Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Alle drivers van het moederbord juist geïnstalleerd?
gezien het geheugen redelijk moet zijn (verwachte ik) dacht ik dat het daaraan lag gezien het grafiekje hier boven.
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Wat denk jij precies te zien aan het plaatje wat je postte? Ik zie dat je qua MB/s redelijk in het midden scoort, wat misschien niet zo hoog is als je zou verwachten, maar dat verklaart totaal nog niet dat je stotteringen hebt.mr.loepie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:49:
zo ver ik weet is alles up to date. Maar wat de cpu belasting is weet ik zo niet gezien ik taakbeheer niet altijd open heb staan.
gezien het geheugen redelijk moet zijn (verwachte ik) dacht ik dat het daaraan lag gezien het grafiekje hier boven.
Staar je niet blind op een random testtooltje en ga beter/meer testen. Wat doe je wanneer je haperingen merkt? En zit je geheugen dan vol? En wat voor harde schijf gebruik je?
The devil is in the details.
wanneer het optreed is heel random, de ene keer zit ik dan in Lightroom en de andere keer zit ik bv op Tweakers te kijken. het is niet zo dat het gereproduceerd kan worden.
geheugen heb ik nog nooit vol gezien altijd onder de 32GB gebruik.
ik gebruik een M.2 Samsung 970 pro 1TB daar is nog 600GB op vrij.
heb nog even een geheugen vertraging testje laten draaien en dat ziet er zo uit.
Er zijn grofweg twee belangrijke redenen waarom een PC kan stotteren. De eerste is een blokkerende opdracht. Dat wil zeggen dat alles moet wachten totdat de opdracht klaar is. Als je bijvoorbeeld een slechte schijf of SSD hebt kan dat stotterend gedrag veroorzaken. De schijf reageert dan niet en er wordt gewacht tot een timeout. Controleer de system logs op foutmeldingen. Het hoeft geen hardware probleem te zijn, ook wachten op name resolution (DNS, blocking query) kan wachttijd veroorzaken.
De tweede reden is een proces dat alle processortijd opslurpt met een te hoge prioriteit. Soms komt het voor dat systeemprocessen dat doen. Dat kun je misschien zien met Task Manager. Het probleem daarbij is dat misschien ook Task Manager zelf geen processortijd krijgt en dus niets laat zien.
De resolutie (aantal samples per tijdseenheid) van Task Manager is gezien op het hoge tempo van de processor nogal laag. De processor heeft al duizenden acties voltooid voordat Task Manager weer komt kijken. Het processorverbruik kan daardoor hoger zijn dan wordt weergegeven, voor erg korte periodes.
Optie 3) cpu is te hoog geklokt en valt continu terug in snelheid omdat hij te heet wordt.mrmrmr schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:58:
Vergeet het geheugen als oorzaak. Dat is erg onwaarschijnlijk.
Er zijn grofweg twee belangrijke redenen waarom een PC kan stotteren. De eerste is een blokkerende opdracht. Dat wil zeggen dat alles moet wachten totdat de opdracht klaar is. Als je bijvoorbeeld een slechte schijf of SSD hebt kan dat stotterend gedrag veroorzaken. De schijf reageert dan niet en er wordt gewacht tot een timeout. Controleer de system logs op foutmeldingen. Het hoeft geen hardware probleem te zijn, ook wachten op name resolution (DNS, blocking query) kan wachttijd veroorzaken.
De tweede reden is een proces dat alle processortijd opslurpt met een te hoge prioriteit. Soms komt het voor dat systeemprocessen dat doen. Dat kun je misschien zien met Task Manager. Het probleem daarbij is dat misschien ook Task Manager zelf geen processortijd krijgt en dus niets laat zien.
De resolutie (aantal samples per tijdseenheid) van Task Manager is gezien op het hoge tempo van de processor nogal laag. De processor heeft al duizenden acties voltooid voordat Task Manager weer komt kijken. Het processorverbruik kan daardoor hoger zijn dan wordt weergegeven, voor erg korte periodes.
@mr.loepie Je zit sowieso te vergelijken met AMD’s of met Intels met quad-channel geheugen.
Dat is dus een scheve vergelijking.
Heb je al eens je cpu op standaard gezet ipv overgeclockt ?
(ik ga er van uit dat hij dat is gezien de andere 10900K die in Aida op 3.7 Ghz draait.)
Ik heb de bios wel een een reset gegeven en een poosje stock gedraaid maar ondervind ik ook wel haperingen.
Maar kan het probleem DNS niet plaatsten als een pc hapert. Heeft toch niets met DNS te maken als mijn muis stottert? ik kan die link niet leggen.
verder is mijn SSD redelijk recent en als ik die test is die erg snel.
CPU-Z leest je Vcore niet goed uit. Je BIOS en HWinfo64 wel.
Ook heb je een mediocre processor, SP 63 zijn de meeste 10900k's. 5.2Ghz all-core is best hoog gegrepen. Ik zou beginnen hem op 5.0Ghz all core te zetten met 1.350V Vcore en Vcore Load Line Calibration level 5, 6 of 7. LLC 7 heeft heel weinig droop, 5 en 6 laten de Vcore tijdens load de voltage al heel wat zakken.
Zet je VCCIO en VCCSA beide op 1.230V ~ 1.250V en dat zou meer dan genoeg moeten zijn. 1.140V voor VCCIO is wel heel erg laag.
Je kunt uit dit topic veel informatie halen over, maar het is wel veel leeswerk:
https://www.overclock.net...ns-and-discussion.1748256
welke is eigenlijk die VCCSA ? die kan ik in mijn screenshot niet vinden.
PS vcore op cpu is geen probleem zo?
[ Voor 10% gewijzigd door mr.loepie op 25-01-2021 15:58 ]
ach tuurlijk SA System Agent pfff excuus !!bierschuit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:59:
@mr.loepie CPU system agent voltage direct onder de VCCIO.
Die ringbus (cache ratio) hoe kan ik die het beste zetten? ik heb wel eens gelezen 300mhz onder de CPU klok?
de temps vind ik zelf heel netjes onder load.
[ Voor 54% gewijzigd door mr.loepie op 26-01-2021 11:18 ]
-edit- Als je 30 minuten doorkomt kan je eens all core 5.1Ghz proberen, als je temperatuur dat toelaat.
De cache is het laatst wat je wil verhogen, heeft weinig performance impact en het pakt voltage van je Vcore. Met andere woorden: hogere cache/ring kan resulteren in hogere Vcore en meer hitte en daardoor weer instabiliteit.
Hoe is het nu met je RAM snelheid en je stottering/freezes eigenlijk?
[ Voor 8% gewijzigd door bierschuit op 26-01-2021 14:05 ]
Vraag me af of die 200mhz zoden aan de dijk gaan zetten. misschien is 5GHZ rond een mooi iets.
het RAM ga ik nog weer testen. Weet alleen niet waar ik die ringbus op moet zetten staat nu op 43.
Ik zou je cache/ring op 43x laten (voor nu), je Vcore is ook netjes tijdens FPU stress.
Persoonlijk zou ik nog eens een langere stresstest doen met AVX (geen AVX-2):
OCCT https://www.ocbase.com
CPU test -> mode: Small Data Set -> instruction set: AVX
en/of
Prime95 https://www.mersenne.org/download (versie 30.3 built 6)
Wanneer je hem opstart voor de eerste keer kies Stress Test Only / Torture Test als het gevraagd word.
options -> Torture Test -> Small FFT's -> disable AVX-2
Die draai je dan minimaal een half uur, liefst een uur of langer. Als alles goed gaat zonder fouten en met HWinfo geopend om op WHEA errors te controleren (staat helemaal onderaan in hwinfo scherm) dan in je BIOS dit profiel opslaan als basis 5Ghz.
Ga je wel fouten krijgen en zijn je temps nog oké (beneden de 90C), schroef dan je Vcore omhoog met 0,025V. En test weer. Je kan het ook omgooien en bij een goede test 5.1Ghz selecteren of je Vcore juist wat verlagen bij 5Ghz. Beetje heen en weer wieberen om te zien tot hoe ver je kan gaan met zo min mogelijk voltage.
Bij stabiele foutloze test en het BIOS profiel opgeslagen zou ik de VCCIO en VCCSA weer wat naar beneden schoreven. Zet je ze beide op 1.220V of op 1.210V. Deze twee voltages zijn best schimmig want ze zijn moeilijk te testen. Als ik ze te laag heb staan dan resulteerd dat in geen enkele issues behalve dat ik het merk in games met fast pass action, vooral multiplayer! Dan lijkt het alsof het niet al toe soepel draait en/of dat vijanden mij eerder zien dan ik hun. Lijkt wel wat op lag terwijl de frames per second op orde zijn.
Volgens mij heb ik gelezen dat je de sweet spot voor deze voltages ook kan 'meten' met Aida's RAM test. Ofwel je doorvoersnelheden in schrijf/write/copy zullen hoger of lager zitten. Maar dat heb ik eigenlijnlijk zelf op die manier nog nooit getest.
Wat leuk heh dat overclocken: best tijdconsumerend en voor ieder systeem/chip is het uitvogelen wat de sweet spot is.
Advies is test zoveel mogelijk in verschillende situaties en vooral normale workloads. AVX2 is te heftig en gewone AVX wordt, al dan niet in lichte mate, steeds meer toegepast.
-oh houd wel bij OCCT / Prime je VRM temp in de gaten, want die gaat heet worden bij AVX loads. Bij 100 graden C dan mag er echt wel even wat lucht overheen! Dus laat HWinfo je moederbord sensor maar uitlezen ook als je daar een waarschuwing voor krijgt!
[ Voor 5% gewijzigd door bierschuit op 26-01-2021 16:56 ]
op zich vin dik 5GHZ erg mooi afgerond. maar als ik de temp lager kan krijgen is zeker leuk. heel veel meer qua mhz ga je er toch niet uithalen.
ik ga die OCCT eens proberen maar eerst kijken waar ik die tamp van de VRM kan zien niet dat ik die over het hoofd ga zien en de boel sloop!
overigens zijn mijn VRM's watergekoelt !
wil je mijn pc die kan het op deze site..
https://bk-fotografie.nl/pc-bouw
Nu je verteld dat je VRM's ook watergekoeld zijn hoef je je daar geen zorgen over te maken, maar als je Hwinfo nog eens opent klik dan met je muisknop op het grijze balkje waar ASUS EC in staat geschreven en druk op de ins/insert toets van je toetsenbord.
ik zal HWinfo eens inzien. heb de OCCT test gedaan en gaf geen foutmeldingen. Het is indd leuk om dit te doen
de VRM's werden max 43 graden.
Wat me opviel is dat de Vcore van 1.30 volt terug vielen naar 1.18 volt.
Precies. Waarneembare stottering komt niet doordat er iets net te traag is, want dan hoeft de PC maar af en toe een paar nanoseconden te wachten.mrmrmr schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:58:
Vergeet het geheugen als oorzaak. Dat is erg onwaarschijnlijk.
Stottering komt doordat de PC ineens vele miliseconden moet wachten, wat voor een PC die op GHz draait erg lang is. Dit komt óf doordat een stuk hardware (extern of op het moederboard) een interrupt genereert die alles blokkeert, óf omdat er een proces is dat alle beschikbare resources gebruikt.
Voorbeelden van het eerste zijn netwerk, USB device, capture card, HD die het niet goed meer doet.
Voorbeelden van het tweede zijn een overijverige anti-virus, een game die op te hoge settings staat, een foute driver ergens van, en in het algemeen slecht geprogrammeerde software.
wat me wel opvalt is dat als de muis wat stottert dat het scrollen over een pagina ook niet vloeiend meer is.
verder is alles nieuw in de PC USB devices hanger er niet aan, Capture kaart heb ik niet, HDD zit er niet in. Alleen SSD en M.2.
Als antivirus gebruik ik Eset waar ik nooit eerde problemen mee had overigens.
Games speel ik al helemaal niet, en verder wat je noemt zoals driver en slechte geprogrammeerde software zou ik niet weten gezien ik alles genuine draai.
verder draait de PC helemaal stabiel op 1.32 volt (cpu)
Heb je de logs gecontroleerd op waarschuwingen en foutmeldingen? Daar vind je mogelijk bewijs van wat er aan de hand is.mr.loepie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:49:
@RogerWilco2 Dank voor je reactie. Ik kan de vinger er niet op leggen waarom hij zo nu en dan hapert en stottert. Dit is niet aldoor en kan het ook niet reproduceren.
wat me wel opvalt is dat als de muis wat stottert dat het scrollen over een pagina ook niet vloeiend meer is.
verder is alles nieuw in de PC USB devices hanger er niet aan, Capture kaart heb ik niet, HDD zit er niet in. Alleen SSD en M.2.
Als antivirus gebruik ik Eset waar ik nooit eerde problemen mee had overigens.
Games speel ik al helemaal niet, en verder wat je noemt zoals driver en slechte geprogrammeerde software zou ik niet weten gezien ik alles genuine draai.
verder draait de PC helemaal stabiel op 1.32 volt (cpu)
In de event logs van Windows (met de Eventviewer), vooral de system logs zouden timeouts moeten aangeven (bijvoorbeeld low level timeouts naar hardware). Als je daar niets vind kun je ook in applicatielogs kijken.mr.loepie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:52:
@mrmrmr Nee, helaas kan ik die niet vinden. En bedoel je dan de log van OCCT of een ander programma?
Hier heb je trouwens nog een tool om te zien of er een driver of ander proces je systeem bezig houdt wat stuttering/freezes veroorzaakt:
https://www.resplendence.com/downloads ->onderaan de pagina Latency Mon 7.0
-edit- Het kan misschien ook nog wel eens van doen hebben op HPET (high precision event timer).
Tap on the Windows-key, enter cmd, right-click cmd.exe in the results listing and select to run the command prompt with administrative privileges.
To enable HPET as the only timer run the command bcdedit /set useplatformclock true
To disable HPET in Windows run the command bcdedit /deletevalue useplatformclock
[ Voor 24% gewijzigd door bierschuit op 28-01-2021 14:14 ]
ik ga die tool ff binnen halen. thx !
:strip_exif()/f/image/040DsHkOtsDAteN1AeJifhYx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ds0VtnoktdQfAfEBzYAZ7wcS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FBU7pcyOGf7P0Wqx1ODeSQgX.jpg?f=fotoalbum_medium)