Laptop nat geworden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-02-2021
Vanmorgen is mijn laptop via de onderkant natgeworden door water. Het was niet veel water, maar toch viel de laptop binnen een paar seconden al uit, nog voordat ik de kans had om deze uit te zetten.
Ik heb de onderkant van de laptop geopend. Alles voelt droog. Er loopt ook geen water uit. De accu zit naast de opening waar het water naar binnen is gekomen.
De accu kan ik er helaas niet uithalen. De schroeven willen maar niet in beweging komen.
Ik heb de laptop nu te drogen (de onderkant vd omhulzing er nog niet opgedaan) in de buurt van de buizen van de blokverwarming (die geven meer warmte af dan de verwarming)
Hoelang moet ik wachten tot ik de laptop weer kan uitproberen?
Wat kan ik evt nog meer doen om de laptop weer goed te laten werken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Zo snel mogelijk van de verwarming halen, voordat de waterdamp nog verdertrekt.

Heb je van die silica zakjes? gebruik die om de laptop uit te drogen, en anders rijst.

@Ruchama13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
Ik heb wel rijst. Hij staat niet op de verwarming maar in de buurt van de verwarmingsbuizen. Maar dat is dus geen goed idee?
Kan de laptop met geopende onderkant gewoon in de rijst staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ja hoor, als je daarna wel de rijst er weer vandaan haalt :)

het gaat erom als water verdampt (dat is waarom je hem bij verwarming zet) het gewoon dieper in behuizing gaat zitten, en dan condenseert als je hem weer laat afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rijst is een mythe. Rijst neemt vocht op wanneer het in contact komt met vocht, het trekt geen vocht aan wat op een afstandje toe zit te kijken naar de rijstkorrels.

Beter kun je het wél op de verwarming leggen, maar dan wel zo dat de waterdamp weg kan.

Hier nog meer tips voor het drogen van je elektronica: https://www.gazelle.com/t...-save-phone-water-damage/

[ Voor 21% gewijzigd door sypie op 17-01-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@sypie waterdamp bindt ook aan rijstkorrels, en als alles droog is van binnen zal het voornamelijk waterdamp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@99ruud99 Maar waterdamp is niet hetzelfde als water, laten we dat voorop stellen. Daarnaast wordt de rijst-mythe nog steeds onverminderd verspreid ondanks dat die al weerlegd is en er betere alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
Het was wel warm water wat er in is gekomen, dus het kan idd waterdamp zijn.
Ik heb de laptop nu in een koude kamer neergezet op rijst.

De was droogt altijd wel erg snel bij de buizen van de blokverwarming. Het verdampt daar erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ja dat snap ik, hoe warmer de ruimte (en hoe meer ventilatie) hoe beter dingen drogen :)
maar de laptop heeft geen ventilatie, dus de waterdamp "blijft hangen" , zeker als je de accu niet loskoppelt geen handig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
Ja helaas komen de schroeven van de accu niet in beweging.

Het zijn wel tegenstrijdige adviezen, ook wat ik op internet lees.
Dat maakt het er niet makkelijker op.

Hoelang moet ik wachten voordat ik de laptop weer aan kan zetten? Want ik moet een belangrijke mail verzenden, maar de info die ik moet verzenden staat op de laptop🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Ruchama13 Gelukkig heb je een backup van je bestand op een NAS, ergens online op OneDrive of vergelijkbaar of heb je het op meerdere plekken opgeslagen. Toch?

Uiteraard chargeer ik bovenstaande maar het maakt hopelijk wel duidelijk dat "een belangrijk document" altijd op meerdere plekken wordt opgeslagen. Een laptop is nou eenmaal een "single point of failure". Die dingen vallen van tafel, van je schoot, drinken een glaasje cola of water en gaan stuk. Einde toegang belangrijke document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
@sypie
Dit gaat om medische informatie waarvoor je een DICOM reader moet installeren om het te kunnen openen en opslaan. Dus het kan niet ergens anders worden opgeslagen.
Ik heb de info wel op een DVD staan maar zonder laptop/computer met een DICOM reader heb ik daar niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
tsja, hoe lang is nogal moeilijk, tot al hhet water eruit is :D

heb je toevallig nog een ventilator (zo eentje die je in zomer gebruikt), laat die eroverheen blazen, dan voert dat sneller de waterdamp weg :) Voor rest is het gewoon aanrommelen, en hopen dat je niet te vroeg hem weer aan zet ;)
Uit je verhaal valt niet te halen hoeveel water (of misschien nog andere rommel?) . Ik neem ook aan dat je geen flesje met 70 (of nog beter, 97)% alcohol hebt, waarmee je het water kan "wegdrijven" (letterlijk, alcohol spuiten, waardoor het water weggeduwt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
@99ruud99

Ik heb wel 70% alcohol en ik heb een toren ventilator.

Jammer dat je niet kunt zien wanneer al het water er uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
je kan proberen met een wattenstaafje VOORZICHTIG eroverheen te gaan, als het vochtig is... dan is t nog nat :P (daar zijn die silicazakjes nog 100x beter in, en ook minder kans op electrostatische ladingen)

weet je zeker dat je vrouw / jijzelf geen nieuw paar schoenen heeft gekocht afgelopen jaar, toevallig? daar zitten ze vaak bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
@99ruud99

Ik heb orthopedische schoenen dus daar zitten ze helaas niet bij.

Ik zal het wattenstaafje proberen.
Maar ik kan daarmee niet onder de accu komen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
let op dat je NIET OVER PRINTPLAATJES gaat met dat ding, probeer vooral de plastic openingen, maar NIET BIJ ELECTRONICA eroverheen gaan. Ondanks dat dat juist de belangrijke plekken zijn is er teveel kans dat je dingen stuk maakt xD

@Ruchama13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
@99ruud99

De printplaatjes ben ik idd niet overheen gegaan.
De plastic openingen ben ik wel bij langs gegaan, incl bij de accu. En dat is droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
"officieel" is het 7 dagen indrogen, waarvan 6 dagen bij verwarming.

Eigen risico, als het puur is voor bepaald programma, hoe is relatie met buren vs hoeveel is de laptop waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
@99ruud99

Oei dat duurt dus nog even.

De laptop is een jaar oud dus nog wel een reparatie en droogtijd waard.

Het nadeel is dat, wanneer ik de DICOM bestanden opsla, dat diegene ook bij mijn medische bestanden kan komen. Want ik kan het wel verwijderen, maar wanneer is het echt verwijdert...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
moeder / vader / kind / iemand die je vertrouwt ?

en anders even telefoon pakken morgenvroeg en telefonisch data doorgeven, kan dat nog ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-06 10:10
sypie schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:31:
Rijst is een mythe. Rijst neemt vocht op wanneer het in contact komt met vocht
Rijst neemt water op wanneer het in contact komt met water. En dat is precies waarom het werkt. Dat is onafhankelijk van de aggregatietoestand. Zowel waterdamp ('water' in gasvorm) als 'water' (water in vloeistofvorm) worden opgenomen.

Het is inderdaad belangrijk om het water uit de laptop te krijgen. Dat gaat vrij goed met een droogmiddel zoals silicagel, rijst, enz. enz. Echter, daarvoor wil je het liefst wel losse onderdelen hebben. De werkzaamheid gaat behoorlijk achteruit als je de laptop niet kunt openen.

Maar verreweg het meest belangrijke is dat die accu losgekoppeld moet worden. Ik zie niet welke laptop het is. Sommige (zoals Thinkpads) hebben een knopje wat een accu relay loskoppelt. Dat zou iets kunnen helpen. Maar eigenlijk wil je hem gewoon fysiek los hebben. Ook wil je de accu kunnen inspecteren, want als die zelf nat is geworden (en dan m.n. het protectie circuit), dan kun je die accu nooit meer vertrouwen.

Gezien 2-propanol (isopropanol) hygroscopisch is (het verdrijft water) en een stuk beter verdampt dan water, gebruiken we dat vaak om schoon te maken en na te spoelen. Maar ook dan moet de laptop volledig los zijn van enige spanningsbronnen. Dat mag zeker ook / juist op de PCB's. Echter, kijk uit dat je geen onderdelen los duwt / trekt. (Dat risico loop je vooral als er al wat langer een corrosief proces gaande is). Wat je zeker niet wil doen is met een tandenborstel aan de slag gaan.

Het grootste probleem met water is de oppervlaktespanning, waardoor je het niet zomaar tussen de pins / van onder de componenten vandaan gaat krijgen zonder heel lang drogen (7 á 14 dagen minimaal) of spoelen met een hygroscopische vloeistof. Bij dat laatste is het vrij gebruikelijk om een ultrasoon reiniger te gebruiken, al zou ik dat afraden omdat je goed moet weten welke onderdelen afgeschermd moeten worden.

Vanuit een privacy oogpunt: Die DICOM bestanden mogen niet op een computer van een ander ontsleuteld worden. Immers, jij weet niet wat er verder op die computer geïnstalleerd is. (Ik neem dus aan dat ze versleuteld zijn?). Versleuteld kunnen ze wel verzonden worden. Kan de ontvanger ze dan openen?

[ Voor 7% gewijzigd door Nijn op 17-01-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
@99ruud99

Helaas kan ik dat niet telefonisch doorgeven. Dus dat is wel erg jammer.

Mijn moeder heeft een laptop, maar ze is verkouden (nog niet getest) dus die laptop moet ook even wachten, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
@Nijn
Het gaat om een Lenovo Ideapad S145

De schroeven vd accu draaien helaas niet los. Dus ik krijg de accu niet los.

De DICOM bestanden zijn niet versleuteld. Zou ook niet weten hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:19

-36-

Trust me. I'm an amateur

Electronica kan meestal best goed tegen water. problematisch wordt het alleen als er stroom op staat en er kortsluiting ontstaat. vrees dat het nu al niet meer uitmaakt maar batterij zo snel mogelijk eruit is in dit soort gevallen het belangrijkst. hoe je het verder droogt is bijzaak. In de openlucht drogen schijnt wel iets sneller/beter te gaan dan in een bak met rijst leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-06 10:10
Ruchama13 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:58:
@Nijn
Het gaat om een Lenovo Ideapad S145

De schroeven vd accu draaien helaas niet los. Dus ik krijg de accu niet los.

De DICOM bestanden zijn niet versleuteld. Zou ook niet weten hoe dat moet.
En je kunt ook de aansluiting niet los trekken? Al zal de ergste schade reeds gedaan zijn als het vanmorgen al is gebeurt, beperkt het de mogelijkheden significant. Overigens beschikt deze laptop niet over een knop om de accu los te koppelen. Helaas.

Mocht je de laptop open hebben: Er zitten twee batterijen in. Je grote battery pack, en nog een kleine ronde cel. Ook die moet los.

Verder: Gezien er onversleutelde patiëntgegevens op deze laptop staan kun je 'm ook niet zomaar wegbrengen om te laten redden. Dat zal allemaal via interne procedures moeten en keuze zal beperkt zijn tussen in-house reparatie, reparatie onder toezicht of reparatie door een partij waarmee (met dit doel) een bewerkersovereenkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruchama13
@Nijn

De schroeven heb ik nu eindelijk los gekregen. Deze accu zit met draden vast aan het moederbord. Het is ook onder de accu droog.
Ook de kleine ronde cel zit daar aan vast (zit niet aan de kant van waar het vocht naar binnen kwam)

De info op DICOM gaat om mijn eigen medische gegevens. Maar dat hoeft ook nog steeds niet iedereen te weten.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruchama13 op 17-01-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
-36- schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:02:
Electronica kan meestal best goed tegen water. problematisch wordt het alleen als er stroom op staat en er kortsluiting ontstaat. vrees dat het nu al niet meer uitmaakt maar batterij zo snel mogelijk eruit is in dit soort gevallen het belangrijkst. hoe je het verder droogt is bijzaak. In de openlucht drogen schijnt wel iets sneller/beter te gaan dan in een bak met rijst leggen.
Het hangt een beetje af van of er nog spul opgelost is in het water. Dat zal neerslaan bij het opdrogen.
Ik denk dan met name aan kalk in het water, wat in delen van Nederland best hoog is.
Hier in Groningen zit er zoveel kalk in het water, dat als ik een glas leeg drink, er daarna nog een zichtbaar laagje kalk achterblijft als het daarna opdroogt. Dit ook als ik de afwas afspoel en aan de lucht laat drogen.
https://beeldbuijs.nl/lekkere-koffie/zacht-water/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Puur water is een kwestie van geduldig laten drogen. Als de laptop eenmaal uit elkaar is dan kan dat ook nog wel redelijk vlot. Desnoods iets bespoedigen met bv een haardroger (op een afstandje!).

Het probleem is inderdaad dat er mogelijk kortsluiting is geweest, maar daar verander je niets meer aan.

Waterdamp etc is vooral ongefundeerde angtst. Elektronica kan prima tegen hoge luchtvochtigheid (het corrodeert heel langzaam bij lange blootstelling -> ik heb wel eens apparaten in de badkamer open geschroefd na een paar jaar). Neerslag van wat kalk valt ook mee. Luchtvochtigheid benadert vanzelf dat van de omgeving.

Een DICOM viewer kun je ook wel van het net aftrekken. Zo bijzonder zijn die niet. Sterker nog, vaak wordt een DVD met DICOM beelden geleverd met client.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruchama13
Ik heb de laptop laten drogen en daarna startte de laptop zonder problemen weer op. De laptop is inmiddels alweer probleemloos een paar dagen in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:40
Ruchama13 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:04:
Ik heb de laptop laten drogen en daarna startte de laptop zonder problemen weer op. De laptop is inmiddels alweer probleemloos een paar dagen in gebruik.
Lucky you. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53
Ruchama13 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:04:
Oxidatie schade kan ook een tijdje later komen, Dan houd die er weer mee op als er van alles groen word aan de binnen kant.
Pagina: 1