Gameserver hosting, VPS of Colocation?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fibao
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-01-2022
Mijn vraag
Al ongeveer een jaar lang host ik een aantal (#7) Garry's Mod servers.
Hiervoor heb ik vier verschillende VPS'en met de volgende specificaties:

3x TransIP BladeVPS X4
2 CPU Cores
2.096MB RAM
€20 per maand p/s

1x TransIP BladeVPS X1
1 CPU Core
1.024MB RAM
€10 p/m

Kloksnelheid onbekend, vermoedelijk 2.4GHz

Één andere VPS staat bij een andere host in de VS en is voor dit vraagstuk niet relevant.

Totale kosten: circa €70 p/m

Nu vraag ik mij af of het voordelig kan zijn om een server te kopen, en deze d.m.v. colocation bij een datacenter neer te zetten, mijn plan is om deze servers nog een lange tijd draaiende te houden, dus langetermijn investering is een optie, wél moet dit uiteindelijk voordelig zijn, en de performance van de server moet ook niet achteruit gaan.

Heeft iemand advies voor mij? Alvast bedankt!

Ps. Ik zou graag nog veel meer servers draaien, zolang deze op hoge performance kunnen werken.

[ Voor 5% gewijzigd door fibao op 17-01-2021 20:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QaZ.
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-10-2024
Heel eerlijk gezegd, denk ik dat het niet (veel) goedkoper kan worden.
Als je een colo wil ben je minimaal 25 per maand kwijt voor 1U aan ruimte https://www.hostinginnederland.nl/colocatie/ met een boel beperkingen en zonder hardware

Wellicht is het beter om een goedkopere cloud provider te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het lijkt mij goedkoper om gewoon een dedicated server te huren met 6 a 8 cores. En dan te virtualiseren.
je kan meerdere ip's toewijzen dus dat is ook geen probleem.

snelle blik zegt dat je een ryzen 3700x server (8 cores/16 threads) met 64GB ram en 2x 1TB nvme ssd kan krijgen voor 65 euro inc btw of met een 3600 (6 cores/12 threads) voor 47 euro (inc 2x512gb nvme ssd)

[ Voor 38% gewijzigd door mrc4nl op 17-01-2021 23:38 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Je moet je heel erg sterk afvragen of je wel goedkoper wilt gaan.

Je kan goedkoper gaan, (bijv met colocating of ded server huren) alleen je neemt dan wel 1 gigantisch risico op je wat extreem in de kosten kan lopen : Je vervangbaarheid.

Ga je eigen hardware plaatsen, dan heb je ook echt hardware daar staan. Gaat die hardware stuk, dan moet die hardware op jouw kosten vervangen worden (en in jouw tijd etc)

Nu neem je een dienst af, als de hardware stuk gaat dan betaal jij niets, je vps wordt gewoon overgezet naar een andere computer.
Wil je echt hardware neerzetten dan moe je er eigenlijk ook een reserve exemplaar naastzetten (wat niet zo erg is als je 20 servers colocate, maar met 1 zit je bijna op een verdubbeling van kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:59
Gomez12 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:07:
Je moet je heel erg sterk afvragen of je wel goedkoper wilt gaan.

Je kan goedkoper gaan, (bijv met colocating of ded server huren) alleen je neemt dan wel 1 gigantisch risico op je wat extreem in de kosten kan lopen : Je vervangbaarheid.

Ga je eigen hardware plaatsen, dan heb je ook echt hardware daar staan. Gaat die hardware stuk, dan moet die hardware op jouw kosten vervangen worden (en in jouw tijd etc)

Nu neem je een dienst af, als de hardware stuk gaat dan betaal jij niets, je vps wordt gewoon overgezet naar een andere computer.
Wil je echt hardware neerzetten dan moe je er eigenlijk ook een reserve exemplaar naastzetten (wat niet zo erg is als je 20 servers colocate, maar met 1 zit je bijna op een verdubbeling van kosten)
Dat inderdaad, goedkoper kan wellicht, maar is dat ook beter voor je spelers, en voor jouzelf ? Nu kun je een storing melden, neem je colocatie af, dan moet je zelf gaan rijden. Of ook dat weer uitbesteden.

Denk daar goed over na :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:31
fibao schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:09:
Mijn vraag
Al ongeveer een jaar lang host ik een aantal (#7) Garry's Mod servers.
Hiervoor heb ik vier verschillende VPS'en met de volgende specificaties:

3x TransIP BladeVPS X4
2 CPU Cores
2.096MB RAM
€20 per maand p/s

1x TransIP BladeVPS X1
1 CPU Core
1.024MB RAM
€10 p/m

Kloksnelheid onbekend, vermoedelijk 2.4GHz

Één andere VPS staat bij een andere host in de VS en is voor dit vraagstuk niet relevant.

Totale kosten: circa €70 p/m

Nu vraag ik mij af of het voordelig kan zijn om een server te kopen, en deze d.m.v. colocation bij een datacenter neer te zetten, mijn plan is om deze servers nog een lange tijd draaiende te houden, dus langetermijn investering is een optie, wél moet dit uiteindelijk voordelig zijn, en de performance van de server moet ook niet achteruit gaan.

Heeft iemand advies voor mij? Alvast bedankt!

Ps. Ik zou graag nog veel meer servers draaien, zolang deze op hoge performance kunnen werken.
Ik zou niet snel voor colocatie gaan, want veelal is een volledige dedicated server huren voordeliger en mocht iets kapot gaan, dan is dat bij gehuurde servers doorgaans geen probleem. Bij colocatie mag jij de hardware zelf regelen. De eerlijkheid dient mij overigens te zeggen dat servers doorgaans niet met bosjes omvallen, maar ja: Het kan best rot zijn als je een colo hebt en bijvoorbeeld een raid-controller begint de geest te geven. Dat kan beginnen met: Oh er zijn i/o problemen en eindigt met WTF?! Welke schijf doet het nou eigenlijk wel en krijg ik deze raid nog terug in elkaar?

Prijstechnisch weet ik niet eens of je met een dedicated server veel goedkoper uitkomt. Kijk ik bijvoorbeeld bij leaseweb, hetzner of ovh dan ga je ook al snel naar 70 euro/maand. Maar ja, of je daar dan echt op vooruit gaat weet ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Groentjuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:42:
[...]
De eerlijkheid dient mij overigens te zeggen dat servers doorgaans niet met bosjes omvallen, maar ja: Het kan best rot zijn als je een colo hebt en bijvoorbeeld een raid-controller begint de geest te geven.
Groot gelijk, je hardware zal niet met bosjes omvallen. Maar als idd je raid-controller eruitvalt tijdens je vakantie. Hoe lang kost het jou dan om :
- Het te diagnosticeren
- Vervanging te regelen
- Zeker te zijn dat de software weer correct draait.

En hoeveel is dit je waard.
Want in de praktijk zou ik op bovenstaand stukje altijd minimaal een week zetten (en dat is als ik Next-Business-Day garantie afneem, wat jij waarschijnlijk niet gaat doen vanwege kosten).

Oftewel het zal bijna nooit gebeuren, maar aan de andere kant gebeurt het net tijdens 3 weken vakantie dan kan je dus zo maar een maand uit de lucht zijn, is dat acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fibao
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-01-2022
Bedankt voor alle reacties!
Waarschijnlijk zal ik uiteindelijk een dedicated server huren, hiervoor ben ik Redfox Cloud tegengekomen ( een zeer betaalbare host in Litouwen ), als iemand hier (goede of slechte) ervaringen mee heeft zou ik dat graag horen.

Omdat een SRCDS server maar op één enkele thread draait zou een 32 thread CPU in principe 32 servers kunnen draaien zonder veel performance problemen tegen te komen? Hier ben ik nog niet helemaal zeker van.

[ Voor 29% gewijzigd door fibao op 20-01-2021 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

fibao schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 02:00:
Bedankt voor alle reacties!
Waarschijnlijk zal ik uiteindelijk een dedicated server huren, hiervoor ben ik Redfox Cloud tegengekomen ( een zeer betaalbare host in Litouwen ), als iemand hier (goede of slechte) ervaringen mee heeft zou ik dat graag horen.

Omdat een SRCDS server maar op één enkele thread draait zou een 32 thread CPU in principe 32 servers kunnen draaien zonder veel performance problemen tegen te komen? Hier ben ik nog niet helemaal zeker van.
Je kan inderdaad met virtualisatie het aantal threads/cores beperken per virtuele machine. En dus elke vm koppelen aan een thread. Let wel als je een 32 thread CPU volledig belast gaat de kloksnelheid wel omlaag.
Meeste moderne cpu's hebben een boost functie als de omstandigheden het toelaten. Maar denk niet dat je m vol zal belasten als je alleen game servers draait.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:46
Je zou ook op deze site kunnen kijken: https://www.hetzner.com/d...&price_from=0&price_to=90
Die server is ongeveer gelijk aan je huidige prijs, maar vermoedelijk sneller dan je VPSen..

Misschien de moeite waard om te kijken of die CPU goed werkt met de servers die je opzet.
Pagina: 1