Hoe het beste nieuwe woning verwarmen

Pagina: 1
Acties:

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:59
Wij gaan verhuizen naar een nieuwe woning. We komen uit een woning uit 1918 met CV en overal radiatoren. Daar hadden we een Toon en dat werkte prima, was ook slechts 50 vierkante meter en als we van huis gingen zetten we de temperatuur op 'weg', dat was 12,5 graden. Lieten het afkoelen en een half uur oid voor we weer thuis waren zetten via de app weer op 20 graden en dan werd het prima warm.

Nu hebben we een woning die er als volgt uit ziet:

Begane grond: vloerverwarming in de hal en woonkamer. 1 kamer beneden met een radiator.
Eerste etage: badkamer met vloerverwarming. Twee slaapkamers met radiatoren.

Hoe kunnen we dit nou het beste verwarmen? Er hangt een vrij simpele thermostaat waar we de temperatuur mee kunnen bedienen. Ik neem eigenlijk aan dat de radiatoren en de vloerverwarming daar op zit? Of zijn dat los te bedienen componenten?

Daarnaast: heeft het zin om een slimme thermostaat aan te schaffen in dit geval?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:11
Vloerverwarming reageert doorgaans traag. Die blijft dus meestal aan staan en wordt in de nacht een graad lager gezet. meestal lopen de radiatoren mee op basis van een thermostaatknop. Soms wordt zone verwarming toegepast (bv Tado of Evohome).

Vloerverwarming kost daardoor (in het algemeen) wat meer energie in vergelijking met radiatoren, maar heeft wel een wat hoger comfort gehalte. Of een "Slimme thermostaat" zin heeft hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken.

Tip: laat bij een volgende CV beurt je maximale vermogen afstemmen of het maximale af te geven verbruik.

[ Voor 30% gewijzigd door bert pit op 17-01-2021 20:47 ]

Analoog komt weer helemaal terug

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Is dat een nieuwe woning die met 100m³ gas een jaar warm is, of is het voor jullie nieuw maar is het uit 1900 met authentieke ramen, tocht en isolatiegebrek?
Nieuw goed geïsoleerd is het mogelijks nauwelijks zinvol om veel met de thermostaat te spelen, zal uitschakelen als je er niet bent 5€ op een jaar schelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• KaiseRRuby
De nieuwe woning is een maisonette van 128 vierkante meter. Gebouwd in 2008 en behoorlijk geïsoleerd.

Het beste is dus om in de avond, een uur voor het slapen gaan oid, de verwarming omlaag te zetten naar bijvoorbeeld 15 graden? Wij houden wel van wat kouder slapen..

Of kan ik beter een schema instellen zodat de vloerverwarming wat constanter draait? Dat is waar ik nog wat mee worstel. Als ik met de thermostaat alles 1 graad lager zet zoals hierboven voorgesteld, blijft het 19 graden in de slaapkamer. Dat is niet prettig vinden wij.

• bert pit
KaiseRRuby schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:17:
De nieuwe woning is een maisonette van 128 vierkante meter. Gebouwd in 2008 en behoorlijk geïsoleerd.

Het beste is dus om in de avond, een uur voor het slapen gaan oid, de verwarming omlaag te zetten naar bijvoorbeeld 15 graden? Wij houden wel van wat kouder slapen..

Of kan ik beter een schema instellen zodat de vloerverwarming wat constanter draait? Dat is waar ik nog wat mee worstel. Als ik met de thermostaat alles 1 graad lager zet zoals hierboven voorgesteld, blijft het 19 graden in de slaapkamer. Dat is niet prettig vinden wij.
De slaapkamer is uitgerust met een radiator. Die kun je separaat regelen. Doorgaans zit daar een thermostaatknop op. Die meet de ruimte temperatuur en zet de radiator dicht bij je voorkeurstemperatuur.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Weet je de Rc waarden? Hint; bouwdossier van je huis opvragen bij de gemeente.
KaiseRRuby schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:17:
Dat is dus niet nieuw he 8)7

• KaiseRRuby
Ja, dat is lastig, hij is voor ons natuurlijk nieuw. RC waarden zal ik opzoeken!

@bert pit ik ga morgen eens kijken naar die thermostaat knop.

• KaiseRRuby
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:18:
Weet je de Rc waarden? Hint; bouwdossier van je huis opvragen bij de gemeente.

[...]

Dat is dus niet nieuw he 8)7
Excuus voor de dubbelpost. We zijn ondertussen beland bij RC waarden en ik heb het bouwdossier opgevraagd. 42 documenten ontvangen, zodra ik het weet kom ik bij je terug.

Terugkomend op de vraag, we hebben dus vloerverwarming boven in de badkamer en vloerverwarming op praktisch de hele begane grond.

Enkel drie losse kamers hebben nog radiatoren. Ik begrijp van de installateur dat die radiatoren eigenlijk vooral bedoeld zijn om bij te stoken. Dus ik heb genoeg aan de vloerverwarming en ik kan af en toe wat bij stoken boven.

Volgende week gaat blijken of dat klopt. Ik weet ook niet zo goed of ik wat ga hebben aan een slimme thermostaat. Enige wat ik daar mee zou kunnen doen is om 9u 's avonds de vloerverwarming 2 graden lager te zetten en dan om 5u 's ochtends hem weer naar de 20 te laten gaan. Denk ik?

De radiatoren boven blijven dan gewoon dicht staan of op 1. Zou liever hebben dat ik per kamer bijvoorbeeld op temperatuur kon sturen, maar dat zal wel lastig zijn.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:36

ThunderNet

Flits!

KaiseRRuby schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:37:
[...]

De radiatoren boven blijven dan gewoon dicht staan of op 1. Zou liever hebben dat ik per kamer bijvoorbeeld op temperatuur kon sturen, maar dat zal wel lastig zijn.
Maar dat kan toch gewoon? Radiatorkranen vervangen door op afstand instelbare.

Bijvoorbeeld met: https://www.tado.com/nl-nl/slimme-radiatorknop

[ Voor 8% gewijzigd door ThunderNet op 26-01-2021 15:41 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:30

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier vergelijkbaars. 2e verdieping airco, 1e verdieping radiatoren, en beneden vloerverwarming. VV staat overdag op 20, en kantoor op de 1e verdieping staat ie open.

's nachts daalt de VV naar 18 graden. Dat is voldoende. Verbruiken nu rond deze koudere dagen zo'n 3-4kub per dag aan gas.

Professioneel Heftruck Syndroom

• KaiseRRuby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HMW5hdth89bH1uy5ypmWEeb8wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuNIAmNPG7xSMOx4ZO2iswAK.png?f=fotoalbum_large

@kabeltjekabel Dit staat in het besluit van de gemeente.

• kabeltjekabel
Dat is gewoon het slechtst toegestane op dat moment. Ergens op de tekeningen moet er ook nog wel staan wat er toegepast is. Soms werd er beter toegepast.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-01-2021 15:47 ]

• KaiseRRuby
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Dat is gewoon het slechtst toegestane op dat moment. Ergens op de tekeningen moet er ook nog wel staan wat er toegepast is. Soms werd er beter toegepast.
Haha, het moet er staan maar dit gaat mijn pet echt te boven. Ik weet ook niet precies welk bouwdeel wij nu zitten, dus dit wordt echt te lastig.

Kan je het linkje sturen met de documenten als je wil? Ik ga denk ik voor de Tado oplossingen die hier boven geboden zijn.

Dan haal ik een slimme thermostaat en een aantal slimme radiatorknoppen. Al met al een prijzige investering voor hetgeen ik wil bereiken, dus wellicht iets te gortig.

Als ik nou gewoon van september tot mei de vloerverwarming constant op 20 graden laat en dan van mei tot september op 17 graden?

• kabeltjekabel
Ja prima, doe maar per PB dan.

• bert pit
Ik zou even wachten met veranderen tot je er woont. Misschien zitten er gewoon radiatorknoppen en slaat de VV zo regelmatig aan dat die knoppen in de slaapkamer prima werken.

Is dat niet zo, dan kun je het altijd nog veranderen.

Pagina: 1