Mijn oude SSD/HDD overzetten naar een nieuwe build.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10-2024
Mijn vraag

Dag samen,

Wanneer mijn AMD 5600X en mijn RAM binnen komen, wil ik graag (een poging tot) mijn PC in elkaar
zetten.

Wat erin komt:
AMD 5600X
Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16) 3600 Mhz CL18
B550 ASUS TUF Gaming Plus
Antec A40 CPU Cooler (of de Prism Wraith die bij de CPU geleverd wordt, maar volgens mij is die slechter?)
Nvidia ROG 1080 Ti
GIGABYTE Aorus P850W
Samsung 970 EVO NVMe Intern Solid State Drive, 1TB
Corsair iCue 4000X RGB

Hier zijn de CPU koeler en videokaart wat ik al heb in mijn build. Deze wil ik mee overzetten naar mijn nieuwe build.
Daarnaast zitten er in mijn huidige PC een 1TB HDD en een 250GB SSD.

Graag zou ik de bestanden willen behouden en daarom wil ik ze overzetten naar mijn nieuwe PC build.
Wat ik wel als optie heb overwogen is om de bestanden van mijn 250GB SSD over te zetten naar de nieuwe
1TB SSD van Samsung.

Raden jullie het aan om 3 opslag ruimtes te zetten in mijn PC of toch beter om de 250GB SSD bestanden
over te zetten naar de 1TB SSD. Zodat ik een 1TB SSD en een 1TB HDD dan heb.

Dit zal de eerste keer zijn dat ik dit avontuur aan ga 8)7 .

Mijn vraag is dus eigenlijk of ik mijn nieuwe PC zou kunnen bouwen en mijn oude opslag ruimtes erin te doen + de nieuwe 1TB SSD, zonder dat het problemen zou opleveren? :?

Deze topic ben ik gestart, omdat ik er net achter ben gekomen dat er wellicht problemen kunnen komen wanneer je teveel van je hardware verwisselt in combinatie met je oude opslag gebruiken.
Sommigen hebben wel problemen ondervonden en anderen niet.
Van Intel naar AMD (wat ook bij mij van toepassing is) zou hier aan kunnen bijdragen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Op dit moment heb ik:
B150 Gaming M3 moederbord
Intel i7 6700
Nvidia 1080 Ti
2x8 GB RAM
550W voeding
Antec A40 CPU Cooler
Sharkoon DG7000
Windows 10
250GB SSD (Met Windows Startup erop)
1TB HDD (Met al mijn games zowat erop, vandaar dat ik de 1TB SSD heb gehaald om mijn spellen daar opnieuw op te installeren en mijn HDD te behouden voor school bestanden en andere documenten.)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op dit moment heb ik nog niks geprobeerd, omdat ik graag eerst informatie en adviezen wil verzamelen.
Wel heb ik gevonden dat het mogelijk om je Windows Startup over te zetten van SSD naar SSD. Is dit aan te raden (nieuwe SSD is wel snellere lees en schrijf snelheid dan me oude SSD van 2017)? Als het niet nodig is wil ik wel gewoon mijn oude SSD en HDD behouden met gewoon een nieuwe SSD erbij :P

[ Voor 7% gewijzigd door tyriajwz op 17-01-2021 16:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 17:57
ik zou van alles wat je wilt bewaren een kopie maken op een usb stick of externe hdd. Dan kun je gewoon alles opnieuw installeren zonder dat je er dan toch achter komt dat je alles kwijt bent.

En anders eerst windows installeren en dan later de 1 TB HDD aansluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door boers706 op 17-01-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10-2024
boers706 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:04:
ik zou van alles wat je wilt bewaren een kopie maken op een usb stick of externe hdd. Dan kun je gewoon alles opnieuw installeren zonder dat je er dan toch achter komt dat je alles kwijt bent.
Is het mogelijk om mijn hele 250GB SSD met Windows erop op een externe HDD te zetten?

En mocht ik alles kwijt raken, zet ik het van mijn externe HDD over naar de SSD.

Heb ik het zo goed begrepen? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 17:57
tyriajwz schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Is het mogelijk om mijn hele 250GB SSD met Windows erop op een externe HDD te zetten?

En mocht ik alles kwijt raken, zet ik het van mijn externe HDD over naar de SSD.

Heb ik het zo goed begrepen? :9
Kort antwoord is ja ;) maar je hebt waarschijnlijk genoeg aan een backup van je c:\gebruikers\je_naam en eventueel nog je directories die je zelf hebt aangemaakt.