee begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet te beroerd om de verzekering die ik heb te benutten. Ik vind het alleen gewoon dood zonde dat je als partij met een beschadigde auto vogelvrij verklaard bent als de dader onbekend is en je hard verdiende schadevrije jaren in 1x de prullenbak in ziet glijden.
Heb je al gekeken (op de site van je verzekeraar) hoe ver je terugvalt, en berekent wat daarvan de kosten zijn voor de komende jaren? Tenzij je echt een hele dure verzekering hebt én nog niet zo lang verzekerd bent (dus nog laag zit in de korting) zou het wel eens enorm mee kunnen vallen met de totale kosten van de terugval, zelfs meegenomen dat je de komende jren nog last hebt van die terugval. Natuurlijk blijft het heel naar en onterecht, maar de kans dat zelf betalen loont bij een bedrag zoals je noemt lijkt mij verwaarloosbaar. En is in 10 min gecheckt.

Voordeel van herstellen en via verzekeraar werken is dat je ook gewoon de auto écht netjes terugkrijgt, en niet met een franse slag en sinaasappelhuidje retour van de goedkoopste garage...

PS: tot slot zou ii sowieso een paar maandjes wachten met herstel, mocht het dan een groepje zijn wat dit regelmatig doet dan hebben ze wellicht in de tussentijd alweer een andere hobby.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-11 19:49
Geen directe tip voor de TS, maar wel relevant voor sommige anderen. Ik lees hier meerdere malen dat het lastig is om via het waarborgfonds een vergoeding te krijgen, maar ik heb hier wel een positieve ervaring mee. Het ging in mijn geval wel om een schade veroorzaakt door een motorvoertuig dus vandaar dat het niet relevant is voor de TS.

Ruim een jaar geleden (Kerstvakantie) was ik bij IKEA Zwolle. Daar en halve dag besteedt en in het donker weer naar huis. De volgende ochtend loop ik naar mijn auto en zie tot mijn grote schrik een enorme deuk net voor het achterwiel en een stukje verderop in de deur zat nog een deuk. De lak was ook gebarsten. Dit heb ik toen bij het waarborgfonds gemeld en daar heb ik de hele procedure doorgelopen. Ook heb ik aangifte gedaan en geprobeerd of de IKEA de camerabeelden beschikbaar wilde stellen aan mij of de politie. De getuigenis kwam van mij en van mijn vriendin (die mee was). Uiteindelijk was dit voldoende om een schade expert te laten komen en de schade (minus eigen risico) werd vergoed.

De auto was een gele Skoda Citigo (2015), die ik nog geen maand in bezit had. Het uitdeuken en de kwaliteit van het spuiten was erg goed gedaan. Helaas is er wel wat kleurverschil en ze hebben als service nog wat steenslag en andere kleine beschadigen weggewerkt en dit vond ik niet zo netjes gedaan. Uiteindelijk ben ik niet helemaal tevreden met het resultaat. Ik zou nog bij de hersteller langs gaan, maar vanwege Corona is het daar niet van gekomen (en ik vraag mij af wat het op zou leveren). Ik was heel blij met de auto, maar na het incident was de lol er wel van af. Mocht er toevallig iemand wat gezien hebben destijds dan hoor ik het graag :+.

Na het incident heb ik wel direct een dashcam gekocht. Ik ben voor de Viofo A129 Duo gegaan (https://www.viofo.nl/coll...ts/viofo-a129-duo-dashcam). Deze heeft ook een accessoire die bij een bepaalde accu spanning de camera uitschakeld zodat je accu niet compleet leeg getrokken wordt. De parkeerfunctie werkt niet ideaal bij mij (ik heb niet de laatste firmware trouwens). Bij bewegingsdetectie wordt al het passerende verkeer opgenomen en bij de schok sensor gebeurd er niets, want die staat niet gevoelig genoeg (wellicht is die met een firmware update verbeterd, men was hier wel mee bezig namelijk).

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:13
Wat vervelend voor jou. Heb jij "All-Risks"? Ik heb ooit ook eens een keer vandalisme gehad, een kras op mijn deur aan de bestuurderskant. Ik heb uiteindelijk aangifte gedaan, dit moest van de verzekeringsmaatschappij waar ik zat. Ik dus aangifte gaan bij de politie en moest vertellen wat er is gebeurd en welke tijdstip ik kreeg een proces-verbaal op papier. Vervolgens zou mijn schadevrije jaren niet worden afgenomen. Ben naar de garage geweest die zij hebben gezegd en kreeg ook een leenauto mee op de kosten van de verzekeraar. Ik heb er niets voor betaald en alles was weer als nieuw gemaakt. Later bleek toch door een fout dat mijn schadevrije jaren waren verlaagd afgenomen. Ik had gelukkig alles op de e-mail staan van hun waarop ze mij bevestigden mijn schade vrije jaren niet aan te passen of verlagen. Na jaren heb ik dit recht gezet door de bewijzen te sturen naar hun en is dit weer recht gezet en heb ik inmiddels nu 7 schadevrije jaren. Ben inmiddels ook overgestapt.

Ik hoop voor jou dat je dit kan doen of even wachten en mogelijk volgend jaar naar All-Risk te gaan. Ik ben nog steeds met mijn auto All-Risk + inzittenden verzekerd die dit jaar in Mei al 11 jaar oud wordt (2010)

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 19-01-2021 00:49 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Mijn auto heeft een set koplampen van 3000,-. Ze zijn daarom erg gewild bij dieven die een raampje inslaan om de motorruimte te kunnen openen.

De verzekering ziet het stelen van koplampen echter als vandalisme (ipv diefstal) waardoor ik al 2 jaar all risk ben verzekerd.

ICT & Reizen

Pagina: 1